Parhaat vinkit ainutlaatuisiin katukuviin ja -videoihin

Katuvalokuvaus on mennyt viime vuosikymmeninä eteenpäin – nykyään se on enemmän kokeellista ja hakee innoitusta toisista genreistä, Andres McNeill sanoo.
Katuvalokuvaaja Andres McNeill ottaa katuvalokuvaa pitkää riippusiltaa kävelevästä hahmosta.

Katukuvausta on ollut olemassa siitä lähtien, kun kameroista tuli riittävän kannettavia niin, että ne on voinut ottaa helposti mukaan. Kyseessä on tyylilaji, joka koostuu laajasta valikoimasta tyylejä, mutta joka määritellään laveasti julkisilla paikoilla otetuiksi lavastamattomiksi kuviksi. Useimmat ihmiset pitävät New Yorkin 1960–1980-lukujen tyyliä katuvalokuvauksen perusmuotona – nopeatempoisia kuvia, jotka on ajoittain otettu suoraan ihmisten kasvoista. Sekin on kuitenkin muiden valokuvauksen alalajien tapaan kehittynyt.

Aikana, jona kaikilla on älypuhelin taskussaan, asiaansa vakavasti suhtautuvat katuvalokuvaajat erottuvat toisistaan kameroillaan ottamisensa kuvien laadulla ja luovuudella. He voivat noudattaa yllä esiteltyä tyyliä, mutta harjoittavat katuvalokuvausta omalla tavallaan.

Esimerkkinä toimii Andres McNeill. Hän työskentelee Glasgow'ssa Isossa-Britanniassa ja on herättänyt sosiaalisessa mediassa huomiota kyseisestä Skotlannin kaupungista ottamillaan dramaattisilla ja arkkitehtuurivetoisilla kuvilla. Andresille rakennukset ovat ensisijaisia, ihmiset tulevat niiden jälkeen.

Hän jakaa parhaita vinkkejään kuvien ottamiseen kadulla.

Tarkkaile ympäröivää maailmaa

Katuvalokuvaaja Andres McNeill ottaa katuvalokuvaa kahdesta sateenvarjoja pitelevästä hahmosta kävelemässä suuren vaikuttavan rakennuksen edessä.

Vaikka Andres on innostunut arkkitehtuurista, hän haluaa kaupunkikuviinsa mukaan myös ihmisiä, jotka tuovat lisää liikettä ja persoonallisuutta sekä herättävät otoksen eloon. Kuva on otettu Canon EOS R -kameralla, jossa on Canonin EF-EOS R -kiinnityssovitin, ja Canon EF 70-200mm f/4L IS USM -objektiivi (200 mm, 1/800 s, f/4 ja ISO 400). © Andres McNeill

Katuvalokuvaaja Andres McNeill ottaa katuvalokuvaa jalkakäytävällä kepin kanssa kävelevästä iäkkäästä miehestä, joka näyttää pieneltä korkean rakennuksen punatiilisten seinien edessä.

Tiemerkinnät ja rakennuksen ulkopinnan metallityöt auttavat johdattamaan katsojan katseen kohti näyttävien punatiiliseinien editse keppinsä kanssa kävelevää iäkkäämpää hahmoa. Kuva on otettu Canon EOS R8 -kameralla ja Canon RF 28mm F2.8 STM -objektiivilla (1/800 s, f/2.8 ja ISO 100). © Andres McNeill

Lähtiessään päivän kuvausreissulle Andres välttää tietoisesti miettimästä liikaa sitä, minne on menossa. Sen sijaan etenee näkymien houkuttelemana. Tästä huolimatta hänellä on tunne siitä, mitä etsii. ”Sanoisin, että eroan monista katuvalokuvaajista hieman siinä, että otan kaupunkiarkkitehtuurin huomioon”, hän selittää. ”Olen kiinnostunut näyttämään mittakaavan. Tykkään asetelmasta, jossa on massiivinen rakennus ja sen edessä ihmisiä luomassa kontrastia.”

