MAISEMAKUVAUS

Korosta kunkin vuodenajan ainutlaatuista kauneutta

Matkavalokuvaaja Benjamin Hegyi neuvoo, miten otat ja muokkaat kuvia niin, että tavoitat kunkin vuodenajan ainutlaatuisen tunnelman.
Korkealta kuvattu näkymä Tonavalta kohti Budapestin Gellérthegya Unkarissa. Sävy on lämpimän punainen ja oranssi.

Jokainen vuodenaika palkitsee kuvaajan ainutlaatuisilla väreillä, sävyillä ja tunnelmilla. 18-vuotiaasta unkarilaisesta valokuvaaja Benjamin Hegyista on tullut sosiaalisessa mediassa vuodenaikasisällön inspiroiva auktoriteetti, joka jakaa ammattitaitoisesti muokattuja ja viimeisteltyjämatka-, kaupunki- ja maisemakuviaan 40 000 innokkaille seuraajilleen Instagramissa.

Tässä ovat hänen huippuvinkkinsä eri vuodenaikojen tunnelman voimistamiseen.

1. Mieti lopullista kuvaa

Lago di Braies Etelä-Tirolissa Italiassa, taustalla Dolomiitit. Etualalla on puiset portaat ja useita veneitä.

Kesäisissä valokuvissa Benjaminia miellyttää enemmän maisema kirkkaassa auringonpaisteessa kuin kultaisena hetkenä heti auringon noustua tai juuri ennen auringonlaskua. Tämän Italian Etelä-Tirolin Lago di Braiesissa otetun kuvan keskipäivän aurinko tuottaa voimakkaat ja eloisat värit koko näkymään etualan veneistä taustan Dolomiitteihin. Kuva on otettu Canon EOS 700D -kameralla (jonka seuraaja on Canon EOS 850D) ja Canon EF-S 10-18mm f/4.5-5.6 IS STM -objektiivilla (10 mm, 1/80 s, f/4.5 ja ISO 100). © Benjamin Hegyi

Veneitä Lago di Braiesilla Italian Etelä-Tirolissa. Kuvan värien voimakkuutta on korostettu muokkaamalla.

Muokatessaan tätä kuvaa sosiaalista mediaa varten Benjamin teki vain vähän muutoksia, koska hänestä tuntui, että sommittelu toimi täydellisesti. Etualan portaat johdattavat katseen veneisiin taustan vuorten keskellä. Hän kertoo: "Halusin kuitenkin, että eri elementit – veneet, vesi, portaat, vuoret – pomppaavat esiin, joten vahvistin värejä ja lisäsin kontrastia." © Benjamin Hegyi

"Kun otan vuodenaikakuvia, mietin aina, miten muokkaan niitä myöhemmin", Benjamin sanoo. "Tietyn ilmeen ja tunnelman luomisessa on muokkaaminen on yhtä tärkeää kuin kuvan ottaminen. Nämä kaksi vaihetta täydentävät toisiaan."

Benjamin suunnittelee kuvansa niin, että ne heijastavat hänen tuntojaan kuvan oton hetkellä. "Älä mieti, että sinun pitäisi kuvata todellisuutta, vaan luo mieluummin sellainen näkymä, jonka näet mielessäsi", hän sanoo. "Kuvasta tulee valokuvan ja maalauksen risteytys. On kuitenkin tärkeää välttää ylilyöntejä, ettei lopputulos näytä teennäiseltä ja luonnottomalta.

Suosittelen käyttämään aina RAW-laatutilaa, koska sen myötä saat eniten vapauksia käsitellä kuvia myöhemmin", hän lisää. "RAW-kuvissa voit säätää muun muassa valkotasapainoa, kirkkaita ja hämäriä kohtia sekä värien toistoa. Se kaikki korostaa vuodenajan tunnelmaa."

