light trail over empty road

Valotuksen käyttäminen valokuvauksessa

Valokuvaus pitkällä valotusajalla

Pitkällä valotusajalla tarkoitetaan aikoja muutamasta sekunnista muutamaan tuntiin. Tällä tekniikalla voi saada vaikuttavia maisemakuvia.

Kamera on ensin kiinnitettävä jalustaan. Käsivaralta kuvatessa jo yhden sekunnin valotusaika aiheuttaa kuvan sumenemista. Aseta ISO-herkkyys kuvauskohteen mukaan, valitse Valotusajan esivalinta (Tv) -tila ja säädä valotusajaksi enintään 30 sekuntia. Kaukolaukaisin, esimerkiksi kaukolaukaisin RC-6, kaukolaukaisin RS-60E3 tai langaton kaukolaukaisin Canon BR-E1, tai kahden sekunnin itselaukaisu estää laukaisimen painamisesta aiheutuvan kameran tärähtämisen.

Kuten yllä olevasta esimerkistä näkyy, maapallon liike pitkän valotusajan kuluessa on saanut aikaan tähtien juovat öiselle taivaalle.

Haasteena pitkien valotusaikojen käyttämisessä päivällä on valotusajan asettaminen niin, että kuvaan tulee riittävästi liikettä. Valotusajan pitäisi olla useita sekunteja, joten muista pitää ISO-herkkyys ja aukon arvo pienenä. Kannattaa myös kuvata pilvisellä säällä, varjossa tai päivän päätteeksi, kun valo on himmeämpää. Voit myös hankkia objektiiviin kiinnitettävän, valoa suodattavan suotimen. Harmaasuodin toimii parhaiten. Joissain kompaktikameroissa, esimerkiksi PowerShot G7 X -sarjassa, on valmiina harmaasuodin, jonka voi ottaa käyttöön ja poistaa käytöstä valikossa.

Veden liike sumennettiin pienellä ISO-arvolla 100 ja aukon arvolla f/16 sekä valotusajoilla 1/10 ja 30 sekuntia.

Aiheeseen liittyvät artikkelit
A woman dressed in a bright red winter jacket walks towards the Skógafoss waterfall in Iceland, as heavy snow falls around her.

MAISEMAKUVAUS

Vaikuttavaa maisemakuvausta

Täydellisen maisemaselfien kuvaaminen luonto- ja maisemakuvaaja ja vaikuttaja Ása Steinarsin opeilla.

Light Painting Photography

VALOLLA MAALAAMINEN KUVISSA

Maalaaminen kuvissa käyttäen valonlähdettä ja pitkää valotusaikaa

Valomaalauksista on tullut hyvin suosittuja, koska tällä tekniikalla on helppoa saada hienoja ja mielenkiintoisia kuvia ilman erikoisvälineitä.

Create light trails

MAISEMAKUVAUS

Valojuovien ikuistaminen

Pitkien valotusaikojen käyttö valojuovien ikuistamisessa: vinkkejä Canonin Redline Challenge -haasteen voittajalta.

Aiheeseen liittyvät tuotteet

Aiheeseen liittyvät artikkelit

Inspirointiosiostamme löydät parhaat kuvausvinkit, osto-oppaat ja haastattelut – eli kaiken mitä tarvitset löytääksesi juuri sinulle sopivan kameran tai tulostimen ja herättääksesi seuraavan ideasi henkiin.

Palaa vinkkeihin ja tekniikkoihin