MAISEMAKUVAUS

Liikkeen kuvaaminen pitkällä valotusajalla: Redline Challenge -voittajan vinkit

Piotr Skrzypiec, vuoden 2021 Redline Challenge -haasteen Valoa pimeyteen voittaja, kertoo, miten maisemista saa dynaamisempia kuvaamalla kauniita valojuovia.
Auton valojuovat iltavalaistuksessa kaarevalla sillalla. Paksu, pilvimäinen sumu peittää sillan tukirakenteita ja sen alla olevaa maata.

Piotr Skrzypiec on päivisin turistiopas, öisin hän kuvaa valojuovia. Hän käyttää tietojaan kauniista kuvauspaikoista ja pitkän valotusajan tekniikoistaan ottaessaan vaikuttavia maisemakuvia Sloveniassa ja muualla. Ei siis ollut yllätys, että hänet valittiin Canonin ensimmäisen Redline Challenge -haasteen voittajaksi.

Kuvauskilpailun tehtävänannon, valoa pimeyteen, oli tarkoitus saada harrastajavalokuvaajat kokeilemaan rajojaan. Kolme Piotrin kuvista pääsi tuomarien lopulliselle parhaiden listalle, ja hänen tunnelmallinen kuvansa sumuun katoavasta sillasta valittiin voittajaksi.

Käyttämällä pitkää valotusaikaa Piotr muutti liikkuvien autojen terävät ajovalot notkeiksi valojen juoviksi. Pitkässä valotusajassa kameran suljin voi olla auki sekunneista tunteihin. Kuvassa liikkuvat kohteet näkyvät sumeina. Tämä tekniikka ei vaadi erikoiskameraa tai -objektiivia, ja tulokset voivat olla vaikuttavia. Liikkeen sumentamisen lisäksi pitkillä valotusjoilla saa maksimoitua kameraan tulevan valon määrän ja pienennettyä ISO-arvoa, mikä parantaa kuvanlaatua.

Nyt Piotr palaa muiden otostensa kuvauspaikoille ja antaa vinkkejä samanlaisten valojuovakuvien ottamiseen.

1. Älä kuvaa yöllä

Yölliset valojuovat tiellä, joka kulkee lumisen ja metsäisen vuoren rinnettä kohti valkoisia, harmaakattoisia rakennuksia.

Piotrin mielestä valojuovakuvien ottaminen on melko selkeää puuhaa. "Tarvitset vain normaalin kameralaitteiston, jalustan ja hyvän paikan", hän sanoo. "Tämäntyyppisen kuvan ottaminen ei ole monimutkaista, ja and kameran näytössä on aina fantastinen kuva. Toisinaan näitä kuvia ei tarvitse edes muokata, koska ne ovat erinomaisia sinällään." Kuva on otettu Canon EOS 5D Mark IV -kameralla ja Canon EF 16-35mm f/2.8L USM -objektiivilla (jonka seuraaja on Canon EF 16-35mm f/2.8L III USM) (18 mm, 25 s, f/11 ja ISO 1000). © Piotr Skrzypiec

Hämärässä on paljon parempi ottaa valojuovakuvia kuin keskellä yötä, koska taivas on tumma, mutta edelleen riittävän värikäs, jotta kuvasta tulee mielenkiintoinen. Jos kuva on musta ja tylsä, se voi tuntua raskaalta, joten ala kuvata, kun ympäröivää valoa on niin paljon, että rakennukset, vuoret ja muu maisema erottuvat. "Kyse on niistä 20 minuutista sinisen hetken lopussa", Piotr sanoo. "Sen jälkeen varjot näyttävät liian tummilta ja valot liian kirkkailta, jotta kuvasta tulisi tasapainoinen."

2. Tee taustatyö

Valojuovat sydämenmuotoisella tiellä, kullankeltaiset ja punaiset valot ajo- ja takavaloista

Liikenne on keskeinen tekijä – mutta ole tarvittaessa valmis omiin toimenpiteisiin. "Valtatiellä on aina liikkeellä autoja. Tällä nimenomaisella sydämenmuotoisella tiellä ei aina ole. Kun kuvasin tätä tietä vuonna 2014, odotin kaksi tuntia, että sinne tulisi auto. Siksi tätä kuvausta varten pyysin vaimoani ajamaan autollamme tiellä." Kuva on otettu Canon EOS 5D Mark IV -kameralla ja Canon EF 24-105mm f/4L IS USM -objektiivilla (jonka seuraaja on Canon EF 24-105mm f/4L IS II USM) (50 mm, 30 s, f/8 ja ISO 800). © Piotr Skrzypiec

Tämä voi kuulostaa itsestään selvältä, mutta varmista, että valitsemasi tie näkyy siihen vuodenaikaan, jolloin aiot kuvata sitä. Maisema voi näyttää lupaavalta talvella, mutta kesällä parhaan näkymän voivatkin peittää puut.

