Sarjan aiemmissa artikkeleissa keskustelimme muotikuvaajien Nina Zimolongin, Ian Hippolyten ja Emmanuel Oyeleken kanssa muotikuvaamisen demokratisoitumisesta ja siitä, miten he ovat itse luoneet uraa alalla. Tässä artikkelissa tutustumme tarkemmin kameroihin ja objektiiveihin, joilla nämä valokuvaajat herättävät muotikuvansa eloon, sekä kuulemme heidän ajatuksiaan siitä, miten he ohjaavat mallejaan ja varmistavat onnistuneet muotikuvaukset.
Kalustovinkit muotikuvaamiseen
Ninan suositukset
Nina käytti taipaleensa alussa Canon EOS 5D Mark II -kameraa ja EF 50mm -objektiivia (joka tunnetaan leikkisästi nimellä ”nifty fifty”). Tämän päivän peilitön vastine voisi olla täyden kennokoon EOS R6 Mark II yhdistettynä RF 50mm F1.8 STM -objektiiviin. Ajan myötä hän säästi Canon 70–200 mm:n objektiiviin, josta tuli hänen luottovalintansa useimmissa töissä. Tämän päivän vastine sille on RF 70-200mm F2.8L IS USM eli yksi Canonin ammattilaistason f/2.8-zoom-objektiivien kolmikosta.
”Ihastuin todella 70–200 mm:n objektiiviin. Luulen, että se johtui syvyydestä. Se on jotain muuta kuin mitä silmä näkee, ja juuri siksi se on minusta niin mahtava.”
Tällä hetkellä hän käyttää peilitöntä EOS R5 Mark II -kameraa ja RF 85mm F1.2L USM -objektiivia. ”Aloitteleville kuvaajille suosittelisin kuitenkin EOS R8- tai EOS R7 -mallia. Molemmat ovat kevyitä peilittömiä kameroita, joita on helppo käyttää ja jotka sopivat hyvin sekä valokuvien että videoiden kuvaamiseen. Jos kuvaaminen kallistuu enemmän sisällöntuotannon tai hybridikuvaamisen puolelle, EOS R6 Mark II on uskomattoman monipuolinen – nopea, intuitiivinen ja erinomainen vähäisessä valossa.”
Objektiiveista Nina suosittelee Canonin monipuolista RF 24-70mm F2.8L IS USM -objektiivia. ”Se on terävä ja nopea ja kattaa riittävän suuren polttovälialueen muotokuvien, muodin, dokumenttien ja kulissien takana -sisällön kuvaamiseen.” Jos budjetti on tiukka, RF 28-70 F2.8 IS STM on erinomainen vaihtoehto. RF 35mm F1.8 MACRO IS STM on kompakti kiinteäpolttovälinen objektiivi, joka mahdollistaa upean bokehin ja terävät yksityiskohdat. Se sopii hyvin sekä valokuvaamiseen että videoiden kuvaamiseen käsivaralta.
Nina käyttää Canon EOS R5 Mark II -kameraa, jossa on Canon RF 85mm F1.2L USM -objektiivi. Aloitteleville kuvaajille hän suosittelee kevyempää ja helppokäyttöisempää EOS R8- tai EOS R7 -kameraa ja RF 85mm F2 MACRO IS STM -objektiivia. © Nina Zimolong
Ian kuvaa aina käsivaralta, koska silloin hän pystyy liikkumaan studiossa, ja Canon EOS R5 on hänen mielestään tähän tarkoitukseen juuri sopivan kokoinen ja painoinen. EOS R6 Mark II on toinen helposti käsiteltävä täyden kennokoon vaihtoehto. © Ian Hippolyte
Ianin suositukset
Ianin ensimmäinen kamera oli Canon EOS 600D, jonka hän toteaa olleen ”todella aloittelijaystävällinen” – erityisen hyödyllisenä hän piti sen kääntyvää LCD-näyttöä. Tämän päivän peilitön vastine sille voisi olla Canon EOS R10, mutta Ianille EOS R5 oli kamera, joka ”todella mullisti kuvaamisen” – erityisesti sen automaattitarkennuksen ansiosta.
