LUONTOKUVAUS

Luonnon salaisuudet kuvina: villiinnytysprojektin tarina

Luontokuvaaja kertoo, miten hän dokumentoi villiinnytysprojektin ja toi luonnon monimuotoisuuden hienoutta esiin kameran avulla.
Tornipöllö, joka on kuvattu osana villiinnytysprojektia, liitää puunlatvojen yli siivet levitettyinä.

Tuuliset jyrkänteet, järvenrantojen suot ja rauhalliset metsät – luonnonmaisemat kiinnostavat luonto- ja maisemakuvaajia, jotka jaksavat ikuistaa vaiheittaista muutosta ja kasvua kärsivällisesti vuodenaikojen läpi. Joskus valokuvilla voi kuitenkin tallentaa ja tuoda esiin myös syvällisempää muutosta ajan mittaan, kuten hylätyn louhoksen ennallistamisen, kun se palautuu luonnontilaan.

Natured Secretsin valokuvaaja Gayle on innostunut luonnon monimuotoisuudesta ja viheralueiden villiinnytyksestä. Hän on dokumentoinut lähellä kotiaan Isossa-Britanniassa hitaasti edennyttä villiinnytysprojektia, ja toivoo, että hänen työnsä inspiroi muita palauttamaan pienen osan puutarhastaan luonnolle.

Villiinnytysprojektin kuvaamisen historia

Moniväriset kanervikot yhdistävät puutarhan kauempana olevaan rinteeseen, taustalla näkyy sininen taivas.

”Yhdistimme puutarhan maisemaan ja sidoimme rinteen maata istuttamalla kanervia”, Gayle kertoo. ”Lisäsimme niiden sekaan nummimaisemaan sopivia heinäkasveja ja koivuja, jotta ne sulautuivat maisemaan. Kaikki kivet, joista rakensimme askelmat, penkereet kanerville, polut ja muurit, kerättiin maasta.” Kuva on otettu Canon EOS 6D Mark II -kameralla ja Canon EF 24-105mm f/3.5-5.6 IS STM -objektiivilla (45 mm, 1/1000 s, f/4.5 ja ISO 160). © Natured Secrets

Tarina sai alkunsa 20 vuotta sitten, kun Gayle istutti metsikön lähelle kotiaan Penniinien vuoristossa Luoteis-Englannissa ja muutti hylätyn louhoksen ja entisen minkkitarhan kukoistavaksi luonnonkeitaaksi.

Nyt kun eläimet ja kasvit ovat palanneet maisemaan, paikka vastaa Gaylen tavoitetta – ”toivon matkaa” – poistaa rajat hänen puutarhansa ja luonnontilaan palautetun alueen väliltä, jotta tuloksena aitoa villiä luontoa.

”Kun saavuimme tänne, halusin antaa tälle avoimelle alueelle ”paikan tunnun”, jotta voisin yhdistää paikkaan liittyvän suhteeni tähän ympäristöön”, sanoo Gayle, jolla on myös suojelutieteen ja ekologian maisterintutkinto Lancaster Universitystä. ”Teollinen toiminta oli muuttanut alkuperäistä maisemaa ja jättänyt jälkeensä joutomaata. Louhinnan päätyttyä alue on kuitenkin alkanut palata luonnontilaan. Se syntyy uudelleen.

”Aloitimme jäljittelemällä tätä muutosta ja juurruttamalla maisemaan jonkinlaisen puutarhan niin, että näiden kahden välillä ei ollut näkyvää rajaa. En koskaan ajatellut, että meillä olisi ollut varsinaista puutarhaa. Halusimme vain kesyttää luontoa.”

Kun maa alkoi hiljalleen toipua, Gaylesta prosessi sopi täydellisesti pitkän aikavälin valokuvausprojektiksi. ”Opiskelin pari vuotta Chelsea School of Botanical Artissa ja mietin aina, että alue ansaitsi tulla dokumentoiduksi”, hän sanoo. ”Sen voisi tehdä päiväkirjoilla ja mikrosivustolla, mutta näin siinä eron tieteen ja luovuuden välillä. Siksi halusin, että valokuvani voisivat olla hiukan erilaisia."

”Hylätyssä louhoksessa näkyvät teollisen menneisyyden arvet, mutta luonto ottaa alueella vähitellen vallan. Koska vastaamme alueesta, johon liittyy uskomaton yhdistelmä historiaa, teollisuutta, geologiaa, eläimiä ja kasveja, haluan tallentaa maan tarinan, kehityksen ja luonnon monimuotoisuuden kasvun käyttämällä valokuvia.”

Yhteys luontoon kameran kautta

Nuori metsäkauris on osittain piilossa korkeassa heinikossa.

