yes consumer

Servomoottoroitu Canon-elokuvaobjektiivi yhdistää helppokäyttöisyyden, tarkan kuvan ja erinomaisen laadun

Canon julkistaa tänään Cinema EOS -sarjaansa servomoottoroidun CN-E 18–80 mm T4.4 L IS KAS S -objektiivin. Uutuus on tarkoitettu ammattilaisille ja edistyneille harrastajavideokuvaajille, jotka käyttävät laajakulmaisia yksikennoisia kameroita. Objektiivi vahvistaa Canonin servomoottoroitujen elokuvaobjektiivien mallistoa, edeltäjinään CN7x17 ja CN20x50. Uusi malli yhdistää helppokäyttöisyyden, tarkan kuvan ja erinomaisen laadun mahdollistaen poikkeuksellisen tasokkaan videomateriaalin kuvaamisen.

CN-E18-80mm T4.4 L IS KAS S.jpg

CN-E18-80mm T4.4 L IS KAS S

Objektiivi on heti käytettävissä, ja siinä on servomoottori, joka saa virtansa EF-kiinnityksen liittimien kautta, mikä tukee kuvaamista käsivaralta. Kuvausmahdollisuuksien lisäämiseksi Canon julkistaa lisävarusteena ZSG-C10-zoomauskahvan, joka soveltuu hyvin käytettäväksi käsikäyttöisten tukien kanssa. Lisäksi Canon julkistaa tänään maksuttoman laiteohjelmistopäivityksen servomoottoroituun CN7x17-elokuvaobjektiiviin. Päivityksen myötä objektiiviin lisätään Dual Pixel CMOS AF -toiminto, automaattinen Push Auto Iris -himmennintoiminto ja kertatarkennus tai jatkuva automaattitarkennus, kun objektiivia käytetään Canon Cinema EOS C100- tai C300-kameran kanssa¹.

Optinen 4K-suorituskyky
CN-E 18–80 mm T4.4 L IS KAS S -objektiivin suunnittelussa on hyödynnetty Canonin pitkää kokemusta optisesta suunnittelusta. Sen ansiosta objektiivin erotuskyky vastaa 4K-resoluutiota ja tuottaa poikkeuksellisen laadukkaat kuvat. 18–80 mm:n polttoväli vastaa 4,4x zoomaussuhdetta T-luvun 4.4 pysyessä muuttumattomana koko zoomausalueella keskeltä reunoille asti. Kolmen Canon-kuvanvakaintilan ansiosta objektiivi tuottaa vakaan kuvan myös käsivaralta kuvattaessa. Ominaisuudesta on hyötyä esimerkiksi häitä videoitaessa. CN-E 18–80 mm T4.4 L IS KAS S -objektiivissa on myös 9-lamellinen himmenninaukko, jonka avulla voidaan luoda tyylikäs taustanpehmennys. Lisäksi objektiivi on väritykseltään samanlainen kuin muut Cinema EOS -objektiivit.

Monipuolinen kumppani liikkuville videokuvaajille
CN-E 18–80 mm T4.4 L IS KAS S on Canonin toistaiseksi pienin ja kevyin servomoottoroitu elokuvaobjektiivi – se painaa vain 1,2 kg. Uutuus tarjoaa nopeasti hyötyjä paljon liikkuville videokuvaajille, jotka taltioivat esimerkiksi uutisia ja haastatteluja. Pienen kokonsa ja keveytensä ansiosta objektiivia voidaan käyttää myös radio-ohjattavalla lennokilla tapahtuvassa kuvaamisessa tai jouduttaessa kuvaamaan huomaamattomasti tai rajoitetuissa paikoissa. Objektiiviuutuus on myös todella helppokäyttöinen, ja lisäksi objektiivia ei tarvitse vaihtaa kesken kuvaamisen, mikä avaa kosolti uusia kuvausmahdollisuuksia.

Vaikuttava suorituskyky
CN-E 18–80 mm T4.4 L IS KAS S -objektiivin servomoottorin suorituskyky on huikealla tasolla, sillä moottori on objektiivin rungossa, mikä mahdollistaa tarkan digitaalisen zoomin käytön. Dokumenttikuvaajat ja elokuvaajat voivat hyödyntää nopeita toimintoja ja lyhyitä vasteaikoja, joita täydentää saumaton vaihtaminen automaattisen ja manuaalisen tarkennuksen ja zoomin välillä. Olkatukea käyttäville tai käsivaralta haastavissa asennoissa kuvaaville on tarjolla lisävarusteena ZSG-C10-zoomauskahva, joka kiinnitetään objektiivin kylkeen. Kahva mahdollistaa helpon integroinnin ja zoomauksen hallinnan.

Kolmeen ryhmään sijoitetun sisäisen tarkennusjärjestelmän ansiosta objektiivi aiheuttaa minimaalisen vähän focus breathing -ilmiötä. Näin tarkennuksen vaihto tapahtuu nopeasti ilman katselukulmien menetystä. Ominaisuudesta on hyötyä etenkin kuvattaessa nopeasti vaihtuvaa toimintaa, kuten mainoksia tai yritysvideoita.

¹ Laiteohjelmistopäivityksen toiminnot määräytyvät kameran toiminnallisuuden mukaan, ja ne ovat yhteensopivia Cinema EOS C100- ja C300-kameroiden alkuperäisten ja Mark II -versioiden kanssa.
Lue seuraavaksi

Konsta Linkolan Avanto-valokuvanäyttely esillä 14.9.-7.1. Bang Bang Galleryssa

Canon Nordic Photographers -ohjelmaan kuuluvan suomalaisen luontokuvaajan ja Instagram-vaikuttajan Konsta Linkolan valokuvanäyttelyn avajaiset pidettiin eilen Aalto-yliopiston Bang Bang Galleryssa Helsingin Töölössä. Linkola kertoo näyttelykuvillaan ihmiskehon ja jääkylmän veden kohtaamisen. Näyttelyn kuvat on tulostettu Canon imagePROGRAF PRO-4000S -suurkuvatulostimella 260 grammaiselle Photo Paper Pro Luster -tulostusmateriaalille. Näyttely on Konstan ensimmäinen yksilönäyttely ja yksi hänen pitkäaikaisista unelmistaan.