Benjaminilla on käytössä sama kamera, jonka hän sai lahjaksi täyttäessään 13 vuotta, Canon EOS 700D (jonka seuraaja on Canon EOS 850D), sekä kaksi zoom-objektiivia: Canon EF-S 10-18mm f/4.5-5.6 IS STM, avarien maisemien kuvaamiseen sopiva ultralaajakulmainen objektiivi, ja Canon EF-S 18-135mm f/3.5-5.6 IS STM, joka on laajan zoomausalueensa ansiosta erittäin monipuolinen. Hän kertoo näiden välineiden olevan ihanteellisia, koska matkavalokuvaajalle koko ja paino ovat tärkeitä tekijöitä.

Yhtä lailla pienikokoinen ja edullinen paketti on saatavilla Canonin uuden sukupolven täyden kennokoon peilittömissä EOS R -järjestelmän kameroissa, esimerkiksi Canon EOS RP sekä Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM- Canon RF 50mm F1.8 STM -objektiivit. Voit myös käyttää EF-S-objektiiveja EOS R -järjestelmän kameroissa EF-EOS R -kiinnityssovittimen avulla.

2. Mieti sommittelua ja valaistusta

Lago di Carezza Italian Etelä-Tirolissa kirkkaana kesäpäivänä. Taustalla olevat Dolomiitit heijastuvat järven tyynestä vedestä.

Tämä näkymä kuvattiin Lago di Carezzalla, Italian Etelä-Tirolissa kirkkaana kesäpäivänä. Sommitelma on täydellinen, mutta taivas ja taustan kalpeat vuoret olivat paljon kirkkaampia kuin niiden tummat heijastukset vedestä. Tällaisissa olosuhteissa Benjamin usein tasapainottaa valotusta kameran HDR-kuvaustoiminnolla tai valotuksen haarukoinnilla – ottamalla useita kuvia, joissa näkymän eri osat valotetaan oikein – ja yhdistämällä kuvat myöhemmin. Kuva on otettu Canon EOS 700D -kameralla ja Canon EF-S 10-18mm f/4.5-5.6 IS STM -objektiivilla (10 mm, 1/200 s, f/5.6 ja ISO 100). © Benjamin Hegyi

Laventelipelto, sinitaivaan pienet pilvet näyttävät kiertyvän kohti puiden peittämän kukkulan takaa nousevaa aurinkoa.

Keväinen näkymä Unkarin maaseudulla. Benjaminin mukaan katseen aurinkoon ohjaava pilvikuvio oli puhdas sattuma, mutta tässäkin sommitelma on virheetön. Laventelipelto oli varjossa ja melko tumma, mutta kuvan dynaaminen alue oli riittävä, jotta Benjamin pystyi tehostamaan keväistä valoa vaalentamalla etualaa ja vahvistamalla värejä. Kuva on otettu Canon EOS 700D -kameralla ja Canon EF-S 10-18mm f/4.5-5.6 IS STM -objektiivilla (10 mm, 1/200 s, f/4.5 ja ISO 100). © Benjamin Hegyi

Muokkaus on isoin osa Benjaminin prosessia, mutta hänen mielestään on myös tärkeää sommitella näkymät vuodenajan mukaan. "Luminen tai huurteinen puu korostaa talvista tunnelmaa", hän sanoo. "Keväällä pintaan nousevat värikkäät kukat. Syksyllä voit keskittyä väriään vaihtaviin kullanvärisiin lehtiin. Huolellinen sommittelu voi parantaa vuodenaikojen luonnollista tunnelmaa.

"Eri vuodenaikoina kuvaamisessa toimivat parhaiten eri vuorokaudenajat", Benjamin lisää painottaen sitä, että valon laatu vaihtelee suuresti vuodenajasta toiseen. "Talvella on hyvä kuvata juuri ennen auringonnousua ja heti auringonlaskun jälkeen. Tuossa hämärän vaiheessa, sinisenä hetkenä, sinisen sävy on tunnelmallinen. Jos näkymässä on lunta, kuvaa päiväsaikaan, jotta saat kuvaan terävän ja kirkkaan juhlavan ilmeen.

