Miten ottaa hyviä luontokuvia ja kannustaa ihmisiä suojelemaan luontoa: parhaat luontokuvausopit ja -vinkit

Luonnonsuojeluun keskittyvien valokuvaajien Christine Sonvillan ja Marc Grafin asiantuntevat neuvot sekä vinkkejä ja tekniikoita, joilla saat luontokuvistasi astetta parempia.
Orava katsoo suoraan kohti kameraa ja juoksee maahan pudonneiden lehtien yli. Kuva on otettu Canon EOS R5 -kameralla. © Robert Marc Lehmann

Itävaltalaiset luonnonsuojeluun keskittyvät valokuvaajat Christine Sonvilla ja Marc Graf ovat kuvanneet villieläimiä eri puolilla maailmaa ja ikuistaneet niin Itävallan Alpeilla eläviä ilveksiä kuin harvinaisia bengalintiikereitäkin. Christine ja Marc tapasivat Wienin yliopistossa opiskellessaan luonnonsuojelua. He huomasivat, että kumpikin oli kiinnostunut valokuvaamisesta ja että se oli keino antaa luonnolle ääni.

Marcilla on esimerkki siitä, miten tällä voi vaikuttaa. ”Vuoden 2016 loppupuolella julkaisimme ensimmäisen Itävallan vuorilla otetun korkearesoluutioisen kuvan ilveksestä, ja se oli meistä todella jännittävää, koska koko Itävallassa on ilveksiä vain 10–15 ja vuoden aikana oli ilmennyt kaksi ilveksen salametsästystapausta. Yritimme saada viestin ilvesten suojelun tärkeydestä leviämään kaikkialle Itävaltaan eri medioiden kautta.”

Christine jatkaa: ”Arviomme mukaan aihe tavoitti noin 2,2 miljoonaa ihmistä, mikä on noin viidesosa Itävallan väkiluvusta. Lisäksi pidämme paljon live-esityksiä, joissa käytämme valokuvia ja videoita. Meidän tehtävämme on oikeastaan tuoda suuri yleisö ja luontojärjestöt, kansalaisjärjestöt, tutkijat ja kaikki alalla toimivat lähemmäs toisiaan.”

Seuraavaksi Christine ja Marc kertovat vinkkinsä siitä, miten luontokuvausta voi käyttää apuna luonnonsuojelussa. Lisäksi annamme 10 huippuvinkkiä hyvien luontokuvien ottamiseen.

Ensimmäinen korkearesoluutioinen luontoon jätetyllä kameralla otettu kuva Itävallan Alpeilla elävästä ilveksestä. Luontokuvaajakaksikko Christine Sonvillan ja Marc Grafin kuva on otettu Canonin kameralla ja objektiivilla.

Ensimmäinen korkearesoluutioinen luontoon jätetyllä kameralla otettu kuva Itävallan Alpeilla elävästä ilveksestä. Christine Sonvillan ja Marc Grafin kuva on vuodelta 2016. ”Tätä kuvaa käytettiin kampanjassa, jossa pyrittiin edistämään ilveksen paluuta Itävallan Alpeille”, Marc kertoo. ”Kuvan yksilö on siis erittäin tärkeä niille harvoille ilveksille, jotka nykyään elävät alueella.” Kuva on otettu luontoon jätetyllä automaattisesti laukeavalla Canonin kameralla ja objektiivilla. © Christine Sonvilla ja Marc Graf

Löydä tarina ja luova näkökulma

Luonnon resilienssin kuvaamista varten ei tarvitse matkustaa kaukaisiin kohteisiin. Lähempänä sijaitsevaan kohteeseen on myös helpompi tutustua, ja sitä on helpompi kuvata erilaisissa olosuhteissa.

“Parin viime vuoden aikana olemme keskittyneet Keski-Euroopan luontoon ja nähneet, kuinka ekosysteemit ja populaatiot voivat ajan myötä toipua ja vahvistua, kunhan niille annetaan rauha tehdä niin”, Christine sanoo. “Esimerkiksi Bayerischer Waldin kansallispuiston lajien määrä on kasvanut uskomattoman paljon sen jälkeen, kun viranomaiset jättivät runsaasti myrskyssä kaatuneita puita paikalleen lahoamaan. Tavallisesti kaatuneet puut poistetaan metsistä tuhoeläinten ja tautien pelossa. Lisääntynyt lahopuun määrä on vaikuttanut biodiversiteettiin merkittävästi.”

