LUOVA VALOKUVAUS

Näkymä ylähäältä: kuusi vinkkiä upeiden flat lay -kuvien kuvaamiseen

Lifestyle-valokuvaaja ja suosittu tiktokkaaja Chris Priestley näyttää, miten voit nostaa flat lay -kuvaamisen jännittäviin uusiin korkeuksiin.
Ihminen asettelee flat lay -kuvaa, jossa on vaaleanpunainen kello, muistikirja, näppäimistö ja vaaleanpunaisia makroneita lautasella.

Flat lay -valokuvaus on luova tapa esitellä kaikenlaisia kohteita ja tuotteita – aina meikeistä ja koruista elintarvikkeisiin ja vauvauutisiin. Bloggaajat ja somesisällöntuottajat tarjoavat runsaasti inspiraatiota tällaisiin kuviin. Mutta miten voit aloittaa omien flat lay -kuvien suunnittelun ja sommittelun? Miten varmistat, että juuri sinun flat lay -kuvasi erottuvat massasta somesisällön joukossa?

Pidä asiat yksinkertaisina. Tätä ehdottaa tuote- ja lifestyle-kuvaaja Chris Priestley, joka tienaa elantonsa päivätöissään flat lay -kuvilla. Hänellä on 54 000 seuraajaa Instagramissa ja yli miljoona TikTokissa. ”Vähemmän on todellakin enemmän, kun kyse on flat lay -kuvien rekvisiitasta, ja häiritsevä tausta voi pilata koko kuvan.”

Hyvä uutinen on se, että flat lay -valokuvaus on mahdollista kaikille. Siihen ei vaadita mitään erikoisvälineitä, vaan perusobjektiivi tai jopa kompaktikamera riittää tämän mielenkiintoisen tekniikan kokeilemiseen. Itse asiassa kaikki alkaa kynällä ja paperilla, kuten Chris ensimmäisessä kuudesta asiantuntijavinkistään alla kertoo.

1. Suunnittele sommittelu

Flat lay -kuva punamustasta kellosta pienten valkoisten kivien päälle aseteltuna siten, että kellon ympärillä on valkoisia lehtiä ja muuta valkoista rekvisiittaa.

”Käytän mielelläni väriteemaa flat lay -kuvissa”, Chris Priestley sanoo. ”Aloitan etsimällä korostusvärejä päätuotteesta. Tämän punaisen kellon numerolovet on korostettu valkoisella, joten tiesin valkoisen tausta korostavan kelloa. En löytänyt kaikkea haluamaani rekvisiittaa valkoisena, joten maalasin kompassin, karabiinin ja tekolehdet valkoiseksi spraymaalilla saadakseni otoksen kasaan.” Kuva on otettu Canon EOS R5 -kameralla ja Canon RF 50mm F1.2L USM -objektiivilla (1/200 s, f/5.6 ja ISO 100). © Chris Priestley

Chris aloittaa piirtämällä asetteluita paperille sommittelun suunnittelemiseksi, koska hänen mukaansa voi olla aika vaikeaa aloittaa tyhjästä, kun kamera on jo paikoillaan.

”Kun luonnostelen flat lay -kuvaa, keskityn varmistamaan, että pääkohde on aseteltu siten, että se erottuu hyvin kuvassa”, hän selittää. ”Taustan ja kaiken oheisrekvisiitan täytyy täydentää kohdetta, esimerkiksi esteettisesti, funktionaalisesti tai kohdeyleisön elämäntavan välityksellä.”

”Flat lay -kuvien sotkuisuuden ja liiallisen sälän oppii tunnistamaan yrityksen ja erehdyksen kautta”, Chris lisää. Hän suosittelee rakentamaan pääkohteen ja valitun taustan ympärille. ”Pidän kolmanneksen säännöstä, ja jaan kuvani yhdeksään ruutuun. Sitten varmistan, että jokaisella rekvisiitalla tai kuvan elementillä on oma ruutunsa.”

2. Kartuta rekvisiittakokoelmaasi

Canon-kameran nestekidenäytöllä näkyy flat lay -kuva vaaleanpunaisesta kellosta ja sitä täydentävästä vaaleanpunaisesta ja valkoisesta rekvisiitasta.

”Asettelen rekvisiittaa mielellään siten, että se ei ole kokonaan kuvassa, kuten näppäimistö ja muistikirja tässä”, Chris kertoo. Halusin myös rekvisiitan luovan muotoja, jotka ohjaavat silmää kohti kuvia, joten asettelin näppäimistön, pöytätason, muistikirjan, kynän ja kellon saadakseni tämän aikaan.” © Andy Holbrook / Chris Priestley

Flat lay -kuva vaaleanpunaisesta kellosta, jonka ympärille on aseteltu huolellisesti makroneita, näppäimistö, muistikirja, kynä ja terälehtiä – jotka ovat kaikki vaaleanpunaisia ja valkoisia.

