Monille nykypäivän tuotteliaimmille valokuvaajille ja sisällöntuottajille Canon EOS R -järjestelmän siirtyminen on ollut käänteentekevä ratkaisu. Vuonna 2018 markkinoille tuotujen peilittömien EOS R System -kameroiden ja RF-objektiivien valikoima jatkaa tasaista kasvuaan. Tämä tarkoittaa, että aina löytyy omiin tarpeisiin sopiva malli, kompaktista APS-C-kennolla varustetusta Canon EOS R100 -mallista EOS R6 Mark II:een – täyden kennokoon hybridivoimanpesään.
Jutussa neljä ammattivalokuvaajaa kertoo, kuinka he ovat kehittäneet uriaan ja taitojaan tehokkaammin kuin koskaan vaihtamalla EOS R -järjestelmään. Kuvantekijöistä kukin on yksilöllinen ja erikoistunut omaan alaansa, mutta EOS R System -varusteet yhdistävät teknologiaa puhtaaseen käytettävyyteen ja tarjoavat heille kaikki ne ominaisuudet, joita menestyminen ja kehittyminen heiltä edellyttää.
VARUSTEET
Kuinka neljä ammattivalokuvaajaa ja sisällöntuottajaa ovat kehittyneet EOS R -järjestelmän avulla
Verity Milligan – luonto- ja maisemakuvaus
Iso-Britanniasta käsin toimiva Verity Milligan tunnetaan parhaiten tunnelmallisista maisemakuvistaan. Neljän yhdessä Canon EOS 5D Mark IV -kameran kanssa vietetyn tuotteliaan vuoden jälkeen hän päivitti EOS R -järjestelmään. ”Jo pelkästään valittavissa olevien sovittimien valikoima oli riittävä peruste päivittää EOS R5:een”, hän sanoo. ”Automaattitarkennukseen liittyvät toiminnot mahdollistavat kameran säätämisen saumattomasti minkä tahansa päivän töiden mukaan. Tämä pätee erityisesti ihmisten kuvaamiseen. Kasvojen tunnistuksen ja seurannan tarkennusmenetelmä on yksi suosikkitiloistani.”
Verity hakee aina upeita sommitteluja, ja EOS R5:ssä hänen eniten käyttämänsä toiminto on 2,1 miljoonan pisteen kääntyvä LCD-kosketusnäyttö. ”Se, että sen voi kiertää, kääntää, pyörittää tai manipuloida melkein mihin tahansa kulmaan, on superkätevää, mikä todella parantaa kuvaamiseen liittyvää kokemusta”, hän sanoo.
Myös RF-objektiivien valikoima on hänestä vakuuttava. ”Kaiken muuttanut objektiivi on Canon RF 28-70mm F2L USM. Kiinteä valovoima ja mahdollisuus kuvata f/2:lla tilanteessa kuin tilanteessa johtivat siihen, että se lopulta korvasi kaikki omistamani kiinteäpolttoväliset EF-objektiivit.” Nyt Verityn tähtäimessä on Canon RF 70-200mm F2.8L. IS USM -objektiivi. Tämän lisäksi Canon RF 15-35MM F2.8L IS USM -objektiivin lisääminen laukkuun antaisi hänelle mahdollisuuden laajentaa polttoväliä molempiin suuntiin.
Diana Millos – muoti- ja matkavalokuvaus
Ollessaan liikkeellä luomassa ylellistä matkailusisältöä Diana Millos tarvitsee usein kevyesti mukana kulkevan kameran. Hän vaihtoi Canon EOS R10:een vuonna 2022 sen kompaktin koon ja nopean automaattitarkennuksen vuoksi. ”Sain hienoja tuloksia Canon EOS 7D Mark II -kameralla, mutta käyttö ei ollut niin helppoa ja nopeaa kuin EOS R10:n, kun kaikki valokuvat pitää saada täydellisen tarkoiksi”, hän kertoo. ”Olen koukussa silmäntunnistusteknologiaan, enkä voi enää elää ilman sitä.”
EOS R10 -kamerassa on sama Dual Pixel CMOS AF II -järjestelmä kuin ammattikäyttöön tarkoitetun EOS R System -sarjan kameroissa, kuten EOS R3:ssa. Kamera pystyy myös tarkentamaan -4 EV:iin, minkä ansiosta Diana voi ottaa teräviä kuvia hämärässä. ”Kun ottaa kuvia auringonnoususta auringonlaskuun ja tutkii paikkoja tuntikausia, kevyt varustus on aivan ehdoton”, hän sanoo. ”EOS R10 mahtuu käsilaukkuun ja sen avulla voi pitää matalaa profiilia niin, että muut eivät huomaa, että otan upeita kuvia näin pienellä kameralla.”
