Jos haluat kuvata kuin ammattilainen, tarvitset oikeat välineet. Kameratekniikan nopean kehityksen ansiosta tarjolla on todella laaja valikoima erilaisia kameroita ja objektiiveja, joten miten varmistat, että valitset tarpeisiisi sopivat välineet?
Oletpa sitten alalla aloitteleva vastavalmistunut, innokas harrastaja, joka haluaa kasvattaa osaamistaan, urallaan etenemistä toivova ammattikuvaaja, yksi tärkeimmistä huomioitavista asioista on se, millaista valokuvausta haluat tehdä. Dokumenttivalokuvaaja, jonka täytyy ehkä työskennellä hiljaa ja hienovaraisesti monissa erilaissa ympäristöissä, tarvitsee erilaiset välineet kuin esimerkiksi muotikuvaaja, joka ottaa huolella aseteltuja kuvia ammattimalleista.
Kameran videokuvausominaisuudet ovat myös toinen tärkeä tekijä. ”Siitä on tulossa entistä tärkeämpi työkalu”, kertoo Canon Europen tuoteasiantuntija Mike Burnhill. ”Video on olennainen osa esimerkiksi somealustoja, ja kyky kuvata sekä valokuvia että videoita laajentaa kuvausalan markkinamahdollisuuksia huomattavasti.”
Esittelemme tässä kolme eri aloilla toimivaa nuorta ammattilaista, joista kullakin oma tarinansa alalle päätymisestä. He kertovat myös käyttämistään Canonin kameroista ja objektiiveista ja siitä, miksi juuri ne soveltuvat heidän valitsemilleen tyyleille. Nämä kolme nuorta ammattilaista on nigerialainen muoti- ja muotokuvaaja Emmanuel Oyeleke, saksalaisvenäläinen dokumenttivalokuvaaja Nanna Heitmann ja itävaltalainen hääkuvaukseen erikoistunut Ingo Leitner, joka työskentelee yhdessä vaimonsa kanssa nimellä Carmen and Ingo. Heidän tarinoitaan täydentää Mike Burnhill omilla asiantuntijaneuvoillaan.
Kuvaa kuin ammattilainen: nosta valokuvasi uudelle tasolle laadukkailla välineillä
Parhaat välineet muotikuvaukseen
Emmanuel Oyeleke on entinen ammattimainen Scrabble-pelaaja, joka rakastui valokuvaukseen turnausmatkoillaan ympäri maailmaa. Hän on voittanut esimerkiksi ASFA Fashion Photographer of the Year -palkinnon vuonna 2019. Valokuvaajana pitkälti itseoppinut Emmanuel aloitti uransa hääkuvaajana kotimaassaan Nigeriassa, jossa isoissa häissä saattoi olla jopa 3 000 vierasta. Hääkuvauksesta hän siirtyi lifestyle-kuvaajaksi. Nykyään hän tuottaa säännöllisesti kauniita ja rohkeita kuva-artikkeleita Afrikan suosituimmille muotilehdille. Lisäksi hän tekee kaupallisia töitä esimerkiksi Coca-Colan ja Unileverin kaltaisille brändeille.
”Aloitin EOS R -järjestelmän käytön vuonna 2018 – ja se oli todellinen mullistus minulle”, hän sanoo ”Sen ansiosta minun ei tarvitse huolehtia teknisestä puolesta, sillä kamerat hoitavat kaiken sen. Näin voin olla luova ilman rajoituksia.” Emmanuel on käyttänyt pääasiassa Canon EOS R5:tä sen tultua markkinoille vuonna 2020. ”45 megapikselin kenno tallentaa valtavasti tietoa, minkä ansiosta voin rajata pienemmäksi ja säilyttää silti huipputarkan kuvan.”
”Jos budjetti vain riittää, sanoisin EOS R5:n olevan ihanteellinen muotitöihin. Mutta jos se on liian kallis, suosittelen EOS R6:ta, koska se pystyy miltei kaikkeen samaan kuin R5, ainoastaan tarkkuus on pienempi.”
”Vaikka muotikuvauksessa on kyse vaatteista, ihmiset yleensä katsovat kuvissa ensimmäisenä kasvoja, joten EOS R5:n ja EOS R6:n automaattitarkennus kasvoihin ja silmiin on tärkeää”, Mike Burnhill lisää. ”Muita muotityöhön soveltuvia ominaisuuksia ovat esimerkiksi kääntyvä kosketusnäyttö, jonka avulla voit kuvata kiinnostavia ja dynaamisia kuvia eri kuvakulmista.”
Emmanuelin suosikkiobjektiiveja ovat Canon RF 50mm F1.2L USM ja RF 85mm F1.2L USM, joita molempia hän suosittelee muotikuvausta opiskeleville. ”Ne ovat teräviä, nopeita, erittäin laadukkaasti valmistettuja ja molemmat hintansa väärtejä – hyvä objektiivi kestää vuosikausia”, hän intoilee.