”Uskon, että aloittelevalle kuvaajalle EOS R10 olisi erinomainen vaihtoehto. Se on pieni ja kevyt ja sillä saa sekä laadukkaita kuvia että 4K-videota, joten se on täydellinen valinta hybridikuvaajille ja sisällön tuottamiseen.”
Objektiivien osalta Ian suosittelee aloittamaan kameran mukana toimitettavalla RF-S 18-45mm F4.5-6.3 IS STM -objektiivilla, mutta sen kaveriksi ”kannattaa myös harkita kiinteäpolttovälistä RF 35mm F1.8 MACRO IS STM -objektiivia, joka toimii hyvin vähässä valaistuksessa ja mahdollistaa leikittelyn syväterävyydellä”.
Emmanuelin suositukset
Yksi ensimmäisistä kameroista, joita Emmanuel käytti ammattimaisesti, oli Canon EOS 60D. ”Se oli kevyt, edullinen ja luotettava.” Nykyään hän käyttää EOS R5 Mark II -kameraa, jota hän kutsuu ”peilittömäksi voimanpesäksi sekä valokuvien että videoiden kuvaamiseen korkeimmalla tasolla". Objektiiveina toimivat RF 50mm F1.2L USM ja RF 85mm F1.2L USM.
Kaikille alalla aloitteleville, joiden tavoitteena on kuvata ammattimaisesti sekä valokuvia että videoita, hän suosittelee EOS R6 Mark II -kameraa, sillä se on ”ihanteellinen jokapaikanhöylä: 24 megapikselin valokuvat, 4K-video ja erinomaiset hämäräkuvausominaisuudet. Se sopii erinomaisesti tapahtumien, muotokuvien ja kulissien takana -sisällön kuvaamiseen ja sisällöntuotantoon. Käytän sitä itse kaiken videosisältöni kuvaamiseen.”
Hybridityöskentelyyn Emmanuel suosittelee nopeaa ja kevyttä zoom-objektiivia, kuten RF 28-70 F2.8 IS STM, jonka kuvanvakain ja muuttumaton enimmäisaukko f/2.8 auttavat saamaan tasalaatuisia tuloksia.
Emmanuel sanoo EOS R5 Mark II -kameran mullistaneen hänen työnkulkunsa. ”Automaattitarkennus, 45 megapikselin resoluutio, sisäinen kuvanvakain ja upea videolaatu tekevät siitä täydellisen valinnan hybridikuvaajien tarpeisiin.” Muotikuvauksen voi aloittaa kuitenkin myös ilman huippukalustoa: ”Canon on tuonut laadukkaita vaihtoehtoja säännönmukaisesti saataville eri hintaluokkiin”, hän toteaa.
Emmanuel muistelee, että alussa hänelläkään ei ollut suurta studiobudjettia tai huippukalustoa. ”Canonin aloittelija- ja keskitason mallistosta löysin kuitenkin työkalut, joilla pystyin kuvaamaan ammattilaistason muotisisältöä. Kameroiden luotettavuus, intuitiivinen muotoilu ja väritekniikka antoivat minulle mahdollisuuden keskittyä tarinankerrontaan ja valaistukseen, jotka ovat molemmat muotikuvauksessa olennaisen tärkeitä – ilman teknisiä rajoituksia. Se oli todella voimaannuttavaa.” Kuva on otettu Canon EOS R5 -kameralla ja Canon RF 50mm F1.2L USM -objektiivilla (1/200 s, f/5 ja ISO 200). © Emmanuel Oyeleke
Turvallisia tiloja ja upeita kuvia
Vaikka varusteilla on väliä, Nina uskoo, että kuvaaja ei välttämättä tarvitse hienointa mahdollista kalustoa. Tekniikka on lopulta se, joka saa kuvat erottumaan muista. ”Kyse on siitä, miten otat kuvan ja sommittelet sen.”
