TULOSTAMINEN

Valokuvien muokkaaminen tulostusta varten

Vaiheittain etenevä valokuvien tulostusopas, jolla päästään parhaimpiin tuloksiin.
Nainen, jolla on toisessa kädessään paketti Canonin tulostinpaperia, tutkii edessään pöydällä olevia valokuvatulosteita, joiden vieressä on auki oleva kannettava tietokone. Taustalla senkin päällä näkyy Canonin tulostin.

Valokuvatulosteista saa hienoja lahjoja ja muistoesineitä. Onnittelukorttien, kalenterien ja kodin koristeiden tekemiseen, leikekirjojen kokoamiseen tai suosikkikuvista tehdyillä tarroilla tapahtuvaan omien esineiden personointiin voidaan käyttää itse otettuja valokuvia. Tulosteista saa myös pysyviä muistoja matkoista, perhejuhlista tai perheen elämän virstanpylväistä.

Valittavana on useita tulostussovelluksia. Canonin Easy-PhotoPrint Editorin avulla kuvia voidaan muokata, rajata, vaihtaa taustoja, lisätä tekstiä tai kehyksiä ja käyttää monia muita luovia työkaluja, kuten mallipohjia, leimoja ja symboleja, sekä parannella niitä ja tulostaa ne tämän jälkeen korteiksi sekä kalentereiksi Canonin Easy-PhotoPrint Editorin avulla. Canon PRINT -sovelluksella, joka avaa luovien mahdollisuuksien maailman, on helppo tehdä myös erilaisia tulostusprojekteja.

Oman luovuuden harjoittamisen ja persoonallisten yksityiskohtien lisäämisen ohella tulosteiden halutaan edustavan parasta mahdollista laatua, joten yksityiskohtien on oltava teräviä, sävyvalikoiman runsas ja värien todenmukaisia. Tässä artikkelissa keskitytään parhaiden tulosteiden saavuttamiseen optimoimalla kuvia Canonin Digital Photo Professional -ohjelmalla (DPP) tai halutulla muokkausohjelmistolla.

Pöydällä on auki kannettava tietokone, jonka näytöllä on Canon Easy-PhotoPrint -ohjelmisto, vasemmalla on Canon-paperia ja oikealla Canon-tulostin.

Canonin Easy-PhotoPrint Editorin avulla valokuviin voidaan helposti lisätä tekstiä, kehyksiä, kuvioita ja muita luovia yksityiskohtia ennen niiden tulostamista yhteensopivilla PIXMA- ja MAXIFY-tulostimilla. Siinä on myös kertanapsautuksella toimiva Auto Photo Fix -työkalu, joka on suunniteltu nimenomaan valokuvien tulostamista varten tapahtuvaa optimointia varten.

Mies kädessään valokuva Venetsian Grand Canalista, taustalla näkyvällä työpöydällä on Canonin tulostin.

Valitse paperityyppi, joka tekee oikeutta valokuville perheen matkoista aivan erityisiin paikkoihin, ja varmista, että tuloksena syntyy muistoesine, joka on vaalimisen arvoinen.

Tulostimen valitseminen

Mitä tulostinta kannattaa käyttää? Jos olet ostamassa tulostinta, katso parhaat Canon-tulostimet valokuvia varten ja joka paikan tulostimet. Tässä jutussa oletetaan, että käytettävissä on hyvä yleiskäyttöinen mustesuihkutulostin.

On kuitenkin hyvä muistaa, että värit todennäköisesti toistuvat luonnollisemmin käytettäessä tulostinta, joka hyödyntää useampaa kuin neljän perusvärin mustetta. Esimerkiksi Canon PIXMA TS8750 -sarjassa käytetään kuutta erillistä kasettia, joista viisi on väriainepohjaisia värimusteita, jotka takaavat erinomaisen valokuvalaadun sekä parannetun väriavaruuden ja sävyalueen. Kahdeksaa yksittäistä väriainepohjaista mustekasettia käyttävä Canon PIXMA PRO-200 tarjoaa ammattitason tulostusjälkeä A3+-koossa suhteellisen edulliseen hintaan.

