Photographer Tom Bing on a beach taking a picture of a surfer holding her board.

ULKOKUVAUS

Aallokosta pyörille: ohjeita toimintaharrastusten luovaan kuvaamiseen

Surffaaja ja moottoripyöräilijä Tom Bing nauttii vauhdikkaista harrastuksista yhtä paljon kuin hänen kuvauskohteensakin. Hän tapasi vaimonsa Sallyn – joka hänkin on innokas surffaaja – taidekoulussa, ja pariskunta vietti 12 kuukautta moottoripyörien selässä surffausmatkalla Santiagosta San Franciscoon. Nyt he ovat muuttaneet Koillis-Englannin Tynemouthiin, joka on kultahiekkaisista rannoista ja hyisistä vesistä tunnettu surffaajien pyhättö.

Tom kertoo, että hänen edesmennyt isoisänsä, joka piti purjehduksesta ja merikalastuksesta, sai hänet innostumaan valokuvauksesta. ”Isoisäni todella piti valokuvauksesta. Hänellä oli kotona oma pimiö kuvien kehittämistä varten. Minulla on yhä muutamia hänen vanhoista kameroistaan”, Tom kertoo. ”Hän sai minut ymmärtämään, että voisin dokumentoida ja ikuistaa hetket niin itseni kuin muidenkin katseltaviksi.”

Ammattivalokuvaajana Tom on erikoistunut surffaukseen ja motocrossiin. Työ vie hänet niin omalle lähirannalle kuin moniin paikkoihin eri puolilla maailmaa. Hänen intohimonsa on harrastuksiin olennaisesti kuuluvien yhteisöllisyyden, vapauden ja hauskanpidon taltioiminen.

Nyt hän kertoo lähestymistavastaan ja tekniikoistaan sekä antaa vinkkejä ulkoilmaharrastusten luovaan ikuistamiseen.

Ikuista toiminta ja tunnelma – Tom Bingin vinkit

1. Mukauta varusteesi käyttötarkoituksen mukaan

Kevyt, kannettava ja tehokas Canon EOS M6 Mark II oli Tomille täydellinen työkalu polkujuoksijan kuvaamiseen.

Tom on käyttänyt Canon EOS 90D -kameraa ja Canon EF 70-300mm f/4-5.6L IS II USM -objektiivia. Kokoonpano sopii nopeasti liikkuvien eläinten ja urheilun kuvaamiseen, ja sen ominaisuuksiin kuuluvat muun muassa jatkuva kuvaus 10 kuvan sekuntinopeudella sekä 45-ristikkäistyyppistä automaattitarkennuspistettä.

Vaikeapääsyisiin paikkoihin kävellessä tai pyöräillessä hän käyttää kevyttä, pientä ja peilitöntä Canon EOS M6 Mark II -kameraa sekä Canon EF-M 55-200mm f/4.5-6.3 IS STM- ja Canon EF-M 32mm f/1.4 STM -objektiiveja. "Peilittömyyden ansiosta pieneen pakettiin mahtuu tavallista enemmän ominaisuuksia", Tom toteaa. Niinpä peilitön kamera sopii täydellisesti kuvaajille, jotka arvostavat kevyttä kantamusta.

Kuvausretkille lähtiessä kannattaa miettiä realistisesti sitä, kuinka paljon kantamuksia mukaan tarvitsee. ”Et välttämättä tarvitse 10:tä erilaista objektiivia, vaan kannattaa ennemmin ottaa mukaan kaksi, jotka tekevät juuri sen, mitä tarvitset”, hän toteaa.

Erittäin nopean toiminnan kuvaamisessa DSLR-kameran optinen etsin auttaa pysymään vauhdissa, kun taas peilittömän kameran elektroninen etsin tuo kuvaukseen pienen viiveen. Tomin mielestä peilittömien kameroiden kuvanlaatu on kuitenkin yhtä hyvä.

2. Uppoudu toimintaan

Kun kuvaaja ymmärtää kuvaamansa toiminnan, tapahtumia osaa ennakoida paremmin niin, että on aina valmiina kuvaamaan. Niinkin yksinkertaisen seikan kuin ajajan kuraisessa mäessä käyttämän ajolinjan ennakoiminen voi olla merkittävä tekijä siinä, saako kuvan otettua vai ei. Tällaiset tekijät oppii kokemuksen kautta.

”Kuvajournalistit James Nachtwey ja Don McCullin ja heidän kuvaustyylinsä ovat olleet minulle merkittävä inspiraationlähde. Pidin siitä, että he uppoutuivat tarinoihin, joita kuvasivat”, Tom kertoo. Hän pyrkii välittämään toiminnan tunteet ja jännityksen eikä vain sitä, miltä tapahtumat näyttävät ulkopuolisille katselijoille.

”Ennen kuin otat kameran, tutustu kulttuuriin, jota kuvaat”, hän toteaa. ”Jos tiedät, miltä tuntuu ajaa maastopyörällä kauniin luonnonsuojelualueen läpi, tiedät mitä yrität kuvata ja täsmälleen millä millisekunnilla laukaisinta on painettava”, hän kertoo.