Idean ei tarvitse olla mittakaavaltaan valtavan suuri. Christinen ja Marcin lyhytelokuva Flowing: My Dream of More Freedom kertoo siitä, miten elämä voi alkaa kukoistaa joessa, kun padot, patorakennelma ja muut esteet poistetaan. Elokuva kerrotaan joen näkökulmasta. Voit katsoa elokuvan alta.

”Se oli aika helppo tuotanto”, Marc kertoo, “ja se osoittaa hyvin, että idean ei aina tarvitse olla monimutkainen eikä projektin kestää vuosikausia. Kuvasimme lyhytelokuvan 6–7 viikossa eri puolilla Keski-Eurooppaa.” Christine ja Marc käyttivät enimmäkseen Canon EOS R5 -kameraa (jonka seuraaja on nykyinen Canon EOS R5 Mark II), RF 100-500mm F4.5-7.1 L IS USM -objektiivia ja useita Canonin laajakulmaobjektiiveja.

Christine lisää, että neliminuuttinen elokuva on lyhyestä kestostaan huolimatta tavoittanut suuren määrän katsojia. Elokuva on voittanut palkintoja kansainvälisillä elokuvafestivaaleilla, ja se näytettiin jopa Euroopan parlamentissa, kun siellä keskusteltiin jokien ennallistamisen rahoittamisesta.

Luo verkosto

Voit lähteä liikkeelle esimerkiksi villiinnyttämis- tai suojeluprojektista, joka on käynnissä lähiseudullasi ja jossa ehkä olet jo jollakin tapaa mukana. Voit myös ottaa yhteyttä tutkijoihin ja asiantuntijoihin, jotka työskentelevät sinua kiinnostavan luonnonsuojeluun liittyvän aiheen parissa. Kun laajennat verkostoasi, saatat törmätä kiinnostaviin tarinoihin ja keksiä uusia tapoja niiden kertomiseen.

Yhdessä Christinen ja Marcin projekteista petolintu löysi uuden elinympäristön yllättävästä paikasta, ja projekti toteutui ainoastaan sen ansiosta, että valokuvaajilla oli yhteyksiä tiedemaailmaan. Christinen ja Marcin yliopistoajoilta tuttu ystävä tutki keisarijalokotkia Etelä-Afrikassa Durbanin suurkaupunkialueella.

“Kuka olisi uskonut, että yksi Afrikan suurimmista petolinnuista menestyy kaupungissa, jossa elää 4 miljoonaa ihmistä”, Christine sanoo.

“Monet Afrikan eteläosien metsistä ovat tuhoutuneet, joten kotkat joutuvat taistelemaan olemassaolostaan ja sopeutumaan elämään kaupunkialueilla”, Marc lisää. “Ihmiset istuttavat kuitenkin puita pihoilleen ja antavat mielellään kotkien pesiä niissä.”

Christine jatkaa: “Eräällä pariskunnalla oli keisarijalokotkan pesä aivan olohuoneensa ikkunan ulkopuolella. Rouva halusi joka aamu ensimmäisenä tarkistaa, että linnuilla oli kaikki hyvin. Dokumentoimme kaikki nämä yksityiskohdat lintuja kuvatessamme.”

Kuva miehestä, joka tarkkailee pihalla pesivää keisarijalokotkaa olohuoneensa ikkunasta. Talo sijaitsee Durbanin kaupungissa Etelä-Afrikassa. Kuva on otettu Canonin kameralla ja objektiivilla.

Christine ja Marc kuvasivat pariskuntaa, joka seurasi keisarijalokotkien pesimistä omalla pihallaan. Olohuonenäkymä tuo kuvaan lisäsisältöä, ja huoneen valaistuksen lämpimän hehkun ja ulkona vallitsevan viileän valon kontrasti tekee lopputuloksesta vaikuttavan näköisen. © Christine Sonvilla ja Marc Graf

Tunne kamerasi ja käytä objektiiveja luovasti

Jos valokuvaat villieläimiä, kohteesi saattaa olla tähtäimessäsi vain ohikiitävän hetken verran. Kun tutustut kameran säätimiin huolellisesti etukäteen, saat hyödynnettyä yllättäen kohdalle osuvat kuvaushetket parhaalla mahdollisella tavalla.