”Ne ovat erinomaisia objektiiveja kokovartalokuviin sekä kasvokuviin imartelevasta perspektiivistä”, Mike täydentää. ”Toinen vaihtoehto olisi zoom-objektiivi, esimerkiksi RF 24-70mm F2.8L IS USM tai EF 24-70mm f/2.8L II USM sovittimella liitettynä.”
Parhaat välineet kuvajournalismiin
Dokumenttivalokuvaaja Nanna Heitmann syntyi Saksassa vuonna 1994. Hän osti ensimmäisen järjestelmäkameransa Canon EOS 400D:n (jonka seuraaja on nykyään Canon EOS 850D), kun hän oli 14-vuotias. Kasvaessaan hän inspiroitui National Geographicissa näkemistään kuvista. Myöhemmin hän suoritti valokuvajournalismin ja dokumenttivalokuvauksen tutkinnon Hannoverin ammattikorkeakoulussa. Hänen töitään on sittemmin julkaistu muun muassa National Geographicissa, TIME-lehdessä ja de Volkskrantissa. Vuonna 2019 hän oli Magnum-ehdokas.
Viime vuosina Nanna, joka tekee pääasiassa pitkäkestoisia projekteja (dokumentoi esimerkiksi yhteisöjä Saksan viimeisen hiilikaivoksen lähistöllä) on käyttänyt Canon EOS R:ää ja Canon EOS R5:tä. ”Käytin aiemmin Canon EOS 5D Mark III:a, mutta nykyään pidän eniten Canonin peilittömistä järjestelmäkameroista”, hän kertoo. ”Koska kannan varusteita on koko päivän, on paljon parempi käyttää kevyempää kameraa.”
Nannan mukaan EOS R:n ja EOS R5:n uudet innovaatiot, esimerkiksi automaattitarkennus heikossa valaistuksessa aina -6 EV:hen saakka, tuovat merkittäviä etuja dokumentaariseen työhön. ”Hämäräkuvausominaisuudet ovat tärkeitä, kun työskentelen heikossa valossa ilman salamaa, ja kameran hiljaisen kuvauksen ansiosta voin työskennellä hienovaraisesti”, hän kertoo. ”Voin kyllä suositella sekä EOS R:ää että EOS R5:tä dokumentaarivalokuvauksen opiskelijoille, ehdottomasti.”
Jos budjetti on hieman tiukempi, toinen EOS R -järjestelmäkamera on hyvä vaihtoehto: se on EOS RP. ”Se on pienempi ja kevyempi kamera, jossa on monia erinomaisia ominaisuuksia, esimerkiksi hiljainen kuvaustila. Kuin muutkin EOS R -järjestelmäkamerat, se on täysin yhteensopiva EF-objektiivien kanssa”, Mike sanoo.
”Jos budjettisi vain riittää EOS R6:een, sen erinomaisten hämäräkuvausominaisuuksien ansiosta voit kuvata todella erilaisissa valaistusolosuhteissa. Automaattitarkennus kasvoihin ja silmiin taas takaa sen, ettei sinun tarvitse huolehtia tarkennuksesta, vaan voit keskittyä ajoitukseen, sommitteluun ja ilmeisiin.”
Koska Nanna haluaa mielellään päästä lähelle kuvaamiaan ihmisiä, hän käyttää miltei aina Canon RF 35mm F1.8 Macro IS STM- ja RF 50mm F1.2L USM -objektiiveja. ”Minulle riittää kaksi objektiivia”, hän kertoo. ”Tykkään kiinteäpolttovälisistä enemmän kuin zoomeista, sillä niiden kanssa on liikuttava enemmän ja työstettävä kuvia enemmän.”
Mike on samaa mieltä siitä, että nämä kaksi objektiivia ovat täydellinen yhdistelmä. ”35 millin ja 50 millin polttovälit ovat aina olleet suosittuja dokumentaarisessa työssä ja raportointityössä, koska ne antavat luonnollisen perspektiivin”, hän sanoo. ”RF 35mm F1.8 Macro IS STM on pieni ja edullinen, lisäksi siinä viiden askeleen kuvanvakain, joka takaa terävät käsivarakuvat.”
Parhaat välineet hääkuvaukseen
Carmen ja Ingo Leitner tapasivat italialaisella rannalla vuonna 2003. Matkustellessaan yhdessä he huomasivat molemmat rakastavansa valokuvausta, joten he alkoivat kuvata ystävien ja sukulaisten häitä, kunnes vuonna 2009 he uskalsivat perustaa oman yrityksensä.
Aiemmin insinöörinä ja meikkitaiteilijana työskennellyt aviopari on sittemmin kuvannut häitä maailman kauneimmissa paikoissa. Heidän ensimmäinen järjestelmäkameransa, joka heillä on edelleen tallessa, oli Canon EOS 350D (jonka seuraaja on nykyään Canon EOS 850D). Nykyään he käyttävät EOS R5:tä ja EOS R6:ta. Usein he kuvaavat molemmat samaan aikaan: toinen ottaa valokuvia ja toinen kuvaa videota.
