UUSI VARIOPRINT iX -SARJAN ARKKISYÖTTÖINEN DIGIPAINOKONE TARJOAA OFFSET-LAATUA, DIGITAALISTA JOUSTAVUUTTA JA INKJET-RATKAISUN TUOTTAVUUDEN

Canon julkaisee varioPRINT iX -sarjan kehittyneen arkkisyöttöisen mustesuihkupainokoneen, joka hyödyntää Canonin iQuariusiX-teknologiaa. Uudessa painokoneessa offset- tai neste-tonerjärjestelmien kuvanlaatu ja painomateriaalivalikoima yhdistyvät mustesuihkupainokoneiden tuottavuuteen ja kustannustehokkuuteen. Uusi kone soveltuu etenkin asiakkaille, jotka tuottavat 1–10 miljoonaa A4-painopintaa kuukaudessa.

VarioPRINT iX -sarjan painokoneella voidaan painaa yli 9 000 SRA3-pintaa tunnissa (tai 320 A4-pintaa minuutissa) useille erilaisille painomateriaaleille, mukaan lukien 90–350 g/m2:n offsetpäällystetty paperi. Uudella painokoneella voidaan tuottaa sujuvasti koko kaupallisten painotyösovellusten kirjo aina markkinointimateriaaleista ja premium-tasoisista suoramainoksista kuvastoihin, aikakauslehtiin ja kirjoihin.

Canon varioPRINT iX -sarjan painokoneen keskimääräinen käytettävyysaste on yli 90 % eikä se vaadi päivittäistä kalibrointia tai huoltoa. Se tarjoaa muihin arkkisyöttöisiin painoteknologioihin verrattuna mahdollisuuden huomattavaan tuotannon kasvattamiseen sekä mitattavissa olevan toiminnan kokonaiskäyttökustannusten selkeän parantumisen.

Tämä vallankumouksellinen uusi inkjet-painokone jatkaa vuonna 2015 lanseeratun varioPRINT i -sarjan alustan menestystä. varioPRINT i -sarja, johon kuuluvia koneita on asennettu maailmanlaajuisesti jo yli 250 kappaletta, on vakiinnuttanut Canonin aseman johtavana arkkisyöttöisten mustesuihkuteknologiaa hyödyntävien tuotantotulostimien valmistajana kaupallisten painotyösovellusten, kirjojen ja laadukkaiden suoramainosten tuottamiseen suunniteltujen koneiden saralla. Uuden iX-sarjan iQuariusiX-teknologiassa yhdistyy kolme keskeistä innovaatiota:

• Mullistava väriaineen kuivausjärjestelmä, jossa hyödynnetään ilmapuhallusta, lämpöä ja kostutusta paperin suojelemiseksi. Tämä varmistaa kestävän painopinnan useille erilaisille painomateriaaleille, jolloin painoarkit pysyvät täydellisen sileinä ja ovat välittömästi valmiita viimeisteltäväksi.
  • Uudet patentoidut vesipohjaiset polymeeri pigmenttimusteet ja ColorGrip-teknologia mahdollistavat upeiden ja kestävien väripintojen painamisen useille erilaisille tulostusmateriaaleille, mukaan lukien jopa 350 g/m2:n päällystetty paperi.
  • iQuarius-laadunvalvontateknologiat takaavat huipputason kuvanlaadun. Järjestelmän aito 1 200 dpi:n kuvaprosessointi sekä yhteistyössä kehitetyt 1 200 dpi:n Kyocera-tulostuspäät mahdollistavat erittäin tarkat tekstien ja viivojen yksityiskohdat sekä pehmeät liukuvärit ja täydelliset ihonvärit. Edistynyt suuttimien tasaisen värisyötön toiminnan takaava teknologia tarkistaa ja korjaa in-line-tunnistimen avulla automaattisesti yksittäisten suuttimien toiminnan ja varmistaa näin painojäljen jatkuvan tasalaatuisuuden. Suuttimen toiminnan ohjauksen avulla suuttimien muuttunut tila havaitaan ja kompensoidaan automaattisesti koneen käydessä, mikä vähentää koneen seisonta-aikaa ja syntyvää makkelia sekä takaa jatkuvan korkean painolaadun.

