KATUKUVAUS

Katukuvauksen objektiivihaaste

Katso, miten glasgow’lainen valokuvaaja Andres McNeill pärjäsi kotikaupungissaan mukanaan vain Canonin EOS R8 -kamera ja Canonin RF 28mm F2.8 STM -objektiivi.
Auton valojuovat alkuillan valossa korkeiden rakennusten ympäröimällä kaupungin kadulla. Andres McNeill on ottanut kuvan Canon RF 28mm F2.8 STM -objektiivilla.

Katukuvauksessa voi tapahtua mitä tahansa. Uskomattoman kuvauksellisia hetkiä saattaa ilmestyä kuin tyhjästä ja mennä ohi yhtä nopeasti. Tämä on valokuvaajan suurin haaste. Kuvaajan on oltava valmiina kaikkeen ja hänellä on oltava tehokkaat kuvausvälineet.

Ison-Britannian Glasgow’ssa asuva Andres McNeill on kerännyt vaikuttavan määrän someseuraajia ainutlaatuisella katukuvaustyylillään, jonka lähtökohtana on hänen kotikaupunkinsa koristeellinen, historiallinen arkkitehtuuri. ”Olen aina pitänyt ihmisten seuraamisesta”, hän kertoo, joten hänelle oli luontevaa hakeutua kaduille aloittaessaan valokuvauksen tosissaan vuonna 2020.

Andresilla on tapana kävellä pitkin jalkakäytäviä, kunnes hän löytää hienon taustan. Sitten hän jää odottamaan oikean henkilön saapumista – tämä on olennainen loppusilaus, joka täydentää sommittelun.

Monien nykykatukuvaajien tavoin Andres ei koe välttämätöntä tarvetta käyttää tyylilajin alkuaikoina suosittua klassista 35 mm:n kiinteää polttoväliä, vaan hän kokeilee muitakin töidensä aihealueisiin sopivia vaihtoehtoja. Yleensä hän ottaa mukaansa Canon EOS R5- tai EOS R6 -kameran ja Canon Mount Adapter EF-EOS R -kiinnityssovittimen EF-objektiiveille.

Hän kokeili, voiko hänen omaleimaisen tyylinsä saavuttaa erittäin vähällä kuvauskalustolla ja yhdisti Canonin täyden kennokoon peilittömän EOS R8 -kameran vain yhteen laajakulmaiseen, pienikokoiseen Canon RF 28mm F2.8 STM -objektiiviin. Nyt selvitämme, kuinka hyvin kuvausvälineet selvisivät haasteesta.

Ympäristöön sulautuminen

Käsi pitää Canon RF 28mm F2.8 STM -objektiivia kameralaukun yläpuolella.

Kevyessä kiinteäpolttovälisessä Canon RF 28mm F2.8 STM -objektiivissa on monipuolinen polttoväli ja suuri valovoima. Andres huomasi, että tällaisen pienikokoisen objektiivin yhdistäminen EOS R8 -kameraan antoi hänelle enemmän mahdollisuuksia heittäytyä luovaksi.

Valokuvaaja Andres McNeill kumartuu alas ottamaan kuvaa Canon RF 28mm F2.8 STM -objektiivilla sammaleen peittämällä mukulakivikadulla.

Andres sai otettua kuvia, jotka muuten olisivat saattaneet mennä sivun suun, koska hänen kohteensa olisivat saattaneet huomata, mitä hän teki, ja käyttäytyä eri tavalla.

Parhaat objektiivit katukuvaukseen ovat ne, joiden avulla voit olla ketterä ja mukautua ripeästi nopeatempoiseen toimintaan. Yksi Canon RF 28mm F2.8 STM -objektiivin keskeisistä ominaisuuksista onkin sen litteä muotoilu.

Vain 120 g painava RF 28mm F2.8 STM -objektiivi on kevyt verrattuna zoom-objektiiveihin tai nopeampiin objektiiveihin, minkä ansiosta se on ihanteellinen liikuttaessa jalan Glasgow’n kaltaisissa kaupungeissa. ”Se on uskomattoman pieni”, Andres sanoo. ”Canon EOS R8 -kameraan yhdistettynä en voinut uskoa sen kokoa. Tunsin olevani lähes näkymätön.”

Yli 180-senttiselle Andresille ympäristöön sulautuminen on valtava etu. ”Toiminnan ytimessäkin voi vielä ikuistaa luontevia hetkiä, ja olin huomaamattomampi kuin normaalin kuvauskalustoni kanssa.”

Laajempi perspektiivi

Kiireisellä kadulla vilisee toimistotyöntekijöitä ja turisteja aurinkoisena päivänä. Andres McNeill on ottanut kuvan Canon RF 28mm F2.8 STM -objektiivilla.