”Suosittelen harjoittelemaan aukon säätämistä ja muiden toimintojen käyttämistä, kunnes kameran käsittely onnistuu yhtä automaattisesti kuin autolla ajaminen”, Christine sanoo.

”Sen jälkeen tarvitaan vain sitkeyttä ja periksiantamattomuutta. Joskus päivän aikana ei saa otettua yhtään kuvaa, koska mitään ei tapahdu. Silloin ei saa luovuttaa.”

”Lisäksi on tärkeää pitää mieli avoimena kaikelle, mitä kuvassa näkyy. Ei pidä keskittyä liikaa pääkohteeseen, vaan ottaa huomioon myös taustalla näkyvät pienet yksityiskohdat. Vaikka tausta olisi hieman sumea, se voi silti saada kuvan erottumaan edukseen muista samasta kohteesta otetuista kuvista.”

Myös objektiivin valinnalla voi vaikuttaa siihen, kuinka hyvin kuvauskohteen yksityiskohdat välittyvät katsojalle. Esimerkiksi teleobjektiivi ei ainoastaan tuo kaukana olevia kohteita lähemmäs, vaan se saa myös taustalla näkyvät yksityiskohdat näyttämään suuremmilta ja tuo ne lähemmäs kuvauskohdetta kuin laajakulmaobjektiivi. Teleobjektiivilla voikin luoda vaikutelman siitä, että ympäröivä luonto ikään kuin uhkaa kuvattavaa kasvia tai eläintä.

Kuva keisarijalokotkasta pesällään Etelä-Afrikan Durbanissa. Luontokuvaajakaksikko Christine Sonvillan ja Marc Grafin ottama kuva on taltioitu iltahämärässä Canonin 300 mm:n teleobjektiivilla.

Toinen kuva Durbanissa pesivästä keisarijalokotkasta. Kuva on otettu Canonin kameralla ja Canonin 300 mm:n teleobjektiivilla. ”Teleobjektiivi auttaa saamaan kuvauskohteen ja taustalla näkyvät yksityiskohdat samaan kuvaan samaan tapaan kuin laajakulmaobjektiivi, mutta hyvin tiiviisti”, Marc sanoo. Tässä kuvassa objektiivi tuo ihmisen ja linnun maailmat lähemmäksi toisiaan. © Christine Sonvilla ja Marc Graf

Hanki tarinallesi näkyvyyttä

Luontokuvien julkaiseminen sosiaalisessa mediassa voi saada ihmiset kiinnostumaan aiheesta ja tutustumaan siihen tarkemmin. Julkaistavien kuvien teemana voisivat olla esimerkiksi luonnon resilienssi tai luontoa uhkaavat ja sille painetta aiheuttavat tekijät.

”Mietimme aina, millaisen tarinan haluamme kertoa ja millaisia ydinkuvia haluamme saada aikaan”, Marc kertoo. Tavoitteena on ottaa yksi kuva, joka kertoo koko tarinan. ”Siihen tiivistyy projektin koko idea. On siis tärkeää, että on olemassa suunnitelma. Sen jälkeen on helppo säätää teknisiä yksityiskohtia, kuten aukkoa, polttoväliä, kameran asentoa, taustan sommittelua ja niin edelleen.”

”Me keskitymme sosiaalisessa mediassa aina positiiviseen tarinankerrontaan. Emme juurikaan jaa kuvia, joissa näkyisi jotakin negatiivista. Jos kuitenkin teemme niin, näytämme sekä negatiivisen välivaiheen että onnistuneen lopputuloksen, jotta fokus on positiivisissa asioissa.”

Canonin kameralla ja objektiivilla Euroopassa kuvattu ruskeakarhu. Karhu on rinteessä, ja taustalla näkyy lähikylien valoja. Kuvan ovat ottaneet luontokuvaajat Christine Sonvilla ja Marc Graf.

