Elämää Young Wildlife Photographer of the Year -palkinnon jälkeen

Kuvaatko vain huviksesi vai haluaisitko luoda uraa valokuvaajana? Marc Albiac ja Michel d'Oultremont paljastavat menestyksensä salaisuudet ja kertovat, miten nuoret harrastajat päätyivät Canon Ambassadoreiksi.
Varjossa lepäävä leopardi.

Kun teini-ikäinenMarc Albiac innostui valokuvauksesta, hän vietti isänsä kanssa tuntikausia sivustolla, jossa parhaat espanjalaiset luontokuvaajat selostivat kuviensa takana olevia tekniikoita. Hän muistaa Mario Cean selostaneen, miten oli onnistunut ottamaan kaksoisvalotuskuvan pöllöstä kuunvalossa – käyttämällä vain yhtä kuvaa. Vain muutaman vuoden kuluttua Marcin omat kuvat olivat merkittävässä valokuvaustapahtumassa esillä Marion ottamien rinnalla. Marc on nyt Canon Ambassador, ja hän on saanut useita alan tunnustuksia, mukaan lukien arvostetun Young Wildlife Photographer of the Year -palkinnon vain 14 vuoden ikäisenä.

Nyt hän ja Belgiassa asuva ja työskentelevä Canon Ambassador Michel d'Oultremont – joka on kahdesti voittanut Wildlife Photographer of the Year Rising Star Portfolio Award -palkinnon – kertovat, miten tämä kilpailu auttoi heidän valokuvaajan uransa alkuun, ja antavat neuvoja nuorille luontokuvaajille, jotka haluavat seurata heidän jalanjälkiään.

Muotokuva Canon Ambassador Marc Albiacista kantamassa kameraa, johon on kiinnitetty suuri teleobjektiivi.

Canon Ambassador Marc Albiac käyttää usein polttovälin muuttajia lähikuvien ottamiseen luonnossa, jotta hän voi ikuistaa yksityiskohdat kauempaa säikäyttämättä kuvauskohdettaan.

Muotokuva Canon Ambassador Michel d'Oultremontista seisomassa lumessa.

"Tärkeintä on kunnioittaa kuvattavaa luontoa. Se on välttämätöntä. Villieläinten parissa eläminen on mahtavaa, mutta niitä on kunnioitettava", sanoo Canon Ambassador Michel d'Oultremont.

Kumpi tuli ensin – rakkaus luontoon vai rakkaus valokuvaukseen?

Marc Albiac: Vanhempani veivät minut mukanaan vuorille ennen kuin osasin edes kävellä. Isäni tykkäsi kuvata maisemia ja eläimiä. Kun olin seitsemänvuotias, hän hankki uuden kameran ja minä sain hänen vanhan Canon EOS 30D:nsä (jonka tilalla vuorostaan on nyt Canon EOS 90D). Rakkaus eläimiin tuli ensin. Kamera oli vain työkalu, jonka avulla pystyin tuomaan luonnon mukanani kotiin.

Michel d'Oultremont: Ehdottomasti rakkaus luontoon. Harrastin aluksi lintubongausta aktiivisesti kolmen vuoden ajan. Valokuvaus on pelkkä väline, jonka avulla saatoin tallentaa kohtaamiseni villin luonnon kanssa. Yhtä hyvin voisin tehdä veistoksia tai maalauksia, mutta minulla ei ole tarvittavia taitoja. Ensimmäiset kuvani otin suolla. Makasin mudassa ja odottelin vesilintuja. Kuvat olivat aika tavanomaisia, mutta tuntui silti upealta viedä nuo hetket kotiin. Suo oli näppärästi vain noin kilometrin päässä kotoani. Aloitin Canon EOS 400D -kameralla (jonka tilalla on nyt Canon EOS 850D) ja 20 vuotta vanhalla EF 300mm f/4L USM -objektiivilla (jonka tilalla on nyt Canon EF 300mm f/4L IS USM).

Sirkka istuu sivuttain piikikkäässä kasvinvarressa.

Canon Ambassador Marc Albiac oli vain 14-vuotias, kun hän otti tämän kuvan harvoin nähdystä sirkasta (Empusa pennata). Hän voitti kuvalla Young Wildlife Photographer of the Year -kilpailun 11-14-vuotiaiden sarjan. Mark kuvasi naamioitumiskykyisen sirkan valkoista paperia vasten, jotta sen erikoinen muoto näkyisi selkeästi. Kuva on otettu Canon EOS 5D Mark III -kameralla (jonka seuraaja on Canon EOS 5D Mark IV) ja Canon EF 100mm f/2.8 Macro USM -objektiivilla (1/100 s, f/18 ja ISO320). © Marc Albiac

Yöllinen otos kahdesta uroshirvestä sarvet vastakkain. Kuvattu lehvistön lävitse.

