Näe maailma väreissä
Väri on noussut entistäkin tehokkaammaksi keinoksi varmistaa, että markkinointikampanja herättää kohdeyleisön huomion ja tuo sitä kautta yrityksille lisää asiakkaita. Neonvärejä käytetään selkeästi aiempaa enemmän mainonnan näyttävyyden varmistamiseen1.
Tutustutaanpa hieman neonvärien historiaan. Fluoresoivat värit edustavat elämäniloa ja yltäkylläisyyttä – kuten 1950-luvun Las Vegas, Miami Beach, 1980-luvun Madonna, cocktailit, 1990-luvun teknobileet. Neonvärit ovat synonyymeja hauskalle ajanvietolle, huolettomuudelle, tanssille ja glamourille2 – ne ovat poikkeusolojen ankeuden ja arkisuuden totaalinen vastakohta. Neonvärit ovat loistava vastalääke poikkeusolojen ahdistukseen.3
Graafisten tuotteiden ja pakkauksien lisäksi neonvärejä löytyy nyt myös varsinaisista tuotteista. Kenzo, Longchamp, Balmain4 ja monet muut muotimaailman huippunimet, kuten Adidas ja Puma, julkaisivat vuonna 2021 kirkkaita sävyjä ja neonvärejä tulvivia kokoelmiaan. Sama trendi näkyy myös kauneustuotteissa ja kodinsisustuksessa.
Onko tulostus- ja painopalveluiden tarjoajilla tarvittavat laitteet neonvärien käyttöön markkinointimateriaaleissa? Onko mitään pahempaa kuin näyttäväksi suunniteltu kampanja, joka painotuotteina näyttääkin tylsältä ja tavanomaiselta? Väri on merkki brändin persoonallisuudesta, joten jos painotuote ei vastaa asiakkaan odotuksia, se on todennäköisesti suunniteltava uudelleen, mikä tarkoittaa jätettä, kuluja, menetettyä aikaa – ja tekee asiakkaasta tyytymättömän.