KATUKUVAUS

Kuvaa eri tavalla: vinkkejä abstraktiin kuvaukseen

Ota Canon-kamerallasi upeita abstrakteja kuvia, ikuista yksityiskohdat ja käytä kaksoisvalotusta.
Canon Camera
Abstrakti kuva ei ensisilmäyksellä muistuta mitään todellista. Luomalla kuvia, jotka ovat vain löyhästi suhteessa todellisuuteen, voidaan ilmaista ajatuksia tai tunteita, jotka ovat irrallaan arkisista esineistä ja tilanteista. Useimpien ohjeiden mukaan valokuvien pitäisi olla teräviä, suoria ja tarkennettuja, mutta abstraktissa kuvauksessa näitä sääntöjä voidaan rikkoa tarpeen mukaan. Se antaa valokuvaajille runsaasti vapauksia, kun he voivat herättää katsojan mielenkiinnon syvemmin ja tutustua samalla kiehtoviin kuviin ja kokeilla eri kameratekniikkoja.

Abstraktius sopii erinomaisesti katukuvaukseen ja kuvajournalismiin. Katuympäristöt ovat täynnä yksityiskohtia, geometrisia muotoja ja liikettä, jota voidaan tutkia ja ikuistaa tietyillä tekniikoilla käsitteellisesti. Siten arkisimmistakin ja tutuimmistakin tilanteista löytyy helmiä.

Abstraktilla kuvausasenteella tutuista maamerkeistä ja paljon kuvatuista rakennuksista löytyy uusia kuvakulmia, ja lisäksi sen avulla voi ilmaista ympäröivää kaupunkimaisemaa monipuolisesti ja eloisasti. Miksi et siis kokeilisi etsiä tutusta kaupunkimaisemasta abstrakteja yksityiskohtia? Tuloksia ei voi koskaan tietää etukäteen.

1. Ikuista kameran sumennus

Katukuva, jossa on runsaasti pystysuuntaista sumennusta. Jalankulkijat näkyvät kyllä, mutta suuri osa kuva-alueesta näkyy vaaleanpunaisina, vihreinä ja keltaisina valoraitoina.

Kun haluat kuvaan sumennusta, etsi kiinnostavia kohteita, joista muodostuu vaikuttavia kuvioita, kuten tässä kadun yllä riippuvista värikkäistä sateenvarjoista. Kuva on otettu Canon EOS RP -kameralla ja Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM -objektiivilla (35 mm, 1/15 s, f/22 ja ISO 100).

Mies kallistelee Canon-kameraansa nopeasti pystysuunnassa.

Kameran liikuttaminen pystysuunnassa sekä 1/15 sekunnin valotusaika luovat arkiseen katunäkymään upean sumennuksen.

Valokuvaajat haluavat tavallisesti välttää kameran tärinää, mutta tahallisella liikkeellä valotuksen aikana voidaan luoda mahtavan abstrakteja katukuvia. Lisäksi se on hieno tapa viestiä paikan tuntua.

Keskeistä on valita valotusaika, joka on riittävän pitkä sumennusta varten, mutta riittävän lyhyt, jotta ihmisistä ja muodoista saa selvää. Kokeile asettaa kamera valotusajan esivalinta (Tv) -tilaan ja asettaa valotusajaksi 1/15 sekuntia. Aseta kameran valoherkkyydeksi aluksi ISO 100 ja säädä sitä ympäröivän valon mukaan, kunnes olet tyytyväinen valotukseen. Liikauta kameraa lyhyesti ja terävästi painaessasi laukaisinta. Pystysuuntainen liike toimii hyvin tilanteissa, joissa on ihmisiä, koska se säilyttää hahmojen muodon, mutta voit kokeilla myös esimerkiksi vaakasuuntaista liikettä, terävää kiertoa tai nopeaa zoomausta.

Valotusajan esivalintatilassa (Tv) voit myös valita useimmissa kameroissa valittavissa olevan automaattisen ISO-asetuksen, jotta voit keskittyä täysin valotusaikaan.

2. Käytä alivalotusta

Alikulussa otettu kuva, jossa näkyy, miten valo osuu seinän graffiteihin.

