Canon esittelee kolme uutta RF-objektiivia, jotka tarjoavat innovaatioita ja uusia konsepteja niin harrastajille kuin ammattilaisillekin

Canon RF 24-105mm F2.8L IS USM Z edustaa merkittävää – ja monen valo- ja videokuvaajan toivomaa – saavutusta objektiiviteknologian saralla. Tämä todella monipuolinen all-in-one-objektiivi yhdistää ominaisuuksia ja käytettävyyttä niin elokuva- kuin televisiotuotannoissakin käytettävistä objektiiveista sekä RF-objektiiveista. Kyseessä on ensimmäinen RF-zoom-objektiivi, jossa on erillinen himmenninaukon säätörengas ja Servo-toiminnon lisävarusteena myytävä Power Zoom -sovitin.

Morten Nørremølle, Pohjoismaiden ja Baltian maajohtaja, Canon Imaging Technologies & Communications Group kertoo: "Kameroiden ja kuvantamisen markkinajohtajana olemme ylpeitä voidessamme esitellä uuden Canon RF 24-105mm F2.8L IS USM Z -objektiivin. Ammattikameroiden erilaisten teknologioiden myötä kuvaajat ovat usein valinneet objektiin joko valokuvaukseen tai videoiden tallentamiseen. Tässä uudessa ’all-in one’ -objektiivissa yhdistyy molempien maailmojen parhaat puolet ja se on ennennäkemättömän monipuolinen sekä still- että videokuvaukseen. Uusilla lisätarvikkeilla, kuten lisävarusteena tulevalla Power Zoom PZ-E2 -sovittimella, voimme tarjota työkalun, jonka uskomme sopivan täydellisesti mediatalojen, hääkuvaajien, kuvajournalistien ja sisällöntuottajien videotuotantoon ja stillkuvaukseen."

Objektiivi on suunniteltu täyttämään sisällöntuotannon ammattilaisten kasvanut tarve tuottaa sekä valokuvia että videoita. Tämä ominaisuuksiltaan monipuolinen, ammattilaistasoinen objektiivi soveltuu erinomaisesti uutisten, dokumenttien, yritysviestinnän, häiden, tapahtumien ja somesisältöjen kuvaamiseen.

RF 24-105mm F2.8L IS USM Z -objektiivissa yhdistyvät RF 24-105mm F4L IS USM -objektiivin ulottuvuus ja monipuolisuus sekä RF 24-70mm F2.8L IS USM -objektiivin tarjoama mahdollisuus luovuuteen ja kuvaamiseen myös hämärässä. Enää ei siis tarvitse valita näiden kahden välillä, kun tavoitteena on ottaa täydellisiä kuvia. Objektiivin 5,5 askeleen optinen kuvanvakain takaa ensiluokkaisen kuvanlaadun (kuvanvakautus on jopa 8 askelta, kun mukaan lasketaan kameran kuvanvakain1). Se tuo kuvaamiseen vakautta ja tarkkuutta esimerkiksi silloin, kun kuvataan elokuvia käsivaralta tai halutaan ottaa tarkkoja kuvia häissä tai muissa tilanteissa, joissa kuvaajan on voitava liikkua nopeasti ja vapaasti. Tasaisesti liikkuva himmenninaukon säätörengas (videokuvaukseen) mahdollistaa valotuksen hienosäädön ja 11-lamellinen himmenninaukko kauniin, pehmeän bokeh-efektin. Uusi objektiivi on Canonin vastaus hybridiobjektiivien tarpeeseen ja se tarjoaa ammattikuvaajille mahdollisuuden kuvata sekä laadukkaita valokuvia että videoita.

RF 24-105mm F2.8L IS USM Z -objektiivin tärkeimmät ominaisuudet:

Erinomainen kuvanlaatu ja kestävyyttä parantava sääsuojaus ja suurikontrastinen tarkka kuvanlaatu, kiitos neljän kromaattista aberraatiota korjaavan UD-linssielementin.
Ammattilaistasoinen, elektroninen parfokaalinen tarkennusmahdollisuus ja tarkennuksen hengityksen minimointi, jotta kuva-kulma pysyy muuttumattomana elokuvia kuvattaessa.
Sisäinen zoomaus, jonka ansiosta objektiivin fyysinen pituus pysyy koko ajan samana. Tämä puolestaan helpottaa rigausta ja käyttöä sekä parantaa säänkestävyyttä.
Tasaisesti liikkuva, 32-portainen himmenninaukon säätörengas sekä lukituksen vapautuspainike (”Auto”-asento).

RF 24-105mm F2.8L IS USM Z -objektiivin ominaisuuksista saadaan vielä enemmän irti uudella, moottoroidulla Power Zoom -sovittimella, joka tarjoaa elokuvantekijöille lisää mahdollisuuksia. Moottoroitu zoom-sovitin takaa tasaisen zoomauksen, ja sitä voidaan kauko-ohjata Canonin Camera Connect -sovelluksen tai EOS Utility -ohjelmiston kautta.

Lisäksi Power Zoom sovittimessa PZ-E2B on 20-nastainen kauko-ohjainliitin, joka mahdollistaa yhteensopivan zoom-/tarkennusohjaimen kytkemisen esimerkiksi studioympäristöissä ja isommissa tuotannoissa. Liitin on myös yhteensopiva Canonin Zoom Servo Grip ZSG-C10 -ohjaimen kanssa.

