MUOTOKUVAUS

Vinkit upeisiin muotokuviin

Ota parempia muotokuvia parhaiden muotokuvausvinkkien ja -tekniikoidemme avulla.
Canon Camera
Hyvien muotokuvien ottaminen voi olla haastavaa. Muuttuvia tekijöitä on paljon, ja valaistuksen ja ajoituksen on oltava juuri oikea ja kohteen tarpeeksi lähellä. Onnistuneita muotokuvia voi ottaa millä tahansa kameralla. Monet valokuvaajat kuitenkin suosivat peilitöntä mallia, kuten Canon EOS R6 -kameraa, tai järjestelmäkameraa, kuten Canon EOS 850D. Ne tarjoavat monipuolisia säätömahdollisuuksia ja luovia toimintoja.

Mitä kameraa sitten käytätkin, näillä vinkeillä saat entistä parempia muotokuvia ystävistä, perheestä, kadulla kohtaamistasi ihmisistä tai jopalemmikeistä.

Tuo kuvauskohde esiin oikealla objektiivilla

Muotokuva naisesta, jolla on sinapinvärinen pooloneule ja sininen takki. Nainen pitelee kättään ylhäällä niin, että se varjostaa hänen kasvojaan.

Valitse oikea muotokuvaobjektiivi sommitteluasi varten: pitempi polttoväli kasvokuviin ja laajakulma muotokuviin, joissa näkyy myös ympäristöä. Kuva on otettu Canon EOS RP -kameralla ja Canon RF 50mm F1.8 STM -objektiivilla (1/1250 s, f/4 ja ISO100). © Ejiro Dafé

Nainen, jolla on yllään valkohihainen ruudullinen mustavioletti takki, istuu sivuttain portailla ja katselee puisen valkoisen porraskaiteen väliköstä.

Oikeat kuvausvarusteet sekä rekvisiitan ja ympäristön, kuten portaikon, hyödyntäminen sommittelussa auttavat kehystämään kohteen. Kuva on otettu Canon EOS 5D Mark III -kameralla (jonka seuraaja on Canon EOS 5D Mark IV) ja Canon EF 24-70mm f/2.8L USM -objektiivilla (24 mm, 1/180 s, f/2.8 ja ISO100).

Kun käytössä on vaihdettavilla objektiiveilla varustettu Canon EOS -kamera, kuten Canon EOS M200 tai Canon EOS RP, kannattaa valita objektiivi, jossa on suuri valovoima, kuten Canon EF-M 32mm f/1.4 STM tai RF 50mm F1.8 STM. Ne auttavat erottamaan kohteen taustasta. Kiinteän polttovälin objektiivit, joiden polttoväli on 50–100 mm, sopivat mainiosti muotokuviin, mutta niihin voi käyttää myös zoom-objektiiveja. Ota kaikki irti suuresta aukosta käyttämällä aukon esivalintatilaa (Av) tai manuaalitilaa (M). Kokeile käyttää automaattista ISO-herkkyyttä, sillä se auttaa oikean valotuksen löytymisessä.

Vakio-objektiivin tai kiinteäpolttovälisen laajakulmaobjektiivin käyttäminen zoom-objektiivin sijasta pakottaa menemään kohteen lähelle ja vuorovaikuttamaan sen kanssa. Tällöin pienempi objektiivi on suurta miellyttävämpi.

Toisaalta zoom-objektiivit, kuten Canon RF 70-200mm F4L IS USM, ovat erittäin monipuolisia, sillä ne antavat mahdollisuuden muokata muotokuvia eri polttovälejä käyttämällä – ja se onnistuu vain yhden objektiivin avulla. Kun kiinteäpolttoväliset objektiivit ovat hallussa, objektiivi, jossa on laaja zoomausalue, kuten sisäisellä kuvanvakaimella varustettu Canon RF 24-105 F4L IS USM, soveltuu loistavasti käsivaralta kuvaamiseen. Voit liikkua vapaasti kohteen ympärillä ja ottaa erilaisia kuvia polttoväliä muuttamalla. Sen telepolttoväli tuottaa imartelevia muotokuvia ja 105 mm:n enimmäispolttoväli on täydellinen lähikuviin kasvoista.

Hyödynnä haastavatkin valaistusolosuhteet

Sivuprofiilikuva harmaaseen poolopaitaan pukeutuneesta nuoresta naisesta, joka katsoo kameraan.

Mieti valonlähdettä – suoraa auringonvaloa, varjoa, sisätiloja tai ikkunasta tulevaa valoa. Hyödynnä luonnonvalo sijoittamalla kohteesi oikein. Jos valo on liian kirkas, pienennä aukkoa tai käytä nopeampaa suljinaikaa. Jos sää on pilvinen, kokeile käyttää keinotekoista valonlähdettä sisätiloissa tai lue lisää kotitekoisista valaistusnikseistä. Kuva on otettu Canon EOS RP -kameralla ja Canon RF 85mm F2 Macro IS STM -objektiivilla (85 mm, 1/100 s, f/5.6 ja ISO100).