"Kesällä monet maisemakuvaajat valitsevat mielellään aamun tai illan, mutta minä pidä siitä, että aurinko on korkealla", hän jatkaa. "Se tuo paremmin esiin vihreiden niittyjen eloisat värit ja maiseman lämmön.

"Kevät on upeaa uuden elämän aikaa. Myös minulle. Heti auringon noustua on hyvä aika kuvata kukkivia kasveja, mutta myöhemmin päivällä voimakkaasti paistavan auringon valo toimii yhtä hyvin, joskus jopa paremmin.

"Syksyllä on paras kuvata kultaisen hetken aikaan, heti auringonnousun jälkeen ja juuri ennen auringonlaskua", Benjamin sanoo. "Aurinko on alhaalla, ja sen värit ovat ihastuttavan, lämpimän syksyisiä."

3. Vangitse kuviisi mahdollisimman paljon yksityiskohtia

Korkealta kuvattu näkymä Tonavalta kohti Budapestin Gellérthegya Unkarissa.

Benjamin kuvasi tämän näkymän Tonavalta Budapestissa, Unkarissa auringon laskiessa myöhäiskeväällä. Pitkä valotusaika mahdollisti HDR-vaikutelman voimistamat runsaat yksityiskohdat etualan puista keskivaiheiden rakennuksiin. Hän myös korosti tämä sivun ylälaidassa näkyvän valmiin kuvan vuodenajan tunnelmaa vahvistamalla oransseja värejä. Kuva on otettu Canon EOS 700D -kameralla ja Canon EF-S 18-135mm f/3.5-5.6 IS STM -objektiivilla (18 mm, 2 s, f/9 ja ISO 100). © Benjamin Hegyi

Valkoinen joutsen ui sinisellä järvellä talvella. Järven rannalla, vuoren rinteellä on lumen peittämä kuvauksellinen kylä.

Talvinäkymä Itävallan Hallstattissa. Heikosta valaistuksesta ja sumusta huolimatta Benjamin sai vangittua kuvaansa runsaasti rakennusten yksityiskohtia, joita hän tehosti lisäämällä kontrastia. Hän myös vahvisti talven tunnelmaa korostamalla sinistä. Kuva on otettu Canon EOS 700D -kameralla ja Canon EF-S 18-135mm f/3.5-5.6 IS STM -objektiivilla (18 mm, 1/200 s, f/5,6 ja ISO 100). © Benjamin Hegyi

Useissa Canon-kameroissa on maisemakuvaustila, mutta Benjamin haluaa pitää kaikki kameran asetukset hallinnassaan. "Käytän aina käsisäätöistä kuvaustilaa, jotta voin helposti säätää sekä aukkoa että valotusaikaa ja saada juuri sellaisen valotuksen kuin haluan." Jos kuvaat EOS R -järjestelmän kameralla, valotuksen simuloinnin avulla voit nähdä, miten valotusasetusten muutokset vaikuttavat kuvaan sekä etsimessä että takanäytössä. Digitaalisessa järjestelmäkamerassa tämä toimii käytettäessä takanäyttöä Kuvaus näytöllä -tilassa.

Useissa Canon-kameroissa on HDR (High Dynamic Range) -kuvaustila, joka sopii erinomaisesti yksityiskohtien tallentamiseen kirkkailla ja tummilla alueilla. Näin valotus on paljon tasapainoisempi näkymissä, joissa kontrasti on voimakas.

"Kamerassani on HDR-kuvauksen vastavalon hallintatila", Benjamin sanoo. "Kun otat yhden kuvan, kamera tallentaa kolme erillistä, valotushaarukoitua kuvaa ja yhdistää ne HDR-kuvaksi." Jos kamerassasi ei ole HDR-tilaa, voit ottaa useita kuvia hieman eri valotuksilla ja yhdistää ne myöhemmin muokkausvaiheessa. Canonin maksuttomassa Digital Photo Professional (DPP) -ohjelmistossa on tätä helpottava sisäänrakennettu HDR-työkalu. Käytä jalustaa, jotta kamera ei pääse liikkumaan peräkkäisten valotusten aikana.