”Vähän ennen tämän kuvan ottamista huomasimme, että olimme menettäneet metsäkaurislauman uroksen”, Gayle sanoo. ”Päätimme, että tämä nuori metsäkauris, joka ilmestyi yllättäen kameran eteen, olisi uusi ehdokas lauman johtajaksi. Uros on juuri kasvattanut ensimmäiset sarvensa.” Kuva on otettu EOS 6D Mark II -kameralla ja Canon EF 600mm f/4L IS III USM -objektiivilla (1/800 s, f/4.5 ja ISO 200). © Natured Secrets

Nuori haukanpoikanen istuu puunoksalla vehreässä ympäristössä.

Gayle on kiinnittänyt haukkojen pesäpöntön tolppaan laitumelle pienen metsikön lähelle. ”Tämä on ensimmäinen haukanpoikanen, joka on lähtenyt lähellä olevasta pesäpöntöstä”, hän sanoo. ”Toinen sen vanhemmista toi ruokaa tähän latvustoon, koska poikanen ei osaa vielä metsästää.” Kuva on otettu Canon EOS 6D Mark II -kameralla ja Canon EF 600mm f/4L IS III USM -objektiivilla (1/1250 s, f/4.5 ja ISO 640). © Natured Secrets

Alueella on nyt paljon luonnonvaraisia eläimiä, kuten rusakoita, kimalaisia, kiuruja, kuoveja, töyhtöhyyppiä, okatytönkorentoja, haukkoja ja metsäkauriita, joten on helppo nähdä, miksi siitä on tullut valokuvaajan paratiisi. Kosteikoiden, ruohikoiden ja metsiköiden sekä kukkivan niityn värikäs yhdistelmä on houkutellut paljon erilaisia eläimiä.

”Viimeisten 20 vuoden aikana olemme auttaneet elvyttämään maata ja tuoneet esiin lähteitä, jotka tukevat laajoja kosteikkolaaksoja ja yhdistävät kivetyt altaat uusiin lampiin”, Gayle sanoo.

”Olemme istuttaneet alkuperäiseen lajistoon kuuluvia lehtimetsiä ja seuranneet, miten ne kasvavat ja peittyvät hitaasti samettiseen sammaleeseen, joka tuo rehevän ja vihreän tunnelman vuoden ympäri tukemaan monimuotoista elämää. Oksissa ja rungoissa on paksulti sammalta, joka näyttää lähikuvassa ja suurennettuna koostuvan pikkuruisista kadonneista maailmoista."

Jos haluat dokumentoida oman projektisi, vaikkapa puutarhan nurkkauksessa, jonka olet palauttanut luonnontilaan, varmista, että sinulla on oikeanlainen kamera ja objektiivi. Gayle käyttää Canon EOS 6D Mark II -kameraansa ja yhtä makro-objektiiveistaan näiden pienten maailmojen ikuistamiseen. ”Kameran avulla voimme olla yhtä tietyn eliön kanssa, olipa kyseessä lähikuva kukasta, hyönteisestä tai saniaisen itiöistä”, hän sanoo. ”Siinä alan nähdä asioita, joita en ole huomannut koskaan aiemmin, ja sen myötä olen ymmärtänyt paremmin sen, miten voin saada paremman yhteyden luontoon kameran kautta.”

Opi ”näkemään” kameralla

Okatytönkorentoja istumassa purovidan päällä, ja sinisen ja vihreän sävyjä heijastuu alapuolella olevasta vedestä.

Louhoksen suurella yläaltaalla kuvatut okatytönkorennot nähdään tässä istumassa purovidan (Potamogeton alpinus) lehdillä. Purovitaa pidetään Englannissa vaarantuneena lajina, koska sitä tavataan yleensä kauempana pohjoisessa Skotlannin ylämailla. Kuva on otettu Canon EOS 6D Mark II -kameralla ja Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6L IS USM -objektiivilla (jonka seuraaja on Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6L IS II USM) (330 mm, 1/320 s, f/6.3 and ISO 200). © Natured Secrets

Kaksi nuorta pöllöä kivinavetan ikkunalla ja kolmas pöllö istuu katolla niiden yläpuolella.

”Tämä on yläpellolla oleva pöllönavetta – se on entisöity kylmämuurattu rakennus”, sanoo Gayle. ”Navetta on mäenrinteessä, joten poikaset pääsevät helposti hyppäämään ruohikkoiseen rinteeseen.” Kuva on otettu Canon EOS 6D Mark II -kameralla ja Canon EF 600mm f/4L IS III USM -objektiivilla (1/800 s, f/4.5 ja ISO 2500). © Natured Secrets

Tämä yhteys vahvistui, kun tornipöllöperhe ilmestyi kunnostettuun navettaan, jonka Gayle ja kylmämuurauksen ammattilaiset korjasivat käyttämällä entisestä louhoksesta löytyneitä kiviä. Se on nyt lintujen uusi koti.

”Se, että olen oppinut ”näkemään” kameralla ja odottamaan kärsivällisesti tornipöllöjen ilmestymistä, auttaa minua havainnoimaan paremmin”, Gayle sanoo. ”Huomaan ruohikon liikkeet, valon muutoksen, yöperhoset, linnut ja kukat, joita ne koskettavat. Minusta tulee hetkeksi saalis, kun objektiivi löytää kynnet linnun kierrellessä yläpuolellani, ja sitten tarina muuttuu, kun siirryn. Minusta tulee metsästäjä.”