Yöllä voi olla vaikea ottaa muotokuvia, koska valoa ei ehkä ole riittävästi ilman salamaa. Toisaalta kohdetta ympäröivä valo voi olla tunnelmallista, ja sitä kannattaa hyödyntää kuvassa. Canonin täyden kennokoon peilittömät kamerat, kuten Dual Pixel CMOS AF II -tarkennusjärjestelmällä varustettu Canon EOS R6, pystyvät tarkentamaan automaattisesti jopa EV -6.5 -valaistuksessa. Kuvien ottaminen ilman salamaa siis on mahdollista jopa hämärässä valaistuksessa.

Jos käytät salamaa, useimmissa Canon EOS -kameroissa on öinen muotokuvatila. Se löytyy esimerkiksi Canon EOS M200- ja Canon EOS RP -kameroista, ja se helpottaa kuvaamisesta muuttamalla kameran toimintaa. Kamera käyttää joko sisäistä salamaa tai salamakenkään kiinnitettyä Speedlite-salamaa pääkohteen valaisemiseen. Toiminto antaa ympäröivälle valolle aikaa luoda kuvaan tunnelmaa. Kamera käyttää pitkää valotusaikaa ja säätää automaattisesti salaman aika-asetuksia. Pyri sijoittamaan kohde salaman valoon ympäröivän valon sijasta. Saat parhaan tuloksen, kun käytät jalustaa, jolloin kamera tärisee vähemmän.

Jos valaistus on kirkas, muotokuvien kontrasti saattaa olla liian korkea. Jos aurinko paistaa kirkkaasti kuvattavan henkilön takaa, salaman käyttäminen voi olla avuksi. Kiinnitä Speedlite-salama kameran varusteluistiin tai määritä sisäinen salama välähtämään jokaisessa kuvassa. Kamera luo vahvemman kuvan tasapainottamalla salamaa ja päivänvaloa siten, että molemmat elementit – henkilö ja tausta – ovat tasapainossa toisiinsa nähden.

Kun käytetään automaattista kuvaustilaa, kuten Aukon esivalintaa (Av), tai kuvataan automaattisella ISO-herkkyydellä, valotuksen korjaus auttaa mukautumaan muuttaviin tai haastaviin valaistusolosuhteisiin. Valotuksen korjaus saattaa kuulostaa monimutkaiselta, mutta käytännössä se vain korostaa kuvattavan kohteen vaaleita ja tummia sävyjä. Se elävöittää erityisen hyvin vaaleita ihon sävyjä ja tuo esiin luonnolliset tummat sävyt. Lähes kaikissa Canon-kameroissa on valotuksenkorjausasetus. Tarkista oman kamerasi toiminnot kameran käyttöoppaasta.

Harjoittele tilannekuvausta

Hymyilevä lapsi, jolla on värikäs takki ja kettuhattu, potkii jaloillaan puiston keinussa.

Yritä säilyttää kohteen kiinnostus ja rentous kuvaamisen aikana. Näin saat spontaanimpia kuvia. Myös pienikokoisesta objektiivista on apua, sillä se on kohteelle suurta miellyttävämpi. Kuva on otettu Canon EOS M50 -kameralla (jonka seuraaja on Canon EOS M50 Mark II) ja Canon EF-M 15-45mm f/3.5-6.3 IS STM -objektiivilla (15 mm, 1/800 s, f/3.5 ja ISO100).

Monia Canon-kameroita, kuten Canon PowerShot G1 X Mark III -kameraa, voi ohjata älypuhelimesta Wi-Fi-yhteydellä Canon Camera Connect -sovelluksen avulla.

Joissakin malleissa etsimen kuvaa voi tarkastella näytöllä etäyhteyden aikana ja kuvia voi ottaa napauttamalla puhelimen näyttöä. Sijoita kamera alustalle ja tarkastele sen jälkeen kuvaa älypuhelimessa ja laukaise sopivalla hetkellä. Tämän tekniikan käyttäminen auttaa kuvattavaa henkilöä rentoutumaan, koska et katso suoraan häneen.

Saat kuviin luonnollisen ilmeen, kun otat muutaman kuvan kohteesta jo ennen kuin kuvattava on asettunut poseeraamaan ja muutaman kuvan varsinaisen kuvaustilanteen jälkeen. Tilanne tuntuu näin rennommalta, ja kun otat kuvan yllättäen, saat varmemmin kuvaan luonnollisen hymyn tai lapsen leikkisän ilmeen. Jos sinulla on peilitön kamera, kuten Canon EOS R6, voit jopa kuvata hiljaa elektronisen suljintilan avulla. Jos kamerassa on sarjakuvaustila tai jatkuva kuvaustila, sitä kannattaa kokeilla. Voit myös käyttää zoom-objektiivia. Voit kuvata kohdetta tavallista kauempaa, ja kuvista on helppo saada luontevia.

