VARUSTEET

Kuinka neljä ammattivalokuvaajaa ja sisällöntuottajaa ovat kehittyneet EOS R -järjestelmän avulla

Harkitsetko vaihtamista Canon EOS R -järjestelmään? Neljä ammattilaista kertoo, kuinka tekniikka on auttanut heitä kehittämään taitojaan ja nostamaan sisällön tasoa.
Sumun peittämiä puita saniaismatolla. Kuvan on ottanut Verity Milligan Canon EOS R5 -kameralla ja Canon RF 28-70mm F2L USM -objektiivilla.

Monille nykypäivän tuotteliaimmille valokuvaajille ja sisällöntuottajille Canon EOS R -järjestelmän siirtyminen on ollut käänteentekevä ratkaisu. Vuonna 2018 markkinoille tuotujen peilittömien EOS R System -kameroiden ja RF-objektiivien valikoima jatkaa tasaista kasvuaan. Tämä tarkoittaa, että aina löytyy omiin tarpeisiin sopiva malli, kompaktista APS-C-kennolla varustetusta Canon EOS R100 -mallista EOS R6 Mark II:een – täyden kennokoon hybridivoimanpesään.

Jutussa neljä ammattivalokuvaajaa kertoo, kuinka he ovat kehittäneet uriaan ja taitojaan tehokkaammin kuin koskaan vaihtamalla EOS R -järjestelmään. Kuvantekijöistä kukin on yksilöllinen ja erikoistunut omaan alaansa, mutta EOS R System -varusteet yhdistävät teknologiaa puhtaaseen käytettävyyteen ja tarjoavat heille kaikki ne ominaisuudet, joita menestyminen ja kehittyminen heiltä edellyttää.

Verity Milligan – luonto- ja maisemakuvaus

Birminghamin kaupunki, Iso-Britannia, valokuvannut Verity Milligan iltahämärässä Canon EOS R5 -kameralla, jossa on Canon RF 28-70mm F2L USM -objektiivi.

Maisemakuvaaja Verity Milligan on vuosien varrella kokeillut eri kameramerkkejä, mutta palannut aina Canoniin. ”Pidän RAW-kuvien renderöintitavasta ja kameran ominaisuuksista vaikeissa tilanteissa, kuten silloin, kun on pakko käyttää korkeaa ISO-herkkyyttä”, hän sanoo. Hän asuu Ison-Britannian Birminghamissa ja kuvaa kaupunkia säännöllisesti. ”Kaupunkimaisemien suhteen suosikkihetkeni on iltahämärä, heti auringonlaskun jälkeen”, hän sanoo. Kuva on otettu Canon EOS R5 -kameralla ja Canon RF 28-70mm F2L USM -objektiivilla (70 mm, 15 s, f/11 ja ISO 100). © Verity Milligan

Valossa kylpevää rantakauraa kuvattuna myrskyistä taivasta vasten Skotlannin Harris-saaren Luskentyren dyyneillä Verity Milliganin Canon EOS R5 -kameralla ottamassa valokuvassa.

Vuonna 2023 Verity vietti kuukauden Harrisin saarella Skotlannissa. ”Tämä oli yksi ensimmäisistä päivistä, jolloin valo heräsi”, hän sanoo. ”Olin Luskentyren dyyneillä, kun rantakauralla tanssiva valo ja taustan myrskypilvet loivat dramaattisen kohtauksen.” 28–70 mm:n polttovälistä on tullut hänen suosikkinsa maisemakuvauksessa. Kuva on otettu Canon EOS R -kameralla ja Canon RF 28-70mm F2L USM -objektiivilla (28 mm, 0,4 s, f/11 ja ISO 320). © Verity Milligan

Iso-Britanniasta käsin toimiva Verity Milligan tunnetaan parhaiten tunnelmallisista maisemakuvistaan. Neljän yhdessä Canon EOS 5D Mark IV -kameran kanssa vietetyn tuotteliaan vuoden jälkeen hän päivitti EOS R -järjestelmään. ”Jo pelkästään valittavissa olevien sovittimien valikoima oli riittävä peruste päivittää EOS R5:een”, hän sanoo. ”Automaattitarkennukseen liittyvät toiminnot mahdollistavat kameran säätämisen saumattomasti minkä tahansa päivän töiden mukaan. Tämä pätee erityisesti ihmisten kuvaamiseen. Kasvojen tunnistuksen ja seurannan tarkennusmenetelmä on yksi suosikkitiloistani.”