"Kannattaa etsiä ympäristöään korkeammalla oleva paikka, josta kuvata, jotta näet tien selkeästi", Piotr ehdottaa. "Muutama vuosi sitten palasin tälle paikalle keskellä kesää. Vaikka tien sydänmuodon pystyi erottamaan yöllä juovien perusteella, viinitarha esti näkemästä sitä selkeästi. Sen jälkeen on tehty paljon parannuksia. Valokuvaajia varten on rakennettu lava, jossa on tilaa vähintään kymmenelle jalustalle. Ja edessä olleita viiniköynnöksiä on leikattu, joten tien kaunis muoto näkyy paremmin"

3. Suunnittele sommittelu

Valojuovat mutkaisella vuoristotiellä iltavalaistuksessa, näkyvät selkeästi kaukaisuuteen.

Turvallisuus on tärkeintä kuvattaessa tietä pimeässä. "Käytä näkyvää liiviä ja taskulamppua, että varmasti näyt", Piotr sanoo. "Minkään kuvan takia ei kannata loukkaantua, joten varmista, että jalustasi seisoo turvallisesti, varsinkin, jos kuvaat sillalta tai muusta tavallista korkeammalla olevasta paikasta." Kuva on otettu Canon EOS 5D Mark IV -kameralla ja Canon EF 16-35mm f/2.8L USM -objektiivilla (24 mm, 562 s, f/9 ja ISO 200).

Vaikka otakin kuvia yön kynnyksellä, tee valmistelut päivänvalossa, jotta sinulla on tarpeeksi aikaa sommitella kuvasi. "Kun haluaa ottaa hyvän kuvan, on mietittävä taustaa ja etualaa ja niiden täyttämistä", Piotr neuvoo.

"Kannattaa myös miettiä liikenteen valojuovaa, joka vie katseen etualalta taustaan. Parhaiten tämä onnistuu, jos kuvattavana on S:n muotoinen tie, joka kiemurtelee näkymässä vaikkapa kirkolle tai vuorelle tai muuhun yhtä ilmeiseen pisteeseen."

4. Pidä kuvat terävinä

Nuori poika kuvaa viinitarhaa ylhäältä Canon-kameralla, joka on jalustalla.

Piotr vei poikansa Jurekin Dreisiebnerin maatilan kuvauksiin, missä hän kertoi tukevan jalustan käytön tärkeydestä. Harjoittelematta käsivaralta pitkillä valotusajoilla kuvatessa kameran tärinä voi sumentaa kuvan. Piotrin tapaan kahden sekunnin itselaukaisun käyttäminen estää kameran tärähtämisen laukaisinta painaessa, mutta käyttää voi myös kaukolaukaisinta, jollaisia ovat esimerkiksi Canon-kaukolaukaisin RC-6, Canon-kaukolaukaisin RS-60E3, langaton kaukolaukaisin Canon BR-E1 Wireless Remote Control, tai Canon Camera Connect -sovellusta.

Jotta kuvassa olevat liikkumattomat osat pysyvät terävinä, kameran on oltava tukevasti jalustassa, eikä kameraan saa koskea valotuksen aikana. "Minä käytän kameran kahden sekunnin itselaukaisua", Piotr paljastaa. "Tarkistan vain sommittelun, painan laukaisinta, ja kahden sekunnin kuluttua valotus alkaa."

Canonin peilittömissä ja järjestelmäkameroissa on itselaukaisutoiminto. Piotr käyttää myös peilin lukitustoimintoa järjestelmäkameroissa, joissa se on käytettävissä. Se lukitsee peilin pois tieltä ja hidastaa valotuksen aloittamista vähentäen kameran sisältä tulevien värähtelyjen mahdollisuutta pilata kuvan terävyyttä. "Peilittömässä kamerassa ei ole tätä ongelmaa", Piotr sanoo, "koska ei ole sitä peiliä."

5. Kuvaa vielä pitempään

Lähikuvassa valojuovat sydämenmuotoisella tiellä, näkyvissä myös punatiilinen rakennus ja viinitarha.

"Juuri tällä sydämenmuotoisella tiellä valotusajan on oltava vähintään 30 sekuntia", Piotr sanoo. "Tämä siksi, että tien ajaa 30 sekunnissa, jos et ole F1-kuljettaja! Kun otat itse valojuovakuvia, mittaa aika, jossa ajoneuvo kulkee kuvattavan matkan, ja aseta se valotusajaksi. Säädä sitten aukko ja ISO-arvo niin, että kirkkauden taso on oikea. Kuva on otettu Canon EOS 5D Mark IV -kameralla ja Canon EF 24-105mm f/4L IS USM -objektiivilla (88 mm, 30 s, f/9 ja ISO1000). © Piotr Skrzypiec

Mahdollisuus hallita valotuksen kestoa on tärkeää. Kaikissa EOS-kameroissa – Canon EOS 4000D:stä Canon EOS 5D Mark IV -kameraan – voi valottaa 30 sekuntiin asti. Valotusajan esivalinta (Tv) -tilassa voit asettaa tietyn valotusajan, ja kamera säätää sopivan aukon automaattisesti. Sitten voit asettaa ISO-arvon tilanteen mukaan.

