Canonilta vahvoja uutuuksia sisällöntuottajille, studiokäyttöön ja live-tuotantoon

Amstelveen, 7 september 2022 – Canon introduceert vandaag vier nieuwe professionele camcorders – de XA65, XA60, XA75 en XA70 – plus de geavanceerde LEGRIA HF G70 videocamera. De nieuwe videocamera’s zijn geschikt voor een breed scala aan toepassingen, waaronder documentaires, bedrijfsevenementen en het onderwijs. Met een uitzonderlijke 4K-kwaliteit, HD UVC-streaming via USB-Cᶦ, geavanceerde autofocus en gezichtsherkenning, bieden deze modellen professionele prestaties. Elk van de modellen is geschikt voor MP4-opnamen, terwijl de vier professionele camera’s bovendien zijn uitgerust met XF-AVC-registratie ter ondersteuning van broadcastproducties.

Canon tuo tänään markkinoille neljä ammattikäyttöön suunniteltua videokameraa (Canon XA65, XA60, XA75 ja XA70) sekä kuluttajille suunnatun Canon LEGRIA HF G70 -mallin. Uudet videokamerat soveltuvat useisiin erilaisiin tarkoituksiin, kuten dokumenttien tekoon, yritystapahtumien taltiointiin ja koulutuskäyttöön. Näillä ammattilaistasoisilla laitteilla kuvaaminen onnistuu tarkalla 4K-kuvanlaadulla ja HD-tasoinen striimaus USB-C-liitännän  kautta. Lisäksi näiden laitteiden ominaisuuksiin kuuluvat edistyksellinen automaattitarkennus sekä kasvojentunnistus. Kaikki viisi kameraa tarjoavat mahdollisuuden MP4-tallennukseen, ja XA-mallit tukevat lähetystoimintaa XF-AVC-tallennuksella.

Tasokasta 4K-videokuvaa

Canonin kompaktien videokameroiden avulla sisällöntuottajat voivat vaivatta kuvata näyttävää 4K-materiaalia tilanteessa kuin tilanteessa. DIGIC DV6 -prosessorilla sekä 1/2,3 tuuman CMOS-kennolla (XA65 ja XA60) tai 1 tuuman CMOS-kennolla (XA75 ja XA70) varustetut kamerat mahdollistavat kuvaamisen 4K UHD- ja FHD-laadulla. Canonin älykkään optisen suunnittelun ansiosta näissä kevyissä videokameroissa on myös vaikuttavat zoomausominaisuudet. Laitteiden polttoväli on kinofilmiä vastaava 35 mm, ja malleissa XA65 ja XA60 on 20-kertainen optinen zoom ja malleissa XA75 ja XA70 15-kertainen zoom. Kaikki nämä ammattilaiskäyttöön suunnitellut mallit tukevat 40-kertaista digitaalista zoomia, joka on malleissa XA65 ja XA60 jopa 800-kertainen ja malleissa XA75 ja XA70 600-kertainen. Ensiluokkaisten video-ominaisuuksien lisäksi nämä laitteet on varustettu 3,5 tuuman LCD-kosketusnäytöllä ja teräväpiirtoetsimellä.

Erinomainen tarkennus ja vakaa kuva

Canonin tasokkaan automaattitarkennuksen ansiosta XA65, XA60, XA75, XA70 mahdollistavat vaivattoman kohteen seuraamisen. Dual Pixel CMOS AF -automaattitarkennuksella varustetut XA75- ja XA70-kamerat tarkentavat nopeasti ja tarkasti, ja lisäksi Dual Pixel -teknologia tekee manuaalisesta tarkennuksesta helppoa. XA65- ja XA60-malleissa on puolestaan edistyksellinen automaattinen hybriditarkennusjärjestelmä, jonka ansiosta tarkennus käy vaivattomasti jopa hämärässä. Kaikissa viidessä uutuudessa on säädettävä tarkennusnopeus aina nopeasta tasaiseen automattitarkennukseen, jota voidaan hallita myös 3,5 tuuman LCD-näytön kautta. Tällöin tarkennus käy vaivattomasti koskettamalla yhtä automaattitarkennuspistettä. Jos taas esimerkiksi hektisemmissä kuvaustilanteissa tarvitaan vielä suurempaa tarkkuutta ja vaivattomampaa käytettävyyttä, tarjolla on mahdollisuus hyödyntää automaattitarkennuksessa kasvojentunnistusta ja -seurausta. Kaikissa malleissa on manuaalinen tarkennus, jota voidaan säätää tarkennus-/zoomausrenkaalla (XA75- ja XA70-malleissa objektiivin säätörenkaalla). 5-akselinen kuvanvakain puolestaan pitää kuvan aina vakaana.