Kuvaaminen Canonin RF 28mm F2.8 STM -objektiivilla mahdollisti sen, että Andres pääsi lähelle kuvauskohteitaan ja sai silti mukaan laajemman ympäristön. Kuva on otettu Canon EOS R8 -kameralla ja Canon RF 28mm F2.8 STM -objektiivilla (1/1250 s, f/2.8 ja ISO 100). © Andres McNeill

Kahden korkean rakennuksen välissä auringonvalossa oleva hahmo luo pitkän varjon jalkakäytävälle. Andres McNeill on ottanut kuvan Canon RF 28mm F2.8 STM -objektiivilla.

Voi olla pelottavaa lähteä kaduille kameran kanssa, mutta vähällä kuvauskalustolla on helpompi sulautua ympäristöön. Kuva on otettu Canon EOS R8 -kameralla ja Canon RF 28mm F2.8 STM -objektiivilla (1/800 s, f/2.8 ja ISO 100). © Andres McNeill

Andres pysyi Glasgow’n keskustassa koko kuvausten ajan, ”koska siellä kaikki tapahtuu”, hän toteaa. ”Siellä on niin monenkirjava sekoitus ihmisiä, joten se on paras paikka kuvaamiseen.”

Laajakulmainen 28 mm:n polttoväli oli uusi kokemus Andresille, joka tarttui tilaisuuteen sovittaa kuvaan enemmän arkkitehtuuria. ”Pääsin todella lähelle ihmisiä, koska kameran ja objektiivin yhdistelmä on niin pieni, mutta pystyin myös kuvaamaan rakennusten leveyttä”, hän kertoo.

Andres otti useita kuvia, joissa ihmiset kulkivat valossa arkkitehtonisten aarteiden välissä ja loivat pitkiä varjoja. ”Käytin myös pitkiä valotuksia, jolloin ohikulkeneet autot loivat kuviin valojuovia”, hän lisää.

Suuri aukko hämärässä valaistuksessa kuvaamiseen

Teatterin edessä yöllä kävelevä henkilö on valaistu rakennuksesta lähtevistä valoista. Andres McNeill on ottanut kuvan Canon RF 28mm F2.8 STM -objektiivilla.

Paras neuvo, jonka Andres on saanut, on lopettaa valokuvien etsiminen ja alkaa etsimään tarinoita. ”Sommittele aivan kuin kuvaisit elokuvaa”, hän ehdottaa. Kuva on otettu Canon EOS R8 -kameralla ja Canon RF 28mm F2.8 STM -objektiivilla (1/100 s, f/2.8 ja ISO 400). © Andres McNeill

Skotlanti ei ole yleisesti tunnettu auringonpaisteestaan, joten Andresille on elintärkeää, että objektiivi toimii hyvin harmaalla ja pilvisellä säällä.

”Suosikkiaikani kuvaamiseen on ’sininen hetki’ juuri auringonlaskun jälkeen, jolloin on tarpeeksi myöhäistä, että näyttää jo yöltä”, hän sanoo. ”f/2.8-aukko oli täydellinen niihin tilanteisiin. En joutunut nostamaan ISO-herkkyyttä liikaa, jotta saisin kuvaan sopivan valotuksen. f/2.8-aukolla voi käyttää hieman pidempiä valotusaikoja ja saada todella teräviä kuvia.”

Haluamaansa visuaaliseen ilmeeseen Andres hakee inspiraatiota elokuvista. Hän mainitsee vuoden 2016 Moonlight-elokuvan omaleimaiset sinisen, violetin ja turkoosin sävyt esimerkkinä väripaletista, jollaista hän suosii myös omissa kuvissaan.

Henkilö on valaistuna monikerroksisen pysäköintitalon pohjakerroksen valoista. Lattiasta kattoon ulottuvista ikkunoista näkyy portaikko, joka nousee rakennuksen huipulle. Andres McNeill on ottanut kuvan Canon RF 28mm F2.8 STM -objektiivilla.

Andres kuvaa usein yöllä ja etsii kaupunkimaisemia, joissa hän voi hyödyntää saatavilla olevaa valoa ja saada kiinnostavia sommitteluja. Kuva on otettu Canon EOS R8 -kameralla ja Canon RF 28mm F2.8 STM -objektiivilla (1/100 s, f/2.8 ja ISO 800). © Andres McNeill

Siluettina kuvattu hahmo pitkän graffitien peittämän alikulun päässä. Andres McNeill on ottanut kuvan Canon RF 28mm F2.8 STM -objektiivilla.

