MAISEMAKUVAUS

Ása Steinars: täydellinen kuva löytyy maisemien takaa

Paranna maisemakuviasi lisäämällä niihin selkeä kohde. Maisemaselfievinkkejä antaa Islannissa asuva seikkailukuvaaja ja TikTok-tähti Ása Steinars.
Kirkkaan punaiseen talvitakkiin pukeutunut nainen kävelee kohti Islannin Skógafossin vesiputousta voimakkaassa lumisateessa.

Ása Steinars ei ole aina ollut vaikuttunut Islannista. Kun hän 7-vuotiaana muutti sinne Norjasta, Islanti tuntui enemmän pikkukaupungilta kuin maalta. Mutta kun hän vuosia myöhemmin palasi sinne työskenneltyään ulkomailla, hän alkoi nähdä tulen ja jään maan ihanan eri tavalla.

Nykyään Ásan valokuvilla ja videoilla hänen seikkailuistaan kotona ja ulkomailla on jo 700 000 seuraajaa sosiaalisessa mediassa. Tavallisista selfieistä monumentaalisiksi kuviksi pohjoismaalaisista näkymistä kasvavien mestarillisten maisemaselfieidensä ansiosta hänen Instagram- ja TikTok-tilinsä ovat kunnianosoituksia Islannin ylimaallisille ihmeille – kraattereista, tulivuorista ja mustahiekkaisista rannoista vuonoihin, jäätiköihin ja vesiputouksiin.

Hänen maisemakuvissaan on usein ihmisiä, tavallisesti hän itse. Nämä eivät ole vain selfieitä; ne kutsuvat katsoja sijoittamaan itsensä hänen paikalleen – se on tärkeää sosiaalisen median julkaisuissa. "Haluan saada katsoja kuvittelemaan itsensä mukaan kuvaan, tuntemaan, että haluaa mennä paikan päälle ja kokea luonnon itse kaukaa katselemisen sijaan", Ása sanoo.

Steinars saa tämän aikaan vetoamalla aisteihin: nuotion lämmön voi melkein tuntea kylmänä päivänä; kuulla vesiputouksen loiskeen; maistaa kuuman kahvin pitkän patikoinnin päätteeksi. Steinars: "Minulle valokuvaus on tunteen luomista – vaellusvietin tai onnen tunteen tai ihan vain halua lähteä ulos vaeltamaan vuorille. Luontokuvaukseen liittyvät aina tutkimusmatkat ulkona, joten lisään mielelläni ihmisen kertomaan tarinaa."

Tässä Ása kertoo, miten hän toteuttaa sen ja jakaa vinkkejä, joilla saat maisemakuvauksesi uudelle tasolle ja näet luonnon aivan uudessa valossa.

Vahvista sommittelua vaatetuksella

Kirkkaan oranssiin takkiin pukeutunut mies seisoo kallionkielekkeellä katsomassa vaikuttavaa norjalaista laaksoa.

Ása lisää mielellään maisemakuviinsa väriä, tavallisesti kirkkaiden vaatteiden muodossa – kuten tässä kuvassa näkyy. "Kävin Senjalla vaeltamassa ystäväni kanssa ja otin tämän huiman kuvan hänestä seisomassa kallionkielekkeellä", Ása sanoo. Kuva on otettu Canon EOS-1D X Mark II -kameralla ja Canon EF 16-35mm f/2.8L II USM -objektiivilla (16 mm, 1/1250 s, f/2.8 ja ISO 200). © Ása Steinars

Kaksi ihmistä nauttii kahvia nuotiolla. Taustalla on mahtava laakso.

