Liikkeen kuvaaminen: miten liike vangitaan kuvaan

Katso, miten voit hyödyntää Canon-kameran tekniikoita ottaessasi vaikuttavia kuvia liikkeestä.
Maastopyöräilijä tekee hypyn metsässä. Tausta on sumennettu.

Puutarhassa leikkivistä lapsista ja lemmikeistä virtaaviin puroihin ja vauhdikkaaseen urheiluun – liikkeen voi pysäyttää yhteen kuvaan.

Valokuvaajana sinulla on kaksi vaihtoehtoa. Voit kuvata tarkan hetken pysäyttämällä liikkeen tai näyttää liikkeen ja nopeuden käyttämällä liike-epäterävyyttä. Canon-kamera on täynnä tekniikkaa kumpaankin vaihtoehtoon, kuten seuraavassa kerromme.

Valotusaika liikkeen kuvaamisessa

Kotka lähtee lentoon puun oksalta.

Valotusaika ilmaistaan sekunneissa tai useammin sekunnin murto-osissa. Jos haluat varmistaa, että liikkuva kohde näkyy pysähtyneenä, suljin saa olla auki vain erittäin lyhyen aikaa. Luovan sumennuksen saat aikaan pitämällä sulkimen auki pitempään. Kuva on otettu Canon EOS R7 -kameralla ja Canon EF 300mm f/2.8L IS II USM -objektiivilla (1/5000 s, f/2.8 ja ISO 640). © Dani Connor.

Tärkein tekijä liikkeen vangitsemisessa kuviin on kameran valotusaika. Kannattaa kokeilla ja leikkiä valotusajalla, että löydät oman juttusi. Useimmissa peilittömissä EOS-kameroissa suurin valotusaika on joko 1/4000 s tai 1/8000 s. Joissain peilittömissä EOS-kameroissa elektroninen suljin antaa mahdollisuuden käyttää vieläkin nopeampi valotusaikoja. Asteikon toisessa päässä pitkät valotusajat mahdollistavat liikkuvien kohteiden luonnollisen epäterävyyden, joka voi olla tehokas keino luotaessa liikkeen tuntua.

Valotusajan asettaminen liikkeen kuvaamisessa

Iso lintu lentää yläpuolella siivet ojennettuina.

Jos osaat käyttää EOS (Electro-Optical System) -kameran edistyneitä toimintoja, kokeile käyttää valotusajan esivalintatilaa (Tv). Kuva on otettu Canon EOS R7 -kameralla ja Canon RF 100-500mm F4.5-7.1 L IS USM -objektiivilla (1/2000 s, f/8 ja ISO 500). © Canon Inc.

Balettitanssija vaihtaa asentoa, kädet ovat epätarkat.

Valotusajan esivalintatila (Tv) voi joko pysäyttää kohteen tai luoda epäterävän liikkeen. Kuva on otettu Canon EOS R6 -kameralla (2 s, f/10 ja ISO 100). © Canon-lähettiläs Wanda Martin

Canonin peilittömien kameroiden Tv-tilaa (Time Value) kutsutaan valotusajan esivalintatilaksi. Se sopii liikkeen kuvaamiseen, koska voit valita haluamasi valotusajan, ja kameran mittausjärjestelmä säätää aukon automaattisesti oikean valotuksen mukaiseksi.

Erittäin kirkkaassa tai heikossa valaistuksessa käytettävissä oleva valotusaikojen alue voi olla rajallinen. Tämä voi tarkoittaa sitä, että heikossa valaistuksessa kuvattaessa ei voi käyttää tarpeeksi lyhyttä valotusaikaa, jotta kohteen liikkeen saisi vangittua tai kirkkaassa valossa valotusta ei voi pidentää luovan sumennuksen aikaansaamiseksi. Tämän voi ratkaista käyttämällä kameran automaattista ISO-herkkyystilaa yhdessä valotusajan esivalintilan kanssa. Kamera asettaa sitten herkkyyden automaattisesti niin, että voit käyttää nopeaa tai hidasta valotusaikaa.

Liikkeen pysäyttäminen

Henkilö sinisessä kajakissa ratsastaa aallolla.

Mitä lähemmäs kohdetta zoomaat, sitä huomattavampaa on myös kameran tärähtely. Tärähtelyn välttämiseksi tarvitaan lyhyempää valotusaikaa. Kuva on otettu Canon EOS R6 -kameralla (1/2700 s, f/4 ja ISO 100). © Canon-lähettiläs Samo Vidic

Riippuliitäjä laskeutuu järvelle ja loiskauttaa vettä jaloillaan.