Canon Ambassador Michel d'Oultremont odotti neljä vuotta ottaakseen tämän kuvan peurataistelusta Ardennien alueella Belgiassa. "Joka vuosi menin samaan paikkaan ja toivoin saavani kokea tämän uskomattoman hetken", hän kertoo. Kuva on otettu Canon EOS 5D Mark IV -kameralla ja Canon EF 400mm f/2.8L IS II USM -objektiivilla sekä Canon Extender EF 2x III -polttovälin muuttajalla (800 mm polttovälillä, 1/400 s, f/8 ja ISO400). © Michel d'Oultremont

Molemmat nuoret kuvaajat saivat tunnustusta jo varhaisessa vaiheessa Young Wildlife Photographer of the Year -palkintojen muodossa. Minkä uskot johtaneen menestykseesi?

Michel: Kaikissa kilpailuissa tarvitaan onnea. Onnea tarvitaan osallistujaksi pääsemiseen, mutta myös palkinnon voittamiseen. Olen ollut onnekas, koska olen voittanut tämän palkinnon jo kahdesti. Se on suuri kunnia, ja on hienoa nähdä, että näkemykseni villistä luonnosta vetoaa tuomaristoon ja yleisöön.

Marc: En ole koskaan ottanut valokuvia vain kilpailun voittamista varten, vaan ainoastaan siksi, että halusin ottaa ne. Luulen, että se on salaisuuteni. Voittajakuvani otin isoäitini puutarhassa. Uskon, että parhaat kuvat syntyvät siellä, missä eniten vietät aikaa, riippumatta siitä, missä tämä paikka on. Kun työskentelee lähellä kotia, ei tarvitse stressata siitä, että paluulento lähtee jo parin päivän päästä. Ja jos jonain päivänä kuvaaminen ei onnistu, on helppo tulla takaisin seuraavana päivänä.

Millaista oli voittaa – se oli varmasti jännittävää mutta ehkä myös hieman hämmentävää?

Marc: Olen melko ujo, vielä nytkin, kun olen 22-vuotias – ja silloin 15-vuotiaana olin aivan hermona, mutta unelmani oli toteutunut. Kilpailun järjestäjät kertoivat minulle voitostani sähköpostitse jo keväällä, mutta koska palkintoseremonia oli vasta syksyllä, en voinut puoleen vuoteen kertoa asiasta kenellekään.

Olen tietysti osallistunut muihinkin kilpailuihin, enkä ole aina voittanut palkintoja. Yksi valokuvauksen parhaista puolista on sen subjektiivisuus. Vaikka jotkut pitävät tietystä kuvasta, toiset saattavat inhota sitä – ja kilpailuissa on sama juttu. Tuomariston on pidettävä kuvastasi enemmän kuin muiden kuvista, mutta se ei tarkoita, että kuvasi olisi yhtään sen parempi kuin muiden.

Luontokuvauksen tavoin valokuvauskilpailut vaativat sinnikkyyttä. Kärsivällisyys on välttämätöntä, jos haluaa kuvata eläimiä luonnossa, sillä usein käy niin, etteivät eläimet näyttäydy ja joudut lähtemään kotiin ottamatta yhtään kuvaa. Jos kuitenkin pyrit sitkeästi saamaan haluamasi kuvan ja yrität kerran toisensa jälkeen, onnistumisen mahdollisuudet ovat suuremmat kuin kotiin jäämällä.

Michel: Olin todella yllättynyt. Kun olin nuori valokuvaaja, ihailin kovasti Wildlife Photographer of the Year -palkinnon voittajia. On hienoa voida sanoa, että kuvani on äänestetty maailman parhaiden joukkoon.

Sinnikkyys on tärkeintä: on vain jaksettava yrittää uudelleen ja uudelleen. Olen optimistinen ja aika itsepintainen, joten jos näkemäni eläin ei ole riittävän hyvässä valossa, aloitan alusta saadakseni lopulta unelmieni otoksen. Oli yksikin kuva, jota olin lähettänyt moniin kilpailuihin jo kolmen vuoden ajan, mutta se valittiin vasta vuonna 2014 – itse pidin kuvasta kovasti, ja mielestäni siinä oli runsaasti potentiaalia.

Suoraan kameraan katsova villikissa kävelee läpi lumisen maiseman.

Michel makasi lumessa ja odotti täydellistä hetkeä tämän villikissan kuvaamiseen Belgian Ardenneilla. Kuva on otettu Canon EOS R5 -kameralla ja Canon EF 600mm f-4L IS III USM -objektiivilla (1/250 s, f/4.5 ja ISO800). © Michel d'Oultremont

Nuori Iberian karhu vihreänkeltaisessa havupuiden lehvistössä.

