Ása Steinars ei ole aina ollut vaikuttunut Islannista. Kun hän 7-vuotiaana muutti sinne Norjasta, Islanti tuntui enemmän pikkukaupungilta kuin maalta. Mutta kun hän vuosia myöhemmin palasi sinne työskenneltyään ulkomailla, hän alkoi nähdä tulen ja jään maan ihanan eri tavalla.
Nykyään Ásan valokuvilla ja videoilla hänen seikkailuistaan kotona ja ulkomailla on jo 700 000 seuraajaa sosiaalisessa mediassa. Tavallisista selfieistä monumentaalisiksi kuviksi pohjoismaalaisista näkymistä kasvavien mestarillisten maisemaselfieidensä ansiosta hänen Instagram- ja TikTok-tilinsä ovat kunnianosoituksia Islannin ylimaallisille ihmeille – kraattereista, tulivuorista ja mustahiekkaisista rannoista vuonoihin, jäätiköihin ja vesiputouksiin.
Hänen maisemakuvissaan on usein ihmisiä, tavallisesti hän itse. Nämä eivät ole vain selfieitä; ne kutsuvat katsoja sijoittamaan itsensä hänen paikalleen – se on tärkeää sosiaalisen median julkaisuissa. "Haluan saada katsoja kuvittelemaan itsensä mukaan kuvaan, tuntemaan, että haluaa mennä paikan päälle ja kokea luonnon itse kaukaa katselemisen sijaan", Ása sanoo.
Steinars saa tämän aikaan vetoamalla aisteihin: nuotion lämmön voi melkein tuntea kylmänä päivänä; kuulla vesiputouksen loiskeen; maistaa kuuman kahvin pitkän patikoinnin päätteeksi. Steinars: "Minulle valokuvaus on tunteen luomista – vaellusvietin tai onnen tunteen tai ihan vain halua lähteä ulos vaeltamaan vuorille. Luontokuvaukseen liittyvät aina tutkimusmatkat ulkona, joten lisään mielelläni ihmisen kertomaan tarinaa."
Tässä Ása kertoo, miten hän toteuttaa sen ja jakaa vinkkejä, joilla saat maisemakuvauksesi uudelle tasolle ja näet luonnon aivan uudessa valossa.
MAISEMAKUVAUS
Ása Steinars: täydellinen kuva löytyy maisemien takaa
Vahvista sommittelua vaatetuksella
Kuvatessaan maisemaselfieitä Ásan tyyliin aloittelevat kuvaajat unohtavat usein vaatetuksen. Ása käyttää punaisia, keltaisia ja oransseja vaatteita kuvatessaan pilvisellä säällä tai kun hänen kohteensa on kaukana. Ihmisen sijoittaminen maisemakuvaan luo mittakaavan vaikutelman ja kirkkaanväriset vaatteet täräyttävät kuvaa, joka olisi muuten valju tai mustavalkoinen.
Ása jopa valitsee kuvauspaikat vaatteidensa perusteella. Tämä on erityisen tärkeää, kun hän työskentelee vaatemerkkien kanssa. Hän varmistaa, että sijainti korostaa brändin tuotetta joko sommittelun tai jonkin teeman puolesta, mutta samat periaatteet koskevat hänen omia töitäänkin.
"Etsin paikan, joka toimii vaatteiden tyylin ja värien eduksia", hän sanoo. "Jos en pyri saamaan kohdetta ponnahtamaan taustasta, yritän saada paremman yhteyden luontoon käyttämällä paikallisia vaatteita. Esimerkiksi islantilaisia villapaitoja. Niitä on mukava pitää, mutta ne myös sopivat luontokuviin ja toimivat hyvin lähikuvissa."
Tällainen vaatetus tuo lopulliseen kuvaan paikallisväriä ja -tunnetta.
Rajaa kohteesi luonnon elementeillä
Ása rajaa usein kohteensa luonnon elementeillä, kuten kivillä, vuorilla ja vesistöillä. Joskus hän käyttää kehyksenä etualalle asettelemiaan kukkia, jotka epäterävinä vievät huomion kohteeseen. Miten tahansa rajaat kuvan, on tärkeää, ettei sommittelu koskaan tunnu pakotetulta.
"Minulle on erittäin tärkeää, että kuva on luonnollinen ja näyttää hyvältä", Ása sanoo. "Kuvaa ei pitäisi joutua miettimään kuvan nähdessään, joten suhteiden on oltava oikein ja katseen löydettävä kohde ilman tarvetta etsiä sitä."