Paperin valitseminen

Riippumatta siitä, mitä tulostinta käytetään, sopiva paperityyppi valitaan kuvan luonteen ja tulosteen halutun tyypin mukaan. Yleisesti ottaen kiiltävät valokuvapaperit, kuten Canonin GP-501 Glossy Photo Paper, tukevat laajempaa sävyaluetta kuin mattapaperit, joten ne ovat hyvä valinta näyttäviin, laadultaan valokuvalaboratoriotasoisiin värikuviin. Mattapaperit, kuten Canonin MP-101 Matte Photo Paper, sopivat hyvin tunnelmallisempiin ja kontrastiltaan loivempiin sekä erityisesti mustavalkoisiin kuviin. Lumppupohjaisia, kangas- ja taidepapereita on saatavana erilaisilla tekstuureilla ja pinnoitteilla, ja ne voivat toimia erinomaisesti, kun kyseessä on ikimuistoinen lahja tai ainutlaatuinen koriste.

Tärkeintä on, että eri materiaaleilla on erilaiset musteen imeytymis- ja heijastusominaisuudet, minkä vuoksi tulostamisen yhteydessä on tärkeää käyttää asianmukaisia asetuksia. Parhaan tuloksen saavuttamiseksi mielessä on lisäksi pidettävä haluttu käyttötarkoitus ja optimoitava kuva käytettävälle tulostusmateriaalille.

Käyttäjä pitää kädessään valokuvatulostetta, toisessa on kannettava tietokone, jolla näkyy samasta tilaisuudesta otettuja kuvia. Pöydällä kannettavan tietokoneen ympärillä on lisää valokuvatulosteita.

Uusimmat kannettavat tietokoneet näyttävät värit yleensä liian viileinä (liian sinisinä), ja niiden kontrastisuhde on jopa miljoonan suhde yhteen – tuhansia kertoja suurempi kuin valokuvatulosteen. Vähennä näytön kirkkautta ja kalibroi värit niin, että näyttö vastaa paremmin sitä, miltä tuloste näyttää. Aloita säätämällä näytöllä näkyvä valkoinen vastaamaan käytettävän paperin valkoista.

Värienhallinta

Ennen kuvien muokkaamisen aloittamista on hyvä idea kalibroida näyttö mahdollisuuksien mukaan. Näin lopputulos saadaan vastaamaan paremmin sitä, mitä näytöllä näkyy, jolloin aikaa vieviin ja turhiin kokeiluihin sekä erehdyksiin haaskautuu vähemmän aikaa. Paras tapa on käyttää kalibrointisarjaa, mutta jos tämä on liian suuri investointi satunnaiseen valokuvatulostukseen, seuraavassa on joitain nopeita korjauksia, joita kannattaa kokeilla.

Ensinnäkin on hyvin tavallista, että tulosteet näyttävät liian tummilta, koska varjoalueilla näyttö tuo esiin enemmän yksityiskohtia kuin mitä tulosteet pystyvät toistamaan. Kaikki nykyaikaiset näytöt tukevat paljon suurempaa kirkkausaluetta kuin tulosteet, ja niiden kontrastisuhde on tavallisesti vähintään 1 000:1 ja usein paljon enemmän. Vertailun vuoksi paras kiiltävä valokuvapaperi voi päästä tummimman mustan ja kirkkaimman valkoisen välillä kontrastisuhteeseen 200:1, kun taas mattapaperin vastaava voi jäädä vain 100:1:een. Tarkempi käsitys siitä, miltä tuloste tulee näyttämään, saadaan vähentämällä näytön kirkkautta.

Toiseksi nykyaikaiset LCD-näytöt ovat yleensä liian sinisiä, varsinkin uusina (värit usein lämpenevät – muuttuvat keltaisemmiksi – näytön ikääntyessä). Windowsissa asia korjataan valitsemalla Asetukset > Näyttö > Kalibroi näytön väri. Macissa avataan Ohje-valikko ja tehdään haku Näytön kalibrointiavustaja. Näyttöjen valkoisen pisteen (värilämpötilan) oletusasetus on tavallisesti D65 tai 6500K – kokeile muuttaa tämä arvoon D50 tai 5000K. Tai yksinkertaisemmin, määritä valkoinen piste niin, että näytön valkoinen vastaa sen paperin valkoista, jolle tulostetaan, niissä valaistusolosuhteissa, joissa sitä katsotaan – ja varmista, että näytön kirkkaus ei pääse huijaamaan silmää.

