Canon julkaisee seitsemän uutta kiinteäpolttovälistä RF-elokuvaobjektiivia Cinema EOS -malliston kameroihin

Canon julkaisee seitsemän kiinteäpolttovälistä RF-elokuvaobjektiivia, jotka tuovat arvokkaan lisän yhtiön kiinteäpolttovälisten CN-E Prime -EF-objektiivien ja Sumire Prime -PL-objektiivien valikoimaan. Huikean kuvanlaadun lisäksi objektiivien hallittavuus on elokuvatuotannon edellyttämällä tasolla, joten ne vastaavat esimerkiksi suurempien ammattimaisten draama-, dokumentti- ja musiikkivideotuotantojen tarpeisiin. Nyt esiteltävät RF objektiivit ovat:

rf-mount-cinema-prime-lenses

• CN-R 14 mm T3.1 L F
• CN-R 20 mm T1.5 L F
• CN-R 24 mm T1.5 L F
• CN-R 35 mm T1.5 L F
• CN-R 50 mm T1.3 L F
• CN-R 85 mm T1.3 L F
• CN-R 135 mm T2.2 L F

Natiivin RF-kiinnityksen ansiosta tiedonsiirto objektiivin ja kameran rungon välillä on nopeaa, adapteriton sovitus puolestaan vakauttaa kameraa ja tekee käyttökokemuksesta miellyttävämmän. Objektiivit ovat yhteensopivia RF-kiinnitteisten elokuvakameroiden, marraskuussa 2020 julkaistun EOS C70 sekä maaliskuussa 2022 julkaistun, EOS R5 C1 kanssa. Objektiivit ovat täysin yhteensopivia RF-kiinnitysmekanismin tiedonsiirtoprotokollan kanssa. Lisäksi ne tarjoavat kiinteäpolttovälisten EF-elokuvaobjektiivien tapaan käyttäjälle mahdollisuuden hallita kameran rungon toimintojen avulla suurennuksen astetta, väripoikkeaman korjausta, vinjetoinnin korjausta sekä Dual Pixel -tarkennusavustinta. Näiden toimintojen lisäksi uudet objektiivit tukevat geometriavirheiden korjausta. Objektiivit helpottavat ja tehostavat videotuotantoa niin kuvaus- kuin editointivaiheessakin.

Uusissa objektiiveissa on huipputason optiset ominaisuudet ja värintoisto, minkä lisäksi ne ovat yhteensopivia sekä 4K- että 8K-kameroiden kanssa. Ne koostuvat optisesti optimaalisista sijoitetuista suurikokoisista asfäärisistä ja anomaalisen dispersion linssielementeistä. Yhteensopivuus täyden kennon kanssa, valovoimaiset T-arvot2 ja 11-lamellinen himmennin mahdollistavat ohuen terävyysalueen ja luonnollisen kauniin epäterävyysalueen. Lisäksi koko tuoteperheen yhdenmukainen väritoisto helpottaa värisävyjen säätämistä, kun objektiivia vaihdetaan ottojen välillä.

Objektiiveissa on miellyttävä käyttötuntuma, joten tarkatkin säädöt, joita tarvitaan elokuvatuotannoissa, onnistuvat sujuvasti ja helposti. Objektiivisarjan eri polttovälit on suunniteltu yhteensopiviksi myös mekaanisesti, hammaspyörän ja säätörenkaan asento on niissä kaikissa samanlainen ja objektiivin halkaisija ja kiertokulma (käyttökulma) ovat samat, objektiivien vaihto sujuu helposti ilman tarpeettomia säätöjä tai lisävarusteita. Kiinnityskohtaa reunustava teksturoitu pinta varmistaa, että objektiivista saa tukevan otteen myös objektiiveja vaihdettaessa ilman, että käyttäjän tarvitsee ottaa kiinni objektiivin säätörenkaasta.

Kiinteäpolttovälisten RF-elokuvaobjektiivien tärkeimmät ominaisuudet:

• Tukeva RF-kiinnitys ilman sovitinta
• Nopea tiedonsiirto objektiivin ja kameran rungon välillä tukee metadatan siirtoa objektiivista kameraan
• Hammastetut ja tarkasti hallittavat säätörenkaat helpottavat manuaalisäätöjä ja mahdollistavat yhteensopivuuden kolmansien osapuolten Follow Focus -lisävarusteiden kanssa
• Erinomaiset optiset ominaisuudet ja huipputason 4K-, 8K- ja HDR-kuvanlaatu
• Valovoima jopa T1.3, laaja polttovälialue aina laajakuvaobjektiiveista teleobjektiiveihin
• Minimaalinen tarkennuksen hengitys (kuvakulma muutos tarkennettaessa)
• 11-lamellinen himmenninaukko mahdollistaa kauniin, pehmeän boke-efektin

Uudet kiinteäpolttoväliset RF-elokuvaobjektiivit ovat nähtävillä Amsterdamin RAI-tapahtumakeskuksessa järjestettävässä IBC 2023 -konferenssissa 15.–18.9.2023.

Suositusvähittäishinnat (sis. alv)

• Canon CN-R14MM T3.1 L F, 5049 euroa
• Canon CN-R20MM T1.5 L F, 4699 euroa
• Canon CN-R24MM T1.5 L F, 4699 euroa
• Canon CN-R35MM T1.5 L F, 4259 euroa
• Canon CN-R50MM T1.3 L F, 4259 euroa
• Canon CN-R85MM T1.3 L F, 4259 euroa
• Canon CN-R135MM T2.2 L F, 4809 euroa

Myynnin aloitus vahvistetaan myöhemmin

1. Mitattu videokuvaustilassa EOS R5 C -kameran kanssa.
  2. Elokuvabjektiivien läpi kulkevan valon määrä ilmaistaan yleensä halkaisija-arvona eli T-arvona. Se saadaan vertaamalla lasin läpäisykerrointa objektiivin F-arvoon.