Automaattinen materiaalitunnistus parantaa painomateriaalien käsittelyä, kun vialliset arkit havaitaan ja ohjataan automaattisesti ulos prosessista ennen painoyksikköä. Luotettava arkkien läpimeno parantaa edelleen laatua ja tuottavuutta. Yhdessä nämä innovatiiviset ominaisuudet tuottavat erinomaisen kuvanlaadun, tarjoavat mahdollisuuden useiden erilaisten painomateriaalien käyttämiseen ja painotyösovellusten tuottamiseen sekä takaavat järjestelmän jatkuvan tuottavuuden ja kustannustehokkuuden. Kaikki tämä voidaan siis saavuttaa yhdellä mustesuihkupainokoneella. Tämän uuden painokoneen avulla voidaan tuottaa kannattavasti pieniäkin painosmääriä, vaihtaa nopeasti painotyötä sekä tuottaa tehokkaasti viimeisteltyjä printtitöitä erilaisilla painomateriaaleilla silloinkin, kun työllä on tiukkaakin tiukempi toimitusaikataulu.

Peter Wolff, Canon Europen teollisen tulostamisen (Production Printing Products) ja EMEA-alueen kaupallisesta tulostuksesta (Commercial Printing) vastaava varatoimitusjohtaja toteaa: ”Mustesuihkupainaminen on houkutteleva vaihtoehto, koska se takaa erinomaisen tuottavuuden aikana, jolloin aikataulut ovat entistäkin tiukempia ja painomäärältään pienempien töiden jatkuva lisääntyminen edellyttää nopeita töiden vaihtoja. VarioPRINT iX -sarjan koneet takaavat sen, että enää ei tarvitse valita laadun ja painomateriaalien monipuolisuuden tai tuottavuuden ja kustannustehokkuuden välillä. Painoalan toimijat voivat nyt ottaa vastaan lähes kaikki tilaukset ja luottaa siihen, että painolaatu on virheetöntä, painomateriaalivalikoima on laaja ja lyhyet toimitusajat eivät muodostu ongelmaksi. Kaikki tämä voidaan saavuttaa varioPRINT iX -sarjan koneilla. Asiakkailla, jotka haluavat tarjota laajimman mahdollisen valikoiman laadukkaita painotyösovelluksia, on nyt käytettävissään arkkisyöttöinen mustesuihkupainokone painovolyymien kasvattamiseen sekä pienempien ja monimuotoisempien töiden joustavaan ja tuottavaan hallintaan.”

Erittäin tehokasta painomateriaalipohjaista työnkulkua hyödyntävä PRISMAsync-ohjausjärjestelmä optimoi tuottavuuden asettamalla automaattisesti asianmukaiset parametrit kullekin valitulle painomateriaalille ja mahdollistaa tuotannonsuunnittelun jopa kahdeksaksi tunniksi eteenpäin. Yhdessä PRISMA-ohjelmistoperheen kanssa tämä täysin automaattinen ja erittäin intuitiivisesti toimiva ratkaisu voidaan sisällyttää mihin tahansa olemassa olevaan työnkulkuun missä tahansa tuotannon vaiheessa aina tiedoston luomisesta ja painotuotannon hallinnasta viimeistelyyn ja toimituksen seurantaan.

Christian Unterberger, Canonin teollisesta tulostamisesta (Production Printing) vastaava markkinointijohtaja ja varatoimitusjohtaja toteaa lopuksi: ”VarioPRINT iX -sarja vahvistaa merkittävästi graafisen alan tuotevalikoimaamme. Canonin varioPRINT iX- sarjan, Colorado UVgel -teknologian ja jatkuvasyöttöisen ProStream-painokoneen ansiosta painoalan toimijoille on nyt tarjolla entistä laajempi valikoima Canon-ratkaisuja, jotka auttavat heitä vastaamaan erityisiin liiketoimintatarpeisiinsa.”