Tarkista lopuksi väriasetukset. Valitse DPP-ohjelmasta ensin Työkalut > Asetukset ja sitten Värinhallinta. Ensimmäisestä vaihtoehdosta, Töiden väriavaruus ei kannata välittää – ammattivalokuvaajat kuvaavat joskus käyttäen Adobe RGB:tä, joka on laajempi väriavaruus, mutta jos omat kuvat on otettu käyttäen sRGB-väriavaruutta, vaihtamisesta ei ole käytännön hyötyä. Valitse käytettävä tulostin Tulostusprofiili-ponnahdusikkunasta. DPP käyttää värienhallintaan ICC-profiileja näitä tukevien tulostimien yhteydessä. Profiilit sisältävät tietoja laitteiden tarkoista väriominaisuuksista ja mahdollistavat näin paremman väritarkkuuden.

Valitse viereiseen Värien sovitusperuste -kohtaan Suhteellinen kolorimetrinen. Tämä asetus tarkoittaa, että jos kuva sisältää värejä, jotka jäävät tulostimen toistoalan tai värialueen ulkopuolelle, ne muunnetaan lähimmiksi tulostettaviksi väreiksi muun osan kuvasta säilyessä ennallaan. Valittaessa Havaintoon perustuva kaikki kuvan värit säädetään siten, että niiden välinen suhde säilyy, ja usein huomataan, että tällöin värikuvista tulee haalistuneita, ja ne näyttävät tylsiltä. Suhteellista kolorimetriaa käytettäessä värit muuttuvat yleensä vähemmän.

Canon DPP:n näyttökuva, jossa parannetaan halaavaa hääparia esittävän kuvan luminanssia.

Canonin Digital Photo Professional (DPP) -ohjelmisto tarjoaa enemmän vaihtoehtoja kuin älypuhelinsovellukset, jolloin käyttäjä voi tehdä esimerkiksi kohdennettuja säätöjä haluamiinsa väreihin kunkin värialueen sävyn, kylläisyyden ja valoisuuden liukusäätimillä.

Muokkauksen perusteet

Jos käytettävissä on RAW-tiedosto, joka sisältää kaikki kennon tallentamat väri- ja sävytiedot, editointia varten jää enemmän pelivaraa. Jos kuvia ei kuitenkaan ole otettu RAW-tilassa, DPP:tä voidaan tästä huolimatta käyttää niiden tulostamista varten paranteluun, vaikka kaikki työkalut ja komennot eivät tällöin olekaan käytettävissä. Jos lähtökohtana on TIFF- tai JPEG-muoto, paras tapa on säilyttää alkuperäinen ja tehdä kuvasta työkopio.

RAW-tiedostojen tapauksessa hyvä tapa lähteä liikkeelle on korjata mahdolliset optiset poikkeamat käyttämällä DPP:n Digitaalinen objektiivin optimoija -toimintoa (edellyttäen, että kuva on otettu tuetulla kameralla ja tuetulla objektiivilla) tai Objektiivin korjaus -ruudun työkaluilla, jotka voivat korjata mm. reunojen tummumisen ja objektiivin vääristymien tapaisia vikoja. JPEG-kuvien tapauksessa kuviin on tehty useita objektiivikorjauksia jo kamerassa.

DPP:n 4.17-versioon lisätty tilauspohjainen Neural Network Image Processing käyttää kunkin kuvan eri alueiden analysointiin ja kuvan sisältöön perustuviin valikoiviin parannuksiin koneoppivaa tekoälyä. Se pystyy tarkentamaan yksityiskohtia, käyttämään tehokkaampaa kohinanvaimennusta vähemmän yksityiskohtia sisältävillä alueilla ja korjaamaan objektiivin puutteista johtuvia virheitä sekä vääristymiä. Tilaamista kannattaa harkita, jos valokuvia tulostetaan usein tai halutaan tulostaa kuvia elämän tärkeistä ja ainutkertaisista tilaisuuksista, kuten häistä.

Canon DPP:n näyttökuva kuvasta, jossa morsian valmistautuu. Alivalottuneet alueet on korostettu sinisellä, ylivalottuneet punaisella.

DPP:ssä on erittäin käyttökelpoinen valojen ja varjojen varoitusnäyttö, joka voi varoittaa alueista, joihin liittyy leikkautumisen (sävyjen yksityiskohtien menetyksen) vaara. Punainen peittokuva näyttää kirkkaat alueet, jotka saattavat tulostua sävyttömän valkoisina, kun taas sininen peittoalue näyttää varjoalueet, jotka ovat vaarassa tulostua ilman yksityiskohtia. Tämä näyttö voi auttaa käyttäjää tekemään sopivat kirkkaus- ja sävysäädöt.

