Canonin uusissa EOS R7- ja EOS R10 -hybridikameroissa yhdistyvät Canon EOS R -järjestelmän innovatiiviset ominaisuudet ja APS-C-formaatin tarjoamat mahdollisuudet

Amstelveen, 24 mei 2022 – Canon Europe kondigt vandaag haar eerste EOS R System camera’s met APS-C-formaat sensor aan – de EOS R7 en EOS R10, twee systeemcamera’s die de voordelen van het EOS R System naar het populaire APS-C-sensorformaat brengen. Dit sensorformaat biedt diverse voordelen voor liefhebbers van fotografie en content creators, zoals de mogelijkheid om kleinere maar toch snelle en krachtige camera’s te gebruiken die perfect zijn voor een breed scala aan onderwerpen. Bouwend op de essentie van de EOS 7D-serie, is de EOS R7 uitermate geschikt voor natuur- en sportfotografen die de extra reikwijdte van APS-C nodig hebben, maar ook de superieure snelheid en tracking-AF die de hogere modellen in het portfolio bieden. De EOS R10 is daarentegen gebouwd voor de volgende generatie EOS ‘double digit’-gebruikers en is een sterke allrounder, met indrukwekkende foto- en videoprestaties voor lifestyle creators en fotografen die veel onderweg zijn.

Canon julkistaa tänään ensimmäiset peilittömät APS-C -formaatin EOS R7 -ja EOS R10 -järjestelmäkamerat, joissa EOS R -kamerajärjestelmän edut yhdistyvät APS-C-kennokokoon. APS-C -formaatti tarjoaa huomattavia etuja harrastajavalokuvaajille ja sisällöntuottajille, sillä sen avulla on mahdollista muun muassa valmistaa aiempaa pienempiä, mutta silti äärimmäisen nopeita ja tehokkaita kameroita, jotka sopivat täydellisesti näiden asiakasryhmien tarpeisiin. Canon EOS R7 on uskomattoman nopea, EOS R -kamerajärjestelmän lippulaivamalleista tutulla automaattitarkennuksella varustettu ja se soveltuu luonto- ja urheiluvalokuvaajille, jotka tarvitsevat työssään APS-C-kennon tarjoamaa ulottuvuutta.

Canonin EOS-kameroiden kymppisarjalaisten käyttäjille suunnattu Canon EOS R10 on tehokas ja monipuolinen laite. Sen avulla voi ikuistaa niin vaikuttavia still-kuvia kuin videoitakin, joten se sopii erityisesti sisällöntuottajille ja aktiiviselle kuvaajalle. Canon esittelee samanaikaisesti myös kaksi uutta RF-S-objektiivia: Canon RF-S 18-45mm F4.5-6.3 IS STM -objektiivin, joka on ultrakompakti zoom-objektiivi jokapäiväiseen käyttöön sekäa RF-S 18-150mm F3.5-6.3 IS STM -objektiivin, joka on monipuolinen, pitkälle yltävä objektiivi.

EOS R -järjestelmäkameroiden lanseerauksesta lähtien Canon on laajentanut täyden kennokoon kameroiden valikoimaansa vastatakseen entistä paremmin valokuvaajien ja sisällöntuottajien tarpeisiin. APS-C -formaattia hyödyntävien, peilittömien EOS R -järjestelmäkameroiden lanseeraus on merkki Canonin sitoutumisesta tarjota asiakkailleen entistä enemmän valinnanvapautta ja auttaa yhä laajempaa joukkoa erilaisia valokuvaajia ja sisällöntuottajia toteuttamaan omat luovat visionsa.

Koe uudenlainen tarkkuus ja nopeus

EOS R -sarjan uusimpien tulokkaiden, APS-C-formaatin EOS R7 - ja EOS R10 -kamerat on varustettu täyden kennon EOS R - sarjan kameroista tutulla älykkäällä automaattitarkennustekniikalla. Kameroiden syväoppimisteknologian ja Dual Pixel CMOS AF II -automaattitarkennuksen ansiosta kuvaajien on entistä helpompi seurata esimerkiksi ajoneuvoja, eläimiä tai ihmisiä myös näiden ollessa liikkeessä. EOS R7 ja EOS R10 tunnistavat automaattisesti esimerkiksi kohteen pään, kasvot tai silmät 100% koko kuvan alueeltai. Uusien kameroiden automaattitarkennusominaisuudet toimivat hämärässä jopa -5 EV:n ja -4 EV:n valaistusolosuhteissaiija niitä voidaan käyttää telejatkeen avulla jopa f/22:n aukolla. Molemmissa kameroissa on Touch and Drag -automaattitarkennustoiminto, jonka avulla kuvaaja voi hallita automaattitarkennusta koskettamalla näyttöä. EOS R7 puolestaan on ensimmäinen EOS R -sarjan järjestelmäkamera, joka on varustettu yhdistetyllä automaattitarkennuksen monitoimiohjaimella ja säätörenkaalla. Se tekee automaattitarkennuksen ohjaamisesta nopeaa ja helppoa, ja toimii myös kuvien selailussa yhdellä peukalonliikkeellä tai vain valitsinta kiertämällä.

