Muotokuvaobjektiivilla onnistut paremmin

Valitsemalla erikoisobjektiivin sen mukaan, onko tarkoitus täyttää koko ruutu vai kuvata muotokuvia kadulla laajakulmalla, auttaa nostamaan muotokuvauksesi uudelle tasolle.
Photographer Corinne Cumming showing an image on the back of the Canon EOS R6 Mark III to the members of a band she is photographing in a studio.

Useimmissa EOS-kameroissa on yleisobjektiivi, joka soveltuu lähes kaikkiin kuvaustilanteisiin. Jos kuitenkin haluat viedä valokuvaustasi eteenpäin, kannattaa sijoittaa erilaisiin objektiiveihin, jotka sopivat valitsemaasi tyylilajiin, esimerkiksi muotokuvaukseen. Valitsemasi objektiivin tekijät polttovälistä ja enimmäisaukosta painoon ja kokoon vaikuttavat ottamiisi valokuviin.

Mikä tekee muotokuvaobjektiivista hyvän?

Muotokuvaobjektiivin erottaa muista ensisijaisesti polttoväli ja enimmäisaukko, mutta sopivimman Canon-muotokuvaobjektiivin valintaan vaikuttavat muutkin asiat.

Objektiivien yhteensopivuus

Ensiksi kannattaa pohtia kameraa ja siihen parhaiten sopivia objektiiveja. Canon EOS R -järjestelmän peilittömät kamerat, kuten Canon EOS R6 Mark III, EOS R8 ja EOS R100, antavat mahdollisuuden käyttää Canonin parhaita muotokuvaukseen sopivia objektiiveja. EOS R -järjestelmän kamerat ja objektiivit käyttävät RF-kiinnitystä, jonka 12-nastainen liitäntä tukee uskomattoman nopeaa ja luotettavaa automaattitarkennusta. Peilittömän tekniikan luovien mahdollisuuksien ansiosta RF-kiinnitys on erinomainen investointi myöhemmin hankittavien valokuvauslaitteiden kannalta.

Mallin pään ja vartalon ympärille kietoutuu useita värikkäitä valojuovia. Kuvattu mustaa taustaa vasten Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM -zoom-objektiivilla.

Vain 88,8 mm:n pituinen kuvanvakaimella varustettu Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM -objektiivi on monipuolinen vaihtoehto muotokuvaukseen. Kuva on otettu Canon EOS R6 -kameralla (jonka seuraaja on Canon EOS R6 Mark III) ja Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM -objektiivilla (44 mm, 8 s, f/16 ja ISO 100).

Kuvanvakain

Seuraavaksi kannattaa muistaa, ettei aina ole mahdollisuutta käyttää jalustaa otettaessa muotokuvia. Tässä kuvaan mukaan tulee kuvanvakautus. Esimerkiksi Canon RF 35mm F1.8 MACRO IS STM-, RF 85mm F2 MACRO IS STM- ja RF 24-105mm F4-7.1 IS STM -objektiiveissa on kuvanvakain, joka varmistaa, että käsivaralta kuvatuista otoksista tulee teräviä. Parempi vakautus mahdollistaa suljinajan pidentämisen, jolloin sisään pääsee enemmän valoa, mikä puolestaan antaa kuvaajalle pelivaraa kuvata kaikissa valaistusolosuhteissa.

Vakaus paranee entisestään, kun kuvanvakaimella varustetun objektiivin kanssa käytetään kameraa, jossa on rungon sisäisen kuvanvakain (IBIS), vaikkapa Canon EOS R6 Mark III:a – yhdessä näillä päästään jopa 8,5 aukon vakautuksen. Vaikka objektiivissa ei olisikaan kuvanvakainta, pelkästä rungon sisäisestä kuvanvakaimesta (IBIS) on jo yksinään hyötyä, sillä se toimii erityisen tehokkaasti polttoväliltään lyhyiden objektiivien kanssa.