Valotusajan muuttamisen lisäksi on muitakin tekniikoita liikkeen kuvaamiseen. Kiinnitä huomio tapahtuman kannalta keskeiseen toimintaan. Yhden kohteen kuvaaminen käy hyvin, mutta kaksi yhdessä liikkuvaa kohdetta voivat tuoda paremmin esiin nopean liikkeen ja toiminnan, kuten tässä kuvassa riippuliitäjä ja veden loiskahdukset. Kuva on otettu Canon EOS R6 Mark II -kameralla ja Canon RF 70-200mm F2.8 L IS USM -objektiivilla (147 mm:n polttovälillä, 1/2000 s, f/4.5 ja ISO 400).

Valotusajan 1/250 s pitäisi riittää kävelevän henkilön liikkeen pysäyttämiseen, kun puolestaan 1/500 s on parempi, jos kohde liikkuu hieman nopeammin. Nopeammille kohteille, kuten autoille ja lentäville linnuille, on suositeltavaa käyttää vähintään valotusaikaa 1/2000 s tai 1/4000 s. On tärkeää kokeilla eri valotusaikoja, kunnes olet löytänyt itsellesi parhaimmin toimivan – muista pitää hauskaa!

Pieni koira ilmassa juostessaan kohti frisbeetä.

Kuvattaessa pieniä eläimiä tai lapsia tarkennus on helpompi pitää, jos kohde on vähintään kolmen metrin päässä kamerasta. Jos kohde on liian lähellä, tarkennuksen pitäminen on paljon vaikeampaa. Kuva on otettu Canon EOS R8 -kameralla ja Canon RF 100-400mm F5.6-8 IS USM -objektiivilla (214 mm:n polttovälillä, 1/1250 s, f/7.1 ja ISO 800).

Maastopyöräilijä tekee hypyn kaupunkimaisemassa.

Tässä kuvassa maastopyörän liike on pysäytetty käyttämällä 1/2000 sekunnin valotusaikaa ja Speedlite EL-1 -salamalaitetta. Tilanteen jännittävyys on saatu hyvin esiin. Kuva on otettu Canon EOS R5 -kameralla ja Canon RF 15-35mm F2.8L IS USM -objektiivilla (15 mm:n polttovälillä, 1/2000 s, f/3.2 ja ISO 100).

Pienillä lapsilla ja koirilla on tapana liikkua nopeasti ja ennalta arvaamattomasti, joten valotusajan 1/1000 s pitäisi riittää. Suunnilleen sama toimii kuvattaessa urheilijoita.

PowerShot-kameroiden Lapset ja eläimet -kuvaustila hyödyntää useita tarkennuskehyksiä, jotta automaattitarkennus varmasti toimii oikein seuratessaan kohteita. EOS-kameroissa, joissa ei ole Lapset ja eläimet -tilaa, käytetään Servo AF -tilaa (jatkuvaa tarkennusta).

Useimmissa Canon-kameroissa oleva Urheilu-kuvaustila on hyvä lähtökohta nopean liikkeen pysäyttämiseen. Se muuttaa kameran kuvausparametreja suosimaan lyhyitä valotusaikoja sekä seuraamaan liikkuvia kohteita jatkuvalla Servo AF -tarkennuksella ja ottamaan kuvasarjoja jatkuvalla kuvauksella. Urheilukuvauksessa on kuitenkin parempi luoda liikkeen epäterävyys valotusajan esivalintatilassa (Tv).

Canon EOS R -järjestelmän kameroissa on seurantatilan automaattitarkennus silmiin, jossa kamera tunnistaa kohteen silmät ja lukitsee tarkennuksen niihin, mikä on luotettava tapa seurata liikkuvaa kohdetta.

Liike-epäterävyyden vangitseminen

Sumennettu kuva vilkkaasta japanilaisesta kadusta.

Kun valotusaika on pitkä, liike näkyy sumennettuna. Kuva on otettu Canon EOS R5 -kameralla ja Canon RF 10-20mm F4L IS STM -objektiivilla (10 mm:n polttovälillä, 1/10 s, f/4 ja ISO 3200).

Pitkä valotusajat ja valotukset mahdollistavat kuvien liike-epäterävyyden. Liikkuvan kohteen nopeus määrittää, kuinka pitkä valotusajan on oltava.

Valotusaika 1/30 s toimii hyvin polkupyöriä kuvattaessa, autot ja moottoripyörät vaativat valotusajaksi 1/60–1/125 s. Jos haluat sumentaa vesiputouksen, parhaimmin toimii suhteellisen pitkä aika, 3–5 sekuntia. Tämä toimii hyvin myös sumennettaessa käveleviä ihmisiä pois kuvista. Niin he käytännöllisesti katsoen katoavat arkkitehtuurikuvista ja vilkkaista maisemista.