Verity hakee aina upeita sommitteluja, ja EOS R5:ssä hänen eniten käyttämänsä toiminto on 2,1 miljoonan pisteen kääntyvä LCD-kosketusnäyttö. ”Se, että sen voi kiertää, kääntää, pyörittää tai manipuloida melkein mihin tahansa kulmaan, on superkätevää, mikä todella parantaa kuvaamiseen liittyvää kokemusta”, hän sanoo.

Myös RF-objektiivien valikoima on hänestä vakuuttava. ”Kaiken muuttanut objektiivi on Canon RF 28-70mm F2L USM. Kiinteä valovoima ja mahdollisuus kuvata f/2:lla tilanteessa kuin tilanteessa johtivat siihen, että se lopulta korvasi kaikki omistamani kiinteäpolttoväliset EF-objektiivit.” Nyt Verityn tähtäimessä on Canon RF 70-200mm F2.8L. IS USM -objektiivi. Tämän lisäksi Canon RF 15-35MM F2.8L IS USM -objektiivin lisääminen laukkuun antaisi hänelle mahdollisuuden laajentaa polttoväliä molempiin suuntiin.

Diana Millos – muoti- ja matkavalokuvaus

Omakuva pitkässä punaisessa mekossa taidokkaiden holvikaarten edessä poseeraamasta matkakuvaaja Diana Millosista, otettu Canon EOS R10 -kameralla.

Matkakuvaaja ja sisältötuottaja Diana Millos herättää kuvansa henkiin esiintymällä niissä usein itse. Hän sanoo, että Canon EOS R10:n kääntyvä kosketusnäyttö auttaa häntä sommittelussa ja kuvan ottamisessa. ”Varmistan, että kehystys on kunnossa, käyttämällä jalustaa ja ajastinta, ja hyppään sitten kuvaan”, hän sanoo. Kuva on otettu Canon EOS R10 -kameralla ja Canon RF-S 18-45mm F4.5-6.3 IS STM -objektiivilla (18 mm, 1/100 s, f/5.6 ja ISO 100). © Diana Millos

Diana Millosin Canon EOS R10 -kameralla ottamassa kuvassa kaksi flamenco-tanssijaa, molemmat käsivarsi ylhäällä ja toinen lantiolla, poseeraavat kasvien täyttämällä pihalla.

”Vaikka pidin edellisestä kamerastani, Canon EOS R -järjestelmä on päivityksenä iso harppaus eteenpäin ja auttaa matkakuvien ottamisessa”, Diana sanoo. ”Tykkään Canon EOS R10:n monipuolisuudesta, erityisesti automaattitarkennuksesta silmiin – nykyään kaikki kuvani ovat täysin tarkkoja.” Kuvattu Canon EOS R10 -kameralla, jossa on Canon RF 35mm F1.8 MACRO IS STM -objektiivilla (1/200 s, f/1.8 ja ISO 200). © Diana Millos

Ollessaan liikkeellä luomassa ylellistä matkailusisältöä Diana Millos tarvitsee usein kevyesti mukana kulkevan kameran. Hän vaihtoi Canon EOS R10:een vuonna 2022 sen kompaktin koon ja nopean automaattitarkennuksen vuoksi. ”Sain hienoja tuloksia Canon EOS 7D Mark II -kameralla, mutta käyttö ei ollut niin helppoa ja nopeaa kuin EOS R10:n, kun kaikki valokuvat pitää saada täydellisen tarkoiksi”, hän kertoo. ”Olen koukussa silmäntunnistusteknologiaan, enkä voi enää elää ilman sitä.”

