MAISEMAKUVAUS

Parhaat perustason objektiivit maisemakuvaukseen

Laajoista näkymistä lähikuvien luonnonkauniisiin yksityiskohtiin – saatavilla on kustannustehokas kiinteäpolttovälinen objektiivi tai zoom, joka sopii jokaiseen maisemaan.
Puinen laituri vuorten ympäröimän järven yllä. Yläpuolella olevat pilvet heijastuvat järven pinnasta.

Laajat maisemanäkymät voivat olla henkeäsalpaavan kauniita. Usein jotain siinä välillä, mitä silmä näkee ja mitä kameraan tallentuu, kuitenkin menetetään. Tähän on kaksi pääsyytä. Ensinnäkin ihmisen näkökentän katselukulma vaakatasossa on noin 210 astetta. Sitä vastoin 24–105 mm:n vakiozoom-objektiivi täyden kennokoon kamerassa pystyy venyttämään kentän vain 74 asteeseen. Toiseksi, silmä antaa mistä tahansa maisemasta tietenkin kolmiulotteisen vaikutelman, kun taas valokuvakuva on kaksiulotteinen.

Hyvä uutinen on, että molemmat ongelmat voidaan helposti kompensoida asianmukaisen objektiivin valinnalla ja oikealla valokuvaustekniikalla. Paremmaksi asian tekee vielä se, että Canon tarjoaa valikoiman edullisia kiinteäpolttovälisiä objektiiveja ja zoom-objektiiveja, joiden suorituskyky ja kuvanlaatu ovat erinomaiset. Katsotaanpa tarkemmin aloittaen siitä, miten käytettävä kamera vaikuttaa objektiivin valintaan.

APS-C-kamera ja täyden kennokoon kamera maisemakuvauksessa

Panoraamanäkymä kaupunkiin aurinkoisena päivänä. Etualalla ja taustalla näkyy useita suuria torneja.

Tietyissä EOS R -järjestelmän kameroissa, kuten Canon EOS R7:ssä ja EOS R10:ssä, on panoraamakuvatila, joka luo kameran sisään ”harsittuja” panoraamakuvia. EOS R7 -kamerassa tätä ominaisuutta parantaa entisestään automaattinen tasaustoiminto, joka tasoittaa horisontit automaattisesti käyttämällä kameran sisäistä kuvanvakainta (IBIS). Kuva on otettu Canon EOS R10 -kameralla ja Canon RF-S 18-45mm F4.5-6.3 IS STM -objektiivilla (45 mm:n polttovälillä, 1/500 s, f/7.1 ja ISO 100).

Maiseman kuvaamiseen käytettävä kamera vaikuttaa objektiivivalintoihin, joten tarkastellaanpa ensin maisemakuvaukseen tarkoitettujen täyden kennokoon ja APS-C-kameroiden eroja. Täyden kennokoon kameroissa yksittäisiä pikseleitä vastaavat ”valopisteet” ovat suurempia. Täyden kennokoon kameroilta, joita ovat mm. Canon EOS RP ja Canon EOS R6, voidaan odottaa suurempaa dynaamista aluetta, joka säilyttää yksityiskohdat kirkkaassa valaistuksessa ja tummissa varjoissa. Toinen etu on kuvan kohinan väheneminen sekä hienojen yksityiskohtien parempi säilyminen tilanteissa, joissa ISO-asetusta on nostettava heikossa valaistuksessa.

APS-C-kameroissa, kuten Canon EOS R10:ssä, on puolestaan 1,6-kertainen rajauskerroin, jonka ansiosta ”tehollinen” syväterävyys paranee todelliseen polttoväliin verrattuna. Tästä voi olla etua, jos maisemakuvien etuala ja tausta halutaan pitää yhtä terävinä. Hyvä vinkki syväterävyyden laajentamiseen millä tahansa kameralla on tarkentaminen pisteeseen, joka on noin kolmanneksen kuvakehyksen kattavan maiseman alueen sisällä. Canon Photo Companion -sovelluksessa on syväterävyyden ja hyperfokaalisen etäisyyden laskin, jonka avulla voidaan koittaa varmistaa, että suurempi osa kuvasta pysyy terävänä.

Kaunis lahti hiipuvassa valossa. Kuvaa valaisee horisontin hehku ja kehystävät ääriviivoina piirtyvät puut.

Klassinen laajakulmaobjektiivi, kuten pieni mutta tehokas Canon RF 16 mm F2.8 STM, joka painaa vain 165 g, on napakka valinta teräviin ja kirkkaisiin ultralaajoihin maisemanäkymiin. Kuva on otettu Canon EOS R6 -kameralla ja Canon RF 16mm F2.8 STM -objektiivilla (20 s, f/11 ja ISO 200).