Diana tykkää kuvata laajakulmaperspektiivistä, ja päivityksen yhteydessä hänen ei tarvinnut vaihtaa EF-objektiivejaan. ”EOS R10:n kanssa pystyn edelleen käyttämään Canon EF 50mm f/1.8 STM- ja Canon EF-S 10-18mm f/4.5-5.6 IS STM -objektiivejani Canon EF-EOS R -kiinnityssovittimen avulla, ja ne toimivat täydellisesti”, hän sanoo. Etsittäessä vastaavia RF-objektiiveja valittavana ovat Canon RF 50mm F1.8 STM ja Canon RF-S 10-18mm F4.5-6.3 IS STM. Dianalla on toistaiseksi vain yksi RF-objektiivi – pakkauksen mukana tullut Canon RF-S 18-45mm F4.5-6.3 IS STM – mutta hän on käyttänyt muita RF-objektiiveja ollessaan kuvausmatkalla Sevillassa ja sanoo olevansa lätkässä kuvien terävyyteen.
EOS R10 pystyy suoratoistoon erityisesti YouTubessa, ja videosisällön luominen on toinen tapa, jolla Diana on kasvattanut seuraajakuntaansa. ”Sillä voi kuvata HD- ja 4K-laatuista kuvaa ja saada uskomattomia tuloksia”, hän sanoo. "Suosittelen sitä kaikille sisällöntuottajille. Seuraavaksi haluan Canon EOS R6 Mark II:n sen täyden kennokoon ominaisuuksien vuoksi.”
EOS R50 on napakka vaihtoehto myös, jos haluaa kuvata korkealaatuista videota sosiaalisen median kanaville. Tärkeimmät EOS R50:n ja EOS R10:n väliset erot on esitelty Canonin kätevässä oppaassa, joka auttaa tekemään oikean päätöksen.
Andres McNeill – kaupallinen ja katuvalokuvaus
Skotlannin Glasgow'sta käsin työskentelevä Andres McNeill kuvaa kaupallisia töitä, muotokuvia ja urheilua, mutta on innoissaan katuvalokuvauksesta ja käyttää taustana dramaattista arkkitehtuuria. Hänellä on mukavia muistoja tilanteesta, jossa pääsi kokeilemaan kaverin vanhaa Canon-peilikameraa ja ihastui sen ulkonäköön ja siihen, miltä se tuntui käsissä. ”Canon EOS 400D oli ensimmäinen kamerani ja oli mukanani kaikkialla, kun opettelin ottamaan valokuvia”, hän kertoo. ”Pidin Canon EOS M50 -kamerasta sen tätäkin pienemmän muodon, erinomaisen automaattitarkennuksen ja upean videolaadun vuoksi.”
Andres vaihtoi Canon EOS R Systemiin päätettyään ryhtyä ammattilaiseksi. Täyden kennokoon Canon EOS R5- ja Canon EOS R6 -kameroidensa ansiosta hän pystyi välittömästi keskittymään valaistukseen ja sommitteluun. ”Se, että kohteiden silmiä ja kasvoja pystyy seuraamaan kadun toiselta puolelta, muuttaa pelin, sillä tämän jälkeen voi keskittyä otoksen muihin näkökohtiin”, hän sanoo. ”Ammattiurheilijoiden parissa työskenneltäessä myös luotettava automaattitarkennus ja suuret sarjakuvausnopeudet ovat itsestäänselvyyksiä.”
Molemmissa kameroissa on 5-akselinen sisäinen kuvanvakain (In-Body Image Stabilisation, IBIS), joka yhteensopivien objektiivien kanssa kattaa jopa 8-stop-arvoa – näin Andres pystyy työskentelemään heikosti valaistuissa tiloissa ilman jalustaa. "Se, että katukuvauksessa pystyy kuvaamaan hitaammilla suljinajoilla käsivaralta, on uskomatonta”, hän sanoo.
Andresilla on joukko erilaisia RF- ja EF-objektiiveja, mutta hän on hiljalleen siirtymässä kokonaan RF:ään. ”Tykkään Canon RF 50mm F1.8 STM -objektiivin pienestä muodosta, koska se sopii täydellisesti katukuvaukseen, ja nopea f/1.8-aukko on aivan lyömätön hämärässä, koska pidän kuvaamisesta hämärässä tai yöllä”, hän selittää. Toinen käyttämäni objektiivi on Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM, joka on erinomainen joka paikan höylä. On tosi kätevää, kun kulmaa voi vaihtaa leveästä 24 mm:stä aina 105 mm:iin, varsinkin katukuvauksessa, jossa on hyvä ottaa ensin leveä otos, zoomata sitten samaan kohtaukseen ja napata aivan erilainen ilme.” Andres käyttää myös Canon RF 100 mm F2.8L MACRO IS USM -objektiivia, joka on hänen mukaansa uskomattoman terävä. "Tämä on minun objektiivini tuotekuvaukseen ja ammattikäyttöön, kun tarvitaan paljon yksityiskohtia”, hän lisää.
