Canonin peilittömien EOS R -järjestelmän kameroiden kompakti koko ja toimivuus heikossa valaistuksessa täyden kennokoon EOS R8:sta ja EOS R6 Mark II:sta APS-C-kennolla varustettuihin EOS R10:een ja EOS R50:een tekevät niistä loistovalinnan katukuvaukseen.
Tavallisesti Andres kuvaa lyhyillä suljinnopeuksilla sarjakuvaustilassa. ”Haluan pysäyttää liikkeen enkä halua missata otoksia”, hän selittää.
Perinteisesti katukuvaajat käyttivät 35 mm:n tai 50 mm:n objektiiveja, koska ne ovat lähimpänä tapaa, jolla ihmissilmä näkee maailman, ja luovat siten luonnollisen perspektiivin. Canon RF 50mm F1.8 STM ja RF 35mm F1.8 MACRO IS STM saavat molemmat aikaan kauniin ja tasaisen taustan pehmennyksen, ja niiden laajojen aukkojen avulla voi myös luoda elokuvamaisen vaikutelman, eristää kohteen ja pitää taustan samalla epätarkkana.
Jos kuvan tausta on kuitenkin yhtä tärkeä kuin kohde, laajakulmaobjektiivi voi olla parempi vaihtoehto. Erittäin pienikokoisessa Canon RF 28mm F2.8 STM -objektiivissa on taustan pehmennyskokeiluja varten sekä monipuolinen polttoväli että suuri aukko, joten se on aivan ehdoton objektiivi katukuvaukseen. Monikäyttöisessä Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM -objektiivissa on optinen kuvanvakain, joka minimoi kameran tärähtelyt ja tarjoaa kuvaajalle myös laajat mahdollisuudet ottaa sekä laajakulmaisia kaupunkimaisemia että intiimimpiä katumuotokuvia. ”Joskus tykkään siitä, että pystyn zoomaamaan ja luomaan erilaisia näkökulmia”, Andres sanoo.
Teleobjektiivilla kuvaaminen tarkoittaa, että kuvaaja pystyy pitämään jonkin verran etäisyyttä itsensä ja kohteen välillä, jolloin kuvaajan ei tarvitse loukata kenenkään yksityisyyttä. Canon RF 24-240mm F4-6.3 IS USM on erittäin monipuolinen 10x-zoom-objektiivi, joka on lyömätön, jos kuvaaja haluaa yhden objektiivin, jonka polttoväli kattaa kaikki skenaariot.
Valokuvauksen lajeista katuvalokuvaus on kaikkein helpoin. Aloittamiseen ei tarvita monimutkaisia, kalliita laitteita. Ei tarvitse matkustaa ulkomaille, vaeltaa vuorille tai istua viikkoja piilossa, kunnes harvinainen otus ilmestyy paikalle. Otat vain kuvauslaukun mukaan, suuntaat omalle lähikaduille ja aloitat kuvaamisen. Ja kyseessä on taito, joka paranee harjoittelun myötä. ”Ennen silmän harjaantumista kuvaaja ei ymmärrä, että uskomattomia hetkiä on koko ajan”, Andres sanoo. ”Pitää vain olla kärsivällinen.”
Kiehtovat aiheita on heti oven takana. Joten lähde ulos, ole valmis ja paina suljinta.
Teksti: Rachel Segal Hamilton