Kirkkaassa päivänvalossa voi olla vaikeaa saavuttaa liike-epäterävyyden luomiseen riittävä pitkä valotusaika, vaikka käyttäisi pientä aukkoa. Tähän voi vaikuttaa asettamalla objektiiviin ND-suotimen (Neutral Density). Se vähentää kennoon pääsevän valon määrää, jolloin voit pidentää valotusta. Joissain tapauksissa valotus voi kestää yli 30 sekuntia. Valitse siinä tapauksessa kameran käsisäätöinen kuvaustila ja käytä aikavalotusasetusta.

Liikkeen vangitseminen intervallikuvauksella

Kun nopeus on hallinnassasi, voit kuvata luovia videoita. Intervallikuvauksessa valittu määrä kuvia otetaan säännöllisin välein, mikä luo vaikutelman ajan nopeutumisesta. Ota sarja kuvia tasaisin väliajoin – lisätietoja on intervallikuvausoppaassamme.

Useimmissa EOS R -järjestelmän kameroissa on valmiina intervallivideokuvaustila, joka helpottaa vaikuttavien videoiden kuvaamista.

Liikkeen luominen zoom-sumennuksella

Epäterävä kuva punaisista lehdistä.

Liike-epäterävyyden luominen on melkoinen haaste, jos kohde ei liiku. Sen voi kuitenkin saada aikaan zoom-objektiivilla.

Valitse Tv-kuvaustila ja valitse valotusajaksi 1–4 sekuntia. Zoomaa kohteeseen ja tarkenna automaattisesti painamalla kevyesti laukaisinta. Käynnistä seuraavaksi valotus painamalla laukaisin pohjaan ja loitonna puolessa välissä sarjaa objektiivin zoomausrenkaalla. Pyri saamaan loitonnus valmiiksi samaan aikaan, kun valotus päättyy. Voit myös aloittaa loitonnuksesta ja lähentää valotuksen aikana.

Valojuovien kuvaaminen

Punaiset ja valkoiset valojuovat liikkuvat kaupungin kadulla.

Pitkän valotusajan ansiosta valojuovia voi kuvata kaupungin kadulla. Kuva on otettu Canon EOS R6 Mark II -kameralla, jossa on Canon RF 28-70mm f/2.8 IS USM -objektiivi (24 mm:n polttovälillä, 3,2 s, f/14 ja ISO 100).

Liikkuvien ajoneuvojen valojuovien kuvaaminen on hieno tapa näyttää liikkeen tuntu. Pimeässä ei ole juurikaan ylivalotuksen vaaraa, joten voit käyttää aikavalotusta ja jättää sulkimen auki tarvittaessa useaksi minuutiksikin ja saada siten kuvaan useita valojuovia. Varmista, että kamera on asetettu tukevasti jalustaan tai muulle vakaalle alustalle.

Toinen konsti on valaista liikkuva ajoneuvo salamalaitteella, jolloin valojuovien lisäksi auto, moottoripyörä, juna tai vaikka polkupyörä on myös valaistu. Salamavalo on asetettava toisen verhon salamatilaan, jotta salama välähtää valotuksen lopussa alun sijaan. Jos salama välähtää valotuksen aluksi, valojuovat näkyvät liikkuvan ajoneuvon etupuolella, eivät takana.

Panorointi kameralla

Kaksi kuraista pyöräilijää täydessä vauhdissa.

Kun seuraat liikkuvia kohteita panoroimalla kameraa, tausta sumentuu ja toiminta näyttää dynaamisemmalta. Kuva on otettu Canon EOS R6 Mark II -kameralla ja Canon RF 200-800mm F6.3-9 IS USM -objektiivilla (242 mm:n polttovälillä, 1/40 s, f/16 ja ISO 160).

Luotaessa liike-epäterävyyttä pitkillä valotusajoilla vaarana on kameran tärähtäminen, varsinkin teleobjektiiveilla. Tuloksena myös pääkohde on epäterävä. Kuvanvakain voi auttaa. Joissain Canon IS (kuvanvakain) -objektiiveissa on automaattinen panoroinnin tunnistus, joka korjaa ainoastaan pystysuuntaisen liikkeen, jos panoroit vaakatasossa.

Muissa Canon IS -objektiiveissa on vaihdettavat kaksitoimiset kuvanvakaimet, joissa tila 1 on staattisia kuvia ja tila 2 panorointia varten. Muutamissa objektiiveissa, kuten Canon RF 70-200mm F2.8L IS USM, on kolmaskin vakautustila, joka käyttää vakautusta vain itse valotuksen aikana. Tämä voi helpottaa arvaamattomasti liikkuvien kohteiden seuraamista etsimessä.