Useita eri tallennusmuotoja

Useita eri tallennusmuotoja tukevat XA65, XA60, XA75, XA70 soveltuvat täydellisesti ammattimaiseen työskentelyyn riippumatta siitä, onko haluttu tallennusmuoto XF-AVC 4K UHD 160 Mt/s 25P vai MP4 4K UHD 150 Mt/s 25P. Nämä kamerat soveltuvat useisiin eri käyttötarkoituksiin, sillä ne sisältävät useita erikoistallennusvaihtoehtoja, kuten hidastus ja nopeutus, kuvaruutunäyttötallennus, jossa kuvaan sisällytetään päivämäärä ja kellonaika, sekä hämärässä kuvaamisen mahdollistava infrapunatila. Kustomoitava kuvavalikko mahdollistaa useampien kameroiden kokoonpanot ja samalla värinsovituksen muiden Canon-kameroiden kanssa. Myös ääni tallentuu ammattilaistasoisesti, sillä laitteissa on kaksi XLR-äänituloa sekä nelikanavainen lineaarinen PCM tallennustason ja tulon herkkyyden asettamiseen.

Entistä enemmän liitäntävaihtoehtoja

Canonin uudet ammattikäyttöön suunnitellut videokamerat tarjoavat useita eri liitäntävaihtoehtoja, joiden avulla suuriresoluutioinenkin videomateriaali siirtyy nopeasti ja helposti. Näillä uusilla videokameroilla voidaan myös striimata HD-videota PC-koneen USB-Ci-liitännän kautta, mikä on hyödyllinen ominaisuus etenkin koulutuskäyttöön ja erilaisten yhteisöjen tarpeisiin. Kaikissa malleissa on HDMI-lähtö sekä samanaikainen varmuuskopiointi ja keskeytyksetön tallennus kahden SD-kortin avulla. Lisäksi XA65 ja XA75 tarjoavat ylimääräisen 3G-SDI-lähdön.

Aloitteleville elokuvantekijöille ja dokumentaristeille

Monipuolinen LEGRIA HF G70 -videokamera tarjoaa helppokäyttöisiä ominaisuuksia, joiden avulla kuvaaminen käy kuin ammattilaiselta. Koska laite on varustettu 1/2,3 tuuman CMOS-kennolla ja laadukkaalla, 20-kertaisen zoomauksen mahdollistavalla objektiivilla, sillä voidaan kuvata 4K UHD -videota MP4-muodossa sekä ylinäytteistettyä HD-videota ensiluokkaisella kuvanlaadulla. HDMI- ja USB-C-liitäntöjen avulla LEGRIA HF G70 puolestaan muuntuu webkameraksi, kun halutaan osallistua videopuheluihin tai jakaa verkkosisältöjä kuvanlaadusta tinkimättä. Lisäksi tarjolla on ylimääräisiä käyttötiloja, kuten yötila, kuvaruutunäyttötila ja ääniympäristötila, joiden avulla ääni voidaan tallentaa kuvausympäristöön parhaiten soveltuvalla tavalla.

XA75- ja XA70-mallien tärkeimmät ominaisuudet

• 1 tuuman CMOS-kenno ja DIGIC DV6 -prosessori 4K UHD -tallennukseen
  • 15-kertainen optinen zoom ja 40-kertainen digitaalinen zoom
  • DUAL Pixel CMOS AF -automaattitarkennus ja kasvojenseuranta