EOS R10 -kamerassa on sama Dual Pixel CMOS AF II -järjestelmä kuin ammattikäyttöön tarkoitetun EOS R System -sarjan kameroissa, kuten EOS R3:ssa. Kamera pystyy myös tarkentamaan -4 EV:iin, minkä ansiosta Diana voi ottaa teräviä kuvia hämärässä. ”Kun ottaa kuvia auringonnoususta auringonlaskuun ja tutkii paikkoja tuntikausia, kevyt varustus on aivan ehdoton”, hän sanoo. ”EOS R10 mahtuu käsilaukkuun ja sen avulla voi pitää matalaa profiilia niin, että muut eivät huomaa, että otan upeita kuvia näin pienellä kameralla.”

Diana tykkää kuvata laajakulmaperspektiivistä, ja päivityksen yhteydessä hänen ei tarvinnut vaihtaa EF-objektiivejaan. ”EOS R10:n kanssa pystyn edelleen käyttämään Canon EF 50mm f/1.8 STM- ja Canon EF-S 10-18mm f/4.5-5.6 IS STM -objektiivejani Canon EF-EOS R -kiinnityssovittimen avulla, ja ne toimivat täydellisesti”, hän sanoo. Etsittäessä vastaavia RF-objektiiveja valittavana ovat Canon RF 50mm F1.8 STM ja Canon RF-S 10-18mm F4.5-6.3 IS STM. Dianalla on toistaiseksi vain yksi RF-objektiivi – pakkauksen mukana tullut Canon RF-S 18-45mm F4.5-6.3 IS STM – mutta hän on käyttänyt muita RF-objektiiveja ollessaan kuvausmatkalla Sevillassa ja sanoo olevansa lätkässä kuvien terävyyteen.

EOS R10 pystyy suoratoistoon erityisesti YouTubessa, ja videosisällön luominen on toinen tapa, jolla Diana on kasvattanut seuraajakuntaansa. ”Sillä voi kuvata HD- ja 4K-laatuista kuvaa ja saada uskomattomia tuloksia”, hän sanoo. "Suosittelen sitä kaikille sisällöntuottajille. Seuraavaksi haluan Canon EOS R6 Mark II:n sen täyden kennokoon ominaisuuksien vuoksi.”

EOS R50 on napakka vaihtoehto myös, jos haluaa kuvata korkealaatuista videota sosiaalisen median kanaville. Tärkeimmät EOS R50:n ja EOS R10:n väliset erot on esitelty Canonin kätevässä oppaassa, joka auttaa tekemään oikean päätöksen.

Andres McNeill – kaupallinen ja katuvalokuvaus

Andres McNeillin Canon EOS R6:lla kuvaama kirkko lumessa.

”Sää, jolla tykkään kuvata, on sade, joten luonnonvoimia kestävä kamera on minulle välttämätön”, kertoo katukuvaaja Andres McNeill. Kuva on otettu Canon EOS R6 -kameralla ja Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM -objektiivilla (50 mm:n polttovälillä, 1/640 s, f/7.1 ja ISO 400). © Andres McNeill

Otos ylhäältä, auto ajaa pitkin kaupungin katua, jota reunustavat korkeat rakennukset Andres McNeillin Canon EOS R8:lla ottamassa valokuvassa.

Andres on kokeillut myös Canon EOS R8:aa. ”En ollut uskoa sen kokoa, kun liitin sen Canon RF 28mm F2.8 STM -objektiiviin”, hän sanoo. ”Se oli ehdoton laiteyhdistelmä katukuvaukseen, ja käytin sitä myös urheilun kuvaamiseen, koska siinä on 40 fps:n sarjakuvaustila.” Kuvattu Canon EOS R8:lla, jossa on Canon RF 28mm F2.8 STM -objektiivi (1/2 000 s, f/2.8 ja ISO 100). © Andres McNeill

Skotlannin Glasgow'sta käsin työskentelevä Andres McNeill kuvaa kaupallisia töitä, muotokuvia ja urheilua, mutta on innoissaan katuvalokuvauksesta ja käyttää taustana dramaattista arkkitehtuuria. Hänellä on mukavia muistoja tilanteesta, jossa pääsi kokeilemaan kaverin vanhaa Canon-peilikameraa ja ihastui sen ulkonäköön ja siihen, miltä se tuntui käsissä. ”Canon EOS 400D oli ensimmäinen kamerani ja oli mukanani kaikkialla, kun opettelin ottamaan valokuvia”, hän kertoo. ”Pidin Canon EOS M50 -kamerasta sen tätäkin pienemmän muodon, erinomaisen automaattitarkennuksen ja upean videolaadun vuoksi.”