Power Zoom PZ-E2- ja PZ-E2B -sovittimien tärkeimmät ominaisuudet:

Ergonominen ja hyvä käytettävyys, kun sovitin on kiinnitetty objektiiviin
Lisävarusteena myytävällä, ulkoisella USB-virtalähteellä saadaan pidennettyä kuvausaikaa ja nopeutettua zoomausta
Zoomauspainikkeet
Zoomauksen nopeussäädin
Power Zoom PZ-E2B sovittimessa on 20-nastainen kauko-ohjainliitin, joka on yhteensopiva Canonin zoomaus- ja tarkennusohjaimilla ja Zoom Servo Grip ZSG-C10 lisävarusteella.

Ultralaajakulmakuvien ja videoiden kuvaamiseen suunniteltu Canon RF-S 10-18mm F4.5-6.3 IS STM -objektiivi APS-C-kennokoon EOS R -järjestelmän kameroille, ja sen 10–18 mm:n polttoväli soveltuu ihanteellisesti esimerkiksi matka-, maisema- ja kaupunkikuvaukseen sekä vloggaamiseen. Objektiivi tarjoaa ensiluokkaisen kuvanvakautuksen, sillä siinä on jopa 4 askeleen optinen kuvanvakain, tai 6 askeleen, jos mukaan lasketaan myös kameran kuvanvakain2. Nyt valo- ja videokuvaajat voivat siis kuvata käsivaralta luottavaisin mielin myös hämärässä. Movie Digital -kuvanvakautuksen kanssa objektiivi tarjoaa sisällöntuottajille mahdollisuuden kuvata käsivaralta laadukasta laajakuvamateriaalia, kun samaan kuvaan halutaan saada mahtumaan enemmän.

Tämä uskomattoman pieni ja kevyt objektiivi painaa vain 150 g, joten se kulkee helposti mukana, myös matkoilla. Enää sisällöntuottajien ei tarvitse tehdä kompromisseja, sillä objektiivi soveltuu erinomaisesti niin valo- kuin videokuvaukseenkin. Tämä ensiluokkaisen kuvanlaadun ja suorituskyvyn tarjoava objektiivi on täydellinen valita, kun halutaan ottaa vaivattomasti näyttäviä ultralaajakulmakuvia.

RF-S 10-18mm F4.5-6.3 IS STM -objektiivin tärkeimmät ominaisuudet:

Kompakti ja kevyt
Soveltuu erinomaisesti matka- ja maisemakuvaukseen sekä vloggaamiseen
Jopa 4 askeleen optinen kuvanvakain (6 askeleen, kun mukaan lasketaan myös kameran kuvanvakain2)
Täydellisesti yhteensopiva esimerkiksi seuraavien APS-C-kameroiden kanssa: Canon EOS R10, EOS R50 ja EOS R7
Ylivoimainen kuvanlaatu ja monipuolisuus

Canon RF 200-800mm F6.3-9 IS USM on täyden kennokoon supertelezoom-objektiivi, joka on suunniteltu mullistamaan luonto- ja urheilukuvaus. Objektiivin enimmäispolttoväli on uskomattomat 800 mm, kun taas muiden vastaavien markkinoilla olevien tuotteiden enimmäispolttoväli on 600 mm. Kyseessä on siis ulottuvuudeltaan markkinoiden paras RF-kiinnitteinen3 zoom-teleobjektiivi. Tämä uskomattoman monipuolinen objektiivi on tiivistetty pölyltä ja vedeltä ja rakennettu kestämään haastaviakin olosuhteita, joten sillä voidaan huoletta kuvata huikeita otoksia kaikenlaisissa ympäristöissä.

Objektiivi auttaa valokuvaajia viemään kuvauksensa aivan uudelle tasolle. 5,5 askeleen kuvanvakain (jopa 7,5 askeleen, kun mukaan lasketaan EOS R -kameran kuvanvakain4), nopea automaattitarkennus, suuri polttoväli ja optinen rakenne takaavat laadukkaat kuvat ja videot, ulottuvan zoomin avulla pienetkin kohteet saadaan lähelle.

RF 200-800mm F6.3-9 IS USM -objektiivin tärkeimmät ominaisuudet:

Uniikki supertelezoom-objektiivi luonto- ja urheilukuvaukseen. Ihanteellinen valinta niin aloitteleville kuin kokeneemmillekin harrastajille.
Jopa 5,5 askeleen optinen kuvanvakain (7,5 askeleen, kun mukaan lasketaan myös kameran kuvanvakain4)
9-lamellinen himmenninaukko, joka mahdollistaa kauniit taustat, laadukas optinen rakenne ja nopea automaattitarkennus
Säänkestävä, soveltuu haastaviinkin olosuhteisiin

Uutuuksien verolliset suositusvähittäishinnat ovat:

Canon RF 24-105mm F2.8L IS USM Z -objektiivi, 3919 euroa
Canon RF 200-800mm F6.3-9 IS USM -objektiivi, 2619 euroa
Canon RF-S 10-18mm F4.5-6.3 IS STM -objektiivi, 439 euroa
Canon Power Zoom PZ-E2 -sovitin, 1319 euroa
Canon Power Zoom PZ-E2B -sovitin, 1749 euroa

Uusien objektiivien myynti alkaa joulukuussa 2023, uuden RF 24-105mm F2.8L IS USM Z -objektiivin sovittimien myynti alkaa maaliskuussa 2024.

1. Jopa 8 askeleen, kun mukaan lasketaan EOS R -kameran sisäinen kuvanvakain (IBIS)
  2. Jopa 6 askeleen, kun mukaan lasketaan EOS R -kameran sisäinen kuvanvakain (IBIS)
  3. Automaattitarkenteinen vaihto-objektiivi täyden kennokoon peilittömille kameroille 1.11.2023 mennessä julkaistuista. Perustuu Canonin tutkimukseen.
  4. Jopa 7,5 askeleen, kun mukaan lasketaan EOS R -kameran sisäinen kuvanvakain (IBIS) ja kun polttoväliksi on valittu 200 mm