Andres vaeltelee ympäriinsä, kunnes löytää paikan, josta uskoo saavansa aikaan voimakkaan sommitelman, minkä jälkeen hän laittaa kameran valmiiksi ja odottaa. ”Taustaksi valitsen mielestäni kivan rakennuksen, ja sen edessä kävelevä henkilö on melkein toissijainen”, hän sanoo. Se, mikä tekee kohteesta osuvan, perustuu usein visuaaliseen toistoon tai sattumaan – ”vihreään toppiin pukeutunut henkilö seisoo sellaisen mainostaulun vieressä, jossa on kuva henkilöstä, jolla on vihreä toppi, tuollaisia juttuja”.

Ihmisten kuvaamisessa on tärkeää valita kohta, johon keskitytään – tämä voi olla vaikka pääkuvauskohteen silmät, ryhmästä parhaiten erottuvan ihmisen kasvot tai joku kadulla kiirehtivä henkilö.

Löydä itseäsi innostava tyyli

Tässä alhaalta otetussa katukuvassa kaksi varjossa olevaa koristeellista rakennusta rajaa kolmatta rakennusta, joka kylpee auringonvalossa.

Korkeita rakennuksia voi käyttää apuna kuva-alan sisäisessä rajaamisessa. Etuna on, että kuvan voi ottaa milloin tahansa. ”Sillä ei ole väliä, kuvataanko keskipäivällä, mikä on yleensä valokuvaajan painajainen, sillä auringonvalo on tällöin yleensä raaimmillaan, koska mukava kontrasti valon ja varjon välillä löytyy tästä huolimatta”, Andres sanoo. Kuva on otettu Canon EOS R8 -kameralla ja Canon RF 28mm F2.8 STM -objektiivilla (1/125 s, f/2.8 ja ISO 200). © Andres McNeill

Katukuva laiturilla odottelevasta henkilöstä, joka katselee ympärilleen junan kiitäessä ohi. Kuva on tarkennettu täysin henkilöön, junan vaunu on epätarkka.

Syy siihen, miksi Andres tykkää rakentaa kuvia, jotka näyttävät kuin elokuvasta pysäytetyiltä, johtuu siitä, että näin saadaan aikaan ”nostalginen ilme, melkein kuin lapsuuteni Glasgow’ssa”, hän sanoo. Kuva on otettu Canon EOS R6 -kameralla ja Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM -objektiivilla (1/6 s, f/4.5 ja ISO 100). © Andres McNeill

Elokuva on tärkeä kosketuspiste Andresille, joka rakentaa kuvan ”kuin ottaisi yleiskuvaa, joka määrittelee kohtauksen tapahtumapaikan”.

Hän korostaa, että katukuvauksessa ei ole nykyään ”yhtä oikeaa”. Andresin silmään pistävät eniten rakennusten muodot ja kuviot, olipa kyseessä 1800-luvun viktoriaaniset julkisivut tai Glasgow'n kaduilta löytyvät satunnaiset brutalistiset rakenteet. Hän sanoo: ”Tykkään kovasti katseen ohjaamisesta niin, että rakennuksen linjat johdattelevat katsojan aiheeseen. Joskus otan kuvan niin, että kuva-alan molemmilla puolin on rakennus, joiden keskellä on henkilö tai vaikka taksi, joka tulee kohti.

”Eri lähestymistapoja on todella paljon”, Andres lisää. ”Ennen tapana oli käyttää aina 35 mm:n optiikkaa, joskus kuvattiin lonkalta, kun taas nykyään käytössä on eri polttovälejä. Jos haluaa pitää etäisyyttä, voi käyttää 85 mm:n tai 200 mm:n optiikkaa ja saada kuvattua kadun toiselta puolelta hetki, joka 35 mm:n optiikalla luultavasti menisi ohi.”

Kunnioita paikkaa, johon menet

Andres McNeillin katukuvassa pyöräilijä ajaa pyörällä pitkin mukulakivikatua upean kivirakennuksen edessä.

Aloittaessaan Andres yritti jäljitellä menneisyyden katuvalokuvaajia, jotka pyrkivät pääsemään mahdollisimman lähelle kohteitaan. ”En tykkää ihmisten tilaan tunkeutumisesta”, hän on sittemmin ilmoittanut. ”Se ei ole minun juttuni.” Kuva on otettu Canon EOS R8 -kameralla ja Canon RF 28mm F2.8 STM -objektiivilla (1/1500 s, f/4.5 ja ISO 100). © Andres McNeill

Katukuvaamisen oikeudellinen puoli kannattaa aina tarkistaa kuvauspaikan suhteen – mutta yleisesti ottaen useimmat maat sallivat valokuvaamisen julkisilla paikoilla, ellei toisin mainita. Tähän sisältyy jalankulkijoiden valokuvaaminen kadulla ja ihmisten valokuvaaminen julkisilla paikoilla, kuten puistoissa.