Koko ja paino

Huomioon otettavia seikkoja ovat myös koko, paino ja monipuolisuus. Muotokuvaajille, jotka pyrkivät ketteryyteen tai käyttämään objektiivejaan eri tyylilajeissa, pieni, kevyt objektiivi on erinomainen valinta. Canon RF 50mm F1.8 STM ja RF 35mm F1.8 MACRO IS STM ovat uskomattoman pienikokoisia objektiiveja, mikä tekee niistä erityisen sopivia ja edullisia lisäyksiä katumuotokuvaajien kameralaukkuihin. Tämä ei heikennä perinteisen muotokuvauksen mahdollisuuksia, koska valovoima f/1.8 riittää kauniiseen taustan pehmennykseen ja joustavuuteen syväterävyydessä. Linjakas RF 28mm F2.8 STM tarjoaa ryhmämuotokuviin laajemman kuvakulman, mutta painaa vain 120 grammaa. Erityisen monipuolinen valinta on Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM. Laajan polttovälinsä ansiosta tämä objektiivi sopii jokapäiväiseen yleiskäyttöön ultralaajoista 24 mm:n arkkitehtuurikuvista 85 mm:n studiomuotokuviin ja 105 mm:n kasvokuviin.

Valovoima

Muotokuvaukseen sopivan objektiivin toinen tärkeä tunnusmerkki on suuri aukon arvo. Aukon arvo (tai valovoima) tarkoittaa objektiivin aukon kokoa, joka ratkaisee kuinka paljon valoa pääsee kameran kennoon.

Jokaiselle objektiiville on määritetty aukkoarvo, kuten f/2.8 tai f/4. Joidenkin zoom-objektiivien aukkoluokitus määräytyy valitun polttovälin mukaan. Näihin objektiiveihin on merkitty aukkoalue, kuten f/4–7.1. Muissa zoom-objektiiveissa, mukaan lukien Canon RF 24-105mm F4L IS USM- ja RF 24-70mm F2.8L IS USM -objektiiveissa, on sen sijaan kiinteä enimmäisaukko, jolla valotus pysyy yhtenäisenä koko zoomausalueella. Nämä objektiivit, joissa on muuttumaton enimmäisaukko ja sääsuojattu L-sarjan laadukas rakenne, sopivat täydellisesti valokuvaajille, jotka haluavat siirtyä eteenpäin RF 24-105mm F4-7.1 IS STM -objektiivista, ja niille, jotka vain vaativat ammattilaistason objektiivia.

Profiilikuvassa malli, jolla on tummanpunaista huulipunaa, kääntää kasvonsa kohti kameraa. Taustalla on sumeita valojuovia. Otettu Canon RF 50mm F1.8 STM -objektiivilla.

50 mm:n polttoväli sopii monenlaiseen kuvaamiseen samalla kun sen suuri valovoima on täydellinen muotokuvien taustojen pehmentämiseen. Kuva on otettu Canon EOS R6 -kameralla (jonka seuraaja on Canon EOS R6 Mark III) ja Canon RF 50mm F1.8 STM -objektiivilla (1/125 s, f/1.8 ja ISO 1250). © Ejiro Dafé

Mitä pienempi aukon arvo on, sitä suurempi on maksimiaukko. Muotokuvaus onnistuu parhaiten objektiivilla, jossa on suuri enimmäisaukko.

Suurempi aukko päästää kameraan objektiivin läpi enemmän valoa, joten suuriaukkoiset objektiivit, esimerkiksi Canonin RF 45mm F1.2 STM, RF 50mm F1.8 STM ja RF 85mm F2 MACRO IS STM sopivat kuvaamiseen heikossakin valaistuksessa (esimerkiksi sisällä) ja pelivaraa edellyttävässä valon käytössä, kuten mustavalkokuvauksessa tai abstraktissa muotokuvauksessa. Toinen suuren aukon etu on sen tarjoama mahdollisuus taustan pehmennykseen – mikä on monien muotokuvaajien suosima kuvaustekniikka.

Seuraavassa on esitelty muutamia muotokuvia, jotka on otettu eri aukon arvoilla.