Rajaaminen ja sommittelu

Mieti seuraavaksi kuvan sommittelua. Jos tarkoitus on tehdä tuloste, jonka kuvasuhde poikkeaa alkuperäisestä kuvasta, vaikkapa neliömäinen 1x1-muotokuva tai leveä 16x9-maisema, rajaa kuva niin, että kehystys on haluttu, eikä tärkeitä elementtejä jää pois kuvasta. Luovaa ilmettä tavoiteltaessa kuva voidaan rajata myös niin, että siitä poistetaan ei-toivotut tai häiritsevät alueet tai huomio keskitetään tiettyyn elementtiin. Mielenkiintoa voidaan lisätä tai vino horisontti oikaista kiertämällä kuvaa.

Sommittelun periaatteet, kuten kolmasosien sääntö, voivat auttaa johdattelemaan silmää tehokkaalla kehystyksellä. Pystykuvassa tiukka rajaus voi lisätä vaikutusta, mutta yleensä kannattaa välttää kohteen sijoittamista suoraan kuva-alan keskelle – epäsymmetriset sommittelut parantavat kuvan dynamiikkaa.

Toimivan tulosteen kannalta kannattaa välttää rajaamista hyvin pienelle kuvan alueelle, joka ei aina sisällä riittävästi yksityiskohtia. Canon on kuitenkin esitellyt tilauspohjaisen läpimurtotyökalun Neural Network Upscaling Toolin,1 jolla kuvan tarkkuus voidaan kaksinkertaistaa ja saada aikaan paljon fotorealistisempia tuloksia kuin perinteisellä skaalauksella. Tämä Canonin syväoppivaan kuvankäsittelytekniikkaan perustuva työkalu voi olla ehdoton, jos valokuvaa on rajattu voimakkaasti tai sen pikselit eivät vain riitä kuvan tulostamiseen suuressa koossa.

On myös olemassa se mahdollisuus, että rajaamisen sijasta häiritsevän tarkka tausta sumennetaan. Tässä vaiheessa voidaan siirtyä luovempaan editointiin korjailemalla vaikkapa värisävyjä DPP:n valkotasapainon säädön avulla, retusoimalla virheitä tai ei-toivottuja yksityiskohtia tai tyylittelemällä nopeasti ja vaivattomasti suodattimilla ja kuvatyyleillä. Kuva voidaan saada näyttämään esimerkiksi vanhalla kertakäyttökameralla otetulta, tai sille voidaan antaa vanhentava seepiaviimeistely – vaihtoehtoja on runsaasti.

Kuvakaappaus Canonin DPP-ohjelmistosta, jossa näkyy histogrammi ja muita Gamma Adjustment -työkalupaneelin komentoja.

Jos kuva DPP:n Gamma Adjustment -työkalupaneelissa näyttää liian tummalta tai liian haalistuneelta, histogrammin yläpuolella olevan Auto-painikkeen (A) napsauttaminen korjaa tilanteen nopeasti. Varmista, että histogrammi kattaa koko alueen vasemmalta oikealle ja laskeutuu ulottuen molempiin päihin. Jos se päättyy ennen jompaakumpaa päätä (kuten tässä esimerkissä), vedä sen alla olevia markkereita (B) sisäänpäin pisteisiin, joissa kuvaaja saavuttaa minimi- tai maksimiarvon. Näin tummimmista varjoista tulee tasaisen mustia ja kirkkaimmista kohdista puhtaan valkoisia. Tämä täysin tummasta täysin vaaleaan ulottuva alue saa tulostetun kuvan näyttämään rikkaammalta ja intensiivisemmältä, erityisesti käytettäessä kiiltävää valokuvapaperia.

Kuvakaappaus Canonin DPP-ohjelmistosta, jossa näkyvät lisätyökalupaneelin säätimet, joita ovat mm. kontrasti, värikylläisyys ja terävyys.

