Future Book Forum 2021: Painetun kirjan muuttaminen kestävän innovaation avulla

Canonin virtuaalinen Future Book Forum järjestetään 2.12.2020 klo 15.00–18.00 (14.00–17.00 CET). Tapahtuman teemana on painetun kirjan muutosprosessi vastuullisen innovoinnin avulla. Alan asiantuntijat jakavat näkemyksiään innovatiivisista ideoista ja miten ala voi tehdä painetusta kirjasta entistäkin vastuullisemman.

Vastuullisuus on yhä tärkeämpää kaikille kirja-alan toimijoille. Tämän vuoden Canon Future Book Forumin teemana on kestävän innovoinnin edistäminen kirjan kustantamisen kaikilla osa-alueilla aina kirjojen tekemisestä, jakelusta ja käytöstä lähtien niiden vaikuttavuuteen, joka ulottuu jokapäiväiseen elämäämme.

Viime vuonna Future Book Forum 2020 -tapahtumaan osallistui lähes 1000 online-osallistujaa yli 65 maasta. Nyt yhdeksättä kertaa järjestettävä Future Book Forum 2021 perustuu viime vuoden tapahtuman menestysreseptiin, ja sitä isännöidään jälleen virtuaalisessa muodossa. Tilaisuus yhdistää kaikki julkaisuekosysteemin ammattilaiset kustantajista, kirjojen jakelijoihin ja kirjanpainajiin.

Kirjailija ja puhuja Peter Fisk toimii jälleen tapahtuman juontajana. Hänen kanssaan lavalle astelee kestävän kehityksen, innovoinnin ja kustantamisen asiantuntijoita, jotka tutkivat kestävän kehityksen yrityksille tarjoamia mahdollisuuksista älykkäämmän innovoinnin ja kannattavan kasvun edistämiseksi.

UN Global Compact Network UK:n global goals programme manager Jessica Lobo kysyy pääpuheenvuorossaan ”Miksi kestävällä innovoinnilla on merkitystä?” ja puhuu siitä, miten YK:n kestävän kehityksen tavoitteet muodostavat perustan vastuullisen kasvun edistämiseen liittyvien käytäntöjen kehittämiselle.

Bookshop.org:n toimitusjohtaja ja perustaja Andy Hunter kertoo näkemyksensä siitä, miten kirjat säilyvät elintärkeänä osana kulttuuriamme digiaikana. Hän tarjoaa myös näkemyksiä bookshop.org:n liiketoimintamallista. Bookshop.org on yhteiskunnallisesti tiedostava alusta, joka tukee riippumattomia kirjakauppoja ja kannustaa niitä kasvattamaan osuuttaan kirjojen verkkokaupasta. Kuuntelijoita innoittaa yhtiön aloite, jota on kuvailtu ”mullistavaksi hetkeksi kirjamyynnin historiassa”.

Kirja- ja aikakauslehtien kustantamisen, vähittäiskaupan, kirjanpainamisen ja verkkopalveluiden parissa toimivan mediayhtiön Otavan toimitusjohtaja Marko Silventoinen ja kehityspäällikkö PekkaKuurne kertovat, kuinka Otavan liiketoiminta toteuttaa konsernissa tehokasta datapohjaista painettujen kirjojen toimitusketjua, joka perustuu tiedon ja innovatiivisten digitaalisen painamisen työnkulkujen vuorovaikutukseen. Yhdessä he jakavat näkemyksensä vastuullisemmasta ja kaupallisesti kannattavammasta kirjojen toimitusketjusta.

Canon Idea Challenge 2021

Tämänvuotisen Future Book Forumin teeman mukaisesti Canon käynnisti syyskuussa HYVE Crowd -alustalla haasteen kerätäkseen innovatiivisia ideoita, joiden avulla painetuista kirjoista tulisi vastuullisempia. Haaste on avoin kaikille – olitpa kirja-alalla tai et. Nyt laadittava ehdokaslista perustuu kriteereihin, joihin kuuluvat käytännön toteutus, innovatiivisuus, painettuihin kirjoihin ja kustannustoimintaan liittyvä linkki sekä se, missä määrin idea vastaa yhtä tai useampaa YK:n 17:stä kestävän kehityksen tavoitteesta.

Canon Innovators Cauldron

Ideahaasteen jatkoon valitut finalistit esittelevät ideansa joulukuussa Future Book Forumin suorassa lähetyksessä, Canon Innovators Cauldronissa, yleisölle ja asiantuntijapaneelille, johon kuuluvat Andy Hunter, Jessica Lobo sekä Dalia Ibrahim, Nahdet Mis -kustantamon toimitusjohtaja ja EdVenturesin, Lähi-idän ensimmäisen koulutusteknologiaan keskittyneen yritysten riskipääomarahaston perustaja. Yleisön on mahdollisuus ottaa osaan innovointiin äänestämällä suosikki-ideaansa.

Peter Wolff, Senior Vice President of Production Printing Products, Canon EMEA sanoo: ”Koska Canonin yritysfilosofia Kyosei tarkoittaa elämistä ja työskentelyä yhdessä yhteisen hyvinvoinnin eteen, on tämän vuoden Future Book Forumin teema, vastuullinen innovointi, erityisen lähellä sydäntäni. Olemme yritys, joka edistää YK:n kestävän kehityksen tavoitteita useiden liiketoimintojen kautta, mutta näemme myös teknologiamme, tuotteemme ja palvelumme tarjoavan kirjateollisuudelle ainutlaatuisia mahdollisuuksia viedä vastuullisuustavoitteensa käytäntöön. Odotan innolla, miten tämän vuoden Future Book Forum ja Canon Idea Challenge 2021 toimivat esimerkkeinä ja auttavat alaa löytämään uusia ideoita kohti vastuullisempaa liiketoimintaa.”

Lisätietoja tapahtumasta ja ilmoittautumisesta osoitteessa: https://b2binfo.canon-europe.com/future-book-forum-2021. Tapahtumaan osallistuminen on maksutonta.