”Tärkein ominaisuus meille on todella tarkka tarkennusjärjestelmä sekä EOS R5:ssä että EOS R6:ssa”, Ingo sanoo. ”Kuvat ovat uskomattoman tarkkoja, vaikka objektiivi olisi täysin auki.” Toinen merkittävä etu, myös videokuvaukseen, on kameran kuvanvakain (IBIS), joka tarjoaa jopa kahdeksan askeleen kuvanvakautuksen tiettyjen objektiivien kanssa. Sen ansiosta emme tarvitse yksi- tai kolmijalkajalustoja.”
Hääkuvaajiksi halajaville Ingo suosittelee ehdottomasti EOS R5:een investoimista. ”Jos et tarvitse 45 megapikselin tiedostoja, myös EOS R6 ajaa asiansa todella hyvin”, hän lisää.
”Kaksi näiden kameroiden suurinta etua hääkuvaamiseen ovat automaattitarkennus kasvoihin ja silmiin sekä hiljainen kuvaus, jonka avulla voin ottaa kuvia ihmisten huomaamatta, etenkin hiljaisissa paikoissa”, Mike kertoo. ”Lisäksi ne ovat hybridikameroita, joilla voin kuvata videoita jopa 8K RAW- ja 4K-laadulla 120p-kuvataajuudella EOS R5:llä ja 4K UHD -tarkkuudella jopa 60p-kuvataajuudella EOS R6:lla.”
Carmen ja Ingo käyttävät pääasiassa Canon EF 35mm f/1.4L II USM-, RF 50mm F1.2L USM-, RF 85mm F1.2L USM- ja RF 28-70mm F2L USM -objektiiveja. Ingo neuvoo aloittelevia hääkuvaajia seuraavasti: ”suosittelen L-sarjan objektiiveja 35 millin ja 50 millin objektiivia enimmäisaukoilla,vaikka ne ovatkin hieman kalliita.”
”Kun olet aloitteleva hääkuvaaja, monitoiminen zoom-objektiivi, esimerkiksi RF 24-105mm F4L IS USM, on erittäin hyödyllinen. Se on objektiivi, jolla voit tehdä vähän kaikkea”, Mike ehdottaa. ”Sen kaveriksi voit sitten hankkia RF 50mm F1.8 STM- tai EF 85mm f/1.8 USM -objektiivin – jotain nopeaa, pientä ja kirkasta. Näin voit kuvata paljon erilaisia kohteita – suurimmalla aukolla voit esimerkiksi eristää kohteen taustasta. Zoom-objektiivin ja kiinteäpolttovälisen objektiivin ansiosta olet valmis useimpiin tilanteisiin.
Onpa kiinnostuksen kohteesi sitten muotikuvaus, muotokuvaus, dokumentaarinen kuvaus, hääkuvaus tai mikä tahansa, investointi laadukkaisiin välineisiin on investointi tulevaisuuteesi. Ammattikuvaajan urasi voi alkaa…
Teksti: David Clark
Vastaavat tuotteet
-
EOS R
Täyden kennokoon peilitön kamera avaa uusia mahdollisuuksia valokuvaajille ja elokuvantekijöille. -
EOS RP
Pienikokoinen, kevytrakenteinen ja intuitiivinen täyden kennokoon peilitön kamera, joka kulkee kätevästi mukanasi. -
EOS R6
Mitä tahansa kuvaatkin, EOS R6 antaa vapauden olla luova täysin uudenlaisilla tavoilla. -
RF 24-70mm F2.8L IS USM
Anna täyden kennokoon peilittömällä kameralla kuvatuille kuville ammattimainen ilme 24–70 mm:n zoom-objektiivilla, jossa on nopea aukko ja viiden askeleen kuvanvakain. -
RF 24-105mm F4L IS USM
Kevyt ja monipuolinen 24–105 mm:n f/4 L-sarjan zoom-objektiivi, jossa on nopea ja hiljainen automaattitarkennus ja 5 askeleen kuvanvakain. -
RF 35mm F1.8 MACRO IS STM
Valovoimainen hybridikuvanvakaimella varustettu 35mm f/1.8 MACRO -objektiivi laajakulmakuvaukseen ja lyhyille tarkennusetäisyyksille. -
RF 50mm F1.2L USM
Kiinteäpolttovälinen 50 mm f/1.2 -objektiivi takaa ensiluokkaisen terävyyden sekä suorituskyvyn heikossa valaistuksessa. -
Mount Adapter EF-EOS R
EF-EOS R -kiinnityssovittimen ansiosta korkealaatuiset ja tehokkaat EF- ja EF-S-objektiivit voidaan liittää EOS R -järjestelmään. Lue lisää.