DPP:n lisätyökalupaneeli sisältää sävyn, värin ja terävyyden säätöön tarkoitetut säätimet. DPP:ssä alueita ei voi peittää ja käyttää terävöitystä paikallisesti, kuten joissakin muokkausohjelmistoissa, esim. Adobe Photoshopissa,2, mutta ihon tekstuurin ja muiden suhteellisen vähän yksityiskohtia sisältävien alueiden karkeistuminen voidaan välttää käyttämällä DPP:n Unsharp Mask -komentoa (käytettävissä RAW-tiedostoille), pitämällä Fineness-asetus pienenä ja nostamalla Threshold-asetusta, mikä rajoittaa terävöinnin selkeisiin reunoihin.

Sävyjen ja dynamiikan säätäminen

Jos kuva on tumma tai kontrasti loiva, kirkkaus ja kontrasti voidaan korjata automaattisesti DPP:n automaattisella valotuksen optimoinnilla. Kaivattaessa lisää hallintaa kannattaa avata DPP:n työkaluruutu, joka on tarkoitettu gamma-luvun säätämiseen. Kameran tapaan tämä DPP:n toiminto näyttää histogrammin eli graafisen esityksen kuvan sävyistä tummimmista vaaleimpiin. Jos kuvaajan jommastakummasta päästä osa leikkautuu pois, kuvan kirkkaiden tai tummien alueiden yksityiskohtia menetetään ja osa sävyistä häviää.

Aloita napsauttamalla histogrammin yläpuolella olevaa Auto-kohtaa, joka säätää automaattisesti valkoisen ja mustan pisteen sekä keskipisteen nollaten samalla automaattisen valotuksen optimoinnin ja kontrastin. Tämän jälkeen kirkkautta, valkotasapainoa ja muita asetuksia voidaan säätää manuaalisesti.

Monet haluavat kuviinsa lisää tehoa nostamalla kylläisyyttä ja kontrastia – tätä varten kannattaa kokeilla DPP:n lisätyökalujen ruutua. Kirkkauden säädön liukusäätimellä voidaan muuttaa myös kokonaisvalotusta. Joskus on hyvä idea vaalentaa kuvaa kokonaisuudessaan, jos tulostetaan mattapintaisille papereille, jotka voivat näyttää vähemmän valkoisilta. Mutta tätä ei kannata liioitella – lopeta, kun valkoiset alueet näyttävät enemmän valkoisilta kuin harmailta. Jos kuva alkaa näyttää luonnottomalta, loivenna varjoja ja säädä kirkkaita alueita liukusäätimillä.

Tarvittaessa kuvan haluttujen osien kirkkautta, kontrastia, sävyä ja kylläisyyttä voidaan hienosäätää käyttämällä DPP:n osittaissäätöjen työkaluruutua.

Kuvakaappaus Canonin DPP-ohjelmistosta, jossa näkyy yksityiskohta iltahämärässä otetusta valokuvasta joenvarresta. DPP:n tarkennusikkunassa pilvien kohina näkyy selvästi.

Heikossa valossa otetuissa valokuvissa esiintyy usein kohinaa erityisesti varjoalueilla, ja liiallinen terävöinti voi pahentaa tätä entisestään, kuten DPP:n oikeanpuoleisen paneelin tarkennusikkunan lähikuvasta näkyy.

Kuvakaappaus Canonin DPP-ohjelmistosta, jossa näkyy sama iltahämärässä otettu kuva joen varresta, missä kuvan kohinaa on huomattavasti vähemmän.

DPP-ohjelmisto tarjoaa erittäin tehokkaat kohinanvaimennustyökalut, jotka voidaan kohdistaa sekä luminanssikohinaan (rakeisuus) että krominanssikohinaan (väripilkkuihin). Vertaa tässä näkyvää lähikuvaa alkuperäiseen.

Terävöinti tulostamista varten

Terävöinnin tulee aina olla viimeinen vaihe. Paras lopputulos saadaan, jos kuva on aluksi mahdollisimman puhdas, joten kuvan kohina kannattaa käsitellä ensin (ja välttää JPEG-tiedostojen toistuvaa avaamista ja tallentamista – kuvanlaatu heikkenee joka kerta). Terävöintiä tai kohinan vähentämistä varten kuvaa kannattaa katsoa 100 %:n suurennuksella niin, että vaikutus tulee selvästi näkyviin.

