Image of a person from above taken using a drone

Fergus Kennedy: Canon Log rikkoo videokuvaamisen rajat

Käytettyään Canon EOS 5D Mark IV -kameraa kaupalliseen televisioprojektiin elokuvantekijä Fergus Kennedy halusi kokeilla, mitä kaikkea siitä voisi saada irti luovassa työssä. Fergus on edelliseltä ammatiltaan meribiologi, ja hän kuvaa edelleen luontofilmejä. Nykyään hän työskentelee enimmäkseen stillkuvauksen ja videoiden parissa ja tekee töitä monenlaisille toimeksiantajille niin television kuin mainonnankin alalla. Hänen on erityisen tunnettu dronejen avulla kuvatuista näyttävistä ilmakuvista.

Fergusin uusin projekti oli henkilökohtainen työ, joten hänellä oli vapaus päästää mielikuvitus valloilleen. Hän ja hänen veljensä, joka toimi kamera-assistenttina, halusivat koetella kuvaamisen rajoja. Fergus huomasi, että EOS 5D Mark IV -kameran Canon Log -päivityksestä on suuri hyöty haastavien olosuhteiden drone-kuvauksessa. Canon Log mahdollistaa laajemman dynaamisen alueen tallentamisen. Tästä on hyötyä jälkituotannon värinmäärittelyvaiheessa, kun eri kameroilla kuvatut videot säädetään yhtenäisiksi. Tämä tehokas ominaisuus on nykyään ammattimaisen elokuvanteon arkipäivää, ja sen ansiosta EOS 5D Mark IV on varteenotettava digitaalisen videokuvauksen työkalu. 

”Aikaisemmin käytin Canon XC10 -kameraa 4K-videoiden kuvaamiseen dronella,” kertoo Fergus. ”Se oli todella hyvä ja mukavan kevyt kamera. EOS 5D Mark IV:n käytettävyys on kuitenkin laajempi: sillä voi kuvata myös todella tarkkoja stillkuvia, ja sille on saatavilla laaja valikoima erinomaisia EF-objektiiveja. Halusimme kuvata vauhdikasta urheilua ja käyttää jatkuvaa leikkausta, mikä vaatii laadukasta kuvaa ja joustavaa määrittelyä jälkituotantovaiheessa. Canon Logilla varustettu EOS 5D Mark IV selvisi haasteesta loistavasti.”

"EOS 5D Mark IV on todella laadukas 4K-videokamera, johon on nyt saatavilla Canon Log -päivitys."

”EOS 5D Mark IV on todella laadukas 4K-videokamera, johon on nyt saatavilla Canon Log -päivitys”, lisää Fergus. ”Olisimme voineet käyttää C300 Mark II -kameraa, jonka voi myös kiinnittää droneen. EOS 5D Mark IV on kuitenkin kevyempi, joten pystyimme lennättämään dronea pidempään.”


Lentäen esteiden yli

Fergus kohtasi projektin kuluessa monia haasteita. Päänvaivaa tuotti esimerkiksi jatkuvuuden luominen eri kohteissa kuvattujen erilaisten lajien välille. Jo nopeatempoinen toiminta teki tehtävästä haastavan, mutta vaativuutta lisäsi esimerkiksi dronen lennättäminen tiheässä metsässä.

Yksi suurimmista haasteista oli leijalautailun kuvaaminen. ”Meneillään oli viides lento”, kertoo Fergus. ”Drone oli meren yllä noin viiden metrin korkeudessa ja noin 200 metrin päässä rannasta, kun sen virta melkein loppui yllättäen. Se ei ottanut enää ohjauskomentoja vastaan ja upposi hitaasti meren uumeniin.” Fergus epäilee, että dronen akun kenno rikkoutui. Onneksi laite oli vakuutettu, joten he pääsivät taas pian jatkamaan kuvaamista ilmasta. ”Uudessa dronessa on yhden akun sijasta kuusi akkua”, lisää Fergus. ”Se ei siis tipu alas, vaikka yksi akku hajoaisi!”

Kitesurfer

”Tämä kuvaus vaati kolmen ihmisen yhteispeliä – drone-lentäjän, kuvaajan ja kuvatun urheilijan”, Fergus jatkaa. ”Hankalinta oli saada kaikkien kolmen ajoitus kohdalleen. Täydelliseen tulokseen tarvittiin noin 20 kuvauskertaa per otos.” EOS 5D Mark IV -kameran varmuus ja monipuolisuus osoittautui korvaamattomaksi, ja Fergusin kuvaustrio pystyi luottamaan siihen, että kameralla kuvatut otokset onnistuisivat loistavasti.

”Valaistusolosuhteet asettivat monenlaisia haasteita”, lisää Fergus. ”Metsää täplittivät tummat varjot ja kirkkaat alueet. Jos taivas on suhteellisen kirkas, maanpinta on varjon peittämä. Kuvaajan on siis sukellettava varjoihin kirkkaita kohtia turmelematta. Merellä on puolestaan paljon kohtia, jotka heijastavat kirkasta valoa. Tämä laittaa kameran dynaamisen alueen, valotusvaran ja tiedostomuodon koetukselle, sillä kirkkaalle alueelle sopiva valotus ei välttämättä toimi varjossa – ja päinvastoin. Stillkuvauksessa ongelman ratkaisee RAW-kuvaus. Videokuvauksessa on sen sijaan käytettävä mahdollisimman suurta valotusvaraa, jotta dynamiikka näyttää hyvältä jälkieditointivaiheessa. Canon Log -päivityksen ansiosta EOS 5D Mark IV -kameran valotusvara on erinomainen.”

