Canon esittelee kaikkien aikojen kevyimmän täyden kennokoon EOS R -järjestelmän kameran

Canon esittelee uuden, peilittömän täyden kennokoon EOS R8 -kameran, joka hyödyntää EOS R6 Mark II -mallista tuttuja teknisiä ominaisuuksia. Tämä kompakti, kooltaan EOS RP -kameraa muistuttava laite tarjoaa monipuolista suorituskykyä niin valo- ja videokuvauksen harrastajille kuin alan opiskelijoillekin.

EOS R8 FRT RF 24-50mm F4.5-6.3 IS STM 02.jpg

EOS R8

Kamerassa on täysikokoinen 24,2 megapikselin CMOS-kenno, suuri ISO-herkkyys ja entistä laajempi dynaaminen alue. Näiden ominaisuuksien ansiosta EOS R8 on ihanteellinen valinta muoto-, tapahtuma ja maisemakuvaukseen tarjoten entistä enemmän mahdollisuuksia taiteellisen vision toteuttamiseen. Samanaikaisesti esiteltyyn, pieneen ja kevyeen RF 24–50 mm / F4.5–6.3 IS STM -objektiiviin yhdistettynä EOS R8 -kamera on kompakti tehopakkaus, jonka avulla valokuvaajat voivat päästää luovuutensa valloilleen täyden kennokoon voimalla.

Täyden kennokoon laatu, kevyt runko

EOS R8 -kamera tarjoaa kuvaajille huipputason kuvanlaatua kompaktissa paketissa. Sen 24,2 megapikselin täysikokoinen CMOS-kenno yltää samaan resoluutioon kuin EOS R6 Mark II -mallin kenno. Tämän luokkansa johtavan kennon lukunopeus on huipputasoa, mikä mahdollistaa lukuisia edistyksellisiä ominaisuuksia, kuten kuvaamisen 40 kuvan sekuntivauhdilla sekä vähäkohinaisten kuvien ottamisen suurella ISO-herkkyydellä (jopa 102 400). Tämän ansiosta kamera on täydellinen vaihtoehto liikkuvien kohteiden kuvaamiseen hämärissä ympäristöissä. Laaja dynaaminen alue tarjoaa kuvaajalle mahdollisuuden kuvata tarkkoja otoksia upeissa väreissä, ja täysikokoinen kenno mahdollistaa pehmeän taustan, jonka ansiosta kuvattava kohde erottuu edukseen.

Muistikortin ja akun kanssa noin 461 grammaa painava EOS R8 -kamera on Canonin kaikkien aikojen kevyin täyden kennokoon EOS R -järjestelmän malli. Kamera on 132,5 mm leveä, 86,1 mm paksu ja 70 mm korkea. Se on siis suurin piirtein samankokoinen kuin Canon EOS RP, mutta siinä on huomattavasti laajempi valikoima ammattilaistason ominaisuuksia. EOS R8 -kamerassa on korkearesoluutioinen, 2,36 miljoonan pisteen elektroninen etsin, joka toistaa jopa 120 kuvaa sekunnissa. Kamera on yhteensopiva UHS-II SD -muistikorttien kanssa. Intuitiivisen käyttöliittymän ansiosta kameran käyttö on sujuvaa myös liikkuessa. Lisäksi kamera on varustettu hyödyllisellä kuvausohjelmavalitsimella, jonka avulla käyttäjän on helppo valita haluamansa 12 erilaisesta video- ja valokuvaukseen suunnitellusta kuvausohjelmista. Kamerassa on myös erillinen kytkin, jolla on vaivatonta vaihtaa still-kuvauksesta videokuvaukseen ja päin vastoin.

Tallenna liikkuvat hetket

EOS R8 -kameran huipputason kuvakennon ansiosta voi tallentaa koko kennon leveydeltä 6K-tarkkuudesta ylinäytteistettyä (oversampled) 4K/60p -videokuvaa, kun halutaan erittäin tarkkaa videosisältöä, ja 180 fps/FHD -kuvaa, kun halutaan hidastettua kuvaa. EOS R8 tukee myös Canon Log 3:n käyttöä sisäiseen tallennukseen (10-bittinen YCbCr 4:2:2 H.265). Näin käyttäjä voi hyödyntää laajempaa dynaamista aluetta ja jälkituotanto sujuu joustavammin. Myös HDR PQ- ja HDR Movie -tiloja on mahdollista hyödyntää HDR-työnkuluissa. Ne välittävät tarkkaa, puhdasta HDMI-kuvaa (clean HDMI) yhteensopiviin laitteisiin.