EOS R7 ja EOS R10 tarjoavat kuvaajalle luokkansa parasta suorituskykyä. Niiden mekaanisten sulkimet ovat kaikista EOS-sarjan APS-C-kameroista nopeimmat (15 fps)iii, ja myös elektroniset sulkimet ovat erittäin nopeita (30 fps ja 23 fps)iv. EOS R7:n mekaanisen sulkimen lyhin suljinaika on vain 1/8000 sekuntia, kun taas sen sähköisen sulkimen vastaava arvo on 1/16000 sekuntia. Niiden avulla nopeasti liikkuvien kohteiden ikuistaminen on siis helppoa. Uusimmalla DIGIC X -prosessorilla varustetut kamerat reagoivat herkästi kuvaajan ohjaukseen ja mahdollistavat aiempaa nopeamman kameran sisäisen kuvankäsittelyn. Lisäksi 30 kuvaa sekunnissa tuottavan RAW-sarjakuvausominaisuuden ansiosta valokuvaajat ja sisällöntuottajat voivat käsitellä otettuja kuvasarjoja videotiedostoista, mikä helpottaa oikean otoksen valitsemista. Esikuvaustilassa kamera puolestaan kuvaa jo 0,5 sekuntia ennen kuin suljinta on painettu.

Laadukasta kuvaa liikkeessä

Sisäänrakennetun IBIS-vakaimen (In-Body Image Stabilizer) ansiosta EOS R7 sopii erityisen hyvin kuvaajille, jotka liikkuvat paljon kuvaamisen aikana tai kuvaavat usein käsivaralla useiden sekuntien ajan. EOS-sarjan EOS R6 -, EOS R5 -, ja EOS R3 -kameroiden tavoin se tarjoaa kuvaajan käyttöön maailman korkeatasoisimman, 8,0 askeleen kuvanvakausominaisuuden. Ensimmäistä kertaa EOS-sarjan historiassa kuvanvakainjärjestelmää voidaan käyttää myös horisontin tasaamiseen silloin, kun Auto-level-ominaisuus on käytössä. Vakain myös tasaa kameran ei-toivottua liikettä uusilla panoraama- tai panorointitiloilla kuvatessa. EOS R7:n ja EOS R10:n upouudet 32,5 ja 24,2 megapikselin APS-C-kennot takaavat terävän kuvanlaadun silloinkin, kun kohde on kauempana, joten ne sopivat ihanteellisesti esimerkiksi urheilu- ja luontokuvaajille. Dual Pixel RAW - sekä HEIF-, Compact RAW- ja HDR-tilat tuovat lisää liikkumavaraa jälkituotantoon ja auttavat kuvaajaa vangitsemaan jokaisen tilanteen herkimmätkin sävyt entistä tarkemmin. Digitaalinen optimointi (DLO) takaa automaattisesti parhaan kameran sisäisen JPEG-kuvanlaadun ja korjaa vääristymät.

EOS R7 ja EOS R10 painavat akun ja muistikortin kanssa vain 612 ja 429 grammaa. Valokuvaajat ja sisällöntuottajat voivat valita nämä kevyet ja pienemmät vaihtoehdot. Kompakti mutta kestävä EOS R7 on suunniteltu säänkestäväksi, joten se sopii myös haastavissa olosuhteissa työskenteleville kuvaajille.