Vieraiden valokuvaaminen voi tästä huolimatta olla pelottavaa. ”Ole vain rehellinen sen suhteen, mitä teet, ja anna innostuksesi tulla ilmi”, neuvoo Andres, joka yleensä ottaa ensin kuvan ja menee sitten – mahdollisuuksien mukaan – juttelemaan kohteen kanssa ja näyttää kuvan tälle kameransa takanäytöstä. Voit myös tarjoutua antamaan hänelle kuvat tai kertoa kohteelle, miten sinut löytää sosiaalisesta mediasta niin, että he pääsevät näkemään kuvat verkossa.

Useimmat ihmiset ymmärtävät, mutta Andres kyllä poistaa kuvan, jos kohde niin pyytää.

Videokuvaaminen kadulla

get-inspired-street-photography-tips-andres-mcneill-video.mp4

Ei siis yllätä, että Andresin suosima elokuvamainen ilme on saanut hänet kuvaamaan ajatuksia herättäviä videoita katuvalokuvien lisäksi. Hän käyttää usein Canonin EOS R5 -kameraa (jonka seuraaja on nykyinen EOS R5 Mark II), kun hän haluaa ottaa sekä valokuvia että videoita, mutta siirtyy käyttämään EOS C70 -elokuvakameraa, kun keskittyy pelkästään videoon, koska siinä on mullistavat sisäiset ND-suotimet valotuksen hallintaan.

Mitä tulee videokuvaamiseen kadulla, Andres neuvoo olemaan tarkempi kuvan rajaamisessa. ”Katuvalokuvaus antaa enemmän anteeksi. Kuvat on silti rajattava huolellisesti, mutta rajausta voi muuttaa myöhemmin. Videon kohdalla jokin, joka ei näytä hyvältä tai on tiellä, on vaikeampi korjata, tosin Canonin 8K-kameralla kuvan voi rajata 4K- tai Full HD -muotoon.”

Hän kehottaa myös suhtautumaan kuvaamiseen enemmän luontokuvaajan tavoin ja olemaan kärsivällinen katunäkymän suhteen. ”Kun tuntuu, että mitään ei tapahdu, ja olet juuri lähdössä toiseen paikkaan, jää vielä kuvaamaan 10 sekunniksi. Silloin tapahtuu aina jotakin!”

Hän sanoo, että hänen lähestymistapansa videoiden kuvaamiseen on ”hyvin samanlainen, mutta myös hyvin erilainen” kuin valokuvien ottamiseen. ”Tiedän, että se on paradoksi! Pidän nopeatahtisista dokumenttityyppisistä videoista, jotka muistuttavat katuvalokuvausta, koska siinäkin ollaan vain tarkkailemassa hetkeä. Ne ovat kuitenkin eri aloja. Katuvalokuvauksessa keskitytään ihmisiin, jotka tulevat kuvaan, mutta kun kadulla kuvataan videota, ovat ihmiset oikeastaan toissijaisia. Siinä on kyse enemmänkin valosta ja rakennuksista, ja siinä maalataan koko näkymä.”

Tämä maalauksellinen lähestymistapa kattaa myös jälkikäsittelyn. ”Minusta on hienoa nähdä lopputuloksen muodostuminen, kun muuttelen värejä ja kokeilen, miten hulluja kuvia voin saada aikaan. Pidän esimerkiksi Blade Runnerista, jossa väreistä on tehty joskus todella epärealistisia.”

Otosten yhdistämisestä sosiaalista mediaa varten Andres toteaa näin: ”Haen hyvää sommittelua arkkitehtuurin kanssa, ja haluan rajata näkymän niin, että ihmiset kävelevät näkymään ja siitä pois, tai joskus ihmisjoukon kanssa niin, että huomio on rakennuksessa. Minusta on myös hauskaa panoroida kävelijöihin tai pyöräilijöihin, jotta saan mukaan vähän liikettä.”