Christinen ja Marcin mukaan heidän Keski-Euroopassa toteuttamallaan ruskeakarhuprojektilla on ollut kaikkein suurimmat vaikutukset. ”On innostavaa nähdä, että suurten petoeläinten kuten karhujen, susien ja ilvesten populaatiot kasvavat niin nopeasti yhdessä maapallon tiheimmin asutuista maanosista.” Historiallinen kuva on otettu luontoon jätetyllä automaattisesti laukeavalla Canonin kameralla ja objektiivilla. © Christine Sonvilla ja Marc Graf

Kymmenen vinkkiä parempien luontokuvien ottamiseen

Ennalta-arvaamattomat eläimet, jotka liikkuvat nopeasti ja sattumanvaraisesti, ovat yksi vaikeimpia valokuvauskohteita.

Villieläinten kuvaamisessa onkin paljon samaa kuin urheilukuvauksessa – avainasemassa ovat huolellinen valmistautuminen, oikean kuvauspaikan löytäminen, oikeiden varusteiden valitseminen (ja tieto siitä, miten niitä käytetään) ja yllättävien tilanteiden ennakointi.

Tässä on 10 vinkkiä, joiden avulla saat upeita luontokuvia.

1. Opi tuntemaan kohteesi

Iberianilves seisoo kalliolla ja katsoo suoraan valokuvaajaan Sierra de Andújarin luonnonpuistossa Espanjassa. Kuvan tausta on epätarkka. Kuva on otettu Canon EOS R7 -kameralla.

Kannattaa opetalla miten villieläimet liikkuvat, toimivat ja käyttäytyvät, jotta löydät parhaan tavan kuvata niitä. Kuva on otettu Canon EOS R7 -kameralla (1/1600 s, f/2.8 ja ISO 1250). © Dani Connor

On erittäin tärkeää tietää tarpeeksi valokuvaamansa eläimen elinympäristöstä ja käyttäytymisestä. Se säästää tuntikausia aikaa luonnossa. Kun tietää, mihin vuodenaikaan laji on aktiivinen, valokuvausta on helpompi suunnitella. Loistavia luontokuvia saa harvoin ilman tietämystä ja järjestelyjä.

2. Valitse oikeat luontokuvausvarusteet

Metsässä kuvattu Canon EOS R7.

Kun yhdistät Canon RF-S 18-150mm F3.5-6.3 IS STM -zoom-objektiivin peilittömään APS-C-kameraan (esim. EOS R7), sen tehollinen zoomausalue on 28,8–240 mm, joten voit helposti loitontaa, kun haluat ottaa kuvan koko maisemasta, ja tarkentaa lähelle pieniä yksityiskohtia.

Suhteellisen kevyttä kamera-objektiiviyhdistelmää on helpompi kantaa, jos joudut kulkemaan kauas. Luotettavan automaattitarkennuksen ja suuren jatkuvan kuvauksen nopeuden (suuri määrä kuvia sekunnissa) ansiosta pystyt ottamaan nopeasti monta peräkkäistä kuvaa, mikä helpottaa eläinten nopeiden liikkeiden tallentamista. Kääntyvällä LCD-näytöllä varustettu kamera helpottaa kuvaamista luovista kuvakulmista – esimerkiksi matalalta eläimen silmien korkeudelta.

3. Valitse oikea objektiivi

Lähikuva lapinpöllöstä. Kuvan on ottanut luontokuvaaja Guy Edwardes Canonin RF 200-800mm F6.3-9 IS USM -telezoom-objektiivilla.

Lintujen kuvaamiseen tarvitaan yleensä superteleobjektiivien mahdollistamia polttovälejä. Luontokuvaaja Guy Edwardes on ottanut tämän kuvan Canon EOS R5 -kameralla ja Canon RF 200-800mm F6.3-9 IS USM -objektiivilla (500 mm, 1/250 s, f/14 ja ISO 6400). © Guy Edwardes

Teleobjektiivit mahdollistavat villieläinten kuvaamisen kaukaa, mutta luontokuvaukseen kannattaa harkita myös muita objektiiveja. Laajakulmaobjektiiveilla eläimet ja kasvit saa kuvattua osana laajempaa maisemaa tai kaupunkiympäristöä, kun taas makro-objektiiveilla saa vaikuttavia lähikuvia hyönteisistä ja muista pienistä kuvauskohteista.