On helpompaa saada tausta näyttämään vaikuttavammalta käyttämällä zoom- tai teleobjektiivia, peruuttamalla hieman kauemmas kohteesta ja zoomaamalla sitten kohteeseen niin, että tausta täyttää ruudun. Kun siirrät kohteen kauemmas objektiivista, voit myös hyödyntää tarkentamista hyperfokaaliseen etäisyyteen, jolloin saat pidettyä sekä kohteen että taustan kohtuullisen tarkkana myös suurella aukolla.
Vakio-zoom-objektiivin, esimerkiksi Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM -objektiivin, polttoväli sopii maisemakuvauksen aloittelijoille. Myös kiinteäpolttovälinen laajakulmaobjektiivi, kuten Canon RF 35mm F1.8 Macro IS STM, on kuvanlaatunsa puolesta erinomainen valinta kaikille maisemia kuvaaville.
Ása kehottaa kokeilemaan sommitteluja, vaihtamaan kuvakulmia ja kohteen paikkaa, ottamaan paljon testikuvia ja olemaan kärsivällinen. "Kyse on täydellisestä sommittelusta, ja sen löytyminen voi joskus kestää", hän kertoo. "Älä pidä kiirettä. leikittele, kokeile ja vertaile erilaisia kuvakulmia. Voit vaihdella objektiiveja ja katsoa, miten se muuttaa kuvia. Voin käyttää paljonkin aikaa yhteen kuvaan, kun perfektionisti minussa saa vallan. Lopulta se on aina sen arvoista."
Hyödynnä käytettävissä olevaa valoa
Kuvatessaan maisemaselfieitä Ásalle on tärkeää hyödyntää lopullisessa kuvassa käytettävissä olevaa valoa, on se sitten pilvien välistä pilkistävä aurinko tai kokonaan pilvinen päivä.
"Katso mitä tapahtuu, kun kuvaat auringon laskiessa verrattuna keskipäivään", sanoo Ása, joka kehottaa pitämään kameran esillä erilaisissa olosuhteissa, jotta opit tuntemaan pehmeän ja suoran valon kontrastin. Sitten voit alkaa hyödyntää valaistusta.
Pilvet voivat olla myös hyviä heijastimia. "Vaihtelevat ja pilviset olosuhteet ovat tavallisia Islannissa, ja olemme tottuneet niihin kuvausretkillämme. Olen myös alkanut pitää siitä, varsinkin kuvatessani kanjonien ja vesiputousten kaltaisia maisemia, joissa voi olla hyväkin, ettei kuvaan tule liikaa varjoja", Ása selvittää. "Ilme on pehmeämpi, ja koko kuvan valottaminen oikein on helpompaa."
Kun pääset sinuiksi luonnonvalon kanssa, alat huomata, miten se muuttuu vuodenaikojen mukaan. "Vihreistä tulee erittäin eloisia pilvisinä päivinä, mikä saa kesäkuvat näyttämää loistavilta", hän sanoo.
Kaukolaukaisimien ja ajastimien taika
Ásan haasteena on usein se, että hän on sekä kuvaaja että kuvattava. Hän asettaa kameran jalustalle ja etälaukaisee sen sitten puhelimensa Canon Camera Connect -sovelluksella. Hän tarkentaa kameran puhelimen näytössä ja asettaa sitten ajastimen kahteen tai kymmeneen sekuntiin, jotta hän ehtii laittaa puhelimensa piiloon, pois lopullisesta kuvasta. Se on periaatteessa selfie, joka ei näytä selfieltä.
Toisinaan hän käyttää kameran omaa ajastinta, tarkentaa kohtaan, jossa hän aikoo olla, tai kohteeseen sillä alueella, asettaa ajastimen ja siirtyy paikalleen. Tämä on erityisen kätevää käytettäessä pitkiä valotusaikoja.
"Kuvaan paljon revontulia Islannissa, ja kaukolaukaisin tai ajastin on erityisen tärkeä", Ása paljastaa. "Käytettäessä pitkää valotusaikaa on tärkeää, että kamera ei liiku ja sumenna kuvaa. Canon Camera Connect -sovelluksen laukaisin on paras, mutta jos se ei ole käytettävissä, kahden sekunnin ajastinkin toimii, koska laukaisimen painamisen aiheuttamat värähtelyt loppuvat ennen kuvan ottoa."
Hio tyylisi kuvanmuokkauksessa
"Muokkaaminen on nykyään iso osa valokuvausta", Ása sanoo, "ja on myös hyvä tarkastella kuviaan kunnolla jälkikäteen." Hän neuvoo kuvaamaan aina RAW-tiedostomuodossa, jotta saat tallennettua mahdollisimman paljon dataa ja riittävästi joustavuutta jälkikäsittelyyn. Canon-kameran Kuva-asetukset – joita ovat esimerkiksi Maisema, Neutraali ja Todellinen– antavat kameralle yhtenäisen väripaletin ja tunnelman. Mutta vain tarkastelemalla kuviasi saat tuntuman siihen, mitä teet hyvin ja mitä sinun on parannettava.