Hänen mukaansa tärkeintä on yhteys. ”Pyrin tietoisesti luomaan turvallisen ja avoimen tilan, jossa ihmiset tuntevat itsensä nähdyiksi, kuulluiksi ja ymmärretyiksi. En kiirehdi kuvaamaan. Keskustelen kohteen kanssa, etsin sopivan rytmin ja jätän tilaa hengittää. Olen huomannut saavani parhaat kuvat, kun kuvaajan ja kohteen välille syntyy luottamus – kun henkilö lakkaa olemasta varuillaan ja vain on.
”Uskon myös ohjaamiseen energian enkä hallinnan kautta. Ohjaan hienovaraisesti, annan mieliala- tai liikeohjeita mutta jätän persoonalle tilaa loistaa. Olipa kohde sitten malli, artisti tai joku, jota ei ole ikinä valokuvattu, taikuus syntyy hetkinä, joiden aikana hän tuntee olevansa täysin oma itsensä.”
Myös Ianille viestintä on olennaisen tärkeää. ”Jotta saisin kaiken irti kuvauskohteistani, yritän aina kertoa heille visioni mahdollisimman tarkasti. On tärkeää muistaa, että prosessi perustuu yhteistyölle. Siksi näytän kuvauskohteilleni myös tunnelmatauluja ja visuaalista viitemateriaalia, jotta he saavat käsityksen siitä, mitä tavoittelen. Myös hyvän musiikin soittamisesta kuvauspaikalla on apua!”
Emmanuelin lähestymistapa on hämmästyttävän samankaltainen. ”Käytän muutaman minuutin siihen, että saan muodostettua yhteyden kohteeseeni”, hän sanoo. ”Riippumatta siitä, onko henkilö kokenut malli vai ensikertalainen, haluan hänen tuntevan olonsa turvalliseksi, nähdyksi ja kunnioitetuksi. Näin saan esiin aidot ilmeet.”
”Annan selkeitä ohjeita mutta säilytän tunnelman leikkisenä ja yhteistyölle rakentuvana”, hän lisää. ”Musiikki, nauru ja rohkaisu auttavat ihmisiä avautumaan ja irrottelemaan.”
Ninan, Ianin ja Emmanuelin ajatukset osoittavat, että juuri artistin visio herättää tarinan eloon – oikeanlaisen kaluston ja yhteistyön tuella. Se on hyvä muistutus siitä, että valokuvaamisessa ei ole kyse vain kuvan saamisesta vaan sellaisen tarinan kertomisesta, joka puhuttelee katsojaa kauan kuvan ottamisen jälkeen.
Lue lisää:
Vastaavat tuotteet
-
- Säästä 300 €
EOS R6 Mark II
Valokuvat tai videot, toiminta tai muotokuvat – EOS R6 Mark II -kameran erinomaisen suorituskyvyn ja huippuluokan kuvanlaadun ansiosta luovuutesi pääsee oikeuksiinsa. -
-
- Säästä 250 €
RF 24-70mm F2.8L IS USM
Anna täyden kennokoon peilittömällä kameralla kuvatuille kuville ammattimainen ilme 24–70 mm:n zoom-objektiivilla, jossa on nopea aukko ja viiden askeleen kuvanvakain. -
-
- Säästä 65 €
RF 85mm F2 MACRO IS STM
RF 85mm F2 MACRO IS STM on kompakti ja lähelle tarkentava objektiivi, jonka 5 askelen kuvanvakain takaa huippuluokan terävyyden. -
-
- Säästä 65 €
RF 35mm F1.8 MACRO IS STM
Valovoimainen hybridikuvanvakaimella varustettu 35mm f/1.8 MACRO -objektiivi laajakulmakuvaukseen ja lyhyille tarkennusetäisyyksille. -
-
RF-S 18-45mm F4.5-6.3 IS STM
EOS R -sarjan APS-C-vakio-zoom-objektiivi sopii täydellisesti jokapäiväisiin tilanteisiin, kuten perhe-, lifestyle-, muoto- ja lomakuvaukseen.