Andresin mukaan katukuvaajat jakautuvat kahteen leiriin – metsästäjiin ja kalastajiin. Andres kuuluu jälkimmäiseen leiriin. ”Minulla on tapana odottaa, että eri hahmot tulevat esiin”, hän sanoo. Kuva on otettu Canon EOS R8 -kameralla ja Canon RF 28mm F2.8 STM -objektiivilla (1/160 s, f/2.8 ja ISO 100). © Andres McNeill

Yöllä kuvatessaan Andres käyttää kuviensa parantamiseen ympäristön valoa, jota tulee toimistojen ikkunoista ja pikaruokaloiden kylteistä. Pimeän saavuttua hän vaikuttui erityisesti Canon RF 28mm F2.8 STM -objektiivin tuottamasta taustan pehmennyksestä.

”Mitä enemmän himmenninaukon lamelleja, sitä sulavampi taustan pehmennys ja sitä täydellisemmältä ja pyöreämmältä pehmennys näyttää”, hän toteaa. ”Se oli tärkeää, sillä taustalla oli katuvaloja ja autojen ajovaloja. Silmää miellyttävä taustan pehmennys todella paransi kuvia.”

Andres on paitsi valokuvaaja myös videokuvaaja. RF 28mm F2.8 STM on ihanteellinen objektiivi liikkeen parissa toimiville sisällöntuottajille ja videoiden kuvaamiseen, sillä sen tarkennuksen vaihtelun korjaus tuottaa tasaisen rajauksen eri tarkennuspisteiden välillä siirryttäessä.

Täydellinen vaihtoehto katukuvaukseen

Mies pitää silmiensä edessä Canon-kameraa, johon on kiinnitetty Canonin kiinteäpolttovälinen objektiivi, ja ottaa valokuvan.

”Kun aloitin valokuvauksen, ajattelin, että minun on muutettava valotusaikaa”, Andres sanoo. ”Nyt valokuvaus tulee luonnostaan. En edes enää ajattele kameran valitsimia.”

Kahden korkean rakennuksen välissä aurinkoisena päivänä varjossa kylpevä henkilö istuu jalkakäytävän reunalla ja katsoo puhelintaan. Andres McNeill on ottanut kuvan Canon RF 28mm F2.8 STM -objektiivilla.

Andres nautti Canon EOS R8 -kameran 40 kuvaa sekunnissa toimivalla elektronisella sulkimella leikkimisestä, joten hänellä oli runsaasti vaihtoehtoja editointivaiheessa. ”En voinut uskoa, kuinka monta kuvaa sain otettua”, hän kertoo innoissaan. Kuva on otettu Canon EOS R8 -kameralla ja Canon RF 28mm F2.8 STM -objektiivilla (1/400 s, f/4 ja ISO 100). © Andres McNeill

Tämä oli ensimmäinen kerta, kun Andres käytti Canon EOS R8 -kameraa, ja hänestä se oli erinomainen kamera katukuvaukseen. Hän arvosti erityisesti älykästä automaattitarkennusta, jonka avulla hän sai pidettyä kohteensa terävästi tarkennettuna. ”Se tuntui välillä melkein huijaamiselta. Aivan kuin olisin ajatuksissani kertonut kameralle, mitä tehdä, ja sitten se vain tapahtui.”

Onnistunut katukuva kertoo tarinan yhdessä kuvassa. Andres muistaa tästä yhden erityisen vaikuttavan esimerkin: valoisassa kohdassa tauolla istuneen miehen (ylhäällä oikealla). Huomaamattoman kuvauskalustonsa ansiosta Andres onnistui ottamaan kuvan samalla, kun mies jatkoi rauhallista hetkeään häiriintymättä. Kuvauskohteelle se oli todennäköisesti vain tavallinen päivä muiden joukossa, mutta Andresin kameran kautta katsottuna hetkestä tuli taianomainen.

”Neuvoni katukuvaajille on yksinkertaisesti mennä ulos ja tehdä enemmän”, Andres kannustaa. ”Voisin luetella tekniikoita, mutta oikeasti on kyse siitä, että kouluttaa silmänsä näkemään etsimänsä hetket. Se tekee paremman katukuvaajan.”

Rachel Segal Hamilton

Vastaavat tuotteet

Aiheeseen liittyvät artikkelit

  • KATUKUVAUS

    Vinkkejä katukuvaukseen

    Keskeisiä neuvoja näyttävien arkkitehtuurivetoisten katukuvien ottamiseen.

  • Arkkitehtuurikuvaus

    Vinkkejä arkkitehtuurikuvaukseen

    Aloita arkkitehtuurikuvaus ammattilaisen neuvoilla.

  • KATUKUVAUS

    Vinkkejä muotokuvaukseen kadulla

    Ammattilaiskuvaaja Julian Loven parhaat vinkit erottuviin katumuotokuviin

  • KATUKUVAUS

    Tutustu abstraktiin katukuvaukseen

    Näillä helpoilla kuvaustavoilla saat arjessakin surrealistisia kaupunkikuvia.