Jos tiedät omien kokemustesi perusteella, miten lukea aallokkoa, tiedät täsmälleen, mitä milloinkin tapahtuu ja osaat olla oikeassa paikassa oikeaan aikaan, valmiina kuvaamaan. ”Toiminnassa on pysyttävä mukana”, Tom kertoo, ”ja on mahtavaa, kun tietää missä kannattaa olla ja milloin.”

3. Vangitse liike

Opi hallitsemaan valotusaika sekä sen yhteys ISO-arvoihin ja aukkoon, niin saat ikuistettua toiminnan ja tunnelman täydellisesti.

”Kuvaan sarjakuvaustilassa lähes koko ajan”, Tom sanoo. ”Toimintavalokuvauksessa se on erittäin tärkeää, sillä kasvojen ilmeet muuttuvat todella nopeasti. On mahdotonta saada täydellinen kuva yksittäiskuvauksella, kun joku kulkee kuva-alan poikki. Kuvia tarvitaan noin 10.”

Canon EOS M6 Mark II -kameralla voi kuvata 14 kuvan sekuntinopeudella, ja sen jatkuva automaattitarkennuksen seuranta on erittäin tarkka. Jos nopeus on tärkeää, kamera voi kuvata RAW-tiedostoja todella nopealla 30 kuvan sekuntinopeudella ja jatkuvalla tarkennuksella 18 megapikselin rajatussa RAW-sarjakuvaustilassa.

Lisäksi Canon EOS 90D -kamerassa on mahtava valotusaika-alue – jopa 1/8000 sekuntia tai 1/16000 sekuntia elektronisella sulkimella. EOS M6 Mark II -kameran enimmäisarvo on 1/4000 sekuntia. Niinpä nopean liikkeen kuvaaminen onnistuu. Optisella etsimellä kuvattaessa pysyt mukana toiminnassa ilman viiveitä, joita on parhaimmissakin elektronisissa etsimissä.

4. Vapauta luovuutesi

Tee kuvista kiehtovia kuvaamalla luovasti ja kokeilemalla erikoisia sommitelmia.

Tom vapauttaa luovuutensa käyttämällä epätavallisia kuvakulmia, panorointia, siluetteja ja syväterävyysalueen vaihteluja ja yrittää näin vangita kuvauskohteen tunteet niin radalla kuin vedessäkin.

”Asiayhteys voi olla kaikki kaikessa. Vaikken pystyisikään zoomaamaan toimintaan, voin ottaa hieman etäisyyttä ja kuvata laajemman kuva-alan, mikä voi tehdä kuvista vielä voimakkaampia”, hän kertoo. ”Kuvaan myös aurinkoa kohti, sillä pidän epätasaisuuksista, joita siitä aiheutuu. Näin ehkä onnistun kuvastamaan ajajan tuntemuksia paremmin.”

Tom saa intoa luovuuteen Canon EOS M6 Mark II -kameran ominaisuuksista, kuten irrotettavasta elektronisesta etsimestä ja käännettävästä kosketusnäytöstä. Molemmat ovat vertaansa vailla omaperäisten sommitelmien luomisessa ja haastavissa alaviistokuvissa.

5. Tärkeintä ei ole vain toiminta

Kokeile erilaisia kuvatyylejä, tutustu toiminnan osatekijöihin ja ikuista tapahtumat.

Monien muiden surffaajien tapaan Tom nauttii paitsi harrastuksestaan myös ulkona liikkumisesta, merestä ja alueesta, jolla hän asuu. Ei kannata välttämättä odottaa vain toiminnan hetkiä, vaan kuvata kaikkea. Kun kuvaa koko päivän, huomaa saaneensa ikimuistoisia kuvia ihmisistä ja paikoista sekä tietty myös toiminnasta.

”Pyrin dokumentoimaan asiat sellaisina kuin ne näen”, Tom kertoo. ”Paikkojen, kokemusten ja yleisesti meren ikuistaminen on mahtavaa. Itsekin surffaajana nautin siitä, miten surffaajat vastaavat haasteeseen tyylillä.”

Teksti: Lorna Dockerill

Aiheeseen liittyvät artikkelit
A dirt bike heads towards the camera spraying muddy water in its wake.

VALOTUSAIKA

Hallitse valotusaika

Näiden viiden perusvinkin avulla osaat säätää valotusajan liikkuvien kohteiden kuvaamiseen sopivaksi ja parantaa toimintakuvausta.

A snowboarder walks through the snow with his snowboard under his arm, away from the camera.

ULKOKUVAUS

Valokuvausvinkkejä talvilomalle

Urheilukuvaamisen ammattilainen Richard Walch kertoo asiantuntijavinkkinsä parempiin talvikuviin kameran valinnasta parhaisiin asetuksiin.

A Canadian player tackles an Irish player during a rugby match. Photo by Richard Heathcote.

URHEILUKUVAUS

Seitsemän yksinkertaista tapaa ottaa parempia urheilukuvia

Tutustu kameran asetuksiin, tiloihin ja ominaisuuksiin, jotka auttavat ottamaan parempia urheilukuvia.

Aiheeseen liittyvät tuotteet

Aiheeseen liittyvät artikkelit

Palaa vinkkeihin ja tekniikkoihin