Tässä tarkasti sommitellussa kuvassa Ása ja hänen ystävänsä nauttivat kahvia patikkaretkellään Trolltungassa – vaikuttavassa geologisessa muodostumassa Norjassa. Vasemmalla olevalla henkilöllä on yllään islantilainen villapaita, Ásan töissä usein näkyvä aihe. Kuva on otettu Canon EOS-1D X Mark II -kameralla ja Canon EF 24-70mm f/2.8L II USM -objektiivilla (24 mm, 1/200 s, f/2.8 ja ISO 640). © Ása Steinars

Kuvatessaan maisemaselfieitä Ásan tyyliin aloittelevat kuvaajat unohtavat usein vaatetuksen. Ása käyttää punaisia, keltaisia ja oransseja vaatteita kuvatessaan pilvisellä säällä tai kun hänen kohteensa on kaukana. Ihmisen sijoittaminen maisemakuvaan luo mittakaavan vaikutelman ja kirkkaanväriset vaatteet täräyttävät kuvaa, joka olisi muuten valju tai mustavalkoinen.

Ása jopa valitsee kuvauspaikat vaatteidensa perusteella. Tämä on erityisen tärkeää, kun hän työskentelee vaatemerkkien kanssa. Hän varmistaa, että sijainti korostaa brändin tuotetta joko sommittelun tai jonkin teeman puolesta, mutta samat periaatteet koskevat hänen omia töitäänkin.

"Etsin paikan, joka toimii vaatteiden tyylin ja värien eduksia", hän sanoo. "Jos en pyri saamaan kohdetta ponnahtamaan taustasta, yritän saada paremman yhteyden luontoon käyttämällä paikallisia vaatteita. Esimerkiksi islantilaisia villapaitoja. Niitä on mukava pitää, mutta ne myös sopivat luontokuviin ja toimivat hyvin lähikuvissa."

Tällainen vaatetus tuo lopulliseen kuvaan paikallisväriä ja -tunnetta.

Rajaa kohteesi luonnon elementeillä

Kerlingarfjöll-vuorijono aikaisin kesällä. Kaukana näkyy mies, jolla on reppu selässään.

"Kerlingarfjöll on yksi niistä paikoista, joka näyttää enemmän Marsilta kuin Maalta", sanoo Ása tästä kuvasta, jossa näkyy värikäs islantilainen vuorijono. "Otin tämän kuvan aikaisin kesällä, ennen kuin kaikki lumi oli ehtinyt sulaa." Tässä kuvassa vuorien ja lumen kontrasti muodostaa kehyksen keskellä olevalle vaeltajalle. Kuva on otettu Canon EOS-1D X Mark II -kameralla ja Canon EF 70-200mm f/2.8L II USM -objektiivilla (70 mm, 1/400 s, f/5.6 ja ISO 100). © Ása Steinars

Islanninlammas tuijottaa kysyvästi kameraan viettävällä nurmella. Taustalla on suuri lumipeitteinen vuori.

"Näin tämän uteliaan lampaan Länsivuonoilla eräänä myöhäissyksyn päivänä ennen kuin ne siirtyvät talveksi sisätiloihin", Ása sanoo. Länsivuonot on suuri niemimaa luoteis-Islannissa. Siellä kalliot kohoavat jopa 441 metriin. Se on täydellinen paikka dramaattisille maisemakuvaukselle. Vuoret ja viettävä rinne auttavat rajaamaan lampaan kuvan keskipisteeksi. Kuva on otettu Canon EOS 5D Mark IV -kameralla ja Canon EF 24-105mm f/4L IS USM -objektiivilla (jonka seuraaja on Canon EF 24-105mm f/4L IS II USM) (105 mm, 1/160 s, f/4 ja ISO 100). © Ása Steinars

Ása rajaa usein kohteensa luonnon elementeillä, kuten kivillä, vuorilla ja vesistöillä. Joskus hän käyttää kehyksenä etualalle asettelemiaan kukkia, jotka epäterävinä vievät huomion kohteeseen. Miten tahansa rajaat kuvan, on tärkeää, ettei sommittelu koskaan tunnu pakotetulta.

"Minulle on erittäin tärkeää, että kuva on luonnollinen ja näyttää hyvältä", Ása sanoo. "Kuvaa ei pitäisi joutua miettimään kuvan nähdessään, joten suhteiden on oltava oikein ja katseen löydettävä kohde ilman tarvetta etsiä sitä."