Ylöspäin kohti latvustoa kuvatut korkeat, kapeat puunrungot ohjaavat katseen yläpuolella olevaan vehreään lehdistöön.

Laajakulmaobjektiiveilla saat kuvattua kauniin näkymän koko leveydeltään, mutta jokaisessa kuvassa ei tarvitse olla laaja kuva-ala. Joskus kameran laskeminen alas ja sen näyttäminen, kuinka maisema laajenee ylöspäin, voi tarjota otokseen mielenkiintoisen kulman. Kuva on otettu Canon EOS RP -kameralla ja Canon RF 24-240mm F4-6.3 IS USM -objektiivilla (24 mm:n polttovälillä, 1/40 s, f/16 ja ISO 800).

Millainen objektiivi sopii parhaiten maisemakuvaukseen?

Klassisia laajoja maisemakuvia varten, jotka sisältävät suuren osan näkymästä, suuren dramaattisen taivaan ja heijastuksia järvissä, tarvitaan laajakulmaobjektiivi, jonka avulla kuvaan saadaan kiinnostavuutta ja draamaa tuomalla siihen enemmän.

Laajakulmaobjektiivit eivät kuitenkaan ole ainoa valinta maisemien kuvaamiseen. Joskus kannattaa olla valikoiva ja rajata sommittelu suhteellisen pienelle alueelle. Tavallinen zoom, kuten Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM, voi olla kaikki, mitä näissä tilanteissa tarvitaan. Sen erittäin monipuolisen zoomausalueen lyhyessä päässä maisemasta saadaan edelleen talteen melko paljon.

Maisemakuvauksessa voi olla vaikeaa valita zoomin tai kiinteäpolttovälisen objektiivin välillä. Molemmilla on paljon tarjottavaa. Kuvattaessa maisemia, kaikki seinistä, aidoista ja pensaista kallioiden reunoihin, jokiin ja järviin voi muodostua esteeksi, ja hankala maasto voi pysäyttää kuvaajan heti alkuunsa. Mahdollisuus kompensoida epäedullinen kuvauspaikka pelkällä zoomausrenkaan pyöräytyksellä voi pelastaa kuvan.

Kuten useimmat asiat, ”zoom vastaan kiinteäpolttovälinen” on kuitenkin monisyisempi asia kuin miltä alkuun saattaa vaikuttaa. Monet ammattimaisemakuvaajat kuvaavat mieluummin kiinteäpolttovälisillä objektiiveilla. Kiinteä polttoväli voi todella auttaa kuvaajaa keskittymään sommitteluun ja laittaa kuvaajan liikkumaan niin, että löytyy täydellinen kohta, josta nähden etu- ja keskiala sekä taustan elementit toimivat parhaiten yhdessä. Vaihtamalla paikkaa saavutetaan usein se lisäetu, että avautuu uusia kuvausnäkymiä ja löytyy erilaisia tapoja kuvata niitä.

Ylhäältä otettu maisemakuva kauniista lahdesta, jota ympäröivät kasvien vihreys ja turkoosinsininen vesi.

Pienellä ja kevyellä objektiivilla, esim. Canon RF 15-30mm F4.5-6.3 IS STM:llä, huomataan, että kuvaaja voi vaellella tai kiivetä alueille, joihin muuten ei pääsisi, ja löytää vielä taianomaisempia kuvausmahdollisuuksia – kuten tämä vaikuttava rantakuva. Kuva on otettu Canon EOS R6 -kameralla ja Canon RF 15-30mm F4.5-6.3 IS STM -objektiivilla (25 mm:n polttovälillä, 1/200 s, f/11 ja ISO 100).

Maisemaobjektiivia valittaessa koolla ja painolla on merkitystä. Kaikki tässä oppaassa esitellyt ovat vaikuttavan pienikokoisia ja rakenteeltaan kevyitä. Päivän maisemakuvauskeikalle voi lähteä ottamalla mukaan kameran rungon lisäksi vain yhden tai kaksi objektiivia pienessä pussissa, eikä kantamus tunnu raskaalta.

Toinen asia, joka auttaa pitämään kantamukset kurissa, on se, että jalustaa, jota perinteisessä maisemakuvauksessa pidetään usein välttämättömänä, ei tarvita. Useimmissa Canonin objektiiveissa on erittäin tehokas optinen kuvanvakain, jonka suorituskyky paranee entisestään käytettynä yhdessä kameran sisäisen kuvanvakaimen kanssa kameroissa, kuten Canon EOS R6. Kuvaaja huomaa voivansa kuvata käsivaralta jopa ”sinisen hetken” hämyssä ja saada silti jatkuvasti teräviä kuvia.