Ása kehottaa kaikkia aloittelevia luonto- ja maisemakuvaajia sijoittamaan kuvankäsittelyohjelmistoon, esimerkiksi Canon Digital Photo Professional (DPP)- tai Adobe® Photoshop® Lightroom® -ohjelmistoon. Esimääritykset – ohjelmistossa käytettävät mukautetut suodattimet – ovat käteviä, mutta ne eivät korvaa hyviä jälkikäsittelytaitoja.
"Esimäärityspakettien käyttäminen voi olla hyvä tapa aloittaa, mutta pitää muistaa, etteivät ne ole mitään oikoteitä erinomaisiin kuviin", hän sanoo. "Iso osa muokkaamisesta on edelleen tehtävä itse, hyviäkin esimäärityksiä käytettäessä."
Kokeile ja harjoittele jatkuvasti
Aloitteleville valokuvaajille ja maisemakuvaamista kokeilleille Ása suosittelee muiden töihin tutustumista ja niistä oppimista. Etsi kuvaajia, joita ihailet, hän ehdottaa, ja katso, miten he käyttävät valoa, sommittelevat kuvansa ja kokeilevat luovia kuvakulmia.
Hänen tärkein vinkkinsä on yksinkertainen. "Minulla on kamera mukana koko lailla kaikkialla, ja niin on ollut jo yli 10 vuoden ajan", hän sanoo. "Mitä enemmän harjoittelet, sitä paremmaksi tulet. Niin yksinkertaista se on. Mestariksi tulee vain ajan kanssa. Kukaan ei ole luonnostaan valokuvaaja."
Teksti: Gary Evans
Vastaavat tuotteet
-
RF-objektiivit
RF 24-50mm F4.5-6.3 IS STM
Pieni, kevyt ja elegantti RF-sarjan 24–50 mm:n zoom-objektiivi on varma valinta yhtälailla jokapäiväisen arjen ikuistamiseen kuin matka- ja maisemakuvaukseenkin. -
Peilittömät kamerat
EOS R6
Mitä tahansa kuvaatkin, EOS R6 antaa vapauden olla luova täysin uudenlaisilla tavoilla. -
Laajakulmainen kiinteäpolttovälinen objektiivi
RF 24mm F1.8 MACRO IS STM
Pienikokoinen ja kevyt 24 mm:n kiinteäpolttovälinen objektiivi sopii täydellisesti maisemakuvaukseen, vloggaukseen sekä sisä- ja makrokuvaukseen. -
Ultralaajakulmainen zoom-objektiivi
RF 15-30mm F4.5-6.3 IS STM
Pienikokoinen ja kevyt 15-30 mm:n RF-zoom-objektiivi sopii täydellisesti matkoille kaupunkinäkymien, maisemien ja arkkitehtuurin kuvaamiseen sekä vloggaukseen. -
Telezoom-objektiivi
RF 70-200mm F4L IS USM
Kevyt ja pienikokoinen L-sarjan RF 70-200mm F4L IS USM-telezoom-objektiivi sopii erinomaisesti matka-, urheilu-, luonto- ja muotokuvaukseen. -
RF-objektiivit
RF 24-105mm F4-7.1 IS STM
Ihanteellinen vakio-objektiivi täyden kennokoon peilittömien kameroiden ystäville. Helppokäyttöinen RF 24-105mm F4-7.1 IS STM on kevyt ja kompakti – ja valmis viemään valokuvauksen täysin uudelle tasolle. -
RF-objektiivit
RF 35mm F1.8 MACRO IS STM
Valovoimainen hybridikuvanvakaimella varustettu 35mm f/1.8 MACRO -objektiivi laajakulmakuvaukseen ja lyhyille tarkennusetäisyyksille.
Aiheeseen liittyvät artikkelit
-
VALOKUVAUKSEN PERUSTEET / ULKOKUVAUS
Vinkkejä äärimmäisissä sääoloissa kuvaamiseen
Tässä ovat parhaat vinkkimme ankarissa sääoloissa kuvaamiseen aina varusteiden suojaamisesta turvassa pysymiseen.
-
MAISEMAKUVAUS
Maisemien kuvaaminen käsivaralta
Opi ikuistamaan upeita maisemia ilman jalustaa
-
MUOKKAUKSEN PERUSTEET
Tulostettavien maisemakuvien muokkaus
Muokkaustekniikoita, joilla maisemakuvistasi tulee taideteoksia.
-
MATKAKUVAUS
Täydellinen matkakumppani
Valokuvausammattilainen Martin Bissig matkustaa Sri Lankaan mukanaan EOS R10.