Canon RF 100-400mm F5.6-8 IS USM -objektiivissa on laaja zoomausalue, mikä tekee siitä erittäin monipuolisen. Vieläkin lähemmäs pääsee superteleobjektiiveilla, kuten täyden kennokoon peilittömällä Canon EOS R8 -kameralla sekä kiinteän polttovälin Canon RF 600mm F11 IS STM- ja RF 800mm F11 IS STM -objektiiveilla.

Jos sinulla on APS-C-kennolla varustettu kamera, kuten EOS R7, ja tarvitset edullisen ja kompaktin objektiivin, suosituksemme on Canon RF-S 18-150mm F3.5-6.3 IS STM.

Koska APS-C-kamerassa on pienempi kenno kuin täyden kennokoon kamerassa, kohde näyttää kuvassa suuremmalta. APS-C-kameran kuvassa on siis käytännössä 1,6-kertainen zoomaus. Yhdistämällä RF 100-400mm F5.6-8 IS USM -objektiivin EOS R7 -kameraan saat käyttöösi 160–640 mm:n tehollisen polttovälin. Lue lisää kattavasta polttoväliä käsittelevästä oppaastamme.

Lue lisää luontokuvaukseen parhaiten sopivien objektiivien valinnasta.

4. Kameran asetukset: säilytä tarkennus

Taivaalla liitävä petolintu.

Jos olet vaivihkainen ja onnistut olemaan säikäyttämättä lintuja ja muita arkoja olentoja, voit hioa taitojasi harjoittelemalla erilaisia kuvaustekniikoita. Kuva on otettu Canon EOS R5 -kameralla ja Canon RF 100-500mm F4.5-7.1 IS USM -objektiivilla (451 mm, 1/8000 s, f/6.3 ja ISO 4000). © Robert Marc Lehmann

Luontokuvauksessa on tärkeää varmistaa, että kohde erottuu terävänä. Canonin peilittömissä EOS R -järjestelmän kameroissa on erittäin tehokas automaattitarkennus, joka perustuu Canonin Dual Pixel -automaattitarkennustekniikkaan. Tekniikan ansiosta jokaista kennon valoa vastaanottavaa elementtiä pystyy käyttämään sekä kuvantamiseen että automaattitarkennukseen, minkä ansiosta kohteiden tunnistaminen ja seuraaminen on helppoa koko kuvaruudun alueella.

Esimerkiksi Canon EOS R7- ja EOS R6 Mark II -kamerassa on eläinten silmät tunnistava automaattitarkennustila, joka etsii automaattisesti silmiä kuvasta ja lukitsee tarkennuksen niihin. AI Servo -automaattitarkennustila seuraa jatkuvasti myös erittäin nopeasti liikkuvia villieläimiä ja varmistaa kuvien tarkkuuden. Kokeile ottaa kuvasarja kameran nopeimmalla kuvaustavalla, jotta saat tallennettua juuri tietyn hetken.

5. Kameran asetukset: varmista vakaus

Sammaleisella kummulla seisova ketunpoikanen. Kuva on otettu Canon EOS R -järjestelmän kameralla ja kuvanvakaimella varustetulla objektiivilla, joka varmistaa kuvan terävyyden.

Luontokuvaustilanteissa on harvoin aikaa pystyttää jalustaa. Kuvanvakaimen ansiosta käsivaralta saa kuitenkin tarkkoja kuvia myös pitkillä teleobjektiiveilla ja makro-objektiiveilla.

Kameran tärähtely vaikeuttaa terävien kuvien saamista teleobjektiiveilla kuvattaessa.

Useimmat Canonin teleobjektiivit on varustettu erittäin tehokkaalla optisella kuvanvakaimella, joka auttaa ehkäisemään tärähtelyä ja vastaa tyypillisesti noin 3–5 askeleen valotusarvoa. Sillä voi olla valtava vaikutus käsivaralta otettuihin luontokuviin, sillä lyhyt valotusaika voi olla epäkäytännöllinen muulloin kuin suorassa auringonvalossa kuvattaessa. Canon RF 600mm F11 IS STM -objektiivin 5 askeleen optisen kuvanvakaimen pitäisi mahdollistaa tarkat kuvat 1/20 sekunnin valotusajalla kuvattaessa 1/640 sekunnin valotusajan sijaan.