Kolme kasvokuvan yhdistelmä hahmosta, jolla on kirkkaanpunaista huulipunaa ja keltainen poolopaita. Vasemmalla on tarkka kohde ja epäterävä tausta, keskellä siltä väliltä ja oikealla tarkka kohde ja tarkka tausta.

Näissä kolmessa kuvassa, jotka kaikki on kuvattu samalla polttovälillä Canon RF 50mm f/1.8 STM -objektiivilla, näkyy aukon koon vaihtuminen ensimmäisen kuvan suuresta (pieni f-luku) kolmannen kuvan pienempään (suurempi f-luku). Jos haluat poistaa tai sumentaa häiritsevän taustan muotokuvasta, suuri aukon arvo on kätevä. Ensimmäisessä, paljon tehokkaammassa muotokuvassa katsojan huomio pysyy henkilön kasvoilla. © Ejiro Dafé

Tämä ei tarkoita sitä, etteikö objektiivilla, jonka enimmäisaukko on hieman pienempi, kuten Canon RF 24-105mm F4L IS USM -objektiivin f/4, saisi aikaan kauniita pehmennyksiä, varsinkin telepolttovälillä. Tämä johtuu siitä, että pidemmät polttovälit tallentavat taustasta pienemmän osan kuin lyhyemmät, mikä saa taustan kaikenasteisen sumenemisen näyttämään kuvassa voimakkaammalta ja diffuusimmalta, mikä taas nostaa kohteen selkeämmin esiin.

Automaattitarkennus

Muotokuvaus ei yleensä vaadi urheilu- tai luontokuvaukseen tarkoitettua supernopeaa automaattitarkennusta, mutta nopeasti ja äänettömästi tarkentavasta objektiivista on tästä huolimatta paljon etua – etenkin, jos tarkoitus on ottaa myös liikkuvaa kuvaa. Kiinnitä huomiota Canonin objektiiveihin, joissa käytettävä tekniikka on USM (ultraäänimoottori) tai STM (askelmoottori). Nämä järjestelmät tarkentavat tasaisesti ja lähes äänettömästi niin, että kameran mikrofoni ei todennäköisesti poimi niiden toiminnasta johtuvaa ääntä.

Taustan miellyttävän sumenemisen ja kohteen luonnollisen taustasta nousemisen ansiosta Canonin muotokuvaukseen tarkoitetut objektiivit toimivat erinomaisesti myös videohaastatteluissa. Tutustu myös Canonin hybridiobjektiiveihin, jotka on suunniteltu tekemään ammattimaista jälkeä niin stillkuvissa kuin videoissakin.

Parhaat Canon-objektiivit kasvokuviin ja perinteisiin muotokuviin

Muotokuva parrakkaasta henkilöstä, joka seisoo pitkässä ruohikossa pidellen pientä lasta, kuvattuna Canon RF 85mm F2 Macro IS STM -objektiivilla.

Canon RF 85mm F2 Macro IS STM on edullinen vaihtoehto peilittömien kameroiden käyttäjille, jotka haluavat erillisen muotokuvaobjektiivin. Kuva on otettu Canon EOS R3 -kameralla (jonka seuraaja on Canon EOS R6 Mark II) ja Canon RF 85mm F2 MACRO IS STM -objektiivilla (1/800 s, f/2 ja ISO 400). © Ilvy Njiokiktjien

Canon RF 85mm F2 Macro IS STM -objektiivilla otettu muotokuva, jossa lyhythiuksinen vanhempi henkilö näkyy yllään vaaleansinivihreä asu.

RF 85mm F2 Macro IS STM -objektiivin telepolttovälillä saa kauniita muotokuvia. Sen nopea ja luotettava automaattitarkennus toimii myös heikossa valaistuksessa. Kuva on otettu Canon EOS R6 -kameralla (jonka seuraaja on Canon EOS R6 Mark II) ja Canon RF 85mm F2 MACRO IS STM -objektiivilla (1/800 s, f/2 ja ISO 400). © Ilvy Njiokiktjien

Polttoväli on objektiivin ja kameran kennon välinen etäisyys, kun kuvauskohde on tarkennettu. Se ilmaistaan millimetreinä. Zoom-objektiivien yhteydessä ilmoitetaan polttovälialue, joka kattaa laitteen vähimmäis- ja enimmäisarvon, esimerkiksi 24–105 mm. Tavallisesti muotokuvaobjektiivilla tarkoitetaan objektiivia, jonka polttoväli on noin 85 mm tai tätä pidempi, esimerkiksi Canon RF 85mm F2 MACRO IS STM -objektiivia, jonka kevyt rakenne ja viiden askeleen kuvanvakain sopivat muotokuvaamiseen käsivaralta.