Drone flying over a vintage car

Kohti upeaa lopputulosta

Fergusin ja Nickin droneen liitetty EOS 5D Mark IV -kamera oli varustettu Canon EF 16-35mm f/4L IS USM -objektiivilla, joka täytti kaikki heidän tarpeensa. ”Kuvasimme videota 4K-tarkkuudella 30 kuvan sekuntinopeudella ja 1/50 sekunnin valotusajalla,” lisää Fergus. ”Käytimme lukuisia eri aukon arvoja yleisen valaistuksen mukaan, mutta erittäin kirkkaissa olosuhteissa lisäsimme objektiiviin myös ND-suotimen.”

”Kuvasimme suurimman osan ajasta ISO 400 -herkkyydellä. Heikossa valaistuksessa käytimme kuitenkin jopa herkkyyttä ISO 3 200”, kertoo Fergus. ”Canon Login valotusvara on optimaalinen ISO 400 -herkkyydessä – alue on jopa 12 askelta. Canon Login käyttöä helpottaa entisestään myös katseluaputoiminto, joka antaa hyvän kuvan siitä, millaiselta videokuva näyttää värinmäärityksen jälkeen. Pystyimme myös siirtämään kuvaa kameran ja gimbal-vakaajan HDMI-liitännän kautta ja toistamaan sen langattomasti 1080p-tarkkuudella maassa olevissa näytöissä. Alkuperäisestä Canon Log -kuvasta on hankala sanoa, ovatko valot ja varjot kohdillaan, joten katseluapu auttaa huimasti, vaikka lopullinen määritys olisikin hiukan erilainen.”

"...EOS 5D Mark IV -kameraa on helppo käyttää B-kamerana Canon Cinema EOS -elokuvakameroiden rinnalla."

Fergus hankki EOS 5D Mark IV -kameran alun perin parannetun videotarkkuuden vuoksi, mutta Canon Log -päivitys on tehnyt kamerasta entistäkin paremman. ”Asiakkaat haluavat yhä useammin 4K-videota”, hän kertoo. ”On myös tärkeää, että jälkituotannossa riittävästi pelivaraa. Canon Log -vie joustavuutta entistä pidemmälle. C100:lle ja C300:lle voi käyttää samanlaisia LUT-väritaulukoita. Nämä väritaulukot antavat videokuvalle etukäteen määritetyn väritason, mikä on hyödyllistä yhdisteltäessä kuvaa useista eri kameroista. Itse asiassa kokeilimme käyttää samoja väritaulukoita kuin C300-kameran kanssa, ja lopputulos on todella upea. EOS 5D Mark IV -kameraa on helppo käyttää B-kamerana Canon Cinema EOS -elokuvakameroiden rinnalla.”

Fergus muunsi alkuperäisen EOS 5D Mark IV -kameralla kuvatun 4K-laatuisen M-JPEG-kuvan ProRes-muotoon ennen Adobe Premiere Pro -ohjelmistoon siirtämistä, jotta videon toisto olisi mahdollisimman sujuvaa. Alkuperäinen 4K-tiedosto tallennetaan nopeudella 500 Mb/s, ja ProRes-tiedostomuoto laskee nopeutta helpommin hallittavaan ja muokkaukseen sopivaan muotoon. ”Mitään ei menetetä, jos video muunnetaan korkealaatuiseen ProRes-muotoon, sillä alkuperäinen videokuva on todella laadukas”, hehkuttaa Fergus.

”Käytimme Premiere Pro -ohjelmassa Lumetri-määritystyökaluja. Vaihtelevien valaistusolosuhteiden vuoksi määritimme jokaisen otoksen yksitellen mutta käytimme lähtökohtana laajan dynaamisen alueen väritaulukkoa. Sen jälkeen parantelimme kaaret, varjoisat ja kirkkaat alueet, valkoiset kohdat ja värikylläisyyden. Videoiden muokkaaminen ei ollut erityisen vaativaa tai aikaa vievää puuhaa. Meidän ei juurikaan tarvinnut korjata kuvaa emmekä halunneet käsitellyn näköistä lopputulosta. Tavoitteenamme oli luonnollisuus, joten keskityimme tuomaan jokaisen otoksen parhaat puolet esiin.”

Pitkä ja antoisa suhde

Fergusin aikomuksena on hyödyntää EOS 5D Mark IV -kameran uusia mahdollisuuksia ahkerasti tulevissa projekteissaan. ”Se on minun luottokumppanini. Käytän kameraa päivittäin stillkuvaamiseen ja nyt myös dronella kuvattuihin stillkuviin ja videoihin. Minulla on ollut EOS 5D -kamera ensimmäisestä mallista lähtien. Olen matkustanut niiden kanssa ympäri maailmaa, ja olen voinut luottaa niihin aina. Tällä viikolla hankin Mark IV:lle vedenalaiskotelon, joten se pääsee mukaani Indonesiaan suuntautuvalle sukellusretkelleni. Veden alla valon ja varjon kontrastit ovat suuret, joten Canon Log on jälleen kerran korvaamaton.”

Fergus Kennedy Video

Fergus Kennedy: FLOW

Katso video

Muuta samankaltaista sisältöä