Ilmoitus – osa image.canon-palvelun kuvatiedoista on kadonnut

7. elokuuta 2020 – Olemme julkaisseet uusimman tiedotteen image.canon-pilvipalveluratkaisun kuvatietojen katoamisesta. Pahoittelemme käyttäjille mahdollisesti aiheutunutta haittaa.

Tässä ilmoituksessa kerromme, mitä olemme saaneet tähän mennessä selville häiriötä koskevissa tutkimuksissa.

Canon tarjoaa käyttäjilleen maailmanlaajuisesti image.canon-verkkosivuilla palveluja, joihin kuuluvat (a) lyhytaikainen säilytys, johon käyttäjät voivat ladata kuvia ja jossa he voivat säilyttää niitä 30 päivän ajan, ja (b) pitkäaikainen säilytys, johon käyttäjät voivat tallentaa enintään 10 Gt kuvia ja jolla ei ole viimeistä voimassaolopäivää. 

Canon vaihtoi 30. heinäkuuta uuteen ohjelmistoon, jolla näitä palveluja hallitaan. Lyhytaikaista säilytystä hallitseva koodi toimi sekä lyhyt- että pitkäaikaisessa säilytyksessä. Tämän seurauksena osa yli 30 päivän ajan säilytetyistä kuvista katosi.

Tunnistimme ja korjasimme häiriön aiheuttaneen koodin 4. elokuuta mennessä. Emme löytäneet merkkejä image.canon-palvelun luvattomasta käytöstä. Kuvia ei vuotanut palvelusta häiriön seurauksena.

Kadonneita videotiedostoja ei voi palauttaa teknisellä toimenpiteellä. Valokuvat voidaan palauttaa, mutta ei niiden alkuperäisessä resoluutiossa. Otamme pian yhteyttä käyttäjiin, joihin tämä on vaikuttanut. Haluamme esittää pahoittelumme tapahtuneen johdosta.