Korkealaatuisempaa sisältöä 4K-videon avulla

EOS R7 ja EOS R10 vastaavat kuvaajien kasvavaan tarpeeseen kuvata sekä videota että still-kuvia samalla laitteella. Ne tarjoavatkin käyttäjälleen mahdollisuuden kuvata 4K-videota 60 kuvan sekuntinopeudella vja 30 kuvan sekuntinopeudella. 4K-kuva ylinäytteistetään joko 7K- tai 6K-kuvasta korkeimman mahdollisen kuvanlaadun takaamiseksi. Se voidaan toistaa kameran sisäisellä HDR PQ -toiminnolla (YCbCr 4:2:2, 10-bittinen) tai HDMI-liitännällä yhdistetyllä laitteella. EOS R7 -kamerassa on valittavissa myös 4K- rajaustila, joka kuvaa 60 kuvaa sekunnissa.vi Se tekee kaukana olevien kohteiden kuvaamisesta entistä joustavampaa ja on siis erityisen kätevä luontokuvaajien kannalta. Molemmilla kameroilla on mahdollista tallentaa jopa yli 30 minuutin yksittäisiä videoklippejä ja niillä voidaan tallentaa 4K-laatuista kuvaa jopa 60 minuutin ajan,viijoten ne sopivat myös haastattelujen tai tapahtumien tallentamiseen. Molemmat mallit tukevat HDR PQ -videon (YCbCr 4:2:2, 10-bittinen, BT.2020) tallentamista. Näiden videoiden dynaaminen alue on laaja, ja ne vaativat vain vähän työstöä jälkituotannossa. EOS R7 on ensimmäinen APS-C-kennoa hyödyntävä EOS-kamera, joka on varustettu sekäviii Canon Log 3 -ominaisuudella ja elokuvatason väriavaruudella, mikä tekee editoinnista entistä joustavampaa. Molemmilla malleilla on mahdollista kuvata myös pystyvideoita ja niiden tehokkaiden kuvanvakainten ansiosta kuva pysyy tasaisena myös liikkeessä, joten ne ovat täydellinen vaihtoehto sisällöntuottajille, jotka haluavat kasvattaa seuraajamääräänsä sosiaalisessa mediassa. EOS R7:llä on mahdollista käyttää samaan aikaan sekä IBIS-vakausta että optista ja Movie Digital -kuvanvakausta, kun taas EOS R10:n käyttäjät voivat yhdistää objektiivien optisen kuvanvakauden Movie Digital -kuvanvakaukseen.

Kattavasti liitäntöjä ja saumatonta luovuutta

Laitteiden intuitiivisen suunnittelun ja kattavien liitäntöjen ansiosta sisällöntuottajat ja valokuvaajat voivat virtaviivaistaa työskentelyynsä liittyviä prosesseja. Niiden 2,36 miljoonan pisteen elektroninen etsin ja OVF View Assist -simulaation ansiosta siirtymä peilittömän etsimen käyttöön on helppo myös DSLR-kameroihin tottuneille. Mukautettavat valitsimet ja kääntyvä LCD-näyttö tekevät kameran käsittelystä helppoa, kun taas kameran sisäinen tarkennuksen haarukointi ja syvyyssommittelu tekevät molemmista kameroista tehokkaita, luovaan työhön sopivia työkaluja. EOS R7:ssä on 1,15-kertaisesti suurentava etsin, joka tekee kuvauskokemuksesta todenmukaisen. EOS R10 on puolestaan varustettu sisäänrakennetulla salamalla, joka tekee siitä loistavan yleiskameran, joka soveltuu moniin erilaisiin ympäristöihin – myös sisätiloissa ja hämärässä. Kahden UHS-II-korttipaikkansa ansiosta EOS R7:lla kuvatusta materiaalista saadaan tarvittaessa varmuuskopiot toiselle kortille. Vaihtoehtoisesti eri kortteja voi käyttää vaikkapa esimerkiksi still-kuvien ja videoiden tai eri tiedostoformaattien erotteluun toisistaan.

Jotta kuvien jakaminen, säilyttäminen ja lajitteleminen olisi mahdollisimman helppoa myös aloitteleville sisällöntuottajille ja valokuvaajille, molempiin kameroihin on mahdollista muodostaa myös Wi-Fi- ja Bluetooth™-yhteys.ixSisällöntuottajat voivat ladata kuvia tai videoita mage.canon-palvelun kautta ja ohjata kameraa Camera Connect -sovelluksen ja joko USB-C-kaapelin tai langattoman verkkoyhteyden avulla. Striimaajille laitteet tarjoavat puhtaan HDMI-lähdön lähetyksiä varten ja mahdollisuuden lähettää live-videota YouTubeen image.canon-palvelun kautta. Käyttäjät voivat myös ladata RAW-tiedostoja suoraan Canonin uuteen pilvipohjaiseen kuvankäsittelypalveluun image.canon-alustan kautta palveluun, joka käsittelee kuvat neuroverkkojen avulla parantaakseen RAW-tiedostojen mahdollistamaa kuvanlaatua entisestäänx. EOS-sarjan APS-C-malleista ensimmäisinä EOS R7:ssä ja EOS R10:ssä on uusi monitoiminen lisävarusteluisti, joka välittää sekä tehoa että tietoa uusille, innovatiivisille lisävarusteille.