Marc oli vuorilla setänsä ja serkkunsa kanssa kesällä 2020, kun hän huomasi tämän villin Iberian karhun." Odotin vuorella nähdäkseni Iberian susia, kun tämä nuori karhu lähestyi. Pidän siitä, mitä se edustaa – täydellistä vapautta", hän sanoo. Kuva on otettu Canon EOS-1D X Mark II -kameralla (jonka seuraaja on Canon EOS-1D X Mark III) ja Canon EF 500mm f/4L IS USM -objektiivilla sekä Canon Extender 2x III -polttovälin muuttajalla (1000 mm polttovälillä, 1/320 s, f/9 ja ISO1600) © Marc Albiac

Millä tavoin kilpailun voitto auttoi luontokuvaajan urasi alkuun?

Marc: Tämän palkinnon lisäksi voitin vuonna 2011 MontPhoto International Nature Photography -kilpailun nuorten kuvaajien kategoriassa, ja nämä voitot yhdessä johtivat yhteistyöhön Canon Espanjan kanssa – vedin työpajoja ja puhuin isoissa luontoalan tapahtumissa mm. valokuvaaja Mario Cean kanssa. En edelleenkään ajattele itseäni ammattikuvaajana, vaikka olenkin sellainen. Opiskelen parhaillaan yliopistossa biologiaa, mikä on ollut unelmani viisivuotiaasta lähtien.

Michel: Vuonna 2014 saamani ensimmäisen kilpailuvoiton ansiosta pääsin tekemään Contra Agencyn ja David Hayesin kanssa The Wait -lyhytdokumentin. Tämä 10 minuutin mittainen elokuva kertoo työstäni, ja se sai jälkeenpäin paljon näkyvyyttä. Kilpailu myös teki minut tutuksi suurelle yleisölle. Vuonna 2015 päätin kokeilla luontokuvausta ammattimaisesti. Olin juuri lopettanut valokuvausopintoni – opiskelin jonkin aikaa biologiaa yliopistossa, mutta keskeytin opintoni pian, sillä valokuvauksen antama mahdollisuus kenttätyöskentelyyn houkutteli minua enemmän. Annoin itselleni kolme vuotta aikaa kokeilla, olisiko valokuvaamisesta ammatiksi. Siitä on nyt kuusi vuotta.

Oletko mielestäsi kehittänyt oman tyylisi luontokuvauksessa?

Michel: Kuvaan paljon näppituntumalla, murehtimatta liikaa, mikä toimii ja mikä ei. En lavasta otoksiani, vaan kuvaan asiat sellaisina kuin ne tulevat. Kuvaamalla kohtaamiani villieläimiä saan talteen näiden kohtaamisten itsessäni herättämät tunteet.

Marc: En vieläkään pysty näkemään mitään yhtenäistä tyyliä kaikissa valokuvissani. Pyrin ottamaan jokaisesta eläimestä useita erityylisiä kuvia, sekä dokumentaarisia että taiteellisempia, muutaman mustavalkokuvan ja muutaman värikuvan, ehkä pari lähikuvaa ja yleiskuvia sen elinympäristöstä. Minua kiinnostaa eniten kuvata selkärankaisia, kuten nisäkkäitä, lintuja, matelijoita ja sammakkoeläimiä. Nämä eläimet vaativat perehtymistä sekä niihin itseensä että niiden elintapoihin ja -ympäristöihin.

Lähikuva punaketusta tuijottamassa suoraan kameraan. Eläimen kuono on tarkennettu, kun taas muut piirteet ovat hieman epätarkkoja.

Michel käyttää toisinaan minimalistista lähestymistapaa valokuviensa sommittelussa, jolloin katse kiinnittyy kuvauskohteiden luonnolliseen kauneuteen. "Japanissa utelias punakettu tuli luokseni. Päätin keskittyä sen kuonoon", hän kertoo puhuessaan tästä ihastuttavasta kuvasta. Kuva on otettu Canon EOS 5D Mark IV -kameralla ja Canon EF 600mm f-4L IS II USM -objektiivilla (1/2500 s, f/4 ja ISO2500). © Michel d'Oultremont

Yöllä kalliolta toiselle hyppivä genetti ja taustalla tähtiä. Kuvattu kaksoisvalotuksella.

Tämä kuva, jolla Marc oli finalisti vuoden 2015 Wildlife Photographer of the Year Awards -kilpailun 15-17-vuotiaiden sarjassa, on kuvattu kaksoisvalotusta käyttäen."Toinen hyppivälle genetille, joka on valaistu salamalla, ja toinen taustalla oleville tähdille", hän selittää. Kuva on otettu Canon EOS 5D Mark III -kameralla ja Canon EF 17-40mm f/4L USM -objektiivilla (40 mm polttovälillä, 15 s, f/4 ja ISO1600). © Marc Albiac

Opitko edelleen uutta ja muistatko joitakin virheitä, joita teit urasi alussa?