Kuvattaessa yöllä tai heikossa valaistuksessa Benjamin suosittelee käyttämään pitkiä valotusaikoja, jotta kuviin tallentuu mahdollisimman paljon yksityiskohtia, "niitäkin, joita silmä ei näe". Kameran aikavalotusasetus mahdollistaa yli 30 sekunnin valotusajat, mutta niitä varten on kokeiltava eri aikoja, jotta saa haluamansa vaikutelman. Tarkista kuvat kameran nestekidenäytössä ja ota tarvittaessa uusia kuvia. Vältä sumeat kuvat käyttämällä jalustaa.

4. Paranna vuodenajan tunnelmaa muokkaamalla

Sumu peittää vuoret aamun valjetessa slovenialaisella Bledjärvellä. Etualan suuret lehdet roikkuvat näkymässä.

Tämän syksyisen kuvan eteeristä tunnelmaa vahvistavat ruskeat lehdet, slovenialaiselta Bledjärveltä nouseva sumu ja aamun ensimmäisen auringonsäteet. Benjaminin mukaan etualan näkymää rajaavat lehdet tuovat syvyyttä ja vahvistavat vuodenajan tuntua. Kuva on otettu Canon EOS 700D -kameralla ja Canon EF-S 18-135mm f/3.5-5.6 IS STM -objektiivilla (27 mm, 1/125 s, f/9 ja ISO 100). © Benjamin Hegyi

Sumu peittää vuoret aamun valjetessa slovenialaisella Bledjärvellä. Etualan lehdet ja kauempana olevat vuoret ovat keltaisempia ja järven vesi sinisempää.

Benjaminin mielestä vuoret ja varsinkin etualan lehdet näyttivät liian vihreiltä, joten hän lisäsi syksyn tuntua muuttamalla vihreän sävyjä keltaisen-oranssin suuntaan. "Lisäsin myös veteen sinistä ja sumuun valoa. jotta se erottuu paremmin", hän kertoo. © Benjamin Hegyi

Vaikka Benjamin ei olisi kuvannut HDR-tilassa, hänen oma tyylinsä on lisätä eloisia värejä ja tyyliin liittyvää kontrastia. Hänen vuodenaikojen kuvissaan yhtä tärkeää on kunkin kuvan valkotasapainon ja valotuksen säätäminen niin, että eri vuodenajoille tyypilliset valon ominaisuudet pääsevät esiin.

Kaikki nämä alkusäädöt voi tehdä Canonin maksuttomassa Digital Photo Professional (DPP) -ohjelmistossa, joka on suunniteltu Canon-kameroilla otettujen RAW-kuvien muokkaamiseen. Siinä on useita Picture Style -kuvatyylejä, joilla kuviin saa nopeasti halutunlaisen ilmeen ja tunnelman kuin suoraan kamerasta. Näitä ovat esimerkiksi Landscape (maisema), joka parantaa terävyyttä ja korostaa värisävyjä ja -kylläisyyttä, jotta taivaan ja kasvillisuuden sinisistä ja vihreistä väreistä saa voimakkaita ja eloisia. Kaikkia RAW-tiedostossa käytettyjä kuvatyylejä voi hienosäätää ja ne voi poistaa tai korvata toisella kuvatyylillä. Lisää tyylejä voi ladata maksutta. Niitä ovat Nostalgia, Clear, Twilight, Emerald, and Autumn Hues (nostalgia, selkeä, hämärä, smaragdinvihreä ja syksyn sävyt), joilla vuodenaikojen tunnelmaa on helppo lisätä kuviin.