EOS R8 -kamerassa on myös toiminto, joka kompensoi kuvakulman muutoksia tarkennusetäisyyden säätämisen yhteydessä. Tämä toiminto vähentää kuvakulman vaihtelua tarkennettaessa. Kameralla voi myös kuvata videota jopa kaksi tuntia yhteen menoon1, minkä ansiosta se on ihanteellinen valinta vlogien kuvaamiseen tai tapahtumien dokumentointiin.

EOS R8 -kamerassa on sama Dual Pixel CMOS AF II -tarkennus kuin EOS R6 Mark II mallissa, ja se tarkentaakin vain 0,03 sekunnissa2 jopa silloin, kun kuvia otetaan elektronisella sulkimella 40 kuvan sekuntinopeudella. Tämä älykäs järjestelmä tunnistaa ja seuraa erilaisia kuvauskohteita, kuten ihmisiä, eläimiä ja ajoneuvoja. Se tunnistaa niin päät, kasvot kuin silmätkin, ja tarkentaa niihin automaattisesti. Käyttäjä voi jopa valita, tarkentaako laite oikeaan vai vasempaan silmään. Jotta erilaisten kohteiden tunnistaminen kävisi mahdollisimman sujuvasti, käyttäjä voi valita asetuksen, joka valitsee kohteen automaattisesti kuvan rajauksen perusteella. Tätä ominaisuutta on mahdollista käyttää myös hämärässä, ja se toimii jopa silloin, kun valaistustaso on -6,5 EV3.

Entistä paremmat liitäntämahdollisuudet

Sisäänrakennetun 2,4 GHz:n Wi-Fi®- ja Bluetooth®-yhteyden4 ansiosta kuvia ja videoita on helppo jakaa ja Camera Connect -sovelluksen käyttö sujuu vaivatta. WPA/WPA2/WPA3-Personal-salaus puolestaan takaa, että yhteys on turvallinen. EOS R8 on iOS MFI -sertifioitu5, joten kuvia ja videoita on mahdollista siirtää suoraan myös iPhone-laitteisiin. EOS R8 -kameraa voidaan käyttää myös webbikamerana sen USB Video Class- ja USB Audio Device Class -tuen ansiosta. image.canon-palvelun käyttäjät pääsevät lisäksi nauttimaan Canonin neuroverkkoa hyödyntävästä kuvankäsittelytyökalusta6, jonka avulla JPEG- ja HEIF-kuvista voidaan tehdä luonnollisemman näköisiä vähentämällä niissä esiintyvää kohinaa ja moiré-tyyppisiä häiriöitä.

Canon on myös uudistanut image.canon-palveluaan. Palvelu tukee nyt Adobe® Lightroomin® videonmuokkaustoimintoja sekä erilaisten yhteensopivien palveluiden, kuten Frame.io:n ja Google Photo -tilien7, yrityskäyttöä.

Pieni ja kevyt zoom-objektiivi päivittäiseen käyttöön

RF 24–50 mm / F4.5–6.3 IS STM on pieni ja kevyt kaksinkertaisella zoomauksella oleva objektiivi. Polttoväliltään 24–50 millimetrin objektiivi on loistava valinta harrastajille, jotka haluavat kehittää valo- ja videokuvaustaitojaan etenkin muoto-, sisustus- ja matkakuvauksessa. Objektiivissa on 4,5 askeleen kuvanvakain, ja askelten määrä nousee jopa seitsemään, kun se liitetään sisäänrakennetulla kuvanvakaimella varustettuun EOS R -järjestelmän kameraan. Tämän ansiosta niin valokuvia kuin videoitakin on mahdollista kuvata hämärässä ilman jalustaa. STM-tarkennusmoottori on hiljainen ja nopea. Kustomoitava objektiivin säätörengas puolestaan mahdollistaa saumattoman vaihtelun eri käyttötilojen välillä. RF-kiinnityksellä varustettu RF 24–50 mm / F4.5–6.3 IS STM -objektiivi on yhteensopiva EOS R -järjestelmän kameroiden kanssa ja tukee useita erilaisia integroituja kuvanparannusominaisuuksia, kuten maisematilassa panorointia ja polttovälin vaihtelun korjausta videokuvauksen aikana.