Marc: Kyllä. Joitakin virheitä teen edelleen. Jos esimerkiksi haluan oikein kovasti kuvan tietystä eläimestä, yritän hermostuksissani päästä aina hiukan lähemmäksi. Silloin eläin saattaa säikähtää, ja kuva jää ottamatta.

Michel: Sanoisin että olen oppinut odottamaan eläimiä. Luontokuvaus vaatii paljon tietoa eläimistä ja kärsivällisyyttä tarkkailla niitä häiritsemättä niitä. Mutta sen minä opin jo erittäin nuorena. Olen yleisesti ottaen hyvin kärsivällinen ihminen, joten en turhaudu helposti ja jaksan aina olla optimistinen.

Villisikaperhe ylittää suuren katuvaloilla valaistun tien yöllä käyttäen suojatietä.

Tämä yöllinen otos villisiasta ja sen pikkuporsaista ylittämässä tietä toi Marcille finaalipaikan vuoden 2017 Young Wildlife Photographer of the Year Awards -kilpailun 15-17-vuotiaiden sarjassa. Villisiat ovat yleisiä Barcelonassa, missä ne voivat aiheuttaa ongelmia paikallisissa ekosysteemeissä ja ovat usein mukana tieliikenteen törmäyksissä. Kuva on otettu Canon EOS-5D Mark III -kameralla ja Canon EF 100mm f/2.8 Macro USM -objektiivilla (1/25 s, f/2.8 ja ISO6400). © Marc Albiac

Pieni lintu, jonka höyhenissä on oranssia, valkoista ja mustaa, istuu sumuisessa maisemassa ruo’olla, joka on taipunut linnun painosta.

Michel käytti kelluvaa piiloa ottaakseen tämän kuvan viiksitimalista, joka tarttuu ruokoon suomaastossa. Kuva on otettu Canon EOS 5D Mark III -kameralla ja Canon EF 500mm f/4L IS USM -objektiivilla, jonka seuraaja on Canon EF 500mm f/4L IS II USM -objektiivi (1/2000 s, f/4.5 ja ISO800). © Michel d'Oultremont

Millaisia haasteita nuoret luontokuvaajat kohtaavat ammattilaisuralle lähtiessään?

Michel: Nuorilla valokuvaajilla on liian kiire saada kuvilleen kasoittain tykkäyksiä sosiaalisessa mediassa. Itse olen sitä mieltä, että tuollainen suosiosta kilpaileminen pitäisi lopettaa, sillä kun kaikki haluavat aina vain lisää ja enemmän, joku varmasti päätyy kuvatessaan häiritsemään eläimiä.

Marc: Vaikeinta on löytää joku, joka lähtee mukaasi kuvausretkelle. Minulla oli onnea, että vanhempani olivat kiinnostuneita vuorista ja eläimistä, mutta kaikilla ystävilläni ei ole ollut samanlaisia mahdollisuuksia. Jos asut Barcelonan kaltaisessa suurkaupungissa, sinun on vaikeampi päästä näkemään monenlaisia eläimiä.

Mitä neuvoja antaisit innokkaille harrastajavalokuvaajille, jotka haluavat seurata jalanjäljissäsi?

Michel: Tutustu eläimiin, lue tietoa niistä ja opettele ymmärtämään niitä, ennen kuin yrität kuvata niitä. Tämä on erittäin tärkeää. Eläinten ja ympäristön on oltava rauhallisia ja häiriöttömiä. Jos eläin säikähtää sitä kuvattaessa, kuvista ei tule hyviä.

Marc: Kuvaa mitä haluat ja miten haluat. Jos haluat ottaa mustavalkokuvia, tee niin. Jos pidät teleobjektiivin käytöstä, kuvaa sitten sillä. Älä ota sellaisia valokuvia, joita luulet, että sinun pitäisi ottaa, vaan sellaisia kuin haluat ottaa.


Kirjoittanut Rachel Segal Hamilton

Vastaavat tuotteet

Aiheeseen liittyvät artikkelit

Luontokuvausvinkkejä

Näillä vinkeillä ja tekniikoilla viet luontokuvasi uudelle tasolle ja saat kaiken irti Canon-kamerastasi ja -objektiiveistasi.

RF 200-800mm F6.3-9 IS USM -objektiivi lintukuvauksessa

Ammattikuvaaja ja harrastaja testaavat RF 200-800mm F6.3-9 IS USM -objektiivia kentällä.

Parhaat objektiivit luontokuvaukseen

Ota vaikuttavia kuvia eläimistä näillä kiinteäpolttovälisillä ja zoom-objektiiveilla.

Luonnonvaraisia eläimiä hämärässä

Tutustu eläinten salaiseen elämään parhaiden yökuvausvinkkiemme avulla.