Canon tukee Mielen ruoka-ammattilaisia sisällöntuotannossa

Lue, kuinka keittiökonejätti Miele on onnistunut säästämään kustannuksissa hyödyntämällä sisällöntuotannossa omia kokkejaan, jotka toimivat nyt myös kameran takana, ja kuvausstudionsa räätälöityjä Canon-ratkaisuja.

Kohti keittiötaivasta

Kuvittele unelmakeittiösi. On todennäköistä, että sieltä löytyy ainakin yksi Miele-tuote. Perheomisteinen Miele on tunnettu palkituista ja laadukkaista keittiökoneistaan, joita se on valmistanut kansainvälisesti jo vuodesta 1899. Kuvat ovat avainasemassa tälle yli satavuotiselle, muotoilustaan mainetta niittäneelle yritykselle. Kuvasisältöä hyödynnetään yrityksen kaikissa asiakaskosketuspisteissä, mukaan lukien verkkotoimituksessa.

Sveitsissä toimiva ruokatiimi halusi viedä digitaalisen sisällöntuotannon uudelle tasolle aloittamalla säännölliset livestriimit, joiden ruoanlaittoesittelyt – jotka muistuttaisivat television perinteisiä ruokaohjelmia – auttaisivat asiakkaita saamaan enemmän irti tuotteistaan. Uuteen ammattimaiseen studioon tarvittiin pysyvä usean kameran ratkaisu, jota myös kouluttamattomien työntekijöiden olisi helppo käyttää, koska koko tuotanto haluttiin siirtää talon sisälle.

Aiemmin ruoanlaittosisällön ja tuote-esittelyjen kuvaamiseen oli tarvittu ulkoisia toimijoita, mikä tarkoitti korkeita kustannuksia, hankalia studioasennuksia ja pitkiä tuotantoaikoja.

”Canonilta saimme täydellisen työkalun niin videoiden kuin valokuvauksenkin osalta”, sanoo Miele AG:n ruokasisällön johtajana toimiva Barbara Märkli. ”Säästämme viisinumeroisen euromäärän tekemällä työn itse, ja näillä näkymin saamme maksettua studiomme takaisin jo kolmen seuraavan vuoden aikana.”

Asiakas: Miele AG
Sijainti: Spreitenbach, Sveitsi

”Eniten Mielen päätökseen vaikuttivat kameran väritarkkuus ja suorituskyky. Ruokaan suuntautuneena yrityksenä heillä on erittäin korkeat vaatimukset kuvanlaadulle.”

Haaste

Miele Switzerland halusi ottaa sisällöntuotannon omiin käsiinsä ja kutsui järjestelmiä integroivan Ganz Supravisionin apuun löytääkseen tehokkaamman AV-ratkaisun. Avaintekijöitä olivat ammattimainen kuvanlaatu ja tarkat värit, jotka tukisivat ruokasisällön kuvaamista. Koska Miele tekee useita videoita kuukaudessa, se halusi lisätä luovaa hallintaa hyödyntämällä omia ruoka- ja tuoteammattilaisiaan. Siksi käytettävän tekniikan piti olla helppoa omaksua. Ennen Canonia yritys käytti ulkoista tuotantoyritystä, jolla kesti vähintään työpäivän verran valmistella tilat kuvaamista varten ja toinen puolikas palauttaa ne entiselleen.

Ratkaisu

Ganz Supravisionin Christian Mossnerin tuella Miele päätyi kattavaan pakettiin, joka sisälsi Canonin Cinema (C70)-, Hybrid (R5C)- ja PTZ (CR-N300 ja CR-N500) -kamerat sekä RC-IP100-kaukolaukaisimen. NDI-tekniikalla ja minimaalisilla kaapeleilla yhdistettyjä kameroita voidaan hallita ja ohjata keskitetysti. Canon oli Mielelle luonteva yhteistyökumppani, sillä molemmat yritykset painottavat tuotteissaan huippulaatua ja helposti omaksuttavaa tekniikkaa.

”Säästämme viisinumeroisen euromäärän tekemällä työn itse.”

Kokkiveitsestä kameraan

”Olen tottunut olemaan lähinnä kameran edessä, ja olinkin hieman huolissani siitä, osaisinko käyttää ammattilaistason kameraa”, Benoît Croset sanoo. ”Mutta nyt harjoiteltuani Christianin kanssa osaan käyttää PTZ-kameraa. Se on todella helppokäyttöinen.”

Croset on yksi Mielen keittiökoneasiantuntijoista ja kokeista, joka ohjaa ja tuottaa nyt yrityksen ruoanlaitto-ohjelmia yhdessä Marco-kokin kanssa.

Koska molemmilla on kokemusta kameran edessä olemisesta, he tietävät tarkalleen, mitä esiintyjien päässä liikkuu ja millä tavoin tuotannon on joustettava heidän tarpeisiinsa – ja miten katsojien huomio ohjataan Mielen kodinkoneiden rooliin ruoanlaitossa.

Ruoanlaitto suorassa lähetyksessä on arvaamatonta. Siksi tiimi tarvitsee laitteita, joilla he voivat kuvata luontevasti myös yllättäviä tilanteita. Jos esimerkiksi uunista tuleva ruoka ei näytäkään aivan odotetulta, nopea PTZ-panorointi toiseen kohteeseen voi pelastaa tilanteen. Näin palanut pizza voi jäädä kuvaustiimin salaisuudeksi.

”Parasta Canonissa on ensiluokkainen tekniikka, erinomaiset käsittelyominaisuudet ja käyttövarmuus.”

Syömme silmillämme

Ganz Supravision AG:n toimitusjohtaja Christian Mossner uskoo, että brändin autenttisuus välittyy paremmin, kun sitä ovat esittelemässä henkilöt, jotka tuntevat yrityksen tarinan, tekniikan ja prosessit läpikotaisin. Hän selittää: ”Eniten Mielen päätökseen vaikuttivat kameran väritarkkuus ja suorituskyky. Ruokaan suuntautuneena yrityksenä heillä on erittäin korkeat vaatimukset kuvanlaadulle.”

Entäpä lopputulos? Televisiolaatuiset, brändätyt ruoanlaitto-ohjelmat, jotka on tuotettu yrityksen omien kokkien voimalla. Mielen Sveitsin-tiimi on hyvä esimerkki siitä, kuinka videoiden tuottaminen onnistuu myös yrityksen sisällä. Mossner uskoo, että monet muut yritykset tulevat seuraamaan Mielen jalanjäljissä.

Märklin mielestä parasta Canonissa on ensiluokkainen tekniikka, erinomaiset käsittelyominaisuudet ja käyttövarmuus.