silhouette of woman in-front of city scape

Valokuvauksen perusteet

Vinkkejä taustan pehmennykseen ja parhaat bokeh-objektiivit

Taustan sumennus eli ns. bokeh on hyvä keino saada järjestelmäkameralla otetut kuvat erottumaan muilla laitteilla otetuista. Peruskameroilla ja älypuhelimilla ei saa aikaan samanlaista kaunista sumennustehostetta. Epäterävien alueiden ominaisuuksista käytetään nimitystä bokeh, ja parhaiten ilmiö tulee esiin kuvan sumentuneina alueina.

Mitä kapeampi terävyysalue on tai mitä suurempi kuvan epäterävä alue on, sitä enemmän bokeh-ilmiötä kuvassa näkyy. Mikäli bokeh-ilmiötä halutaan tuoda kuvassa enemmän esiin, on sumennusta lisättävä, Vinkit terävyysalueen kaventamiseen ja sumennuksen lisäämiseen:

1. Käytä valovoimaista objektiivia, kuten EF 85mm f/1.8 USM ja EF 50mm f/1.8 STM.

2. Käytä suurta aukon arvoa. Kun valitset kamerassasi aukon esivalintatilan (Av) tai manuaalisen kuvaustilan (M) ja suuren aukon arvon (eli pienen f-luvun), terävyysalue on kapeampi ja tarkennetun kohteen ympärillä näkyy enemmän sumeaa aluetta.

3. Kasvata etäisyyttä kuvauskohteen ja taustan välillä, niin tausta sumenee entistä enemmän.

ornate lamp in-front of bokeh effect

4. Kuvaa lähempää – mitä lähemmäs kuvauskohdetta siirryt, sitä enemmän tausta sumenee.

5. Käytä pidempää polttoväliä, niin kuvissa näkyy enemmän epäterävää aluetta. Jos käytät zoom-objektiivia, zoomaa siten, että polttoväli on mahdollisimman pitkä. Objektiivit, joiden polttoväli on 200 mm tai enemmän, tuottavat suuremman sumean alueen.

Aiheeseen liittyvät artikkelit
How to use natural light

VALON KÄYTTÖ VALOKUVAUKSESSA

Luonnonvalon hyödyntäminen

Valon hyödyntämistaidolla on suuri vaikutus kuviin. Et myöskään joudu hankkimaan uusia varusteita saadaksesi näkyviä tuloksia.

The difference a portrait lens makes

MUOTOKUVIA

Muotokuvaobjektiivilla onnistut paremmin

Tiettyihin tyylilajeihin – kuten muotokuvaukseen – on suunniteltu erikoisobjektiiveja, joilla onnistut kuvissasi paremmin.

Take better portraits

MUOTOKUVIA

Muotokuvaus vaikeissa valaistusolosuhteissa

Muotokuvaus voi olla hankalaa yöllä. Lue, miten voit parantaa muotokuvaustaitojasi

6. Valitse kuvauskohde siten, että kuvan epäterävillä alueilla näkyy kirkkaita kohtia. Esimerkiksi koristevalot tai puiden lehtien välistä suodattuva valo saavat aikaan kauniita sumeita valotehosteita.

7. Muista myös kuvan etuala. Sumennusta voi käyttää myös kuvan etualalla. Kokeile sijoittaa kohde hieman kauemmas ja ota kuvaan mukaan etualalla näkyviä yksityiskohtia, jotka ovat lähempänä kameraa.

8. Voit myös leikata pahvista erilaisia muotoja, joilla voit saada aikaan mielenkiintoisia tehosteita. Katso aihetta käsittelevä video täällä:

Käyttämästäsi objektiivista riippuen voit parantaa sumennuksen laatua sumennuksen määrän lisäämisen sijaan. Erityisesti tämä näkyy valotäplissä, jotka objektiivin himmentimen lamellien muodostama aukko luo. Yleisesti ottaen objektiivit, joissa on enemmän lamelleja, muodostavat pyöreämmän aukon ja siten myös miellyttävämmän sumennuksen.

 silhouette of woman in-front of city scape with zoom

Aiheeseen liittyvät tuotteet

Aiheeseen liittyvät artikkelit



Inspirointiosiostamme löydät parhaat kuvausvinkit, osto-oppaat ja haastattelut – eli kaiken mitä tarvitset löytääksesi juuri sinulle sopivan kameran tai tulostimen ja herättääksesi seuraavan ideasi henkiin.

Palaa vinkkeihin ja tekniikkoihin