Canonin uusi superteleobjektiivi tarjoaa ennennäkemätöntä monipuolisuutta

Canon julkistaa tänään uuden sukupolven RF 100-300mm F2.8L IS USM -superteleobjektiivin. Tuotejulkistuksella Canon osoittaa sitoutumisensa EOS R -järjestelmän ja RF-objektiivivalikoiman laajentamiseen uudelleen suunnittelemalla EF 300mm f/2.8 -objektiivin zoom-objektiiviksi laadusta tinkimättä ja vastaa samalla sekä valo- että videokuvaajien tarpeisiin. Kompakti ja kevyt RF 100-300mm F2.8L IS USM -objektiivi on ennennäkemättömän suorituskykyinen ja monipuolinen. Zoomausalueen (lyhin tarkennusetäisyys 1,8 m ja suurin suurennuskerroin 0,16), vakioaukon, kestävän rakenteen ja upean kuvanlaadun ansiosta objektiivi on erinomainen valinta niin luonto- kuin urheilukuvaukseen erikoistuneille harrastajille ja ammattilaisille – kuvaamiseen sekä sisällä että ulkona.

design_Front_Slant copy 16x9

Todella monipuolinen

Erittäin kompakti, 2,59 kiloa painava RF 100-300mm F2.8L IS USM on luokkansa kevyin zoom-objektiivi. Se on vain 190 grammaa painavampi kuin kiinteä EF 300mm f/2.8L IS II USM -objektiivi ja tarjoaa sekä zoomauksen monipuolisuuden että kiinteäpolttovälisen valovoiman. EOS R -järjestelmän uraauurtavan RF- kiinnityksen ansiosta objektiivin aukko on f/2,8 koko zoomausalueella, mikä puolestaan mahdollistaa erittäin nopean ja tarkan automaattitarkennuksen ja -seurannan.

RF 100-300mm F2.8L IS USM on täysin yhteensopiva kaikkien Canonin RF-telelisäkkeiden kanssa, ja niitä voidaan käyttää koko zoomausalueella. RF 1.4x -telelisäkkeen avulla saadaan käyttöön 140-420mm F4 -objektiivi ja F 2x -telelisäkkeen avulla 200-600mm F5.6 -objektiivi. Tämän ansiosta RF 100-300mm F2.8L IS USM on erinomainen valinta urheilu-, uutis- ja luontokuvaajille. Lisäksi se on ensimmäinen ammattilaistasoinen RF-superteleobjektiivi, jossa on säätörengas ja myös helposti käden ulottuvilla uusi kustomoitava L-Fn-painike, mikä tarjoaa etenkin urheilu-, uutis- ja luontokuvaajia hyödyttävän mahdollisuuden aiempaa monipuolisempaan kustomointiin ja manuaaliseen hallintaan.

Vaikuttavat optiset ominaisuudet ja upea kuvanlaatu

Nopea kiinteä f/2,8-aukko soveltuu erinomaisesti etenkin hämärässä kuvaamiseen sekä terävyysalueen hallintaan, kun halutaan kuvata dramaattisempia otoksia. 9-lamellisen pyöreän himmenninaukon avulla voidaan puolestaan ottaa kauniita kuvia, joissa tausta on sumennettu pehmeästi. Tätä tukee Canonin L-sarjan superteleobjektiivien IS-järjestelmiin perustuva uusi kuvanvakainjärjestelmä. Objektiivissa on 5,5 askeleen kuvanvakain, joka nopean RF-kiinnityksen ansiosta siitä saadaan runkovakaimen kanssa jopa 6 askeleen yhteisteho. Tämä vakautus ja mahdollisuus kuvata hämärässä lyhyemmillä suljinajoilla ovat erityisen hyödyllisiä ominaisuuksia silloin, kun halutaan valo- tai videokuvata nopeasti liikkuvia kohteita ilman jalustaa. Järjestelmä jopa tunnistaa, milloin jalusta on käytössä, ja kytkee IS-järjestelmän automaattisesti pois päältä.

RF 100-300mm F2.8L IS USM on Canonin ensimmäinen Dual Nano USM -moottorilla varustettu superteleobjektiivi, ja se mahdollistaa nopean tarkennuksen ja parhaan kuvanlaadun koko zoomausalueella, sillä tarkennusryhmiä hallitaan erikseen. Yhden fluoriittilinssin ja neljän UD-linssin yhdistelmä korjaa väripoikkeamaa ja tekee kuvista uskomattoman tarkkoja samalla kun erityinen asfäärinen linssi takaa, että kuva pysyy keskikohdan lisäksi tarkkana myös reuna-alueilla.

Luotu ammattikäyttöön

RF 100-300mm F2.8L IS USM on erittäin kestävä ja luotettava valinta päivittäiseen ammattikäyttöön. Objektiivi on pölyn- ja säänkestävä, joten se soveltuu myös haastaviin sääolosuhteisiin ja ympäristöihin, ja fluoripinnoitteen ansiosta objektiivin etuelementti on helppo puhdistaa. RF 100-300mm F2.8L IS USM -objektiivi on pinnoitettu samalla lämpöä hylkivällä suojalla kuin objektiivit EF 400mm f/2.8L IS III USM ja EF 600mm f/4L IS III USM. Canon kaikissa RF-superteleobjektiiveissa on nyt vakiona tämä pinnoite, joka laskee objektiivin lämpötilaa, kun kuvataan kuumissa olosuhteissa. Lisäksi objektiiville tarjoavat suojaa vastavalosuoja ET-124, pehmeä objektiivikotelo LS100-300 sekä linssinsuojus E-122.

Paranna kuvanlaatua Canonin uudella neuroverkkopohjaisella kuvankäsittelytyökalulla

Canon on lanseerannut myös uuden neuroverkkopohjaisen kuvankäsittelytyökalun. Tämän syväoppimista hyödyntävän tekoälyteknologian ja Canonin kuva-asiantuntemuksen avulla luodun työkalun avulla kuvan kokoa voidaan kasvattaa jopa 200 %. Koska tämä uusi neuroverkkopohjainen kuvankäsittelytyökalu tuntee kuvankäsittelyprosessin ja Canonin objektiivien ominaisuudet, se saa esiin enemmän yksityiskohtia kuin tavanomaiset kuvanlaatua parantavat ratkaisut. Työkalu on mahdollista hankkia joko osana Canonin Neural Network Image Processing -tilausta tai erillisenä sovelluksena. Käyttäjät, joilla on jo tilaus, voivat käyttää tätä sovellusta ilman lisämaksua. Sovellus on toistaiseksi saatavilla vain Windows 10- ja Windows 11 -käyttöjärjestelmille.

RF 100-300mm F2.8L IS USM -objektiivin tärkeimmät ominaisuudet:

• Polttoväli 100–300 mm
• Vakioaukko zoomatessa f/2,8
• Paino vain 2,59 kg– luokkansa kevyin
• 5,5 askeleen optinen kuvanvakain – 6 askeleen optinen kuvanvakain, kun objektiivi on yhdistetty kameraan, jossa on sisäänrakennettu kuvanvakain (IBIS)
• Hiljainen ja nopea automaattitarkennus Dual Nano USM -moottorin ansiosta.

Uuden Canon RF 100-300mm F2.8L IS USM -objektiivin svh. on 12 999 euroa ja myynti alkaa toukokuussa 2023.

Lisätietoja: Canon Oy, Olli Turtiainen, olli.turtiainen@canon.fi, p. +358 40 7716226