Klassisessa sommittelussa, jossa rajaus kattaa pään ja hartiat, 85 mm:n muotokuvaobjektiivi tarjoaa luonnolliset mittasuhteet ja silmää miellyttävän taustan pehmennyksen. Kasvonpiirteet piirtyvät oikeassa suhteessa, ja teleobjektiivin polttoväli auttaa erottamaan mallin taustasta. Kamerassa, jossa on APS-C-kenno, 50 mm:n objektiivi tuottaa suunnilleen samanlaisen kuvakulman kuin täyden kennokoon kameran 85 mm:n objektiivi.

Toisaalta lyhyemmän polttovälin, kuten 24 mm:n, käyttö läheltä voi liioitella perspektiiviä, jolloin kameraa lähempänä olevat piirteet, kuten nenä, näyttävät suuremmilta. Lyhyemmillä polttoväleillä myös taustat näyttävät korostuneemmilta.

Epätarkka kasvokuva vesipisaroiden peittämän lasi takaa näkyvästä hahmosta, jolla on lyhyet, kiharat, vaaleat hiukset.

Canon RF 50mm F1.8 STM on erinomainen objektiivi kuvaajalle, joka haluaa siirtyä vakio-objektiivista ensimmäiseen kiinteäpolttoväliseen objektiiviin. Kuva on otettu Canon EOS R6 -kameralla (jonka seuraaja on Canon EOS R6 Mark III) ja Canon RF 50mm F1.8 STM -objektiivilla (50 mm, 1/200 s, f/2.8 ja ISO 320).

Parhaat Canon-objektiivit ryhmäkuviin ja katumuotokuvaukseen

Brittiläisen Venus Grrrls -yhtyeen ryhmämuotokuva, jonka on ottanut valokuvaaja Corinne Cumming RF 24-70mm F2.8 L IS USM -objektiivilla.

70 mm:n polttovälillään Canon RF 24-70mm F2.8 L IS USM on monipuolinen valinta ryhmäkuviin tai katumuotokuviin. Edullisempi Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM -zoom-objektiivi tarjoaa vielä tätäkin enemmän ulottuvuutta. Kuva on otettu Canon EOS R6 Mark III -kameralla ja Canon RF 24-70mm F2.8 L IS USM -objektiivilla (35 mm, 1/125 s, f/5.6 ja ISO 200).

Monipuolinen zoom-objektiivi, kuten Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM, tarjoaa parhaat puolet kaikkeen kuvaukseen laajakulman ja telepolttovälin välillä. Laajimmillaan objektiivin kuva-alaan mahtuvat suurimmatkin ryhmät ja katumuotokuvissa ympäristöt, tiukimmillaan alue sopii klassisiin muotokuviin ja kasvokuviin.

Laajakulmaa voi käyttää tehokkaasti tilannekuvissa, joissa kohteen ympäristökin kertoo tarinaa, ja ryhmäkuvissa, joissa samaan kuvaan pitää mahtua useita kohteita.

Jos haluat kuvata ryhmäkuvia, Canon RF 16mm F2.8 STM sopii siihen parhaiten. Jos kuvaat suurta ryhmää suhteellisen pienessä tilassa, voi olla hyvä käyttää tätä erittäin laajakulmaista objektiivia.

Canonin parhaat taustaa pehmentävät objektiivit

Nuori nainen kyykyssä joen lähellä. Taustalla näkyvien veneen, rakennusten ja puiden yksityiskohdat on sumennettu hyödyntämällä Canon RF 45mm F1.2 STM -objektiivin suurta enimmäisaukkoa.