Andres vaihtoi Canon EOS R Systemiin päätettyään ryhtyä ammattilaiseksi. Täyden kennokoon Canon EOS R5- ja Canon EOS R6 -kameroidensa ansiosta hän pystyi välittömästi keskittymään valaistukseen ja sommitteluun. ”Se, että kohteiden silmiä ja kasvoja pystyy seuraamaan kadun toiselta puolelta, muuttaa pelin, sillä tämän jälkeen voi keskittyä otoksen muihin näkökohtiin”, hän sanoo. ”Ammattiurheilijoiden parissa työskenneltäessä myös luotettava automaattitarkennus ja suuret sarjakuvausnopeudet ovat itsestäänselvyyksiä.”

Molemmissa kameroissa on 5-akselinen sisäinen kuvanvakain (In-Body Image Stabilisation, IBIS), joka yhteensopivien objektiivien kanssa kattaa jopa 8-stop-arvoa – näin Andres pystyy työskentelemään heikosti valaistuissa tiloissa ilman jalustaa. "Se, että katukuvauksessa pystyy kuvaamaan hitaammilla suljinajoilla käsivaralta, on uskomatonta”, hän sanoo.

Andresilla on joukko erilaisia RF- ja EF-objektiiveja, mutta hän on hiljalleen siirtymässä kokonaan RF:ään. ”Tykkään Canon RF 50mm F1.8 STM -objektiivin pienestä muodosta, koska se sopii täydellisesti katukuvaukseen, ja nopea f/1.8-aukko on aivan lyömätön hämärässä, koska pidän kuvaamisesta hämärässä tai yöllä”, hän selittää. Toinen käyttämäni objektiivi on Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM, joka on erinomainen joka paikan höylä. On tosi kätevää, kun kulmaa voi vaihtaa leveästä 24 mm:stä aina 105 mm:iin, varsinkin katukuvauksessa, jossa on hyvä ottaa ensin leveä otos, zoomata sitten samaan kohtaukseen ja napata aivan erilainen ilme.” Andres käyttää myös Canon RF 100 mm F2.8L MACRO IS USM -objektiivia, joka on hänen mukaansa uskomattoman terävä. "Tämä on minun objektiivini tuotekuvaukseen ja ammattikäyttöön, kun tarvitaan paljon yksityiskohtia”, hän lisää.

Mutta Andres sanoo, että objektiiveista hänen varsinainen työjuhtansa on Canon RF 24-70MM F2.8L IS USM. ”Käytän tätä tapahtumiin, häihin ja katukuvaukseen”, hän sanoo. ”24–70 mm:n polttoväli ja nopea f/2.8:n aukko on täydellinen yhdistelmä.”

Chris Priestley – kaupallinen valokuvaus

Nainen nojaa auton ohjauspyörää vasten kaupallisessa muotokuvassa, jonka Chris Priestley otti Canon EOS R5:llä.

EOS R5:n suuri 45 megapikselin tarkkuus antaa Chrisin ottaa kaiken irti RF-objektiiviensa kuvanlaadusta. Kuva on otettu Canon EOS R5 -kameralla ja Canon RF 50mm F1.2L USM -objektiivilla (1/320 s, f/2.2 ja ISO 125). © Chris Priestley

Chris Priestleyn Canon EOS R5:llä ottamassa kuvassa henkilö laskettelee alas vuorenrinnettä lumen pöllytessä takana.