Paras objektiivi aloittelijalle maisemakuvaukseen: Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM

Maisemakuva pienestä, kukkulan kylkeen rakennetusta kylästä. Taustalla näkyvät meri ja taivas, molemmat kirkkaan siniset.

Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM -objektiivissa on 5 askeleen optinen kuvanvakain ja tarkennus-/säätörengas, joihin voidaan määrittää erilaisia toimintoja, kuten valotuksen korjaus, kun valittuna on automaattitarkennustila. Kuva on otettu Canon EOS RP -kameralla ja Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM -objektiivilla (105 mm:n polttovälillä, 1/320 s, f/11 ja ISO 100).

Pieni kukkakauppa espanjalaisella kadulla. Liikkeen ulkopuolella on esillä useita kukkakimppuja.

Kuvaamalla Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM -objektiivin zoomausalueen leveämmällä päällä saadaan talteen kaikki värikkään kaupunkikuvan yksityiskohdat, kun taaksepäin ei voi ottaa enää askeltakaan. Kuva on otettu Canon EOS RP -kameralla ja Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM -objektiivilla (26 mm:n polttovälillä, 1/125 s, f/6.3 ja ISO 100).

Eeppisistä näkymistä pieniin yksityiskohtiin ja kaikkeen siltä väliltä – monikäyttöinen vaihtoehto, kuten Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM, antaa kuvaajan nähdä koko tarinan. Siinä laajakulman mahdollisuudet toteutuvat lyhimmällä polttovälillään. Noin 35–50 mm:n vakiopolttovälillä saadaan erittäin luonnollinen perspektiivi, joka antaa hyvän tuntuman etu- ja tausta-alueiden tilaan, etäisyyteen ja näiden suhteeseen. Zoomausalueen pitkää päätä kohti teleobjektiivin polttovälit tiivistävät perspektiiviä, jolloin etu- ja tausta-alueet näyttävät lähentyvän toisiaan. Vaikutus on laajakulmaobjektiiviin nähden päinvastainen ja voi tuoda luovaan maisemakuvaukseen mielenkiintoisen, vaihtoehtoisen särmän.

Paras laajakulmaobjektiivi lähtötason maisemakuvaukseen: Canon RF 16mm F2.8 STM

Aallot murtuvat rantaviivalle auringon laskiessa taustalla. Valo luo auringon ympärille halo-efektin, joka lepää ääriviivoiksi pelkistyneiden kaistaleiden välissä.

Canon RF 16mm F2.8 STM -objektiivin valtava katselukulma saa aikaan välittömästi vau-efektin, kun kuvaaja kohdistaa katseensa kameran etsimeen, ja se voi muuttaa koko näkökulman maisemakuvaukseen – kirjaimellisesti. Kuva on otettu Canon EOS R6 -kameralla ja Canon RF 16mm F2.8 STM -objektiivilla (1/400 s, f/11 ja ISO 200).

Tyynessä vedessä on pieni vene, jota valaisee taustalla näkyvä auringonlasku. Etualalla näkyvä rantaviiva jatkuu taka-alalle ja ohjaa katsojan silmää kehyksen sisällä.

Polut, joet, puurivit ja muut kohteet, jotka ulottuvat etualalta taka-alalle, voivat auttaa johdattamaan katsojaa kuvan läpi, kuten rantaviiva tässä kuvassa. Kuva on otettu Canon EOS R6 -kameralla ja Canon RF 16mm F2.8 STM -objektiivilla (1/200 s, f/11 ja ISO 200).

Vaihtamalla erittäin leveään Canon RF 16 mm F2.8 STM -optiikkaan saadaan täysin uudenlainen näkymä maisemiin, sillä 16 mm:n polttovälillä kuvattaessa katselukulma kasvaa 84 asteesta hieman yli 108 asteeseen, mikä on valtava ero käytännössä.

Maisemakuvauksessa laaja katselukulma saa ihmeitä aikaan, ja kameran sisäinen korjaus tuottaa vääristymättömiä tuloksia. Siinä on myös käyttökelpoinen 25,6 mm:n tehollinen polttoväli, kun sitä käytetään APS-C-tyyppiä edustavan Canon EOS R10 -kameran kanssa.