Canon RF 45mm F1.2 STM on uskomattoman valovoimainen objektiivi, jonka suuren f/1.2 enimmäisaukon ansiosta kokovartalopotrettien tausta voidaan sumentaa pehmeästi – ehdoton valinta kuvassa näkyviin vilkkaisiin tilanteisiin.

Objektiiveja, joiden maksimiaukko suhteessa polttoväliin on suuri, kutsutaan usein nopeiksi objektiiveiksi, sillä ne päästävät kameran kennolle enemmän valoa ja mahdollistavat näin lyhyempien valotusaikojen käyttämisen. Mutta valokuvien epätarkkojen alueiden – niin kutsutun bokeh-efektin – sulavan pehmeä vaikutelma on se, missä nopeat muotokuvaobjektiivit, kuten Canon RF 45mm F1.2 STM, pääsevät todella oikeuksiinsa. Canonin ammattitason L-sarjaan kuulumattomista Canon RF 45mm F1.2 STM on f/1.2:n aukollaan nopein RF-objektiivi, joka on erinomainen valinta, kun tarkoitus on päästä kokeilemaan luovasti terävyysalueella.

Koska valovoimaisten objektiivien syväterävyysalue on erittäin kapea, täydellä aukolla kuvattaessa tarkennuksen saaminen juuri kohdalleen voi olla haastavaa. Tässä uusimpien Canonin EOS R -järjestelmän kameroiden, esim. EOS R6 Mark III:n ja EOS R8:n, silmien tunnistuksen ottaminen käyttöön voi auttaa merkittävästi, sillä kamera kohdistaa tarkennuksen automaattisesti kohteen silmiin. Tarkkuutta voidaan vielä lisätä valitsemalla, asetetaanko tarkennus ensisijaisesti vasempaan vai oikeaan silmään.

Parhaat Canon-objektiivit kauneuskuvaukseen

Sivulta otettu lähiprofiilikuva mallista, jolla on kiiltävät huulet ja vaaleanpunainen meikki. Kuvattu Canon RF 35mm F1.8 Macro IS STM -objektiivilla.

Mene lähelle ja huomioi kauniita yksityiskohtia muotokuvissa Canon RF 35mm F1.8 MACRO IS STM -laajakulmaobjektiivilla. Kuva on otettu Canon EOS R -kameralla ja Canon RF 35mm F1.8 MACRO IS STM -objektiivilla (1/200 s, f/2.8 ja ISO 200). © Guia Besana

Vaikka makro-objektiivit liitetään yleensä lähikuviin mielenkiintoisista hyönteisistä tai herkullisista ruoista, niiden kyky tuoda esiin uskomattomia yksityiskohtia sopii hyvin myös muotokuvaukseen. Itse asiassa makro-objektiiveja käytetään yleisesti muoti- ja kauneuskuvauksessa korostamaan kasvojen piirteitä ja tiettyjä kauneustuotteita.

Canon RF 85mm F2 MACRO IS STM -objektiivin lyhin tarkennusetäisyys on 35 cm. RF 35mm F1.8 MACRO IS STM -objektiivilla voi tarkentaa jopa 17 cm:iin. Käyttämällä makro-objektiivia ja menemällä lähelle kohdetta saat esiin tarkkoja yksityiskohtia, jotka korostavat kohteidesi kauneutta.

Teksti: Peter Wolinski ja Marcus Hawkins

Aiheeseen liittyvät artikkelit

Kuvaa abstrakteja muotokuvia

Kokeile esimerkiksi päällekkäisvalotusta, valomaalausta ja varjojen leikkiä.

Vinkkejä muotokuvaukseen

Paranna muotokuviasi näiden vinkkien ja tekniikoiden avulla.

Parhaat perustason välineet muotokuvaukseen

Kamerat ja objektiivit kaikenlaisiin muotokuviin.

Sisään muotikuvaukseen

Muotikuvaamista pidetään usein alana, jolle on vaikea päästä sisään, mutta kaksi nuorta kuvaajaa kertoo, kuinka ala on avautumassa.