Kuvaaminen someen

Andres McNeillin katuvalokuva iltahämärissä kuvatusta kapeasta mukulakivikadusta, jolla hehkulamput heijastuvat vesilammikoista.

Halutun kuvan saaminen on usein odotuspeliä. Andres saattaa viipyä puoli tuntia samassa paikassa saamatta haluamaansa kuvaa, esimerkiksi ihmistä kävelemään kuva-alaan. Mutta kun kiinnostava paikka on löytynyt, sinne voi myöhemmin aina palata. Kuva on otettu Canon EOS R6 -kameralla, jossa on Canonin EF-EOS R -kiinnityssovitin, ja Canon EF 70-200mm f/4L USM -objektiivi (1/250 s, f/4.5 ja ISO 3200). © Andres McNeill

Canon EOS R50 V -kamera, jossa on Canon RF-S 14-30mm F4-6.3 IS STM PZ -objektiivi, kiinnitettynä pystyasentoon Canon Tripod Grip HG-100TBR -jalustakahvaan.

Canonin EOS R50 V -videokamerassa on pystysuora jalustaliitäntä, joka helpottaa pystykuvausta sosiaalisen median alustoja varten. Sitä käytetään tässä monipuolisen Canon Tripod Grip HG-100TBR -jalustakahvan kanssa.

Katukuvien ja -videoiden jakaminen sosiaalisissa kanavissa on hyvä keino tavoittaa uusia ja laajempia yleisöjä. Andres sanoo sosiaalisen median olleen keskeisen tärkeä hänelle alkuaikoina. ”Se oli kaikki kaikessa, koska en tiedä mitään verkkosivustoista ja hakukoneoptimoinnista.”

Hänen mukaansa videosta on tulossa ensisijainen sosiaalisessa mediassa, ja hän kuvaa nyt videoita erikseen kanaviaan varten. ”Puristi luultavasti sanoisi, että kaikki on kuvattava vaakasuunnassa, mutta se ei sovi sosiaaliseen mediaan, ellei kyseessä ole YouTube. Siksi kuvaan joskus katunäkymiä tarkoituksella pystysuunnassa. Se kyllä kannattaa, koska saan TikTokissa enemmän huomiota, kun kuvaan pystysuunnassa.” Ensisijaisesti videokuvaukseen suunnitellussa Canonin EOS R50 V -kamerassa on pystysuuntainen jalustaliitäntä, joka auttaa ottamaan kaiken irti pystykuvausmahdollisuuksista.

Pystysuuntainen sommittelu sopii usein hyvin arkkitehtuuria painottavaan katukuvaukseen, mutta Andres kuvaa mielellään vaakasuunnassa. ”Instagramissa voi esimerkiksi pinota kolme vaakasuuntaista kuvaa päällekkäin 4 x 5 -ruutuun. Tällä tavalla voi myös joskus kertoa tarinan visuaalisesti.”

Kun on kyse sosiaaliseen mediaan julkaistavien kuvien valitsemisesta, Andres suosittelee tekemään valinnat vain omien mieltymysten eikä muiden mielipiteiden perusteella. ”Olen oppinut, ettei kannata kuvata muita ihmisiä varten, ja yritän kuvata vain sitä, mikä kiinnostaa minua itseäni.”

Vaikka sosiaalisen median maailma muuttuu koko ajan, Andresilla on hyväksi todettu vinkki, jolla voi kasvattaa katukuvauksen seuraajista koostuvaa yleisöä ja pitää sen kiinnostuneena: interaktiivisuus. ”En ole sellainen sisällöntuottaja, joka vain julkaisee jotakin ja ohittaa viestit. Minulla on hyvä vakioyleisö, jonka kanssa pidämme yhteyttä joka päivä, ja vaikka minulla ei ole valtavaa määrää seuraajia, käytän silti aikaa siihen, että vastaan kaikkiin kommentteihin ja keskustelen kaikkien niiden kanssa, jotka haluavat osallistua. Jos seuraajia on miljoona, sitä ei tietenkään voi tehdä, mutta minusta sosiaalisen median on toimittava kumpaankin suuntaan.”