Manuaalisessa (M) tilassa sinä valitset aukon, jotta saat säädettyä tarkkuuden täydelliseksi. Jotta voit edelleen mukauttaa asetuksia Canonin täyden kennokoon peilittömissä kameroissa, esimerkiksi Canon EOS RP:ssä, on myös Joustava arvo (Fv) -tila. Tämä on käytännössä täysin automaattinen tila, jossa voit milloin tahansa itse hallita suljinaikaa, aukkoa ja/tai ISO-arvoa.

Jos valotusaika on pidempi kuin 30 sekuntia, on käytettävä aikavalotustilaa. Joidenkin EOS-kameroiden valintakiekossa on B-asetus, mutta toisissa kameroissa on valittava Manuaalinen tila ja selattava 30 sekunnin valotusajan ylittävään asetukseen.

6. Valotuksen asettaminen

Kuvan läpi kulkevien auton valojuovien kuvaaminen vaatii melko pitkän valotusajan, mutta tarkka aika vaihtelee. Piotr selittää: "Kaikki riippuu tien tyypistä ja liikenteen määrästä. Valtatiellä ei tavallisesti tarvita 30 sekunnin valotusaikaa, koska autoja ja valoja on paljon. Mutta sitten on hiljaisempia paikkoja, joissa valotusaikojen on oltava pidempiä.

"Pyrin aina käyttämään valotusaukkoa f/8 tai f/11. Aukkoa f/8 suurempaa ei juuri kannata valita, koska silloin osa kuvasta ei välttämättä ole terävä. ISO-arvon voi hyvin nostaa arvoon ISO 800. Kuvan mahdollista kohinaa voi korjata kuvaa muokatessa. Uusimmissa kameroissa, kuten palkinnoksi saamassani Canon EOS R5:ssä, ISO 800 on täysin käyttökelpoinen, sitä käyttäessä kuvassa ei näy minkäänlaista kohinaa." EOS R5:n ISO-alue on ISO 100–51 200, joten ISO 800 on herkkyyden pienemmässä päässä, jolloin kuvanlaatu on erinomainen vähäisessäkin valossa.

7. Valitse oikeat välineet

Öiset valojuovat kaksisuuntaisella tiellä, yhteen suuntaan punainen, toiseen valkoinen ja kullankeltainen, ohittavat paljaat talviset lumihuippuisen vuoren alla.

Yleinen ongelma on valojuovien katkeaminen, kun autot ovat pysähtyneet tai eivät ole kulkeneet koko matkaa. "Tämän voi korjata käyttämällä pidempää valotusta", Piotr sanoo. "Jos 30 sekuntia ei riitä, vaihda aikavalotustilaan ja pidä kaukolaukaisimella suljin auki niin kauan kuin on tarpeen." Kuva on otettu Canon EOS 5D Mark IV -kameralla ja Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6L IS USM -objektiivilla (100 mm, 30 s, f/10 ja ISO100). © Piotr Skrzypiec

Ammattimaisten valojuovakuvien ottaminen ei vaadi L-sarjan ammattilaisobjektiivia. Pienikokoinen, kevyt objektiivi, kuten Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM tai RF 35mm F1.8 Macro IS STM on helpompi kantaa, ja kuvat ovat edelleen tarkkoja.

"Tarkan kuvan ottaminen vaatii tavallisesti melko pienen aukon käyttämistä, joten objektiivin enimmäisaukon ei välttämättä tarvitse olla f/1.8 tai f/2.8", Piotr sanoo. "Käytän aina zoom-objektiiveja, koska silloin on enemmän sommitteluvaihtoehtoja, mutta objektiivin valinta ei ole niin tärkeä kuin muut tekijät, kuten jalustan käyttäminen ja liikenteen määrä. Kuvan on vain oltava terävä, siinä kaikki!"

Siinä se. Valojuovien kuvaaminen on hieno tapa opetella hallitsemaan valotusta ja kuvaamaan jotain, mitä ei näe paljaalla silmällä. Se ei myöskään vaadi kameralaitteistolta kovin paljon, mutta voi olla valtavan palkitsevaa – kysy vaikka Piotrilta!

Teksti: Marcus Hawkins

Vastaavia tuotteita

Aiheeseen liittyvät artikkelit

  • VALAISTUSTEKNIIKOITA

    Valolla maalaaminen kuvissa

    Maalaa itse upeita kuvia käyttämällä valonlähteitä ja pitkää valotusaikaa.

  • VALOKUVAUKSEN PERUSTEET

    Ota kuvia etäyhteydellä

    Tutustu etäkuvauksen etuihin kaikessa valokuvauksessa.

  • MUSTAVALKOKUVAT

    Pitkän valotusajan mustavalkokuvaus

    Lue, miten Stephen McNally kuvaa valloittavia mustavalkoisia maisemakuviaan käyttämällä pitkää valotusaikaa.

  • LIIKKEEN KUVAAMINEN

    Liikkeen vangitseminen kuviin

    Katso, miten voit vangita liikkeen ja lisätä liikkeen tunnetta kuviin.