”En pidä liian paljosta negatiivisesta tilasta, se tekee vain kuvasta epätasapainoisen”, Chris kertoo. ”Koska näppäimistö on tämän kuvan oikeassa yläkulmassa, halusin löytää jotain myös vasempaan alakulmaan, vaikka sitten vain terälehden. Tämän ansiosta kohta ei näytä unohdetulta, ja koko kuva tuntuu ikään kuin suljetulta.” Kuva on otettu Canon EOS R5 -kameralla ja Canon RF 50mm F1.2L USM -objektiivilla (1/200 s, f/8 ja ISO 100). © Chris Priestley

Chris suosittelee välttämään flat lay -kuvien rekvisiitan pois heittämistä. ”Koskaan ei tiedä, milloin jotain saattaa tarvita”, hän sanoo. ”Minulla on nyt suuri rekvisiittalaatikko, jota voin hyödyntää. On hyvä, että on rekvisiittaa käyttövalmiina, sen avulla voi täyttää tiloja, jotka eivät toimi.”

Sen sijaan, että säilyttäisit suurta määrää kömpelöitä taustoja, Chris suosittelee kuitenkin kevyitä kaupoissa myytäviä valokuvaustaustoja. ”Voit ostaa monia erityylisiä A1-kokoisia valokuvatauluja, esimerkiksi puu-, marmori- ja liuskekivitehosteseiniä”. Juuri sellaista hän käytti marmoritaustana yllä olevissa flat lay -otoksissa.

Flat lay -kuvan rekvisiitta auttaa tarinan kertomisessa ja antaa kontekstia kohteelle: se näyttää, kenelle tuotteen pitäisi kuulua.

Käytätpä sitten flat lay -kuvassa mitä rekvisiittaa tahansa, Chris suosittelee aina varmistamaan sen olevan täysin puhdas. ”Yksi asia, jonka olen oppinut tehdessäni töitä isojen asiakkaiden kanssa, on se, että jos missään on yhtään pölyä tai tahroja, on kuva auttamattomasti pilalla. Vaikka kuva olisi kuinka hyvä tahansa, katsojan silmä kohdistuu luonnollisesti kohti tätä puutetta.

”Jos on naarmuja tai jälkiä, yritä peittää ne muulla rekvisiitalla, ja varmista kaiken olevan tiptop ennen kuvaamista”, Chris jatkaa. ”Et varmastikaan halua joutua siistimään kuviasi jälkituotannossa, koska se on painajaismaista.”

3. Flat lay -kuvien kameralaitteisto ja asetukset

Mies valmistautuu ottamaan kuvaa mustasta kellosta ylhäältä alaspäin kolmijalalla olevalla Canon-kameralla. Suuri studiovalo valaisee otoksen.

”Pidä kameran takaosa samansuuntaisena flat lay -asetelman kanssa”, Chris kertoo. ”Jos se ei ole täysin suorassa, kuva vääristyy.” Joissain kolmijaloissa on mukana vatupassi, josta voi olla hyötyä kameran oikean asennon varmistamisessa. © Andy Holbrook / Chris Priestley

Upeiden flat lay -kuvien kuvaamiseen ei vaadita erikoislaitteita, mutta kolmijalka pitää kameran paikallaan, kun järjestelet otosta ja rekvisiittaa.

Chris käyttää Canon EOS R5 -kameraa. Hänen mukaansa sen painosta on etua flat lay -kuvien ottamisessa. ”Sitä ei ole vaikea esimerkiksi kallistaa pöydän päälle. Painavammalla kameralla joutuisin lisäämään painoa kolmijalkaan, jotta se ei kaadu. Kallistettavan ja kääntyvän näytön ansiosta voin asetella kameran paikoilleen siten, että näen samalla myös otoksen.”

Flat lay -kuvien objektiiviksi Chris suosittelee 50 millin perusobjektiivia, esimerkiksi sellaista kuin Canon RF 50mm F1.2L USM. ”Syy 50 millin objektiivin valitsemiselle laajemman objektiivin sijasta on se, että se ei aiheuta objektiivivääristymiä näillä kuvausetäisyyksillä. Jos kuvaat flat lay -kuvan esimerkiksi 16 millin objektiivilla, saat perspektiivivääristymiä reunoihin, ja se ei näytä hyvältä tuotekuvissa.”

