Artikkeli

Mitä sinun tarvitsee tietää ohjelmallisesta tulostuksesta

Mukautettavaa, mitattavaa ja huippunopeaa

Campaign direct mail on table with computer, glasses and phone

Henkilökohtaisen viestin voima

Huhut painetun sanan kuolemasta digitalisoinnin aikakaudella ovat vahvasti liioiteltuja. Digitaalista myyntiä ja markkinointia mullistavat innovaatiot vaikuttavat myös painamiseen ja tulostukseen.

Digitaalisen tulostusteknologian kehittyminen on tehostanut verkkotulostusta ja automatisoituja tuotantoprosesseja, joten reaaliaikainen mainonta ei enää rajoitu online-työkaluihin, kuten mainospalkkeihin ja sähköpostiviesteihin. Markkinoijille tämä tarkoittaa, että kaikki sisältö, joka voidaan räätälöidä yksilölliseksi verkossa, voidaan nyt mukauttaa yhtä lailla myös painetussa muodossa. Tulostusalan innovaattorit kutsuvat tätä "ohjelmalliseksi tulostukseksi".

Ohjelmalliseen tulostukseen kehitetyn integroidun ratkaisun ansiosta digitaalisia tietoja voidaan käyttää painetun markkinointiviestinnän tuottamiseen ja jakeluun jopa alle 24 tunnissa.

Ohjelmallisen tulostuksen potentiaali on valtava. Ohjelmallinen tulostus avaa markkinoijille ja painopalvelujen tarjoajille merkittäviä mahdollisuuksia työskennellä yhdessä monikanavakampanjoissa, joissa kaikki painetun sisällön hyödyt yhdistyvät digitalisoinnin hyötyihin, kuten mahdollisuuteen lähettää kuluttajille juuri heidän profiiliensa mukaan räätälöityä sisältöä.

Couple looking at post as they come through door

Yhdistä parhaat ominaisuudet

Ohjelmallinen tulostus käsitteenä on erittäin houkutteleva, mutta sen käytännön toteuttamisesta käydään laajaa keskustelua. Voivatko markkinoijat yhdistää digitaalisen sisällön tarjoamat keinot lähestyä kuluttajia lähettämällä kohdennettuja viestejä ja painetun sisällön tarjoaman mahdollisuuden sitouttaa kuluttajia tunnetasolla?

Valitse parhaat puolet kummastakin ja toteuta suoramarkkinointikampanja, jossa pikselit ja painettu sana yhdistyvät reaaliaikaisesti tai lähes reaaliaikaisesti. Se on nyt mahdollista ohjelmallisen lähestymistavan ansiosta, jota voidaan käyttää suoramainontaa ja painettua sisältöä koskevissa mediaostoissa.

State of Digitalin mukaan ohjelmalliset mediaostot "antavat omistajalle/brändille mahdollisuuden räätälöidä tietty viesti ja luova sisältö oikealle henkilölle oikeaan aikaan oikeassa tilanteessa. Apuna käytetään kohdeyleisön näkemystä brändistä, joten viesti voidaan kohdentaa tarkasti halutulle yleisölle."

Tämän lähestymistavan ansiosta markkinoijat voivat tuoda viestintään ja mediaan huomattavasti lisää tarkkuutta ja yksilöllisyyttä, mikä puolestaan johtaa tehokkaammin kohdennettuihin kampanjoihin.



Ohjelmallinen tulostus ja lähetys yhdistävät verkkokanavat ja fyysiset kanavat tavalla, joka todennäköisesti parantaa merkittävästi liiketoiminnan tuottoprosenttia.

- Mark Cripps, Economist Group

Loistava esimerkki ohjelmallisen tulostuksen hyödyntämisestä on Iso-Britannian Royal Mailin kehittämä Programmatic Mail -konsepti, joka perustuu räätälöityyn ja henkilökohtaiseen viestintään asiakkaan kanssa.

Paras tapa kuvata Programmatic Mail -konseptia on vaiheittain etenevä skenaario. Asiakas vierailee verkkosivulla, mikä käynnistää välittömästi Programmatic Mail -ratkaisun asiakkaan aiemmin antamien yhteystietojen ja verkkokäyttäytymisen perusteella: asiakas saa henkilökohtaiseksi muokatun mainoksen postilaatikkoonsa 48 tunnin kuluessa.

Konkreettisen postilähetyksen herättämään tunnereaktioon yhdistyvät digitaalisen viestinnän huimat mahdollisuudet. Tai kuten Mark Cripps (myyntijohtaja, Economist Group) toteaa: "Programmatic Mail on jännittävä uusi kehityssuunta. Se mahdollistaa digitaalisen mainonnan ja suoramainonnan saumattoman yhteistoiminnan ja yhdistää verkkokanavat ja fyysiset kanavat tavalla, joka todennäköisesti parantaa merkittävästi tuottoprosenttia."

Digitaalinen painatus mahdollistaa ohjelmallisen tulostuksen

Ohjelmallinen tulostus ei onnistu ilman uusimpia digitaalisia tulostusratkaisuja ja edistyksellisiä automaattisia työnkulkuja, jotka yhdessä mahdollistavat erittäin lyhyet toimitusajat asiakirjan luomisesta tuotantoon ja jakeluun. Tulostettava tiedosto luodaan ohjelmiston avulla käyttämällä ajan tasalla olevia, muuttuvia tietoja, ja tulostusprosessi on digitaalinen ja automatisoitu.

Laadukkaiden ja tarkasti kohdennettujen tulosteiden tuottaminen on nyt kustannustehokasta sekä suurissa että pienissä kampanjoissa. Digitaalisesta painatuksesta on tullut erittäin kiinnostava ratkaisu markkinoijille, jotka haluavat uudistaa myyntikampanjansa, ja houkutteleva sijoituskohde painopalveluiden tarjoajille, jotka pyrkivät laajentamaan tuote- ja palvelutarjontaansa.

Ohjelmallinen tulostus heikentää merkittävästi vallalla olevaa käsitystä painetun materiaalin häviämisestä suoramarkkinoinnin keinona. Ohjelmallinen tulostus merkitsee kohdennetun, laadukkaan suoramarkkinointimateriaalin toimittamista vastaanottajalle jopa 24 tunnin sisällä, ja se mahdollistaa tietojen hyödyntämiseen perustuvat kampanjat, joissa yhdistyvät digitaalisen ja fyysisen materiaalin parhaat puolet.

Digitaalisten tulostusratkaisujen ansiosta markkinoijat voivat lähestyä asiakkaitaan kohdennetusti ja herättää heissä tunteita. Asiakkaat arvostavat fyysisessä muodossa olevaa viestintää vähintään yhtä paljon kuin verkkomainontaa – elleivät jopa enemmän.

Printti ei ole kuollut – oikein käytettynä se puhaltaa uutta henkeä digitaaliseen markkinointiin.

Kirjoittaja Tino Wägelein
Business Development Manager, Canon Europe


Aiheeseen liittyvät ratkaisut

Tutustu aiheeseen tarkemmin

Katso miten yrityksesi voi hyödyntää ohjelmallista tulostusta

OTA YHTEYTTÄ TIIMIIMME