On helpompaa saada tausta näyttämään vaikuttavammalta käyttämällä zoom- tai teleobjektiivia, peruuttamalla hieman kauemmas kohteesta ja zoomaamalla sitten kohteeseen niin, että tausta täyttää ruudun. Kun siirrät kohteen kauemmas objektiivista, voit myös hyödyntää tarkentamista hyperfokaaliseen etäisyyteen, jolloin saat pidettyä sekä kohteen että taustan kohtuullisen tarkkana myös suurella aukolla.

Vakio-zoom-objektiivin, esimerkiksi Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM -objektiivin, polttoväli sopii maisemakuvauksen aloittelijoille. Myös kiinteäpolttovälinen laajakulmaobjektiivi, kuten Canon RF 35mm F1.8 Macro IS STM, on kuvanlaatunsa puolesta erinomainen valinta kaikille maisemia kuvaaville.

Ása kehottaa kokeilemaan sommitteluja, vaihtamaan kuvakulmia ja kohteen paikkaa, ottamaan paljon testikuvia ja olemaan kärsivällinen. "Kyse on täydellisestä sommittelusta, ja sen löytyminen voi joskus kestää", hän kertoo. "Älä pidä kiirettä. leikittele, kokeile ja vertaile erilaisia kuvakulmia. Voit vaihdella objektiiveja ja katsoa, miten se muuttaa kuvia. Voin käyttää paljonkin aikaa yhteen kuvaan, kun perfektionisti minussa saa vallan. Lopulta se on aina sen arvoista."

Hyödynnä käytettävissä olevaa valoa

Mies juoksee kohti odottavaa maastoautoa öisessä Islannissa. Maastoauton ajovalot valaisevat loskan peittämän tien.

Luonnonvalon hallitsemisen ja hyödyntämisen oppimiseen Ása suosittelee kuvaamista useissa paikoissa, kaikenlaisella säällä ja kaikkina vuorokaudenaikoina. "Olen paljon tien päällä eri puolilla Islantia", hän sanoo. "Pidän siitä jännityksestä, kun pääsen kaupungista matkaan kaverien kanssa." Kuva on otettu Canon EOS-1D X Mark II -kameralla ja Canon EF 24-70mm f/2.8L II USM -objektiivilla (35 mm, 1/125 s, f/2.8 ja ISO 6400). © Ása Steinars

Pitkään valkoiseen talvitakkiin pukeutunut luonto- ja maisemakuvaaja Ása Steinars seisoo kädet taskuissa lumisessa maisemassa.

Vaikka luonto- ja maisemakuvaaja Ása Steinars käyttää toisinaan heijastinta kuvatessaan muotokuvia, hän kuvaa luontoa mieluummin "sellaisenaan". Tässä kuvassa islantilaisella vaikuttajalla on ympäristöön sointuva vaatetus, mikä korostaa turmeltumattoman maiseman tunnelmaa. Kuva on otettu Canon EOS-1D X Mark II -kameralla (jonka seuraaja on Canon EOS-1D X Mark III) ja Canon EF 70-200mm f/2.8L IS II USM -objektiivilla (jonka seuraaja on Canon EF 70-200mm f/2.8L IS III USM) (200 mm, 1/1600 s, f/3.5 ja ISO 500). © Ása Steinars

Kuvatessaan maisemaselfieitä Ásalle on tärkeää hyödyntää lopullisessa kuvassa käytettävissä olevaa valoa, on se sitten pilvien välistä pilkistävä aurinko tai kokonaan pilvinen päivä.

"Katso mitä tapahtuu, kun kuvaat auringon laskiessa verrattuna keskipäivään", sanoo Ása, joka kehottaa pitämään kameran esillä erilaisissa olosuhteissa, jotta opit tuntemaan pehmeän ja suoran valon kontrastin. Sitten voit alkaa hyödyntää valaistusta.