Pyydä perheenjäseniä tai ystäviä kuvattaviksi, jotta saat harjoitusta. Jos haluat ottaa kuvia itsellesi tuntemattomista ihmisistä, pyydä heiltä ensin lupa. He saattavat suostua kuvattaviksi mielellään, ja saat lisää aikaa kuvan sommitteluun.

Omakuvien ottaminen on hyvä tapa tutustua asetuksiin ja sommittelutyyleihin.

Kerro henkilön tarina kuvaamalla häntä työn tai harrastuksen parissa

Katukauppias tarjoilee ruokaa valkoisessa takissaan.

Kuva ruokaa tarjoilevasta katukauppiaasta on loistava esimerkki muotokuvasta, jossa ilmenee konteksti. Lisää vinkkejä ja tietoja on oppaassamme, joka käsittelee muotokuvien ottamista henkilöistä omissa ympäristöissään. Kuva on otettu Canon EOS M5 -kameralla ja Canon EF-M 32mm f/1.4 STM -objektiivilla (1/4000 s, f/2 ja ISO200). © Richard Walch

Perinteiseen sariin ja kultakoruihin pukeutunut morsian, jolla on koristeellisia hennakuvioita kädessään.

Kun sisällytät kontekstia laajempiin muotokuviin, kiinnitä huomiota sijaintiin. Mietin taustaa ennen kuvan ottamista ja varmista, ettei taustalla näy häiritseviä elementtejä. Kuva on otettu Canon EOS R -kameralla ja Canon RF 28-70mm F2L USM -objektiivilla (70 mm, 1/1000 s, f/2 ja ISO1600). © Sanjay Jogia

Päivittäisessä ympäristössä otettu muotokuva kertoo usein tavallista kasvokuvaa enemmän. Esimerkiksi laajakulmaobjektiivilla, kuten Canon EF-M 11-22mm f/4-5.6 IS STM- tai Canon EF-S 10-22mm f/3.5-4.5 USM-objektiivilla voi kuvata kokkia tämän työskennellessä keittiössä tai maanviljelijää niityllä lehmien keskellä. Muusikkoystävää voit kuvata musiikkiliikkeessä siten, että soittimet näkyvät sumennettuina taustalla. Harkitse kuvasi tausta tarkkaan ja mieti syitä tietyn taustan valintaan. Tarkoitus on saada vaikuttavia kuvia, lisätä niihin merkityksiä ja herättää katsojien uteliaisuus.

Kokeile rohkeasti uutta ja unohda sovinnaisuus

Ylhäältä alaspäin otettu mustavalkokuva kirjaa lukevasta äidistä ja lapsesta. Lapsi katsoo ylös kameraan samalla kun hän kurottuu kääntämään kirjan sivua.

Kokeile ottaa erilaisia muotokuvia erilaisilla kuvatyyliasetuksilla. Tämä mustavalkoinen kuva on vähintään yhtä vahva ja upea kuin värikuva. Kuva on otettu Canon EOS R -kameralla ja Canon RF 50mm F1.2L USM -objektiivilla (1/1250 s, f/2.2 ja ISO1000). © Helen Bartlett

Sivuprofiilikuva kameraan katsovasta naisesta, jolla on tummanpunaista huulipunaa. Taustalla roikkuu sumennettuja valoketjuja.

Mieti, miten kameran asetukset, kuten valotus ja syväterävyys, voivat auttaa saavuttamaan haluamasi tyylin. Kokeile rohkeasti erilaisia asetuksia, niin saat erilaisia tuloksia. Voit jopa kokeilla lisätä kuviin dynaamisuutta bokeh-sumennuksen avulla, kuten tässä on tehty valojen kanssa. Jos kaikkien muotokuvat näyttäisivät samoilta, maailma olisi tylsä paikka. Kuva on otettu Canon EOS R6 -kameralla ja Canon RF 50mm F1.8 STM -objektiivilla (1/125 s, f/1.8 ja ISO1250). © Ejiro Dafé

Kameran asetusten lisäksi saat kuviin persoonallisuutta ja vaikuttavuutta muutamalla näppärällä keinolla. Kameraan katsomisen sijaan kohdetta voi pyytää katsomaan jotain pois päin. Kohde voi katsoa jotain kuvassa tai kaukaisuudessa olevaa. Tai mikset kokeilisi kuvata kohdettasi ylhäältä tikkaiden avulla? Tai kyykistyä alas ja kuvata vyötärön korkeudelta? Unohda hetkeksi tavanomaiset sommittelusäännöt ja sommittele kohde kuvan keskelle. Voit luoda muotokuviin tunnelmaa vastavalon, varjojen ja pitkän valotusajan avulla.

Voit jopa rakentaa kotistudion, jos haluat kokeilla erilaisia tekniikoita tai oppia lisää omien luovien muotokuvauspuitteiden rakentamisesta*. Kokeilemalla opit uutta ja saat kuvia, joihin voit olla tyytyväinen.



Teksti: Peter Wolinski and Tamzin Wilks



*Saatavana vain englanniksi.

Vastaavat tuotteet

Aiheeseen liittyvät artikkelit