Lintujen kevätmuutto on käynnissä. Kiikarit ovat tarpeelliset, jos aikoo nähdä kunnolla.

Kiikarit ovat suositeltavat lintujen tarkkailuun pelloilla, suoalueilla ja rannikolla, kun haluaa nähdä linnut hyvin. Niiden avulla voi nähdä linnuista yksityiskohtia ja samalla pääsee nauttimaan lintujen höyhenien väriloistosta.

Huippulaadukkaalla, sääsuojauksella varustetulla ja helposti mukana kulkevalla kiikarilla pääsee lähelle kohdetta, Canonin kiikarivalikoimassa on eri suurennuskertoimilla varustettuja malleja. Kaikissa kiikareissa on korkealaatuinen optiikka ja rakenne, ja ne sopivat lintujen tarkkailuun, merelle ja tähtien tutkimiseen. Lisäksi niissä on Canonin arvostettu optinen kuvanvakain (Image Stabilizer), joka korjaa tärinää ja vakauttaa käsivaralla katselua. Säänkestävistä ja vesitiiviistä malleista on helppo saada pitävä ote myös kosteissa olosuhteissa, lisäksi tukeva kumipinnoite suojaa kolhuilta.

Hyvä kiikari on lintuharrastajalle tärkeä väline. Canonin korkealaatuinen optiikka takaa erinomaisen tarkkuuden ja huippuluokan kontrastin. Kuvanvakain pitää kiikarit vakaana. Kevyen rakenteen ja miellyttävän käyttötuntuman ansiosta kiikarit sopivat jokapäiväiseen käyttöön. Kiikareiden kuvanvakaintekniikkaa vähentää tärinää, parantaa selkeyttä ja vähentää silmien rasittumista. 8–10-kertaisesti suurentavat kiikarit sopivat vaivattomaan lintujen tarkkailuun. Kirkkaammat saman suurennussuhteen kiikarit ovat paremmat hämärässä, kun taas 12- ja 14-kertaisesti suurentavat mallit sopivat hyvin pienien lintujen ja etäisten kohteiden tarkasteluun. Mitä enemmän valoa kiikari kerää, sen kirkkaampi sen näkymä on.

Esimerkiksi Canon 10x42L IS WP -kiikarissa on huippulaatuisen L-sarjan optiikka. Kirkkaan näkökenttänsä ansiosta se sopii loistavasti lintujen tarkkailuun hämärässä valossa. Lähes vääristymätön Porro II -prismaoptiikka ja Super Spectra -linssipinnoitteet takaavat kirkkaan ja yksityiskohtaisen kuvan. Canon 10x20 IS -kiikari on puolestaan kevytrakenteinen, 10-kertaisella suurennuksella ja kuvanvakaimella varustettu pienikokoinen tehopakkaus.

Canon 10x42L IS WP, svh. 2060 euroa
Canon 10x20 IS, svh. 610 euroa

Canonin valikoimassa on suurennussuhteeltaan, sääsuojaukseltaan ja kooltaan erilaisia kiikareita lintujen tarkkailuun. Tutustu koko mallistoon,