Tulosteet ja painotuotteet ovat merkittävä osa nykyaikaisten yrityksien viestintästrategiaa – kiiltävälle paperille painetuista tuotekatalogeista yritysesitteisiin ja näyttäviin julisteisiin. Viimeaikaiset tutkimukset osoittavat, että vähittäiskauppa, tuotantoteollisuus, terveydenhuolto ja julkinen sektori käyttävät jopa 50 prosenttia viestintäbudjetistaan painotuotteisiin1 – eikä osuus ole juurikaan pienempi muilla toimialoilla.
Näyttävien markkinointimateriaalien tuottaminen voi kuitenkin olla kallista, varsinkin kun 95 prosenttia yrityksistä ulkoistaa tulostus- ja painotoiminnan erikoistuneelle palveluntarjoajalle. Yleensä tämä johtuu siitä, että yritykset etsivät ammattimaista painolaatua eikä niillä ole omia resursseja painotuotantoon.
Kyse ei ole vain lopputuloksesta – ilman omaa suunnittelutiimiä yritykset usein haluavat ulkoistaa koko prosessin suunnittelusta tuotantoon. Ulkoistaminen voi tarjota suurtuotannon etuja, mutta yritykset, jotka haluavat satunnaisia painotuotteita nopeasti käyttöönsä, voivat kokea turhautumista tuotantoaikojen venyessä ja kulujen kasvaessa.
Markkinointibudjetit ovat tiukemmat kuin koskaan, joten yrityksillä on kustannuspaineita. PosterArtist-ohjelmiston kaltaisten uusien ratkaisujen ansiosta yritysten ei tarvitse tinkiä painolaadusta. Canonin laitteita käyttävät yritykset voivat sen avulla itse suunnitella ja tuottaa sellaisia markkinointimateriaaleja, joiden ulkoistaminen ei ole kustannustehokasta.