Canon julkaisee videokuvaamista helpottavat Auto Tracking- ja Auto Loop -sovellukset PTZ-kameraan

Canon laajentaa PTZ-kameroidensa toiminnallisuuksia kahdella uudella sovelluksella. Molemmat sovellukset ovat saatavilla Canonin Add-On Applications -järjestelmän kautta, ja ne tarjoavat käyttäjille mahdollisuuden laajentaa laitteidensa olemassa olevia videokuvaustoimintoja. Canonin uudet maksulliset sovellukset Auto Tracking -sovellus RA-AT001 ja Auto Loop -sovellus RA-AL001 tarjoavat tehokkaan itsenäisen videokuvausratkaisun ilman tarvetta hankkia uusia ulkoisia laitteita. Niiden asetukset on helppo määrittää, ja Canonin 4K-kameroihin yhdistettynä ne ovat ihanteellinen ratkaisu moniin erilaisiin käyttötilanteisiin, kuten koulu- ja yritysmaailman tai uskonnollisten yhteisöjen tarpeisiin sekä livetapahtumien ja erilaisten lähetysten tuottamiseen.

CR-N700_lifestyle

Molemmat sovellukset ovat yhteensopivia Canon CR-N700 -kameramallin kanssa, joka on Canonin PTZ-kameroiden sisäkäyttöön suunniteltu ja 4K-tarkkuudella kuvaava, kauko-ohjattava lippulaivamalli. Canon laajentaa tulevaisuudessa Add-On Applications System -järjestelmän kautta tarjottavien sovellusten sekä sovellusten kanssa yhteensopivien, kauko-ohjattavien kameroiden valikoimaa entisestään.

Auto Tracking -sovellus

Uusi Auto Tracking -automaattitarkennussovellus hyödyntää Canonin PTZ-kameroiden huipputason moottorimekanismia ja tarkentaa sen avulla jatkuvasti automaattisesti ihmisiin varmistaen, että ne ovat aina mukana kuvassa ja oikealla paikalla ilman, että kuvaajan tarvitsee puuttua kohteen seuraamiseen. Näin on mahdollista tehdä sekä yhden että useamman kameran tuotannot ilman, että kameroiden ohjaamiseen tarvitaan erillistä kamerankäyttäjää. Tämä vähentää kuvaajien ja muiden työntekijöiden työtaakkaa varmistaen kuvattavan sisällön korkean laadun. Kameran sisäinen kuva-analysointi mahdollistaa huipputason jatkuvan automaattitarkennuksen. Se tunnistaa ihmiset riippumatta siitä, näkyykö kuvassa henkilön koko vartalo, ylävartalo vai pää ja hartiat, ja pysyy niin hitaasti kuin nopeammin kävelevien ihmisten perässä. Kameran tarkkuus ja pehmeästi liikkuva siirtomekanismi toimivat saumattomasti yhdessä sen panorointi- ja kallistusmekanismin kanssa varmistaen, että kuvamateriaali on korkealaatuista jo suoraan kamerasta.

Sovelluksen avulla käyttäjä voi säätää CR-N700:n useita eri toimintoja, kuten rajausta, seurantaherkkyyttä sekä priorisoitavaa näytön aluetta. Säätömahdollisuuksien ansiosta CR-N700 mukautuu kätevästi useisiin erilaisiin käyttötilanteisiin, kuten livetuotantoihin tai yritystapahtumiin. Asetteluominaisuuden avulla käyttäjät voivat määrittää tavoittelemansa optimiasettelun varmistaakseen, että kuvauskohde näkyy kuvassa juuri halutussa rajauksessa. Jatkuvan automaattitarkennuksen herkkyyttä taas voidaan säätää jopa kymmenen eri tason välillä kulloisestakin käyttötilanteesta riippuen.

Auto Loop -sovellus

Canon julkistaa tänään myös Auto Loop -esiohjelmointisovelluksen, jonka avulla kamera voidaan asettaa seuraamaan tietynlaista panorointi-, kallistus- tai zoomaussekvenssiä ilman, että kuvausta tarvitsee säätää manuaalisesti. Tämä sopii erityisesti tilanteisiin, joissa tapahtumia kuvataan yksinkertaisin, toistuvin kameran liikkein, kuten livekeikoille. Tällöin kameran voi määrittää kuvaamaan esimerkiksi ensin rumpalia, sitten laulajaa ja sen jälkeen yleisöä, minkä jälkeen sekvenssi alkaa jälleen alusta. Näin ohjaaja tai kamerahenkilö voi keskittyä vaihtelemaan kuvaa eri kameroiden välillä tarpeen mukaan.

Kameran voi määrittää suorittamaan samaa kuvaussekvenssiä joko alusta loppuun uudelleen ja uudelleen (loop) tai edestakaisin. Tämä mahdollistaa kuvaustavan joustavan valinnan kulloisenkin ympäristön mukaan. Sovelluksen eri asetusten avulla käyttäjä voi säädellä eri kuvausvaiheiden käynnistys- ja pysäytysnopeutta vaivatta. Tämä helpottaa manuaalikäyttöisen kameran liikkeiden simulointia ja varmistaa, että materiaali näyttää luonnolliselta muiden kameroiden kuvaan yhdistettynä. Eri toimintoja on helppo säädellä yhdestä näkymästä, jonka avulla käyttäjät voivat määrittää kameran asennon ja reittiasetukset sekä tarkastella esikatselukuvaa. Näkymän avulla käyttäjä voi myös määrittää, kuinka nopeaa liike on ja kuinka pitkään kamera pysyy paikallaan yksittäisessä asennossa.

Canon esittelee uusien sovellusten ominaisuuksia ensi kertaa ISE 2023 -messuilla. Näytteillä on oppilaitosympäristöä simuloiva luennon tallennusratkaisu sekä useampaa kameraa samanaikaisesti hyödyntävä yritysstudioalue, jotka havainnollistavat, miten uusien sovellusten avulla on mahdollista automatisoida sisällöntuotantoa ja luoda entistä helppokäyttöisempiä kuvausympäristöjä. Messut järjestetään 31.1.–3.2.2023, Canonin ratkaisut ovat esillä hallissa 3, osastolla 3A800.

Sovellukset tulevat saataville huhtikuusta 2023 alkaen. Ne ovat yhteensopivia Canon CR-N700-kameran kanssa ja päivityksiä muuhun Canonin PTZ-kameramallistoon on tulossa myöhemmin.