Laajakulmaobjektiivit pystyvät vangitsemaan laajoja maisemia, mutta ne myös liioittelevat perspektiivivaikutelmaa, sillä kaikki läheisiä etualan alueita lukuun ottamatta näyttää väistyvän nopeasti kaukaisuuteen. Kolmiulotteisuuden vaikutelma saadaan laajakulmalla otettuun maisemakuvaan usein parhaiten valitsemalla etualalta kiinnostavia kohteita, jotka auttavat johdattamaan katsojan katseen rajaukseen.

Monipuolisin laajakulmazoom-objektiivi maisemakuvaukseen: Canon RF 15-30mm F4.5-6.3 IS STM

Pitkä valotus valaistuista lumpeiden lehdistä ja kukista, otettu siten, että objektiivin kuvanvakain on pois päältä, jolloin valot sumenevat.

Käsikuvauksessa Canon RF 15-30mm F4.5-6.3 IS STM hyödyntää 5,5-portaista kuvanvakainta. Tämä hämärässä kuva on otettu kuvanvakaimen ollessa pois päältä. Kuva on otettu Canon EOS R6 -kameralla ja Canon RF 15-30mm F4.5-6.3 IS STM -objektiivilla (15 mm:n polttovälillä, 1/5 s, f/8 ja ISO 400).

Pitkän valotusajan kuva valaistuista lumpeenlehdistä ja kukista. Objektiivin kuvanvakain oli käytössä kuvaa otettaessa, joten valot näkyvät terävinä.

Kuvien selkeyden ero näkyy selvästi, kun optinen kuvanvakain on käytössä. Objektiivin kuvanvakain toimii yhdessä EOS R6 -kameran sisäisen kuvanvakaimen (IBIS) kanssa, mikä parantaa lopputulosta entisestään. Kuva on otettu Canon EOS R6 -kameralla ja Canon RF 15-30mm F4.5-6.3 IS STM -objektiivilla (15 mm:n polttovälillä, 1/5 s, f/8 ja ISO 400).

Laajakulmainen zoom-objektiivi, kuten Canon RF 15-30mm F4.5-6.3 IS STM, on monikäyttöisyydessään lyömätön täyden kennokoon peilittömässä kamerassa. Monista laajakulmazoomeista poiketen tämä objektiivi on virkistävän pienikokoinen ja kevyt – se painaa vain 390 g – ja tarjoaa täyden valikoiman polttovälejä maisemakuvaukseen. Sen lisäksi, että se tarjoaa kuvaajalle hämmästyttävän leveän maksimikatselukulman, siinä on 0,52-kertainen makro-ominaisuus lähikuvia varten ja 5,5 askeleen kuvanvakain, jolla jopa käsivaralta hämärässä otetut kuvat pysyvät terävinä.

APS-C-kennolla varustettujen digitaalisten järjestelmäkameroiden kannalta Canon EF-S 10-22mm f/3.5-4.5 USM on niin ikään täydellinen valinta, ja jos olet uusi peilittömien kameroiden käytössä, objektiivi toimii myös kameroissa, kuten Canon EOS R10, käyttämällä apuna Canonin EF-EOS R -kiinnityssovitinta.

Kiinteäpolttoväliset objektiivit luovaan maisemakuvaukseen: Canon RF 24mm F1.8 MACRO IS STM ja Canon RF 35mm F1.8 MACRO IS STM

Luonnonniityllä kasvavia valkoisia kukkia keltaisilla keskuksilla. Etäisyydessä näkyy vuoria ja järvi.

Laajakulmakuvista aina maiseman pienimpien yksityiskohtien äärimmäisiin lähikuviin – Canon RF 24mm F1.8 MACRO IS STM kattaa kaiken ja on uskomattoman monipuolinen ollakseen kiinteäpolttovälinen objektiivi. Kuva on otettu Canon EOS R6 -kameralla ja Canon RF 24mm F1.8 MACRO IS STM -objektiivilla (1/125 s, f/11 ja ISO 100).

Lähikuva luonnossa kasvavista valkoisista kukista, joissa on keltaiset keskukset. Kamera on tarkennettu etualalla oleviin kukkiin, kun taas takana olevat kukat näkyvät sumeina.

Canon RF 24mm F1.8 MACRO IS STM -objektiivissa on 0,5-kertainen makrosuurennus lyhimmällä tarkennusetäisyydellä (14 cm). Pienten kohteiden koko kameran kuvakennossa on puolet luonnollisesta koosta, ja viiden askeleen kuvanvakain vähentää kameran tärähtelystä johtuvia ongelmia. Kuva on otettu Canon EOS R6 -kameralla ja Canon RF 24mm F1.8 MACRO IS STM -objektiivilla (1/1000 s, f/4 ja ISO 100).

