The Milky Way arcs across the sky above the rocky shores of a lake.

ULKOKUVAUS

Parhaat vinkit öisen tähtitaivaan kuvaamiseen

Öisessä tähtitaivaassa on aivan omanlaistaan taikaa. Kameroiden teknisen kehityksen ansiosta tuon taian vangitseminen kuviin on nyt helpompaa kuin koskaan.

Haluatko kokeilla tähtitaivaan kuvaamista? Seuraavassa kerromme, miten tähtitaivaasta voi ottaa unohtumattoman kauniita kuvia.

1. Tarkista säätiedotus

Muista tarkistaa säätiedotus ennen kuin lähdet kuvaamaan. Parhaat kuvat saat tähtitaivaan ollessa pilvetön. Toisaalta pilvet voivat myös tuoda kuviin omanlaistaan tunnelmaa, joten käytä niitä luovasti öistä taivasta kuvatessasi. Jos pilvet eivät juurikaan liiku, ne eivät myöskään näytä sumeilta kuvissa, kun käytät pitkää valotusaikaa. Pitkää valotusaikaa käytettäessä kamera on aina pidettävä vakaana, jotta kuvat eivät sumene eikä niihin tule ylimääräisiä valojuovia. Jalustan avulla saat tähtitaivaasta teräviä ja selkeitä kuvia. Tarkkaile myös tuulta, sillä liikkuvat pilvet voivat pilata otoksen.

Aiheeseen liittyvät artikkelit
A child watches a burst of gold and pink fireworks.

ILOTULITUSKUVAUS

10 vinkkiä parempien ilotulituskuvien ottamiseen

Käytä oikeita asetuksia, ota kuviin myös ihmisiä... Kerromme, miten välität ilotulitusten taianomaisen tunnelman valokuvin.

People skateboard down a brightly-lit city street at night.

MATKAKUVAUS

Näin saat eniten irti kamerastasi kaupunkilomalla

11 vinkkiä urbaanin kohteen tunnelman ikuistamiseen.

2. Etsi paras paikka tähtivalokuvaukseen

Onnistuneisiin kuviin tarvitaan kuvauspaikka, jossa ei ole valosaastetta, sillä kaupungin valo peittää tähdet näkyvistä. Ne voivat peittyä myös täysikuun tai jopa puolikuun valosta. Eri puolilla maailmaa on Arizonan Death Valleyn kaltaisia tunnettuja paikkoja, joissa voi ottaa upeita kuvia Linnunradasta, mutta keinovalosta voi päästä eroon jo lähtemällä asutuskeskuksen ulkopuolelle.

3. Kokeile erilaisia asetuksia

Tähtitaivaan kuvaamiseen tarvitaan kameran käsisäätöjä, joten ota kameran käsisäätöinen kuvaustila käyttöön ja kokeile seuraavia asetuksia.

  • Tarkennus: Tarkenna objektiivi äärettömyyteen. Tämä onnistuu manuaalisesti, kun vaihdat objektiivin käsitarkennukselle objektiivissa olevalla kytkimellä. Käytä tämän jälkeen etäisyysilmaisinta, jos objektiivissa on sellainen, tai katso etsimen läpi ja käännä tarkennusrengasta, kunnes jokin kaukana näkyvä kohde näkyy terävänä. Kun objektiivi tarkentaa yli 6 metrin etäisyydelle, sen hyperfokaalinen etäisyys ulottuu äärettömyyteen, ja tähdet näkyvät terävinä.

  • Aukko: Jos haluat, että tähdet näkyvät pisteinä eivätkä juovina, käytä suurempaa aukkoa. Näin kameraan pääsee mahdollisimman paljon valoa kohtalaisen lyhyelläkin valotusajalla. Muista, että suurella aukolla terävyysalue on kapea, jolloin etualalla olevat kohteet näkyvät epäterävinä.
  • Valotusaika: Muista, että tähdet tuikkivat. Jotta Linnunradan tähdet näkyisivät kuvissa mahdollisimman liikkumattomina, käytä enintään 20 sekunnin valotusaikaa. Jos käytät pidempää valotusaikaa, seurauksena on tähtien liikettä.
  • ISO-herkkyys: ISO-herkkyys on neljäs asetus, joka vaikuttaa kuvien valotukseen. Mitä suurempaa ISO-herkkyyttä käytät, sitä herkemmin kameran kenno reagoi objektiivin aukon läpi tulevaan valoon. Kun olet löytänyt haluamasi aukon ja valotusajan arvon, ryhdy kokeilemaan erilaisia ISO-herkkyysasetuksia. Valitse ISO-herkkyydeksi ensin 1600 ja katso ottamiesi kuvien perusteella, tuleeko kameraan riittävästi valoa valitsemillasi aukon ja valotusajan asetuksilla ja tuleeko kuvista sellaisia kuin haluat. Tämä jälkeen voit säätää ISO-herkkyyden suuremmaksi 3200:aan tai kameran suurimpaan asetukseen asti ja katsoa, millaisen lopputuloksen saat.

4. Panosta sommitteluun

Tähtien täplittämä taivas on jo yksistään vaikuttava kuvauskohde. Voit kuitenkin ottaa kuviin mukaan myös vaikkapa rakennuksia, vuoria, jonkin maiseman osan, heijastavan järven pinnan tai muita elementtejä, jotka tekevät kuvista entistä kiinnostavampia. Tähdet eivät aina välttämättä sinällään näytä mielenkiintoisilta, joten kuviin kannattaa etsiä jotain ainutlaatuista.

5. Kuvaa tähtien liikettä

Tähtien muodostamilla juovilla voit saada aikaan vaikuttavan ja mielenkiintoisen kuvan. Tarvitset paljon aikaa ja kärsivällisyyttä sekä jalustan ja kaukolaukaisimen. Maan pyörimisliike saa tähdet näyttämään juovilta, vaikka tähdet pysyvät paikoillaan.

Näiden upeiden valojuovien kuvaaminen on haasteellista, mutta lopputulos on vaivan arvoinen. Etsi ensin pohjoinen taivaannapa. Tämä onnistuu esimerkiksi älypuhelimeen saatavalla sovelluksella. Kun käytät pohjoista taivaannapaa kuvan keskipisteenä ja kuvaat pitkällä valotusajalla, tähdet muodostavat keskipisteen ympärille ympyränmuotoisen kuvion, kuten oheisessa kuvassa.

Tähdet eivät tuota paljon valoa, joten käytä ISO-herkkyyttä 800, 1600 tai suurempaa, jotta saat niiden liikkeen näkymään kuvassa. Ole tarkkana ja kokeile erilaisia asetuksia, ennen kuin kokeilet pitkää valotusaikaa. Mitä suurempaa ISO-herkkyyttä käytät, sitä todennäköisemmin kuvassa näkyy kohinaa.

Useimpien kameroiden pisin valotusaika on 30 sekuntia, mutta kameran käsisäätöisen kuvaustilan aikavalotuksen avulla voit käyttää pidempiä valotusaikoja. Aikavalotusta käyttämällä voit pitää sulkimen auki niin pitkään kuin haluat ja avata ja sulkea sen haluamallasi hetkellä. Tarkenna äärettömyyteen. Kokeile erilaisia asioita ja katso ottamiasi kuvia. Kokeile sen jälkeen noin 30 minuutin valotusaikaa ja katso ottamaasi kuvaa. Haluamasi lopputuloksen saamiseen voi kulua useampiakin yrityksiä ja kärsivällisyyttä vaativia öitä.

Aiheeseen liittyvät tuotteet