Gayle käyttää toista täyden kennokoon peilikameraa pidempien EF-objektiivien kanssa. Koska hänellä on yksi kameran runko makro-objektiiveille ja toinen teleobjektiiveille, hänen ei tarvitse hukata hetkeäkään objektiivien vaihtamiseen. Näiden välineiden avulla hän voi ikuistaa dramaattisen taivaan ja lentävät linnut, kuten pöllöt, ja erityisesti kuvanvakain on tärkeä, sillä hän ei käytä jalustaa.

”Tarvitsen upean EF 600mm f/4L IS III USM -objektiivin ulottuvuutta, jotta pääsen lähelle pöllöjä”, hän sanoo. ”Olen kaukana alueella eikä täällä ole suojaa, joten en voi vain istua ja kuvitella, että näen kauriin tai linnun läheltä. Jopa punarinnan kuvaaminen on vaikeaa, koska puut ovat niin suuria. Tiedän saavani parhaat kuvat 600 mm:n objektiivilla, koska se on tarkka kiinteä objektiivi, mutta Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6L IS II USM -objektiivilla taas voin zoomata lähemmäs ja kauemmas, jotta saan linnun kuvattua, jos se liikkuu tai tulee kohti minua. Pystyn käsittelemään etäisyyttä.”

Villiinnytysprojektien dokumentointi nyt ja tulevaisuudessa

Lähikuva rikkaporkkanan vihreävalkoisista kukinnoista, taustalla sumeana näkyvä niitty.

”Näitä kasveja kasvaa louhoksessa ja sen ympärillä olevissa sivukivikasoissa. Pidämme rikkaporkkanan valkoisista pitsimäisistä kukinnoista keskikesällä”, sanoo Gayle. ”Myöhemmin elokuun puolivälissä pienet vihreät pavun muotoiset siemenaiheet kääntyvät kuivuessaan ja kukinnot kiertyvät sisäänpäin koveraksi linnunpesäksi.” Kuva on otettu Canon EOS 5D Mark IV -kameralla ja Canon EF 100mm f/2.8 Macro USM -objektiivilla (1/640 s, f/2.8 ja ISO 320). © Natured Secrets

Lähikuva kimalaisesta leijumassa ohdakkeiden ja heinän keskellä.

”Voin vain jättää tämän maan parempaan kuntoon kuin missä sen löysin”, sanoo Gayle. ”Haasteenani on sen jatkuva parantaminen. Haluan seurata sitä, jotta voimme nähdä eron.” Kuva on otettu Canon EOS 5D Mark IV -kameralla ja Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6L IS II USM -objektiivilla (153 mm, 1/1000 s, f/5 and ISO 640). © Natured Secrets

Gayle on dokumentoinut villiinnytysprojektia myös tekemällä kyselyjä, prässäämällä kukkia, säilömällä kasveja alkoholiin, luonnostelemalla ja maalaamalla vesiväreillä. Loppujen lopuksi hän kuitenkin nauttii pienistä hetkistä keskellä kasveja ja eläimiä, jotka ovat siirtyneet tähän paikkaan, ja hän on innoissaan luonnossa toimimisen vaikutuksista mielenterveyteen. ”Kun katson kameran läpi varhain aamulla, voin hengittää rauhaa ja tyyneyttä”, hän sanoo. ”Voin ikuistaa mielentilan jakamalla kuvat sosiaalisessa mediassa ja auttaa muita kokemaan sen, miltä tuntuu nähdä meitä ympäröivä kauneus.”

Hän kannustaa kaikkia samankaltaista projektia harkitsevia aloittamaan muutamalla puulla tai pensaalla, jotka houkuttelevat lintuja ja hyönteisiä. ”Istuta puita, jos vain voit”, hän neuvoo. ”Tilaa ei tarvita paljoa, ja kuuden tai seitsemän vuoden päästä sinulla on metsä, jossa voit kävellä ja kokea tilan.”

Teksti: Lorna Dockerill

Vastaavat tuotteet

Aiheeseen liittyvät artikkelit

  • LUONTOKUVAUS

    Vinkkejä luontokuvaukseen

    Ammattikuvaaja Dani Connor antaa parhaat vinkit alalla menestymiseen aloittelevalle luontokuvaajalle.

  • MAISEMAKUVAUS

    Parhaat objektiivit maisemakuvaukseen

    Kaikki tarvittava tieto edullisten kiinteäpolttovälisten ja zoomien valitsemiseen.

  • LUONTOKUVAUS

    Lintujen kuvaaminen

    Vihjeitä ja paras aloituspakkaus lintukuvaukseen.

  • MAKROKUVAUS

    Uskomattomia makrokuvia mehiläisistä

    Upeiden makrokuvien ottaminen pienistä, nopeasti liikkuvista hyönteisistä