Chrisin mielestä Canon EOS R5:n 20 fps:n elektroninen suljin on toimintakuvauksen kannalta käänteentekevä ominaisuus, kuten tästä kuuluisalle urheiluvaatemerkille kuvatusta hiihto-otoksesta ilmenee. ”Tiedän, että yhdellä kuvanotolla minulla on 20–30 korkealaatuista kuvaa, joista valita”, hän sanoo. ”EOS R5:n automaattitarkennusasetuksia voi myös virittää niin, että käsillä olevan työn kannalta saadaan parhaat mahdolliset asetukset.” Kuvattu Canon EOS R5:llä, jossa on Canon RF 70-200mm F2.8L IS USM -objektiivi (119 mm, 1/1250 s, f/7.1 ja ISO 125). © Chris Priestley

Lontoossa asuva ohjaaja, videokuvaaja ja valokuvaaja Chris Priestley luo huippuluokan visualisointeja sosiaalisille kanaville ja brändeille ympäri maailmaa. Hän asettaa sisällölleen ja kameroilleen jatkuvasti uusia haasteita. ”Varustus auttaa minua saavuttamaan suuren budjetin tuloksia”, hän sanoo.

Uran edetessä myös Chrisin asiakkaiden vaatimukset ovat kehittyneet. ”Kun EOS R5 julkistettiin, minulta pyydettiin jatkuvasti 4K-videoita ja parempilaatuista kuvaa painamista varten", hän sanoo. ”Joten päivittämisen kannalta aika oli täydellinen.”

Hän kuvaa usein samanaikaisesti still-kuvia ja videomateriaalia, ja hybridinä EOS R5 toimii tinkimättömän tehokkaasti molemmissa. ”EOS R5 pystyy kuvaamaan 8K:n ja 30p:n tarkkuudella – ei sen puoleen, että minun pitäisi vielä käyttää tätä, mutta täyden kennokoon 4K 120p -kuvaa otan säännöllisesti”, hän sanoo.

EOS R5:n 45 megapikselin kenno on valtava etu ja yli kaksinkertainen hänen edelliseen peilikameraansa verrattuna. ”Tilanteissa, joissa kohdetta ei voi hallita, otosta ei aina pysty kehystämään täydellisesti”, hän jatkaa. ”Paremman tarkkuuden ansiosta otokset voi kuitenkin kehystää uudelleen jälkituotannossa ja saada näin edelleen korkealaatuisia kuvia.”

Seuraava askel opeteltaessa valokuvaajaksi

Monille Canon EOS R -järjestelmä on muuttanut valokuvaajana ja sisällöntuottajana toimimisen merkityksen. Järjestelmä, joka kattaa kaiken edullisista vasta-alkajille suunnatuista laitteista tehokkaisiin lippulaivamalleihin samoin kuin sarjan alan johtavaa optiikkaa, kasvaa kuvaajan rinnalla – olitpa sitten aloittelemassa vloggaamista tai astumassa ammattivalokuvauksen maailmaan ja etsimässä seuraavaa perustyökalua.

Lauren Scott

Vastaavat tuotteet

Aiheeseen liittyvät artikkelit

  • Car light trails in early evening light on a city street populated by tall buildings, taken by Andres McNeill with a Canon RF 28mm F2.8 STM lens.

    KATUKUVAUS

    Katukuvauksen objektiivihaaste

    Näistä syistä Canonin RF 28mm F2.8 STM -objektiivi on tärkeä varuste katukuvaajille.

  • Nainen kesämekossaan ja aurinkohatussaan katsoo Canon EOS R10 -kameran etsimen läpi espanjalaisen rakennuksen edessä.

    MATKAKUVAUS

    Sevillassa EOS R10 -kameran kanssa

    Bloggaaja Diana Millos saa selville, kuinka kätevästi tämä kamera kulkee mukana.

  • Naiskuvaaja seisoo kivillä matalassa vedessä ja kuvaa vuorten ympäröimää järveä.

    MAISEMAKUVAUS

    Maisemaobjektiivihaaste

    Ammattilaiskuvaaja Verity Milligan jakaa kokemuksensa luovien maisemien kuvauksesta kahden kevyen objektiivin avulla.

  • Valokuvaaja Martin Bissig nojautuu ulos junasta, joka on pysähtynyt poimimaan matkustajia srilankalaiselta sillalta. Kädessään hänellä on Canon EOS R10 ja takanaan kukkula, jolla on pieniä puutaloja. Kuvannut Monika Bissig Canon EOS R7 -kameralla. 

    MATKAKUVAUS

    Täydellinen matkakumppani

    Valokuvausammattilainen Martin Bissig matkustaa Sri Lankaan mukanaan EOS R10.