Canon RF 24mm F1.8 MACRO IS STM yhdistää käyttökelpoisen katselukulman nopeaan f/1.8-aukkoon. Tämä voi auttaa säilyttämään nopeat suljinajat myös heikossa valaistuksessa, jos lehtien ja muiden tuulessa liehuvien maiseman elementtien liikkeet halutaan pysäyttää.

Nopean aukon lisäksi objektiivissa on myös todella lyhyt vähimmäistarkennusetäisyys, jolla syväterävyys saadaan tiukaksi. Tämä voi olla ehdoton seikka maiseman pienten kiinnostavien kohteiden kuvaamisessa ja niiden eristämisessä sumeaa taustaa vasten säilyttäen samalla kaikki kokonaiskuvan luonnon kauniit värit.

Jos haluat maltillisemman katselukulman, jolla on samat edut, Canon RF 35mm F1.8 MACRO IS STM on napakka valinta. Tämä tarjoaa maisemakuvauksessa täysin luonnollisen perspektiivin ja on erityisen tehokas äärimmäisissä lähikuvissa käsivaralta kuvattaessa, koska tällöin päästään hyödyntämään objektiivin 0,5-kertaista makrosuurennuskerrointa. Lähikuvia otettaessa nopea f/1.8-aukko antaa myös tiukan syväterävyyden, joten tausta voidaan sumentaa tehokkaasti.

Upean maiseman kauneus ja dramatiikka tarjoavat valtavasti jokaiselle valokuvaajalle. Oikealla Canon-kameralla ja objektiiveilla se saadaan tallennettua kaikessa loistossaan.

Teksti: Matthew Richards

Vastaavat tuotteet

  • Laajakulmaobjektiivi

    Canon RF 16mm F2.8 STM

    Pienikokoinen ja edullinen 16 mm:n täyden kennokoon objektiivi EOS R -sarjan kameroille. Suunniteltu vloggaajille ja luovan sisällön tuottajille.
  • Laajakulmainen kiinteäpolttovälinen objektiivi

    Canon RF 24mm F1.8 MACRO IS STM

    Pienikokoinen ja kevyt 24 mm:n kiinteäpolttovälinen objektiivi sopii täydellisesti maisemakuvaukseen, vloggaukseen sekä sisä- ja makrokuvaukseen.
  • Ultralaajakulmainen zoom-objektiivi

    Canon RF 15-30mm F4.5-6.3 IS STM

    Pienikokoinen ja kevyt 15-30 mm:n RF-zoom-objektiivi sopii täydellisesti matkoille kaupunkinäkymien, maisemien ja arkkitehtuurin kuvaamiseen sekä vloggaukseen.
  • RF-objektiivit

    RF 24-105mm F4-7.1 IS STM

    Ihanteellinen vakio-objektiivi täyden kennokoon peilittömien kameroiden ystäville. Helppokäyttöinen RF 24-105mm F4-7.1 IS STM on kevyt ja kompakti – ja valmis viemään valokuvauksen täysin uudelle tasolle.
  • Peilittömät kamerat

    EOS R6

    Mitä tahansa kuvaatkin, EOS R6 antaa vapauden olla luova täysin uudenlaisilla tavoilla.
  • Peilittömät kamerat

    EOS R10

    APS-C-kennolla varustetulla peilittömällä EOS R -kameralla voit kuvata täysin uudella tavalla.
  • Aiheeseen liittyvät artikkelit

  • Naiskuvaaja seisoo kivillä matalassa vedessä ja kuvaa vuorten ympäröimää järveä.

    MAISEMAKUVAUS

    Maisemaobjektiivihaaste

    Ammattilaiskuvaaja Verity Milligan jakaa kokemuksensa luovien maisemien kuvauksesta kahden kevyen objektiivin avulla.

  • Maisemakuva, jossa on suuri puu rinteessä ja violetti taivas.

    MAISEMAKUVAUS

    Parhaat vinkit maisemakuvaukseen

    Tutustu kuvaustekniikoihin, jotka auttavat sinua viemään maisemakuvauksesi uudelle tasolle.

  • Maisemakuvaaja katsoo Canon EOS RP -kameran etsimen läpi ja ottaa kuvan pelloista.

    MAISEMAKUVAUS

    Maisemien kuvaaminen käsivaralta

    Opi ikuistamaan upeita maisemia ilman jalustaa

  • Ennen ja jälkeen -kuva suomaisemasta, vasemmalla muokkaamaton ja oikealla mustavalkoinen.

    MUOKKAUKSEN PERUSTEET

    Tulostettavien maisemakuvien muokkaus

    Muokkaustekniikoita, joilla maisemakuvistasi tulee taideteoksia.