Käytä tele- ja makro-objektiiveilla kuvatessasi kuvanvakainta, erityisesti silloin, jos kuvaat käsivaralta. Jos kamera on jalustassa, kuvanvakain kannattaa poistaa käytöstä.

6. Kameran asetukset: vältä epätarkkuus lyhentämällä valotusaikaa

Harmaahaikara lentää lähellä järven pintaa kala nokassaan. Kuva on otettu Canon EOS R -järjestelmäkameralla käyttäen lyhyttä valotusaikaa, jotta roiskuvat vesipisarat erottuisivat hyvin kuvassa.

Lyhyt valotusaika jähmettää kuvassa näkyvän liikkeen. Opi lisää liikkeen vangitsemisesta kuviin tutustumalla liikkeen kuvaamista koskeviin vinkkeihimme. Kuva on otettu Canon EOS R5 -kameralla ja Canon RF 100-500mm F4.5-7.1 L IS USM -objektiivilla (400 mm, 1/3200 s, f/6.3 ja ISO 12800). © Robert Marc Lehmann

Valotusajan lyhentäminen tuntuu loogiselta vaihtoehdolta nopeasti liikkuvia kohteita kuvattaessa. Yllä olevassa kuvassa 1/3200 sekunnin valotusaika on pysäyttänyt lentävän haikaran ja ilmassa roiskuvien vesipisaroiden liikkeen. Noin 1/2000 sekunnin tai jopa lyhyempi valotusaika on hyvä lähtökohta. Voi olla kuitenkin hyvä ajatus käyttää pidempää valotusaikaa ja lisätä hieman sumeutta esimerkiksi kuvassa olevan linnun siipiin, jotta syntyy vaikutelma liikkeestä. Pienten ja nopealiikkeisten lintujen siipiin saa sumeutta jo suhteellisen lyhyellä 1/1000 sekunnin valotusajalla.

Kun kehityt kuvaajana, voit kokeilla pidempää, jopa 1/10 sekunnin valotusaikaa, ja halutessasi lisätä liikkeen vaikutelmaa myös panoroimalla.

Nyrkkisääntö on, että valotusajan pitäisi olla vähintään yhtä lyhyt kuin täyden kennokoon käänteinen polttoväli. Jos kuvaat esimerkiksi 600 mm:n objektiivilla, kuten Canon RF 600mm F11 IS STM -objektiivilla, valotusajan on siis oltava vähintään 1/600 sekuntia silloin, kun kuvanvakain on pois käytöstä. Useimmissa kameroissa on tässä tilanteessa käytettävä 1/640 sekunnin valotusaikaa.

7. Kameran asetukset: terävyysalueen hallinta

Peura kurkistaa saniaisten joukosta, jotka on sumennettu. Kapea terävyysalue johtuu käytetyn Canon RF 100-400mm F5.6-8 IS USM -objektiivin pitkästä polttovälistä.

Vaikka teleobjektiiveissa ei olekaan nopeaa aukkoa, niillä voi silti sumentaa kuvien taustan. Pitkällä polttovälillä voidaan nimittäin luoda vaikutelma melko kapeasta terävyysalueesta myös silloin, kun käytetään suhteellisen pientä aukkoa. Tämä johtuu teleobjektiivien kyvystä tiivistää etäisyyttä ja tuoda sumennetut ja epätarkat taustat lähemmäs kohdetta. Kuva on otettu Canon EOS RP -kameralla (jonka seuraaja on nykyinen EOS R8) ja Canon RF 100-400mm F5.6-8 IS USM -objektiivilla (400 mm, 1/60 s, f/8 ja ISO 1250). © Ben Hall

Peruskuvauksessa aukon esivalintatilan (kameran AV-kuvaustila) käyttäminen on yleistä. Lyhyiden työskentelyetäisyyksien vuoksi makro-objektiiveissa aukkoasetuksena voi olla f/16, f/22 tai vieläkin suurempi arvo terävyysalueen maksimoimiseksi ja koko kuvan tarkkuuden varmistamiseksi.