Pilvet voivat olla myös hyviä heijastimia. "Vaihtelevat ja pilviset olosuhteet ovat tavallisia Islannissa, ja olemme tottuneet niihin kuvausretkillämme. Olen myös alkanut pitää siitä, varsinkin kuvatessani kanjonien ja vesiputousten kaltaisia maisemia, joissa voi olla hyväkin, ettei kuvaan tule liikaa varjoja", Ása selvittää. "Ilme on pehmeämpi, ja koko kuvan valottaminen oikein on helpompaa."

Kun pääset sinuiksi luonnonvalon kanssa, alat huomata, miten se muuttuu vuodenaikojen mukaan. "Vihreistä tulee erittäin eloisia pilvisinä päivinä, mikä saa kesäkuvat näyttämää loistavilta", hän sanoo.

Kaukolaukaisimien ja ajastimien taika

Vedenpitäviin punaisiin vaatteisiin, oranssiin kypärään ja vaelluskenkiin pukeutunut mies seisoo jääluolassa.

Vaikka Islannin jääluolat ovat vaikuttavia, Ása paljastaa, että niissä on vaikea kuvata. "Valoa on vähän ja katosta tippuu vettä. Sellainen koettelee kameraa", hän sanoo. Kuva on otettu Canon EOS-1D X Mark II -kameralla ja Canon EF 16-35mm f/2.8L III USM -objektiivilla (16 mm, 1/80 s, f/2.8 ja ISO 4000). © Ása Steinars

Lämpimään talviasuun pukeutunut luonto- ja maisemakuvaaja Ása Steinars kävelee suuressa jääluolassa Islannissa.

"Tämä on yksi lempikuvistani Islannista", Ása sanoo. "Joskus harvoin jäätikön laguuni jäätyy, ja jäitä pitkin voi kävellä jäävuoren luoliin." Kuva on otettu Canon EOS-1D X Mark II -kameralla ja Canon EF 16-35mm f/2.8L III USM -objektiivilla (16 mm, 1/800 s, f/2.8 ja ISO 320. © Ása Steinars

Ásan haasteena on usein se, että hän on sekä kuvaaja että kuvattava. Hän asettaa kameran jalustalle ja etälaukaisee sen sitten puhelimensa Canon Camera Connect -sovelluksella. Hän tarkentaa kameran puhelimen näytössä ja asettaa sitten ajastimen kahteen tai kymmeneen sekuntiin, jotta hän ehtii laittaa puhelimensa piiloon, pois lopullisesta kuvasta. Se on periaatteessa selfie, joka ei näytä selfieltä.

Toisinaan hän käyttää kameran omaa ajastinta, tarkentaa kohtaan, jossa hän aikoo olla, tai kohteeseen sillä alueella, asettaa ajastimen ja siirtyy paikalleen. Tämä on erityisen kätevää käytettäessä pitkiä valotusaikoja.

"Kuvaan paljon revontulia Islannissa, ja kaukolaukaisin tai ajastin on erityisen tärkeä", Ása paljastaa. "Käytettäessä pitkää valotusaikaa on tärkeää, että kamera ei liiku ja sumenna kuvaa. Canon Camera Connect -sovelluksen laukaisin on paras, mutta jos se ei ole käytettävissä, kahden sekunnin ajastinkin toimii, koska laukaisimen painamisen aiheuttamat värähtelyt loppuvat ennen kuvan ottoa."

Hio tyylisi kuvanmuokkauksessa

Vihreä vuorijono, keskellä vesiputous.

Vesiputousten kuvaaminen hämärässä valaistuksessa tarkoittaa, että varjoja on vähemmän ja kuvan valotus on tasaisempi. Kun olet valinnut lopullisen kuvan, voit parannella sitä kuvankäsittelyohjelmistossa. Kuva on otettu Canon EOS-1D X Mark II -kameralla ja Canon EF 16-35mm f/2.8L II USM -objektiivilla (16 mm, 1/125 s, f/7.1 ja ISO 250). © Ása Steinars

Dramaattisen vihreät revontulet valaisevat rannassa olevan talon, jonka ikkunoista näkyy valo.