Joissakin Canonin kameroissa, kuten EOS R7 ja EOS R6 Mark II, on sisäinen kuvanvakain (In-Body Image Stabilization, IBIS). Tämä voi yhdessä optisella kuvanvakaimella varustettujen objektiivien kanssa vakauttaa kuvaa entisestään.

Lisätietoja on oppaassamme Panorointivinkkejä toiminnan kuvaamiseen.

Liikkeen lisääminen päällekkäisvalotuksella

Päällekkäisvalotuksella otettu kuva pyöräilijästä, joka tekee hypyn betonirakenteen edessä.

Päällekkäisvalotuskuva, joka on otettu jatkuvassa kuvaustilassa. Se on kätevä työkalu jatkuvan toiminnan kuvaamiseen. Kuva on otettu Canon EOS R5 -kameralla ja RF 24-70mm F2.8 L IS USM -objektiivilla (1/1600 s, f/3.2 ja ISO 200).

Useimmissa EOS R -järjestelmän kameroissa on päällekkäisvalotustoiminto. Sitä voi käyttää jatkuvan kuvaustilan rinnalla, jolloin monta toiminnan eri vaihetta tallennetaan yhteen kuvaan. Saat parhaan tuloksen, jos kohde ja tausta ovat selvästi erilaisia, esimerkiksi vaalea kohde tummaa taustaa vasten tai päinvastoin. Lisätietoja on Päällekkäisvalotuskuvausoppaassamme (saatavilla tietyillä kielillä).

Toinen vaihtoehto on käyttää salamalaitetta, kuten Canon Speedlite. Välähdysten sarja pitkän valotusajan aikana voi saada kuvattua liikkuvan kohteen useissa kohdissa paikallaan pysyvää taustaa vasten.

Kiinnostavampia videoita liikuttamalla kameraa

Videot voivat olla dynaamisempia, jos liikut kameran kanssa kuvatessasi sen sijaan, että kamera on jalustalla. Monissa Canonin peilittömissä R-järjestelmän kameroissa on videon digitaalinen kuvanvakain. Se on elektroninen kuvanvakain videoiden kuvausta varten ja voi estää kameran tärähtelyä ja antaa tasaisempia tuloksia. Se voi myös toimia yhdessä objektiivien optisten kuvanvakaimien ja Canonin EOS R5 Mark II- ja R6 Mark II -kameroiden sisäisten kuvanvakaimien kanssa.


Teksti: Matthew Richards

Vastaavat tuotteet

  • Peilittömät kamerat

    EOS R6 Mark II

    Valokuvat tai videot, toiminta tai muotokuvat – EOS R6 Mark II -kameran erinomaisen suorituskyvyn ja huippuluokan kuvanlaadun ansiosta luovuutesi pääsee oikeuksiinsa.
  • Peilittömät kamerat

    EOS R8

    Heittäydy mukaan täyden kennokoon valo- ja videokuvaukseen ja tee luovuudestasi totta.
  • Peilittömät kamerat

    EOS R7

    Tutki villiä luontoa kätevän kokoisella, nopealla APS-C-kameralla, joka takaa erinomaisen kuvanlaadun.
  • Peilittömät kamerat

    EOS R100

    Täydellisiä muistoja erinomaisen laadukkaasti helppokäyttöisellä EOS R -kameralla, joka on aina valmiina.
  • RF-objektiivit

    RF 28-70mm F2.8 IS STM

    Pienikokoinen, nopea ja kevyt f/2.8 28–70 mm:n -zoom-objektiivi täyden kennokoon kameroille, jossa on kuvanvakain ja sääsuojaus. Erinomainen valinta matkoille, muotokuvaukseen ja jokapäiväiseen luovaan kuvaukseen.
  • Speedlite-lisävaruste

    Speedlite EL-10

    Älykäs ja monipuolinen Speedlite tehostaa hallintaa ja vapauttaa luovuuden

Aiheeseen liittyvät artikkelit

Valotusaikavinkkejä

Ota valotusaika haltuun Canonin vasta-alkajille suunnatun oppaan avulla ja saat parempia toimintakuvia.

Vinkkejä panorointikuvien ottamiseen aloittelijoille

Opi ottamaan parempia toimintakuvia panoroimalla näiden vinkkien avulla.

Intervallivideoiden kuvaaminen kotona

Intervallikuvaustilassa on helppoa paljastaa liikkeen salattu maailma.

Viisi vinkkiä maisemien intervallikuvaukseen

Herätä maisemat eloon näiden intervallikuvausta koskevien vinkkien avulla.