Villieläinkuvia voi usein parantaa bokeh-sumennuksella, joka sumentaa kuvan taustan ja saa kuvauskohteen erottumaan selvemmin. Taustan sumentamista kannattaa kuitenkin ehkä välttää, jos haluat tallentaa villieläimet luonnollisessa ympäristössään.

Pitkä polttoväli voi tehdä taustasta sumeamman. Tästä syystä telezoom-objektiiveja voidaan käyttää kuvauskohteen erottamiseen ja taustan sumentamiseen. Jos siis haluat voimakkaamman bokeh-sumennuksen, ota pari askelta taaksepäin ja pidennä polttoväliä zoomaamalla.

8. Sommittelu ja valo

Pitkässä ruohikossa seisova peura.

Kultainen hetki on osuvasti nimetty. Aurinko paistaa matalalla tunnin ajan auringonnousun jälkeen ja tunnin ajan ennen auringonlaskua. Se tuottaa kultaisena hehkuvan valon. Kuva on otettu Canon EOS RP -kameralla (jonka seuraaja on nykyinen EOS R8) ja Canon RF 100-400mm F5.6-8 IS USM -objektiivilla (373 mm, 1/1250 s, f/8 ja ISO 1250). © Ben Hall

Saat parempia valokuvia, kun valitset oikeat valotusolosuhteet kohteiden kuvaamista varten. Pidä eläinten käyttäytymistavat mielessä ja kokeile kuvata varhain aamulla tai myöhään illalla, kun auringon valo näyttää värit täyteläisinä ja varjot syvinä.

Käytä kolmanneksen sääntöä dynaamisen kuvan luomiseen. Canon EOS R -järjestelmäkameran sähköisen etsimen 3x3-ruudukkonäkymän käyttöönotto voi auttaa sommittelussa. Jätä kuvattavan eläimen eteen enemmän tilaa kuin sen taakse. Silloin eläin näyttää katsovan tai liikkuvan kuvaan, ei kuvasta pois.

Kaikkein tärkeintä on varmistaa, että taustalla ei näy häiritseviä yksityiskohtia. Kaukana näkyvä kirkas kohde tai oksa, joka näyttää kasvavan eläimen päästä, vie katsojan huomion pois pääkohteesta.

9. Älä häiritse eläimiä

Canon RF 100-500mm F4.5-7.1 L IS USM -zoom-objektiivi lepää maastokuvioituihin housuihin pukeutuneen luontokuvaajan jalkojen päällä.

Kun käytät Canonin teleobjektiivia (joko kiinteäpolttovälistä objektiivia tai zoom-objektiivia kuten tämä RF 100-500mm F4.5-7.1 L IS USM), pystyt kuvaamaan eläimiä kaukaa. Kamera kannattaa säätää valmiiksi ennen kuin alat lähestyä kuvauskohdetta. © Robert Marc Lehmann

Jotta eläin käyttäytyisi kuvissa luonnollisesti, sinun on oltava mahdollisimman hiljaa ja lähestyttävä sitä varovasti siksakkia kävellen. Älä yritä kävellä suoraan eläintä kohti. Varmista, että olet tuulen alapuolella lähestyessäsi eläintä, jotta se ei haista sinua niin helposti. Pysyttele puiden, kivien ja muiden maaston muotojen suojassa ja vältä rikkomasta horisonttia profiilillasi.

Varmista, että kamerasi on päällä ja että oikeat asetukset ovat valittuina ennen kuin yrität päästä lähemmäs kohdetta. EOS R -järjestelmän kamerat ovat käytössä paljon hiljaisempia kuin peilikamerat, sillä niissä ei ole jokaisen kuvan välillä ylös alas liikkuvaa peiliä. Canonin EOS R7- ja EOS R10 -kamerassa sekä useissa muissa järjestelmän kameroissa voi valita äänettömän suljintoiminnon, kun käytössä on jokin luovista kuvaustiloista. Tällöin esimerkiksi laukaisimesta, salamavalosta ja tarkennuksen apuvalosta ei kuulu ääntä, joka voisi pelästyttää kuvattavan eläimen.