Abstraktissa kuvauksessa kannattaa ehkä kuvata kirkkaita tai selvästi toisistaan erottuvia valo- ja värialueita. Kontrasti helpottaa maailman näkemistä muotoina. Kuva on otettu Canon EOS 90D -kameralla ja Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS STM -objektiivilla (39 mm, 1/160 s, f/8 ja ISO 100).

Nestekidenäyttö, jossa kuvaaja tummentaa kuvaa vähentämällä kameran valotusta.

Ota käyttöön valotuksen korjaus ja vähennä valotusta askelen tai pari alivalotukseen kirkkaina, aurinkoisina päivinä. Huomioi, että sitä varten on käytettävä automaattisia valotusasetuksia, kuten ensisijaista aukkoa, valotusajan esivalintaa tai automaattista ISO-herkkyyttä.

Valokuvaajat välttävät usein kuvaamista päivän aikana suorassa auringonvalossa, koska se luo jyrkkiä kontrasteja ja syviä varjoja. Katukuvauksessa tämän kontrastin avulla voi taas yksinkertaistaa vauhdikkaita tilanteita ja muuttaa niitä vaikuttaviksi abstrakteiksi muodoiksi. Kun käytät alivalotusta, kuvien varjoista tulee lähes mustia, ja niistä muodostuu muotoja, joissa ei näy yksityiskohtia.

Helpoin tapa on käyttää valotuksen korjausta. Vähennä valotusta askel tai pari, jotta kuva tummenee, varjot syvenevät ja kirkkaat aurinkoiset kohdat pysyvät voimakkaina.

3. Kuvaa kaksoisvalotuksia

Kaksoisvalotus kaupunkisiluetista yhdistettynä toiseen, ylösalaisin olevaan.

Päällekkäisvalotustilassa näet kuvatessasi kameran nestekidenäytössä esikatselukuvan yhdistetystä kuvasta. Se helpottaa toisen kuvan sommittelua siten, että se sopii yhteen ensimmäisen kanssa. Kuva on otettu Canon EOS 90D -kameralla ja Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS STM -objektiivilla (55 mm, 1/160 s, f/7.1 ja ISO 100).

Ylösalaisin oleva Canon-kameran nestekidenäyttö, jossa näkyy kaksoisvalotus rakennuksista, jotka näyttävät riippuvan taivaalta.

Kääntämällä kameran ylösalaisin kaksoisvalotuksen toista kuvaa varten voit luoda surrealistisia kaupunkisiluetteja.

Kaksoisvalotuksessa, jonka suosio alkoi jo 1800-luvulla, sijoitetaan kuva toisen päälle, ja tulos voi olla todella upea. Canon EOS 90D -kamerassa ja monissa muissa uusissa kameroissa on erillinen päällekkäisvalotustila, jossa tämä onnistuu suoraan kuvattaessa. Ota vain tila käyttöön, määritä haluamasi kuvien määrä ja ala kuvata. Kun kuvaus näytöllä on käytössä, näet esikatselukuvan tuloksesta kätevästi näytössä ottaessasi toista kuvaa (tai kolmatta tai neljättä – enimmäismäärä tilassa on yhdeksän kuvaa), jotta voit säätää kuvaan haluamasi ilmeen.

Kun etsit kohteita ja paikkoja kaksoisvalotusta varten, muista että vaaleat alueet pysyvät lopputuloksessakin vaaleina tai jopa vaalenevat, eivät koskaan tummene. Siten voit saada todella voimakkaita kuvia, kun kuvaat tummia rakennuksia ja muotoja taivasta tai muuta vaaleaa taustaa vasten.

4. Käytä usean kuvan päällekkäisvalotusta

Mustavalkoinen päällekkäisvalotus pilvenpiirtäjästä.

Kun koostat kuvia useasta kuvasta, voit valita lisäävän tilan tai keskiarvotilan. Lisäävä tila kasaa kirkkaimmat alueet päällekkäin, ja keskiarvotila estää alueiden ylivalottumisen. Kuva on otettu Canon EOS 90D -kameralla ja Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS STM -objektiivilla (21 mm, 1/640 s, f/11 ja ISO 100).

Päällekkäiskuva peilatusta Lontoon siluetista.