Canon EOS RP:n kaltainen kamera on myös erinomainen valinta tällaisiin kuviin, esimerkiksi Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM -objektiivilla. Tämä riittäisi Chrisin tässä suosittelemalle 50 millille ja aukon arvoille. Voit käyttää myös kompaktikameraa, esimerkiksi Canon PowerShot G7 X Mark III:a, etenkin budjetin ollessa tiukka. Se painaa vain 304 grammaa (akku ja muistikortti mukaan lukien), mutta sen 20,1 megapikselin kennolla saa silti ikuistettua runsaasti yksityiskohtia.

Vaikka pienet aukot, esimerkiksi f/16 ja f/22, tuovat suuremman osan flat lay -kuvasta terävään tarkennukseen, Chris käyttää yleensä f-stop-asetuksia f/5.6–f/8. ”En tykkää suuremmista, muuten liian suuri osa kuvasta näkyy yksityiskohtaisesti”, hän sanoo. ”Luon mielelläni enemmän syvyyttä, jotta tausta erottuu silti, vaikka se ei ole tarkennettuna – tämä kiinnittää katseen luonnollisesti pääkohteeseen.

4. Valaise otos 45 asteen kulmassa

Täysin mustin pukeutunut mies säätää suurta studiovaloa keittiölavastuksessa.

Chris suosittelee flat lay -kuvien valaisemiseen yhtä valonlähdettä, joka voi olla studiovalo (kuten kuvassa) tai luonnonvalo ikkunasta. ”Luonnonvalo sopii hyvin kirkkaiden unenomaisten kuvien ottamiseen”, hän sanoo. © Andy Holbrook / Chris Priestley

Valokuvaaja käyttää Canon Camera Connect -sovellusta älypuhelimella ja ottaa kuvan punaisesta kellosta, jonka ympärillä on kiipeilyvälineistöä.

Chris otti kuvansa Canon Camera Connect -sovelluksella. ”Kun flat lay -kuva on aseteltu, en tietenkään halua liikutella sitä”, hän kertoo. ”Sovelluksen avulla voin käyttää kameran toimintoja koskematta siihen. Pystyin vaihtamaan aukkoa ja valotusaikaa, laukaisemaan sulkimen ja myös zoomaamaan tarkastaakseni tarkemman kuvan.” © Andy Holbrook / Chris Priestley

Valaistuksen suhteen Chris suosittelee melko perusvalaistusta. ”Kuvaan suurimman osan töistäni yhdellä valolla, joka on aseteltu 45 asteen kulmaan kohteesta sekä vaaka- että pystysuunnassa. Yleensä tämä luo todella kivan valon kuvaan.

”Voit käyttää monia erilaisia valaistustyyppejä”, hän jatkaa. ”Koska teen kaupallista työtä, käytän yleensä studiovaloja, koska valoa on helppo muotoilla ja pehmentää hajottimilla. Valaisin on myös yksi vaihtoehto, sillä sen avulla näet, minne varjoja syntyy, mikä helpottaa suuresti flat lay -kuvan rekvisiitan asettelua.”

Canon Speedlite, esimerkiksi Canon Speedlite EL-1, joka laukaistaan etänä Canon Speedlite ST-E3-RT V2 -lähettimellä, antaa myös mahdollisuuden hallita flat lay -kuvan valaistusta luovasti, etenkin jos hajautat valoa sateenvarjon tai tasovalon avulla.

Chris kertoo, että myös luonnonvalo on oiva vaihtoehto. Useimmiten kannattaa kuvata pilvisenä päivänä mieluummin kuin kirkkaassa auringonpaisteessa, koska pilvet ovat luonnon omia diffuusoreja, jotka pehmentävät valoa. ”Jos asettelet flat lay -otoksen 45 asteen kulmaan ikkunasta, saat käytännössä saman tuloksen kuin saisit keinovalolla”, Chris sanoo.

5. Räätälöi otoksia eri somekanaville

Flat lay -lähikuva mustasta kellosta, jossa on mustat hihnat molemmin puolin rikkinäisten laattojen päällä.

Suurimman osan flat lay -kuvistaan Chris rajaa lopullisesti kamerassa. Mutta tämän vaikean laattaotoksen hän kuvasi hieman laajempana, jotta hänellä olisi hieman pelivaraa kuvan rajaamisessa myöhemmin. Kuva on otettu Canon EOS R5 -kameralla ja Canon RF 50mm F1.2L USM -objektiivilla (1/100 s, f/8 ja ISO 100). © Chris Priestley

Ylhäältä päin otettu kuva mustasta kellosta ja kahdesta mustasta hihnasta haljenneiden laattojen päällä. Etualalla näkyy jalustaan kiinnitetty kamera.