Kaikki valokuvat hyötyvät terävöinnistä jonkin verran, koska tulostaminen luontaisesti hieman pehmentää kuvia, mutta tämä vaihtelee paperityypin mukaan – mitä enemmän mustetta imeytyy ja haihtuu, sitä suurempi on pehmennysvaikutus. Tämä tarkoittaa, että kangaspaperille tulostaminen edellyttää enemmän terävöintiä kuin puolikiiltävälle tai kiiltävälle paperille tulostaminen. Kiiltävälle valokuvapaperille tulostettaessa terävöintiä tarvitaan vähemmän.

DPP:n terävyystyökalu parantaa kontrastia kuvan reunoilla niin, että syntyy vaikutelma suuremmasta terävyydestä, kun taas epäterävä maski antaa enemmän hallintaa – siinä on erilliset voimakkuuden, hienouden ja raja-arvojen säätimet. Photoshopin kaltaisten ohjelmistojen vastineista poiketen epäterävä maskityökalu on DPP:ssä käytettävissä vain RAW-tiedostojen yhteydessä.

Mitä tahansa työkalua käytetäänkin, terävöintiä on syytä käyttää valikoivasti – vältä terävöintiä tilanteissa, joissa siirtymien halutaan olevan asteittaisia, esimerkkejä ovat mm. ihon pehmeät sävyt tai sumeat taustat. Tasaisten värialueiden terävöiminen voi tuoda kuvaan ei-toivottua kohinaa. DPP-version 4.17 Neural Network Image Processing -työkalulla paras teho saadaan automaattisesti terävöittämällä hienoja yksityiskohtia ja tekstuuria, kun taas kuvan suhteellisen vähän yksityiskohtia sisältävät alueet säilyvät sävyiltään tasaisina ja ulkoasultaan kohinattomina.

Parhaan tulostuksen asetukset

Oletko valmis tulostamaan? Sen sijaan, että valitsisit vain Tulosta, valitse Tiedosto > Tulosta tarkoin asetuksin. Jätä tarkkuudeksi 350 dpi, joka on DPP:n tulostamisen oletusarvo. Paras tulos saadaan asettamalla Tulostuslaadun asetukseksi Korkea. Asianmukaisten omien asetusten (kuten edellä) pitäisi huolehtia värien yhteensovittamisesta, mutta käytettävä paperi on tärkeää valita avattavasta Paperityyppi-valikosta – väärien asetusten valitseminen tässä voi tehdä tyhjäksi kaiken kovan työn.

Tämän oppaan ohjeilla saat valokuvista aina kaiken irti, minkä tuloksena saadaan tulosteita, joita on ilo näyttää tai jakaa - katso myös ammattilaisen huippuvinkit perhevalokuvien esillepanoon.


Teksti: Alex Summersby

  1. Tilauspohjainen Neural Network Upscaling Tool löytyy vain Windows-versiosta, ja siitä on saatavilla kuukauden ilmainen kokeiluversio. Jos tilaat Neural Network Processing Toolin, Neural Network Upscaling Tooliin ei tarvita lisätilausta.
  2. Adobe ja Photoshop ovat Adoben tavaramerkkejä tai rekisteröityjä tavaramerkkejä Yhdysvalloissa ja/tai muissa maissa.

Vastaavia tuotteita

Aiheeseen liittyvät artikkelit

  • PERUSTEET

    Tulostettavaksi kuvaaminen

    Seitsemän parasta vinkkiä muistojen ikuistamiseen tulostettavassa muodossa.

  • Ennen ja jälkeen -kuva hääparista järvenrannassa, vasemmalla pimeä, muokkaamaton kuva, oikealla CPP:ssä muokattu vaaleampi versio.

    MUOKKAUKSEN PERUSTEET

    Erityisten valokuvien muokkaaminen

    Paranna erityisissä tilaisuuksissa ottamiasi valokuvia näillä helpoilla valokuvien muokkausvinkeillä.

  • HÄÄVALOKUVAUS

    Luo oma hääalbumisi

    Oman hääalbumin tekeminen voi olla palkitsevaa. Lue asiantuntijavinkeistämme, miten se onnistuu.

  • Ennen ja jälkeen -kuva hääparista ruohikossa, vasemmalla pimeä, muokkaamaton kuva, oikealla CPP:ssä muokattu vaaleampi versio.

    VALOKUVIEN MUOKKAUS / JÄLKIKÄSITTELY

    RAW-kuvien muokkaaminen DPP-ohjelmistolla

    Katso miten voit muokata, hienosäätää ja parannella RAW-kuvia Canonin DPP-ohjelmistolla.