Monissa EOS R -järjestelmän kameroissa sähköisen suljintilan voi valita riippumatta siitä, onko äänetön suljintoiminto käytössä. Kameran merkkiäänet voi poistaa käytöstä myös päävalikosta.

10. Erittäin läheltä otetut kuvat

Lähikuva oksalla lepäävästä sudenkorennosta sumennettua taustaa vasten. Kuva on otettu Canon EOS R50 -kameralla ja Canon RF-S 55-210mm F5-7.1 IS STM -zoom-objektiivilla.

Oikeilla varusteilla ja riittävällä kärsivällisyydellä pienen pienistä kuvauskohteista saa upeita makrokuvia. Kuva on otettu Canon EOS R50 -kameralla ja Canon RF-S 55-210mm F5-7.1 IS STM -objektiivilla (210 mm, 1/50 s, f/7.1 ja ISO 100).

Pienempien kohteiden, kuten mehiläisten, perhosten ja muiden hyönteisten, kuvaaminen erittäin läheltä varmistaa, että kohde ei häviä laajaan kuvaan. Paras vaihtoehto on makro-objektiivi, mutta tarkoitukseen voi käyttää myös Canon RF 100-400mm F5.6-8 IS USM -objektiivia. Siinä on 0,41-kertainen suurennus ja tarkennus lyhyelle etäisyydelle, joiden ansiosta sillä voi ottaa kuvia, jotka ovat hyvin lähellä makrokuvia.

Canonin makro-objektiiveissa on yleensä hybridikuvanvakain, joten ne toimivat loistavasti silloin, kun otetaan lähikuvia käsivaralta. Canon RF 35mm F1.8 IS MACRO STM- ja RF 85mm F2 MACRO IS STM -objektiivit ovat hyviä esimerkkejä, sillä niissä on makrokuvia varten 0,5-kertainen suurennuskerroin lyhimmällä tarkennusetäisyydellä.

Jos haluat lisätietoja, tutustu oppaisiimme, jotka käsittelevät makrokuvauksen aloittamiseen tarvittavien varusteiden valitsemista ja luontokuvaukseen parhaiten sopivia objektiiveja.



Teksti: Matthew Richards, Natalie Denton ja Marcus Hawkins

Vastaavat tuotteet

    EOS R6 Mark III

    Tavoita toiminta optimaalisella resoluution, nopeuden ja käytettävyyden yhdistelmällä – ehdoton apu luontokuvaukseen, urheiluun ja muotokuviin.
  • EOS R7

    Tutki villiä luontoa kätevän kokoisella, nopealla APS-C-kameralla, joka takaa erinomaisen kuvanlaadun.
  • EOS R10

    APS-C-kennolla varustetulla peilittömällä EOS R -kameralla voit kuvata täysin uudella tavalla.
  • RF-S 18-150mm F3.5-6.3 IS STM

    EOS R -sarjan APS-C-zoom-objektiivi sopii erinomaisesti matka-, luonto-, urheilu- ja lifestyle-kuvaukseen.
  • RF 75-300mm F4-5.6

    Edullinen ja kevyt telezoom-objektiivi luontoon, urheiluun ja perheen seikkailuihin.
  • RF 100-400mm F5.6-8 IS USM

    Monipuolinen, kompakti ja kevyt RF 100–400mm -zoom ja 5,5 askeleen kuvanvakain tekevät kuvaamisesta kevyttä ja monipuolista.

Aiheeseen liittyvät artikkelit

Villiinnytysprojektin dokumentointi

Valokuvaaja ja villiinnytysasiantuntija kertoo, miten hän auttoi herättämään kotimaisemansa taas eloon.

Parhaat perustason Canon-objektiivit luontokuvaukseen

Ota vaikuttavia kuvia eläimistä näillä Canonin edullisilla RF- ja RF-S-kiinnitteisillä kiinteäpolttovälisillä ja zoom-objektiiveilla.

Vinkkejä makrokuvaukseen

Makrokuvaus on helpompaa kuin uskotkaan – tutustu parhaisiin varusteisiin, vinkkeihin ja tekniikoihin.

Lintujen kuvaaminen

Vihjeitä ja paras aloituspakkaus lintukuvaukseen.