Oman katuvalokuvauslaukun laajentaminen

Kädet pitelevät Canon EOS R8 -kameraa, johon on kiinnitetty Canon RF 28mm F2.8 STM -objektiivi, jota käytetään usein katukuvauksessa.

Katukuvauksessa hauskinta ovat yllättäen eteen tulevat kuvaustilanteet. Näissä tilanteissa kameran sarjakuvaustoiminto on aivan ehdoton. Elektronisen sulkimensa ansiosta EOS R8 pystyy kuvaamaan jopa 40 fps:n nopeudella, ja siinä on myös 30 fps:n RAW-sarjakuvaustila esikuvauksella, jonka avulla RAW-tiedostojen kuvaaminen voidaan aloittaa painamalla laukaisin puoliväliin.

Käyttäjä pitelee Canon PowerShot V1 -kameraa jalustakahvan avulla matalassa kuvakulmassa niin, että kääntyvä näyttö on käännetty ylöspäin, jotta se sopii katukuvaukseen.

Monissa Canon EOS -kameroissa on kääntyvä näyttö, joka helpottaa kuvan sommittelua epätavallisista kulmista kuvattaessa. Myös Canon PowerShot V1 -kamerassa on tämä toiminto ja upea valikoima videokuvauksen vaihtoehtoja.

Canonin peilittömien EOS R -järjestelmän kameroiden kompakti koko ja erinomainen toimivuus heikossa valaistuksessa täyden kennokoon EOS R8:sta ja EOS R6 Mark II:sta APS-C-kennolla varustettuihin EOS R10:een ja EOS R50:een tekevät niistä loistovalinnan katukuvaukseen. Jos haluat paremmin taskuun mahtuvan mallin, valitse kompaktikamera, kuten Canon PowerShot V1, jossa yhdistyvät korkea kuvanlaatu ja edistyneet valo- ja videokuvaustoiminnot sisällöntuottajille.

Tavallisesti Andres kuvaa lyhyillä suljinnopeuksilla sarjakuvaustilassa. ”Haluan pysäyttää liikkeen enkä halua missata otoksia”, hän selittää.

Perinteisesti katukuvaajat käyttivät 35 mm:n tai 50 mm:n objektiiveja, koska ne ovat lähimpänä tapaa, jolla ihmissilmä näkee maailman, ja luovat siten luonnollisen perspektiivin. Canon RF 50mm F1.8 STM ja RF 35mm F1.8 MACRO IS STM saavat molemmat aikaan kauniin ja tasaisen taustan pehmennyksen, ja niiden laajojen aukkojen avulla voi myös luoda elokuvamaisen vaikutelman, eristää kohteen ja pitää taustan samalla epätarkkana.

Jos kuvan tausta on kuitenkin yhtä tärkeä kuin kohde, laajakulmaobjektiivi voi olla parempi vaihtoehto. Erittäin pienikokoisessa Canon RF 28mm F2.8 STM -objektiivissa on taustan pehmennyskokeiluja varten sekä monipuolinen polttoväli että suuri aukko, joten se on aivan ehdoton objektiivi katukuvaukseen. Monikäyttöisessä Canon RF 28-70mm F2.8 IS STM -objektiivissa on optinen kuvanvakain, joka minimoi kameran tärähtelyt ja tarjoaa kuvaajalle myös laajat mahdollisuudet ottaa sekä laajakulmaisia kaupunkimaisemia että intiimimpiä katumuotokuvia. ”Joskus tykkään siitä, että pystyn zoomaamaan ja luomaan erilaisia näkökulmia”, Andres sanoo.

Teleobjektiivilla kuvaaminen tarkoittaa, että kuvaaja pystyy pitämään jonkin verran etäisyyttä itsensä ja kohteen välillä, jolloin kuvaajan ei tarvitse loukata kenenkään yksityisyyttä. Canon RF 24-240mm F4-6.3 IS USM on erittäin monipuolinen 10x-zoom-objektiivi, joka on lyömätön, jos kuvaaja haluaa yhden objektiivin, jonka polttoväli kattaa kaikki skenaariot.