Chris suunnitteli ensin käyttävänsä tässä flat lay -kuvassa laattalattiataustaseinää, mutta se ei ollut tarpeeksi mielenkiintoinen. Siksi hän rikkoi laattoja vasaralla ja järjesteli palaset sekä täytti niiden välit mustalla akvaariosoralla. Hän suosittelee liimatarraa esineiden sommitteluun. ”Se on ehdottomasti ystävämme flat lay- ja tuotekuvauksessa. Kun saan taustan kuntoon, tykkään laittaa sitten pääkohteen paikoilleen ennen muun asetelman viimeistelyä. Varmistan kaiken pysyvän paikallaan huomaamattomin liimatarroin." © Andy Holbrook / Chris Priestley

”Yksi juttu, josta pidän erityisesti Canon EOS R5 -kamerassa, on se, että siinä on paljon megapikseleitä. Tämän ansiosta voin rajata kuvanlaadun kärsimättä”, Chris sanoo. Hän myös huomauttaa, että eri somekanavilla on erilaisia vaatimuksia kuvien koolle ja ominaisuuksille. Sen sijaan, että kuvaat vain yhden flat lay -otoksen ja rajaat siitä eri vaihtoehtoja editointiohjelmistolla, Chris suosittelee panostamaan hieman aikaa siihen, että otat erilaisiin verkkokäyttötarkoituksiin kullekin oman kuvansa.

”Kuvaan 3:2-kuvasuhteella, koska flat lay -kuvia käytetään yleensä blogien tai verkkosivustojen kuvissa”, hän selittää. ”Yksi asia, joka on otettava huomioon kuvia muokattaessa eri somekanaville, esimerkiksi Instagramin 4:5-kuvasuhteelle tai jopa 9:16-kuvasuhteelle, on se, että rekvisiitan asettelua täytyy muuttaa. Suosittelen myös osan rekvisiitan poistamista, koska käytettävissä on paljon vähemmän tilaa.”

6. Kokeile liikkuvia elementtejä

Jos haluat tehdä todella luovia flat lay -kuvia, voit kokeilla liikettä, kuten Chris yllä. Tämän upean vaikutelman aikaansaamiseksi hän suosittelee liikkuvien elementtien kuvaamista erikseen sen sijaan, että yrittäisit saada kaiken yhteen otokseen. Tutustu muihinkin hänen töihinsä TikTokissa.

Mies valmistelee kolmijalalla olevaa kameraa, jolla kuvataan alaspäin vaaleanpunaista kelloa pyöreällä valkoisella levyllä, jonka ympärille putoilee vaaleanpunaisia ruusun terälehtiä.

”Asettelin kellon remmin ja kaikki terälehdet sen ympärille, sitten tiputtelin hitaasti terälehtiä ottaakseni sarjan kuvia”, hän selittää. ”Sitten leikkasin Adobe Photoshopissa kaikki terälehdet, joista pidin, ja loin yhdistetyn kuvan. © Andy Holbrook / Chris Priestley

Kolmijalalla oleva kamera on aseteltu ottamaan flat lay -kuva vaaleanpunaisesta kellosta pyöreällä valkoisella levyllä, jonka ympärille putoilee vaaleanpunaisia ruusun terälehtiä.

Liikkeen lisääminen flat lay -kuvaan on erinomainen tapa tehdä siitä dynaamisempi. Helppo tapa lisätä liikettä on lisätä rekvisiittaa ja poistaa sitä siten, että lopullisessa videossa nähdään tuotteen liikkuvan tai katoavan. © Andy Holbrook / Chris Priestley

”Yksi etu, mitä yhdistetyn kuvan luominen Photoshopissa tarjosi, oli se, että pystyin asettelemaan terälehdet eri kerroksiin”, Chris jatkaa. ”Sitten vein nämä kerrokset Adobe After Effectsiin, missä lisäsin virtuaalikameran. Liikutin sitten kameraa näiden kerrosten läpi kohti kelloa saadakseni aikaan tässä näkyvän 3D-vaikutelman.”

Jos haluat pitää asiat yksinkertaisina, voit yrittää ikuistaa liikkuvat elementit oikeassa asennossa yhdessä kuvassa. Tähän liittyy varmaan jonkin verran yrittämistä ja erehtymistä, joten aseta kamera jatkuvaan kuvaustilaan ja ota kuvasarjoja lisätessäsi liikettä. Voit herättää kuvat henkiin yhdistämällä niistä esimerkiksi GIF-animaation Adobe PhotoShopissa tai suosikkieditointiohjelmistollasi.

Iskikö inspiraatio? Kokeile kuvata oma flat lay -otoksesi ja jaa sitten tuloksesi avainsanalla #FreeYourStory ja merkitsemällä tilimme @canonemea.



*Adobe, After Effects, Lightroom ja Photoshop ovat Adoben tavaramerkkejä tai rekisteröityjä tavaramerkkejä Yhdysvalloissa ja/tai muissa maissa.



Teksti: Marcus Hawkins

Vastaavat tuotteet

Aiheeseen liittyvät artikkelit