Laajempi kuvakulma, enemmän mahdollisuuksia – Canon julkaisee kaikkien aikojen laajakulmaisimman automaattitarkennusobjektiivin täyden kennokoon kameroille

Canon julkaisee tänään RF 10-20mm F4L IS STM -objektiivin, joka on ammattikuvaajille (still ja video) suunnitellun L-sarjan uusin tulokas. Kompakti Canon RF 10-20mm F4L IS STM tarjoaa ensiluokkaisen kuvanlaadun sekä loputtomasti mahdollisuuksia ultralaajakulmakuvaukseen.

RF 10-20mm F4L IS STM

Huikeita ultralaajakulmakuvia

Objektiivi täydentää Canonin kattavaa laajakulmaisten RF-objektiivien valikoimaa. Kyseessä on kaikkien aikojen1 laajakulmaisin täyden kennokoon kameralle suunniteltu automaattitarkennusobjektiivi, jonka katselukulma on jopa 130 astetta. Objektiivin zoomausalue lähtee 20 mm:n laajakulmasta ainutlaatuiseen 10 mm:n ultralaajakulmaan, joten sillä voidaan saavuttaa yli kaksi kertaa suurempi kuva-ala kuin objektiivilla, jonka polttoväli on 16 mm.

Kun samaan kuvaan mahtuu tavanomaista enemmän, dramaattisia panoraamakuvia voidaan ottaa uudenlaisesta kuvakulmasta. Valokuvaajat voivat esimerkiksi mahduttaa etualalle jotain kiinnostavaa, kuvata ahtaissa sisätiloissa sekä lisätä maisemakuvien syvyysvaikutusta. Elokuvantekijät puolestaan saavat entistä vaikuttavampia avauskuvia.

Jokainen yksityiskohta täydellisen tarkasti

Uusi objektiivi mahdollistaa poikkeuksellisen kuvanlaadun ja tekee kuvista uskomattoman tarkkoja ilman vääristymiä.

Huippulaadukas RF 10-20mm F4L IS STM -objektiivi hyödyntää uusinta Peripheral Control -kuvanvakautusta, jonka ansiosta kuvista tulee supertarkkoja ja videoista vakaita jopa haastavissa kuvausolosuhteissa ilman jalustaa. Näin kuvat pysyvät tarkkoina reunoille asti ja käytettävissä on joko viiden askeleen optinen kuvanvakain tai yhteensä kuuden askeleen kuvanvakain, jos kameran sisäänrakennettu kuvanvakain on myös käytössä. Objektiivin optisen, rektilineaarisen rakenteen ansiosta suorat linjat pysyvät suorina jopa kuvan reunoilla. Muuttumattoman suurimman vakioaukon (f/4) valotus pysyy tasaisena kaikilla zoom-asetuksilla. Lisäksi linssielementin huippuluokan pinnoite minimoi haamukuvat ja heijastumat, joita esiintyy usein ultralaajakulmaobjektiiveilla otetuissa kuvissa.

Ultrakompakti, kulkee vaivattomasti mukana

Objektiivi sisältää edistyksellistä teknologiaa, mutta on silti vaivaton käsitellä. RF-kiinnityksen ansiosta tieto kulkee huomattavasti aiempaa nopeammin kameran ja objektiivin välillä. Tämä takaa erinomaisen kuvanlaadun, vaikka objektiivi onkin kompakti kooltaan.

RF 10-20mm F4L IS STM painaa vain 570 grammaa ja ansaitsee paikan kuvaajien varustelaukusta. Uusi objektiivi on yli puolet (610 g) kevyempi ja leveys- ja pituussuunnassa 2 cm pienempi kuin EF 11–24mm f/4L USM. Itse asiassa uusi objektiivi ja EOS R8 painavat yhteensä vähemmän kuin tämä EF-sarjan objektiivi pelkästään. Uusi objektiivi siis tarjoaa kaikki nämä hyödyt ja lisäksi aiempaa laajemman kuvakulman ja edistyksellisen kuvanvakaimen. Nyt kuvaaminen onnistuu myös ahtaissa tiloissa – ja kameralaukkukin kevenee!

Suunniteltu ammattilaisille

RF 10-20mm F4L IS STM -objektiivin erinomainen kuvanlaatu, mahdollisuus tallentaa kuvia ja videoita aiempaa laajemmalla kuvakulmalla yhdistyy kevyeen ja kompaktiin kokoon. Tämä objektiivi on erinomainen päivitys valo- ja videokuvaajille, jotka haluavat nostaa tekemisen uudelle tasolle. Objektiivi on ihanteellinen valinta maisemien ja arkkitehtuurin kuvaamiseen, lisäksi sillä voidaan kuvata esimerkiksi urheilua tai dokumentteja uudesta perspektiivistä.

RF 10-20mm F4L IS STM toimii erinomaisesti haastavimmissakin sääolosuhteissa, ja lisäksi sen pöly- ja sääsuojaus on ammattilaistasoa.

Tärkeimmät ominaisuudet:

Asfääriset Super UD- ja UD-linssielementit (mukaan lukien yksi asfäärinen UD-elementti), joiden avulla saavutetaan L-sarjan objektiivilta vaadittava erinomainen kuvanlaatu.
Erittäin kestävä pöly- ja sääsuojattu rakenne, joka soveltuu ammattilaiskäyttöön myös haastavissa olosuhteissa.
Subwave Structural Coating (SWC) kahdella linssipinnalla ja Air Sphere Coating (ASC) --pinnoitteet vähentävät kuvassa olevien valonlähteiden aiheuttamia haamukuvia ja heijastumia, jotka ovat yleisiä laajakulmakuvissa.
Ensimmäinen L-sarjan objektiivi, jossa on STM-moottori sekä jatkuvasti käytössä oleva manuaalitarkennus - kompaktin ja kevyen tarkentavan objektiiviryhmän ansiosta.

Canon RF 10-20mm F4L IS STM - objektiivin verollinen suositusvähittäishinta on 2949 euroa ja sen myynti alkaa loka/marraskuun vaihteessa 2023.

Lisätietoja: Canon Oy, Olli Turtiainen, olli.turtiainen@canon.fi, p. +358 40 7716226

1. Julkaisuhetkellä. Kalansilmäobjektiiveja lukuun ottamatta.