Viisi parasta vinkkiä luovaan katukuvaukseen

1. Kokeile uusia perspektiivejä

Katuvalokuvaaja Andres McNeillin otos sillan alta, rakennus ja puut heijastuvat tiellä olevasta suuresta vesilätäköstä.

Andres on saanut muuten merkityksettömästä kohtauksesta mielenkiintoisen käyttämällä maata ja sillan alapintaa luonnollisena rajauksena ja varmistamalla, että rakennus ja puut heijastuvat tien suuresta lätäköstä. Kuva on otettu Canon EOS R8 -kameralla ja Canon RF 28mm F2.8 STM -objektiivilla (1/1000 s, f/3.5 ja ISO 100). © Andres McNeill

Ylhäältä otettu kuva mutkaisesta mukulakivikadusta Glasgow’ssa. Rakennusten väliin molemmin puolin on ripustettu värikäs lippurivistö. Kuvan on ottanut katuvalokuvaaja Andres McNeill.

Kaupunkikuviin saa lisää vaihtelua kuvaamalla alas kadulle tai maan pinnasta ylöspäin. Kuva on otettu Canon EOS R6 -kameralla, jossa on Canonin EF-EOS R -kiinnityssovitin, ja Canon EF 16-35mm f/2.8L III USM -objektiivi (16 mm, 1/160 s, f/5 ja ISO 100). © Andres McNeill

Joukosta erottuvia kuvia kannattaa kuvata epätavallisesta kuvakulmasta. Asia, josta Andres pitää Glasgow'ssa, ovat erilaiset näkökulmat ja kerrostumat, joita voi tuoda kuvaan, koska seutu on niin mäkistä. Korkealta saa kuvattua myös loistavia auringonlaskuja.

Toinen käyttökelpoinen tapa on kuvata heijastuksia ikkunoista ja muista kiiltävistä pinnoista. Ikkunoiden lisäksi kiinnostavien sommitelmien luomisessa voi hyödyntää vesilätäköitä tai vaikka joen pintaa.

Jos otat katukuvia, mieti, mikä omassa kaupungissasi on ainutlaatuista ja tee kuvistasi mielenkiintoisia ja yksilöllisiä hyödyntämällä sitä.

2. Ikuista kameran sumennus

Katuvalokuva, jossa on runsaasti pystysuuntaista sumennusta, ja jalankulkijoita näkyy vaaleanpunaisten, vihreiden ja keltaisten valoraitojen välissä.

Kun haluat kuvaan sumennusta, etsi kiinnostavia kohteita, joista muodostuu vaikuttavia kuvioita, kuten tässä kadun yllä riippuvista värikkäistä sateenvarjoista. Kameran liikuttaminen pystysuunnassa sekä 1/15 sekunnin valotusaika luovat arkiseen katunäkymään upean sumennuksen. Kuva on otettu Canon EOS RP -kameralla (jonka seuraaja on nykyinen EOS R8) ja Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM -objektiivilla (35 mm:n polttovälillä, 1/15 s, f/22 ja ISO 100).

Valokuvaajat haluavat tavallisesti välttää kameran tärinää, mutta tahallisella liikkeellä valotuksen aikana voidaan luoda mahtavan abstrakteja katukuvia. Lisäksi se on hieno tapa viestiä paikan tuntua.

Keskeistä on valita valotusaika, joka on riittävän pitkä sumennusta varten, mutta riittävän lyhyt, jotta ihmisistä ja muodoista saa selvää. Kokeile asettaa kamera valotusajan esivalinta (Tv) -tilaan ja asettaa valotusajaksi 1/15 sekuntia. Aseta kameran valoherkkyydeksi aluksi ISO 100 ja säädä sitä ympäröivän valon mukaan, kunnes olet tyytyväinen valotukseen. Liikauta kameraa lyhyesti ja terävästi painaessasi laukaisinta. Pystysuuntainen liike toimii hyvin tilanteissa, joissa on ihmisiä, koska se säilyttää hahmojen muodon, mutta voit kokeilla myös esimerkiksi vaakasuuntaista liikettä, terävää kiertoa tai nopeaa zoomausta.

Valotusajan esivalintatilassa (Tv) voit myös valita useimmissa kameroissa valittavissa olevan automaattisen ISO-asetuksen, jotta voit keskittyä täysin valotusaikaan.