EOS R8 -kameran tärkeimmät ominaisuudet

• Täysikokoinen 24,2 megapikselin CMOS-kenno
• Täysleveä, 6K-tarkkuudesta ylinäytteistetty 4K/60p -tallennus ja 180fps/FHD-tallennus
• Korkearesoluutioinen, jopa 2,36 miljoonan pisteen elektroninen etsin, jonka enimmäispäivitystaajuus on jopa 120 kuvaa sekunnissa
• Älykäs kuvauskohteen tunnistus (ihmiset, eläimet ja ajoneuvot)
• Wi-Fi- ja Bluetooth-ominaisuudet mahdollistavat yhteyden missä tahansa

RF 24–50 mm /F4.5–6.3 IS STM -objektiivin tärkeimmät ominaisuudet

• 2x zoom-laajakulmaobjektiivia (alk. 24 mm)
• Jopa 4,5 askeleen optinen kuvanvakain
• Optinen ja sisäänrakennettu kuvanvakain mahdollistavat yhdessä 7 askeleen vakaimen
• Johtoruuvimallinen STM-objektiivi takaa sujuvan automaattitarkennuksen myös videokuvauksen aikana
• Kompakti, kevyt ja helppokäyttöinen

Kameran myynti alkaa huhtikuussa ja sen suositusvähittäishinnat (sis. alv) ovat:
Canon EOS R8 runko,   1919 euroa
Canon EOS R8 + RF 24-50mm F4.5-6.3 IS STM -objektiivi,   2129 euroa

1. Jopa 5 sekunnin esinauhoitus. Jos kameran kuumenee liikaa, käyttöaika saattaa lyhentyä. 59,94p- / 4K UHD -kuvaa voidaan kuvata noin 30 minuuttia ilman lämpötilarajaa, kun laitteen lähtölämpötila on 23 °C. Muissa tiloissa ei ole lämpötilarajaa.
  2. Tilanne 8.2.2023. Perustuu CIPA:n suosituksiin. Mittauksissa on käytetty sisäisiä menetelmiä. EV 12 (ISO 100) -valaistustasolla, huoneenlämmössä, M-tilassa, RF 24–105 mm / F4–7.1 IS STM -objektiivilla, kun kuvataan valokuvia suljinnäppäimellä, yksipisteisellä automaattitarkennuksella (keskimmäinen automaattitarkennuspiste) ja One-Shot-automattitarkennuksella.
  3. f/1.2 -objektiivilla, keskimmäisellä tarkennuspisteellä ja One-Shot-automaattitarkennuksella 23 °C:n lämpötilassa ISO 100 -herkkyysasetuksella.
  4. Laite hyödyntää Bluetooth® Low Energy -teknologiaa. Bluetooth®-sanamerkki ja -logot ovat Bluetooth SIG, Inc:n rekisteröityjä tavaramerkkejä, joita Canon Europe Ltd. käyttää lisenssillä. Muut tuotemerkit ja -nimet ovat omistajiensa omaisuutta. Wi-Fi® on Wi-Fi Alliancen rekisteröity tavaramerkki. Bluetooth®-sanamerkki ja -logot ovat Bluetooth SIG, Inc:n rekisteröityjä tavaramerkkejä, joita Canon Inc. käyttää lisenssillä. Muut tuotemerkit ja -nimet ovat omistajiensa omaisuutta.
  5. Apple, Apple TV, Apple Watch, iPad, iPad Air, iPad Pro, iPhone ja Lightning ovat Apple Inc:n rekisteröityjä tavaramerkkejä. tvOS on Apple Inc:n rekisteröity tavaramerkki. iPhone on Apple Apple Inc:n rekisteröity tavaramerkki. IOS on Ciscon tavaramerkki tai rekisteröity tavaramerkki, ja Canon käyttää sitä lisenssillä. QR Code on DENSO WAVE INCORPORATEDin rekisteröity tavaramerkki.
  6. image.canon-sovellus ja sen perusominaisuuksien käyttö on ilmaista, mutta RAW-kuvien muokkaaminen pilvessä on maksullinen ominaisuus, joka on ostettava erikseen osoitteesta sas.image.canon. Canonin neuroverkkoa hyödyntävä kuvankäsittelytyökalu on saatavilla DPP-pilviominaisuuden kautta osana tietokoneella käytettävää jälkituotantotyönkulkua tai image.canonin kautta suoraan kameran kautta.
  7. Google Play ja Android ovat Google LLC:n tavaramerkkejä.