Kun sijoitat päällekkäin useita kuvia, kokeile peilata kuva tähän tapaan niin, että luot abstraktin siluetin. Kuva on otettu Canon EOS 90D -kameralla ja Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS STM -objektiivilla (47 mm, 1/250 s, f/9 ja ISO 100).

Miksi tyytyä kaksoisvalotukseen? Esimerkiksi Canon EOS 90D- ja Canon EOS RP -kameran päällekkäisvalotustilassa voit yhdistää kokonaisen sarjan kuvia samaan tunnelmalliseen kuvaan. Kokeile esimerkiksi sommitella vangitseva arkkitehtoninen kuva ottamalla viisi kuvaa samasta rakennuksesta hiukan eri kuvakulmista tai eri zoomauksilla. Kuvat asetetaan päällekkäin kuvatessasi, ja saat upean päällekkäisvalotuksen.

5. Erottele yksityiskohtia

Kaupungin kadulla kameraa pitelevä mies katselee suuria lasipaneelisia rakennuksia.

Etsi ulkoa kuvauskohteiksi kiinnostavia kontrasteja, harmonisia kuvioita, geometrisia muotoja, vaikuttavia värialueita tai abstrakteja arkkitehtonisia yksityiskohtia.

Alapuolelta kuvattu pilvenpiirtäjän kylki, jossa värillinen lasi peittää toisen reunan.

Ottamalla lähikuvia rakennusten yksityiskohdista, kuten tässä vinosti otetussa kuvassa, saadaan arkkitehtoniset rakenteet näyttämään helposti abstrakteilta. Kuva on otettu Canon EOS 90D -kameralla ja Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS STM -objektiivilla (30 mm, 1/250 s, f/9 ja ISO 100).

Yksi katukuvauksen parhaista puolista on kiinnostavien yksityiskohtien määrä. Kohteissa on runsaasti niin abstrakteja arkkitehtonisia linjoja, värikkäitä merkkejä, pintakuvioita, tekstejä kuin heijastuksiakin. Parhaissa abstrakteissa kuvissa on usein käytetty yksinkertaista sommittelua. Keskittymällä yhteen tai kahteen yksityiskohtaan ja jättämällä pois kaiken muun saat kauniita kuvia, joissa näkyy vihjeitä ympäristöstä. Tämäntyyppiset kuvat näyttävät upeilta myös seinillä, joten mikset kokeilisi tulostaa suosikkikuviasi?

6. Leiki varjoilla

Syvän varjoisa portaikko, jossa näkyvissä on vain pieni osa kustakin askelmasta.

Ajattelemalla luovasti portaikon luomista varjoista voidaan saada vaikuttava abstrakti kuva. Kuva on otettu Canon EOS 90D -kameralla ja Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS STM -objektiivilla (21 mm, 1/250 s, f/10 ja ISO 250).

Alhaaltapäin otettu mustavalkoinen kuva betonirakennuksesta, johon muodostuu geometrisia kuvioita varjoista.

Keskittymällä varjojen ja siluettien kuvaamiseen voit helposti lisätä abstraktiutta kuviisi. Kuva on otettu Canon EOS 90D -kameralla ja Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS STM -objektiivilla (31 mm, 1/250 s, f/8 ja ISO 100).

Kun aurinko on matalalla, varjot pitenevät kaduilla, ja silloin kannattaa kuvata abstrakteja varjojen muotoja. Etsi varjoja, joista muodostuu kiinnostavia kulmikkaita muotoja kadulle, ja käytä myös ihmisten ja rakennusten varjoja. Kokeile myös yksinkertaistaa kuvaa alivalotuksella, josta kerrottiin vinkissä 2, jotta tummimmat alueet muuttuvat täysin mustiksi.

Abstrakti kuvaaminen on vapaampaa kuin useimmat muut kuvauksen lajit, ja se on hyvä tapa tutustua kameran luoviin ominaisuuksiin ja asetuksiin ilman valokuvauksen yleisten sääntöjen rajoituksia. Oikeaa tai väärää tapaa ei ole, joten voit kokeilla rajattomasti, jotta saat abstrakteihin kuviisi juuri haluamasi tunnelman.

Teksti: James Paterson

Vastaavat tuotteet

Aiheeseen liittyvät artikkelit