Vie toimintakuvaus uudelle tasolle

EOS-vinkit

EOS-kamerasta kaikki irti

  • Urheilutila
  • Tallennus ja akku
  • Optinen etsin
  • Valotusajan valinta
  • Panorointi
  • Kavenna tarkennusaluetta

Sports-Action-Basketball
Phil Roeder – Iowan osavaltion koripalloturnaus
Käyttöoikeudet: https://creativecommons.org/licenses/by-nd/2.0/

Urheilutila

Dynaaminen urheilukuvaus on helpompaa, kun käytät Urheilukuva-tilaa. Voit tämän jälkeen ottaa useita kuvia sisältäviä kuvasarjoja pitämällä suljinta painettuna. Kamera seuraa kohdetta jatkuvan tarkennuksen tilassa ja muuttaa tarkennusta dynaamisesti tarkennuspisteiden avulla. Voit seurata toimintaa jokaisen kuvan pysyessä silti terävänä.

Tallennus ja akku

Käytä pitkien kuvasarjojen sarjakuvauksessa nopeaa muistikorttia. Tavallinen muistikortti täyttyy liian nopeasti, sillä kamera käyttää puskuriaan väliaikaiseen tallennukseen. Jatkuvan kuvauksen tila kuluttaa myös paljon akkuvirtaa, joten varmista, ettei se lopu kesken. Jos sinulla ei ole mukanasi vara-akkua, muista sammuttaa kamera aina, kun et käytä sitä, tai ota automaattinen virrankatkaisu käyttöön.

Optisella etsimellä pidät molemmat silmäsi pelissä

Optisen etsimen automaattitarkennuksella voit pitää kilparadan tarkennettuna samalla, kun seuraat kohdetta. Muista pitää toinen silmäsi auki, jotta et menetä yhtään kallisarvoista hetkeä.

Vinkki: harjoittele pitämään molempia silmiä auki kuvauksen aikana: toinen silmäsi katsoo etsimen läpi ja toinen silmä itse tapahtumaa. Näin sinulta ei jää huomaamatta tärkeitä tilanteita.

Sports-Action-Concentration
Jackson Lavarnway
Käyttöoikeudet: https://creativecommons.org/publicdomain/mark/1.0/

Valotusajan valinta

Käännä valintakiekko Valotusajan esivalinta (Tv) -asentoon ja valitse oikea valotusaika. Jos kuvaat esimerkiksi täydessä vauhdissa kohti tulevia kilpa-autoja, valotusajaksi kannattaa valita vähintään 1/1000 sekuntia, kun taas lasten jalkapallon kuvaamiseen pihalla valotusaika voi olla vaikkapa 1/500 sekuntia. Kamera säätää tämän jälkeen aukon sopivaksi automaattisesti. Valotusajan esivalinnassa tärkeintä on tietää millaista toimintaa aiot kuvata. Jos kuvaamasi kohde liikkuu nopeasti, saat kuvattua sen huonossakin valaistuksessa käyttämällä automaattista ISO-herkkyysasetusta.

Vinkki: tarkenna ihmisiin näiden lähestyessä kameraa ja käytä lyhyttä valotusaikaa kuvatessasi toimintaa. Näin saat hienoja kuvia kentän laidalta erittäin nopeista jalkapallotaklauksista.

Harjoittele panorointia

Panorointi tarkoittaa sivusuunnassa liikkuvan kohteen seuraamista kameran objektiivilla. Panoroinnin aikana käytetään yleensä hieman pidempiä valotusaikoja, jotta kohde pysyy terävänä ja etuala ja tausta jäävät sumeiksi. Voit harjoitella panorointia optisella etsimellä ja kääntämällä vartaloa pehmeästi lantiosta, jotta liike pysyy vakaana. Jos objektiivissasi on kuvanvakain, tarkista, onko objektiivin sivussa kuvanvakainkytkin ja käännä se kuvanvakaintilaan 2.

Kavenna tarkennusaluetta

Urheilukuvissa etualalla ja taustalla on usein päällekkäisiä värikkäitä kohteita. Saat pidettyä kohteet terävinä näissä vauhdikkaissa kuvissa valitsemalla pienemmän tarkennuspistealueen. Tällöin pisteiden pitäminen kohteiden kohdalla vaatii taitoa, mutta lopputulos on sen arvoinen.

Vinkki: tarkista kameravalikosta, onko kamerassasi jatkuva tarkennus -toiminto. Jatkuva tarkennus -toiminnon ollessa käytössä kamera pyrkii jatkuvasti tarkentamaan liikkuvia kohteita ja pitämään ne terävinä. Kohde kannattaa valita jo aiemmin ja seuraaminen aloittaa jo ennen kuin kohde on aiotussa kuvauskohdassa.

Pysy ajan tasalla

Tulossa seuraavaksi: Näe maailma ilman etsintä.