3. Käytä alivalotusta

Alikulussa otettu katuvalokuva, jossa valo osuu seinän graffiteihin.

Abstraktissa kuvauksessa kannattaa ehkä kuvata kirkkaita tai selvästi toisistaan erottuvia valo- ja värialueita. Kontrasti helpottaa maailman näkemistä muotoina. Kuva on otettu Canon EOS 90D -kameralla ja Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS STM -objektiivilla (39 mm, 1/160 s, f/8 ja ISO 100).

Nestekidenäyttö, jossa kuvaaja tummentaa kuvaa vähentämällä kameran valotusta.

Ota käyttöön valotuksen korjaus ja vähennä valotusta askelen tai pari alivalotukseen kirkkaina, aurinkoisina päivinä. Huomioi, että sitä varten on käytettävä automaattisia valotusasetuksia, kuten aukon esivalintaa tai valotusajan esivalintaa.

Valokuvaajat välttävät usein kuvaamista päivän aikana suorassa auringonvalossa, koska se luo jyrkkiä kontrasteja ja syviä varjoja. Katukuvauksessa tämän kontrastin avulla voi taas yksinkertaistaa vauhdikkaita tilanteita ja muuttaa niitä vaikuttaviksi abstrakteiksi muodoiksi. Kun käytät alivalotusta, kuvien varjoista tulee lähes mustia, ja niistä muodostuu muotoja, joissa ei näy yksityiskohtia.

Helpoin tapa on käyttää valotuksen korjausta. Vähennä valotusta askel tai pari, jotta kuva tummenee, varjot syvenevät ja kirkkaat aurinkoiset kohdat pysyvät voimakkaina.

4. Kuvaa kaksoisvalotuksia

Kaksoisvalotettu katuvalokuva kaupunkisiluetista yhdistettynä toiseen, ylösalaisin olevaan.

Päällekkäisvalotustilassa näet kuvatessasi esikatselukuvan yhdistetystä kuvasta. Se helpottaa toisen kuvan sommittelua siten, että se sopii yhteen ensimmäisen kanssa. Kuva on otettu Canon EOS 90D -kameralla ja Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS STM -objektiivilla (55 mm, 1/160 s, f/7.1 ja ISO 100).

Ylösalaisin oleva Canon-kameran nestekidenäyttö, jossa näkyy kaksoisvalotus rakennuksista, jotka näyttävät riippuvan taivaalta.

Kääntämällä kameran ylösalaisin kaksoisvalotuksen toista kuvaa varten voit luoda surrealistisia kaupunkisiluetteja.

Kaksoisvalotuksessa, jonka suosio alkoi jo 1800-luvulla, sijoitetaan kuva toisen päälle, ja tulos voi olla todella upea. Canonin EOS R8- ja EOS R7 -kameroissa ja muissa uusissa kameroissa on erillinen päällekkäisvalotustila, jossa tämä onnistuu suoraan kuvattaessa. Ota vain tila käyttöön, määritä haluamasi kuvien määrä ja ala kuvata. Näet esikatselukuvan tuloksesta kätevästi näytössä ottaessasi toista kuvaa (tai kolmatta tai neljättä – enimmäismäärä tilassa on yhdeksän kuvaa), jotta voit säätää kuvaan haluamasi ilmeen.

Kun etsit kohteita ja paikkoja kaksoisvalotusta varten, muista että vaaleat alueet pysyvät lopputuloksessakin vaaleina tai jopa vaalenevat, eivät koskaan tummene. Siten voit saada todella voimakkaita kuvia, kun kuvaat tummia rakennuksia ja muotoja taivasta tai muuta vaaleaa taustaa vasten.

5. Erottele yksityiskohtia

Katuvalokuva alapuolelta kuvatusta pilvenpiirtäjän kyljestä, jossa värillinen lasi peittää toisen reunan.

Etsi ulkoa kuvauskohteiksi kiinnostavia kontrasteja, harmonisia kuvioita, geometrisia muotoja, vaikuttavia värialueita tai abstrakteja arkkitehtonisia yksityiskohtia. Ottamalla lähikuvia rakennusten yksityiskohdista, kuten tässä vinosti otetussa kuvassa, saadaan arkkitehtoniset rakenteet näyttämään helposti abstrakteilta.