Ása halusi jo valmiiksi vaikuttavaan revontulikuvaansa vielä yhden elementin ja lisäsi kuvaan etualalle kohteen. "Löysin valaistun talon. Se tekee kuvasta vielä paljon mielenkiintoisemman", hän sanoo. Revontulien kaltaisia kohteita kuvattaessa on tärkeää tutkia lopullisia kuvia ja valita niistä paras muokattavaksi. Kuva on otettu Canon EOS-1D X Mark II -kameralla ja Canon EF 16-35mm f/2.8L III USM -objektiivilla (16 mm, 2.5 s, f/4 ja ISO 3200). © Ása Steinars

"Muokkaaminen on nykyään iso osa valokuvausta", Ása sanoo, "ja on myös hyvä tarkastella kuviaan kunnolla jälkikäteen." Hän neuvoo kuvaamaan aina RAW-tiedostomuodossa, jotta saat tallennettua mahdollisimman paljon dataa ja riittävästi joustavuutta jälkikäsittelyyn. Canon-kameran Kuva-asetukset – joita ovat esimerkiksi Maisema, Neutraali ja Todellinen– antavat kameralle yhtenäisen väripaletin ja tunnelman. Mutta vain tarkastelemalla kuviasi saat tuntuman siihen, mitä teet hyvin ja mitä sinun on parannettava.

Ása kehottaa kaikkia aloittelevia luonto- ja maisemakuvaajia sijoittamaan kuvankäsittelyohjelmistoon, esimerkiksi Canon Digital Photo Professional (DPP)- tai Adobe® Photoshop® Lightroom® -ohjelmistoon. Esimääritykset – ohjelmistossa käytettävät mukautetut suodattimet – ovat käteviä, mutta ne eivät korvaa hyviä jälkikäsittelytaitoja.

"Esimäärityspakettien käyttäminen voi olla hyvä tapa aloittaa, mutta pitää muistaa, etteivät ne ole mitään oikoteitä erinomaisiin kuviin", hän sanoo. "Iso osa muokkaamisesta on edelleen tehtävä itse, hyviäkin esimäärityksiä käytettäessä."

Kokeile ja harjoittele jatkuvasti

Ryhävalas hyppää vedestä dramaattisen valkoinen horisontti takanaan.

Jos mahdollista, kuljeta kameraa mukanasi kaikkialla, Ása ehdottaa – koskaan ei tiedä, milloin eteesi ilmestyy täydellinen kuva. "Olin tarkkailemassa valaita, ja kuulin yhtäkkiä takaani loiskahduksen. Käännyin ympäri, ja juuri silloin ryhävalas ponkaisi ilmaan", hän kertoo tästä kuvasta. "Olin onnellinen, että sain kuvattua koko sarjan valaasta." Kuva on otettu Canon EOS-1D X Mark II -kameralla ja Canon EF 70-200mm f/2.8L IS II USM -objektiivilla (150 mm, 1/5000 s, f/3.2 ja ISO 640). © Ása Steinars

Aloitteleville valokuvaajille ja maisemakuvaamista kokeilleille Ása suosittelee muiden töihin tutustumista ja niistä oppimista. Etsi kuvaajia, joita ihailet, hän ehdottaa, ja katso, miten he käyttävät valoa, sommittelevat kuvansa ja kokeilevat luovia kuvakulmia.

Hänen tärkein vinkkinsä on yksinkertainen. "Minulla on kamera mukana koko lailla kaikkialla, ja niin on ollut jo yli 10 vuoden ajan", hän sanoo. "Mitä enemmän harjoittelet, sitä paremmaksi tulet. Niin yksinkertaista se on. Mestariksi tulee vain ajan kanssa. Kukaan ei ole luonnostaan valokuvaaja."

Teksti: Gary Evans

Vastaavat tuotteet

Aiheeseen liittyvät artikkelit