DPP:n tehokkailla Color Adjustment -värinsäätötyökaluilla muutetaan tiettyjen värivalikoimien sävyjä, kylläisyyttä ja kirkkautta, jotta esimerkiksi talvimaiseman sinisistä väreistä tai kesäkuvan lämpimistä sävyistä saa vaikuttavampia. Benjamin käyttää usein Adobe Photoshopin säätötasoja, joilla saa aikaan samanlaisia tehosteita. "Talvikuvissa painotan sinisiä sävyjä lisäämällä peittoyhdistämistilaan tyhjän kerrosjoukon ja värittämällä alueet pehmeällä sinisellä siveltimellä käyttäen matalaa peittävyysarvoa", hän kertoo. "Syyskuviin voi lisätä painotuksia ja tunnelmaa värittämällä alueita keltaisillä ja oransseilla sävyillä.

"Muutan kontrastia ja kirkkautta aina säätötasoilla", hän lisää, "koska tasomaskien avulla voi käsitellä tiettyjä kuvan alueita." Tämä on ihanteellista silloin, kun hän on muuten tyytyväinen kuvaan, mutta tuntee, että tunnelman välittäminen vaatii joidenkin osien korostamista.

5. Anna kuvien puhua puolestasi sosiaalisessa mediassa

Sumu täyttää laaksot metsien peittämien vuorien välissä auringon noustessa.

Tällä Sloveniaan suuntautuneella kuvausmatkalla Benjamin nousi aamuneljältä, jotta varmasti ehti paikalle, kun syksyinen aurinko nousi sumuisten vuorten takaa. Hänestä kuitenkin tuntui, että kuvan tunnelma ei ollut ihan sellainen, jollaisena hän näkymän koki. Kuva on otettu Canon EOS 700D -kameralla ja Canon EF-S 18-135mm f/3.5-5.6 IS STM -objektiivilla (135 mm, 1/500 s, f/5,6 ja ISO 100). © Benjamin Hegyi

Sumu täyttää laaksot metsien peittämien vuorien välissä. Syksyistä tunnelmaa parantavat lisätty kontrasti ja lämmin värisävy.

Benjamin toi esiin yksityiskohtia, esimerkiksi kuvan keskivaiheilla rinteessä olevat rakennukset, lisäämällä kontrastia, mikä korostaa näkymän mittasuhteita, ja voimisti vuodenajan tunnelmaa korostamalla syksyn värejä. Hän sanoo seuraajiensa sosiaalisessa mediassa arvostavan tällaista vuodenajan voimakasta ja suoraa esittämistä. © Benjamin Hegyi

Kun jaat kuviasi sosiaalisessa mediassa, kilpailet huomiosta miljoonien muiden kuvien kanssa. Benjaminin mielestä on tärkeää kehittää oma tyyli, jolla erotut joukosta.

"Aloitin jäljittelemällä muiden valokuvaajien tyylejä, mutta luulisin kehittäneeni nyt oman, ainutlaatuisen tyylini", hän kertoo. "Tälle pohjalle olen rakentanut esiintymiseni Instagramissa. Suosituimmat valokuvat heijastelevat asioita, joista ihmiset nauttivat eri vuodenaikoina, ja näyttävät luonnon muuttumisen. Vuodenaikoihin liittyvät kuvat ovat suosituimpia kuviani, ja niitä jaetaan ahkerasti maailmalla.

"Olen nyt siinä pisteessä. että kuviani käyttävien maisema- ja matkavalokuvaustoimistojen kanssa kuvani tavoittavat miljoona katselijaa. Juju on siinä, että en markkinoi itse itseäni vaan annan kuvieni tehdä sen."



Teksti: Matthew Richards



Adobe, Lightroom ja Photoshop ovat Adoben tavaramerkkejä tai rekisteröityjä tavaramerkkejä Yhdysvalloissa ja/tai muissa maissa.

Vastaavat tuotteet

Aiheeseen liittyvät artikkelit