Mutta Andres sanoo, että objektiiveista hänen varsinainen työjuhtansa on Canon RF 24-70MM F2.8L IS USM. ”Käytän tätä tapahtumiin, häihin ja katukuvaukseen”, hän sanoo. ”24–70 mm:n polttoväli ja nopea f/2.8:n aukko on täydellinen yhdistelmä.”
Chris Priestley – kaupallinen valokuvaus
Lontoossa asuva ohjaaja, videokuvaaja ja valokuvaaja Chris Priestley luo huippuluokan visualisointeja sosiaalisille kanaville ja brändeille ympäri maailmaa. Hän asettaa sisällölleen ja kameroilleen jatkuvasti uusia haasteita. ”Varustus auttaa minua saavuttamaan suuren budjetin tuloksia”, hän sanoo.
Uran edetessä myös Chrisin asiakkaiden vaatimukset ovat kehittyneet. ”Kun EOS R5 julkistettiin, minulta pyydettiin jatkuvasti 4K-videoita ja parempilaatuista kuvaa painamista varten", hän sanoo. ”Joten päivittämisen kannalta aika oli täydellinen.”
Hän kuvaa usein samanaikaisesti still-kuvia ja videomateriaalia, ja hybridinä EOS R5 toimii tinkimättömän tehokkaasti molemmissa. ”EOS R5 pystyy kuvaamaan 8K:n ja 30p:n tarkkuudella – ei sen puoleen, että minun pitäisi vielä käyttää tätä, mutta täyden kennokoon 4K 120p -kuvaa otan säännöllisesti”, hän sanoo.
EOS R5:n 45 megapikselin kenno on valtava etu ja yli kaksinkertainen hänen edelliseen peilikameraansa verrattuna. ”Tilanteissa, joissa kohdetta ei voi hallita, otosta ei aina pysty kehystämään täydellisesti”, hän jatkaa. ”Paremman tarkkuuden ansiosta otokset voi kuitenkin kehystää uudelleen jälkituotannossa ja saada näin edelleen korkealaatuisia kuvia.”
Seuraava askel opeteltaessa valokuvaajaksi
Monille Canon EOS R -järjestelmä on muuttanut valokuvaajana ja sisällöntuottajana toimimisen merkityksen. Järjestelmä, joka kattaa kaiken edullisista vasta-alkajille suunnatuista laitteista tehokkaisiin lippulaivamalleihin samoin kuin sarjan alan johtavaa optiikkaa, kasvaa kuvaajan rinnalla – olitpa sitten aloittelemassa vloggaamista tai astumassa ammattivalokuvauksen maailmaan ja etsimässä seuraavaa perustyökalua.
Vastaavat tuotteet
-
Peilittömät kamerat
EOS R10
APS-C-kennolla varustetulla peilittömällä EOS R -kameralla voit kuvata täysin uudella tavalla. -
Peilittömät kamerat
EOS R8
Heittäydy mukaan täyden kennokoon valo- ja videokuvaukseen ja tee luovuudestasi totta. -
Peilittömät kamerat
EOS R6
Mitä tahansa kuvaatkin, EOS R6 antaa vapauden olla luova täysin uudenlaisilla tavoilla. -
Peilittömät kamerat
EOS R5
Unohda kaikki mitä luulet tietäväsi peilittömistä kameroista. EOS R5 -kameran poikkeukselliset ominaisuudet mullistavat tapasi ottaa valokuvia ja tallentaa videoita. -
CANON-OBJEKTIIVEJA
RF 28mm F2.8 STM
Ohut ja kevyt pannukakkuobjektiivi matka- ja katukuvaukseen monipuolisella 28 mm:n polttovälillä ja nopealla f/2.8-aukolla. -
Objektiivit EOS R -kameraan
RF 28-70mm F2L USM
Erittäin valovoimainen 28–70 mm:n f/2 L-sarjan objektiivi tuottaa upeita tuloksia myös heikossa valaistuksessa. -
RF-objektiivit
RF 24-105mm F4-7.1 IS STM
Ihanteellinen vakio-objektiivi täyden kennokoon peilittömien kameroiden ystäville. Helppokäyttöinen RF 24-105mm F4-7.1 IS STM on kevyt ja kompakti – ja valmis viemään valokuvauksen täysin uudelle tasolle. -
Vakio-objektiivi
RF 50mm F1.8 STM
Pienikokoinen, hiljainen ja kevyt 50 mm:n kiinteäpolttovälinen RF-objektiivi, jossa on suuri f/1.8-aukko, sopii täydellisesti luovan visiosi toteuttamiseen. -
RF-objektiivit
RF 70-200mm F2.8L IS USM
Ammattitasoinen RF 70-200mm F2.8L IS USM -objektiivi soveltuu erinomaisesti uutis-, urheilu- ja matkakuvaukseen.