Yksi katukuvauksen parhaista puolista on kiinnostavien yksityiskohtien määrä. Kohteissa on runsaasti niin abstrakteja arkkitehtonisia linjoja, värikkäitä merkkejä, pintakuvioita, tekstejä kuin heijastuksiakin. Parhaissa abstrakteissa kuvissa on usein käytetty yksinkertaista sommittelua. Keskittymällä yhteen tai kahteen yksityiskohtaan ja jättämällä pois kaiken muun saat kauniita kuvia, joissa näkyy vihjeitä ympäristöstä. Tämäntyyppiset kuvat näyttävät upeilta myös seinillä, joten mikset kokeilisi tulostaa suosikkikuviasi?

Valokuvauksen lajeista katuvalokuvaus on kaikkein helpoin. Aloittamiseen ei tarvita monimutkaisia, kalliita laitteita. Ei tarvitse matkustaa ulkomaille, vaeltaa vuorille tai istua viikkoja piilossa, kunnes harvinainen otus ilmestyy paikalle. Otat vain kuvauslaukun mukaan, suuntaat omalle lähikaduille ja aloitat kuvaamisen. Ja kyseessä on taito, joka paranee harjoittelun myötä. ”Ennen silmän harjaantumista kuvaaja ei ymmärrä, että uskomattomia hetkiä on koko ajan”, Andres sanoo. ”Pitää vain olla kärsivällinen.”

Kiehtovat aiheita on heti oven takana. Joten lähde ulos, ole valmis ja paina suljinta.



Teksti: Rachel Segal Hamilton, James Paterson ja Marcus Hawkins

Vastaavat tuotteet

  • PowerShot V1

    Digitaaliset kompaktikamerat

    PowerShot V1

    Ensisijaisesti videokuvaukseen suunniteltu kompaktikamera, jossa on 4K-tallennus, tarkka automaattitarkennus ja kristallinkirkas ääni – ehdoton apu liikkeellä työskenteleville sisällöntuottajille.
  • Peilittömät kamerat

    EOS R10

    APS-C-kennolla varustetulla peilittömällä EOS R -kameralla voit kuvata täysin uudella tavalla.
  • Peilittömät kamerat

    EOS R8

    Heittäydy mukaan täyden kennokoon valo- ja videokuvaukseen ja tee luovuudestasi totta.
  • EOS R50 V

    Peilittömät kamerat

    EOS R50 V

    Heittäydy luovaksi videokäyttöön tarkoitetulla vaihdettavaobjektiivisella kameralla, joka on täynnä sisällön tasoa nostavia edistyksellisiä kuvaustoimintoja.
  • RF-objektiivit

    RF 28-70mm F2.8 IS STM

    Pienikokoinen, nopea ja kevyt f/2.8 28–70 mm:n -zoom-objektiivi täyden kennokoon kameroille, jossa on kuvanvakain ja sääsuojaus. Erinomainen valinta matkoille, muotokuvaukseen ja jokapäiväiseen luovaan kuvaukseen.
  • Vakio-objektiivi

    RF 50mm F1.8 STM

    Pienikokoinen, hiljainen ja kevyt 50 mm:n kiinteäpolttovälinen RF-objektiivi, jossa on suuri f/1.8-aukko, sopii täydellisesti luovan visiosi toteuttamiseen.

Aiheeseen liittyvät artikkelit

Katukuvauksen objektiivihaaste

Näistä syistä Canonin RF 28mm F2.8 STM -objektiivi on tärkeä varuste katukuvaajille.

Vinkkejä arkkitehtuurikuvaukseen

Aloita arkkitehtuurikuvaus ammattilaisen neuvoilla.

Vinkkejä muotokuvaukseen kadulla

Ammattilaiskuvaaja Julian Loven parhaat vinkit erottuviin katumuotokuviin

Parhaat pakkauksen mukana toimitettavan kittiobjektiivin päivitykset

Oletko aikeissa päivittää kameran mukana toimitetun objektiivin? Tässä kerrotaan, mihin kannattaa kiinnittää huomiota, ja samalla esitellään viisi loistavaa zoom-objektiivia, joilla saadaan lisää luovia vaihtoehtoja.