Objektiiveja joka lähtöön

EOS R7 ja EOS R10 antavat käyttäjilleen mahdollisuuden tutustua Canonin laajaan RF-objektiivien valikoimaan. EF-sovittimien avulla kameroiden kanssa voidaan käyttää myös DSLR-kameroiden EF- ja EF-S-objektiiveja. Canon julkaisee myös kaksi uutta RF-S-objektiivia ja laajentaa näin nykyisellään 26 objektiivin laajuista RF-sarjaansa, josta löytyy objektiiveja aina 5,2 millimetristä 1 200 millimetriin. Uudet RF-S 18–45 mm F4.5–6.3 IS STM- ja RF-S 18–150 mm F3.5–6.3 IS STM-objektiivit tuovat EOS R7- ja EOS R10 -kameroiden käyttäjille kevyet ja monipuoliset vaihtoehdot. Objektiivien polttovälialueen ja xioptisen kuvanvakaimen ansiosta molemmat yleisobjektiivit soveltuvat hyvin esimerkiksi maisemakuvaukseen, muoto- tai ruokakuvaukseen tai vloggaamiseen. Kompakti ja käytännöllinen rakenne tekee RF-S 18–45 mm F4.5–6.3 IS STM -objektiivista ihanteellisen monikäyttöobjektiivin jokapäiväiseen kuvaamiseen, ja objektiivi myös kulkee helposti mukana. Tarvittaessa käytössä olevan käsitarkennuksen ja STM-tarkennusmoottorin avulla automaattitarkennus sujuu pehmeästi ja hiljaisesti myös videokuvauksessa. RF-S 18-150mm F3.5–6.3 IS STM on laajan polttovälialueen zoom-objektiivi, joka soveltuu niin laajakulma- kuin teleobjektiiviksikin. Se tarjoaa käyttäjälleen mahdollisuuden 0,59-kertaiseen maksimisuurennukseen MF-tilassa ja on näin ollen erinomainen myös makrokuvaukseen.

Canonin uraauurtava optinen teknologia minimoi kromaattiset poikkeamat ja korjaa vääristymiä, minkä ansiosta näillä objektiiveilla on helppo kuvata teräviä ja tarkkoja kuvia. Objektiivit sopivat loistavasti käytettäväksi yhdessä EOS R7:n IBIS-vakaimen ja EOS R10:n Movie Digital -vakaimen kanssa. Niiden dynaamisen kuvanvakauksen ja sisäänrakennetun optisen kuvanvakaimen ansiosta RF-S 18–150 mm F3.5–6.3 IS STM -objektiivi mahdollistaa jopa 7 askeleen kuvanvakauksen ja RF-S 18–45 mm F4.5–6.3 IS STM puolestaan 6,5 askeleen kuvanvakauksen. Niiden 7-lamellisen pyöreän himmenninaukon ansiosta kuvaajan on helppo saada kuvaansa kauniin pehmeä tausta ja säilyttää kohde silti terävänä.

Canonin uusi APS-C-kennoisten kameroiden valikoima antaa sisällöntuottajille ja valokuvauksesta innostuneille mahdollisuuden kehittää luovuuttaan aivan uudelle tasolle. APS-C-kameroissa Canonin täyden kennokoon peilittömien kameroiden innovatiiviset ominaisuudet yhdistyvät kompaktiin kokoon harrastajaystävällisellä tavalla.

Suositushinnat (sis. alv:n) ja myyntiin tulevat yhdistelmät alla

• Canon EOS R10 + kiinnityssovitin EF-EOS R, 1039 euroa
  • Canon EOS R10 + RF-S 18-45mm F4.5-6.3 IS STM + kiinnityssovitin EF-EOS R, 1169 euroa
  • Canon EOS R10 + RF-S 18-150mm F3.5-6.3 IS STM + kiinnityssovitin EF-EOS R, 1459 euroa