BUSINESS BYTES

Sisustamisen tulevaisuus on jo täällä

Sisustamisen tulevaisuus on jo täällä

Suunnittelija Christine Piotrowskin mukaan vietämme ajastamme keskimäärin 80 % sisätiloissa. Ympäristö, jossa vietämme aikaamme, onkin ensisijaisen tärkeässä roolissa tuottavuutemme, luovuutemme ja luonnollisesti myös viihtyvyytemme kannalta. Kaikkia näitä osa-alueita voidaan tehostaa helposti vain sisustusta muuttamalla. Valokuvat ja sisustustaulut ovat enää vain häviävän pieni osa tulostetuista sisustuselementeistä – modernien tulostusteknologioiden avulla lähes mikä tahansa kodin tai toimiston pinta voidaan tulostaa henkilökohtaisia mieltymyksiämme tai brändi-ilmettämme vastaaviksi.

MAHDOLLISUUKSIA KOTIIN JA TOIMISTOON

Kuluttajille ja yksityishenkilöille tärkeintä on löytää nopeita ja edullisia keinoja kodin persoonalliseen sisustamiseen, sillä sisustusalan trendit muuttuvat jatkuvasti esimerkiksi vuodenaikojen mukaan. Perinteisten sisustuslehtien lisäksi maailmanlaajuisiakin trendejä on entistä helpompi seurata internetin ja sosiaalisen median palveluiden kautta. Digitaalinen tulostaminen mahdollistaa sisustuksen radikaalitkin muutokset lyhyillä aikatauluilla. Tämä helpottaa huomattavasti myös tulostuspalveluiden tarjoajien työtä – digitaaliset tulostusteknologiat mahdollistavat pientenkin erien nopean painamisen kustannustehokkailla tavoilla.

Digitaaliset tulostusteknologiat luovat rajattomat mahdollisuudet sisustuksen personoimiseen myös yritysmaailmassa. Alasta riippumatta jokainen brändi haluaa erottautua muista ja jäädä ihmisten mieliin mahdollisimman tehokkaasti ja ikimuistoisella tavalla. Brändi-ilmeen mukainen sisustus auttaa sitouttamaan asiakkaita ja luo vahvoja positiivisia mielikuvia. Pienetkin yksityiskohdat ovat tärkeitä, sillä ne auttavat luomaan brändille kokonaisen tarinan. Modernien tulostusteknologioiden avulla yritysten brändi-ilmeen rakentaminen sisustuksen avulla voikin olla mitä tahansa maan ja taivaan väliltä – ja aivan kaikkea muuta kuin yrityksen logolla varustettuja kertakäyttökahvikuppeja. Yritysten on kannattavaa ottaa myös riskejä, sillä digitaalisen tulostamisen nopeus edesauttaa myös erilaisten tyylien ja ratkaisujen kokeilemista. Jos brändi-ilmettä on tarpeen muuttaa tai päivittää, digitaalinen tulostaminen vastaa tarpeisiin nopeasti ja muovautuu aina uudestaan yrityksen tarpeisiin.

HELPOTUSTA ARKEEN AMMATTILAISILLE

Sisustaminen ei ole missään nimessä vain kuluttajien kivaa puuhastelua - se on myös suunnattoman suuri maailmanlaajuisesti kasvava bisnes, joka työllistää valtavan määrän sisustusalan ammattilaisia sisustussuunnittelijoista painotaloihin. Tutkimustulokset tukevat tätä näkemystä myös tulevaisuuden osalta: Sisustustulosteiden markkina-arvon ennuste vuodelle 2020 on maailmanlaajuisesti 20 miljardia dollaria (1). Ennusteiden mukaan maailmanlaajuiset kodinsisustusmarkkinat yltävät 644 miljardiin dollariin vuoteen 2020 mennessä (2). Pelkästään Euroopassa kuluttajille suunnattujen huonekaluverkkokauppojen myynti ylsi jo 30 miljardiin euroon pelkästään vuonna 2015 (3).

Muuntautumiskykynsä vuoksi esimerkiksi mustesuihkutulostusta voidaan käyttää niin tekstiileille kuin teollisiinkin tarkoituksiin lasin, keramiikan, lattioiden ja synteettisten rakennusmateriaalien koristelussa. Esimerkiksi mahdollisuudet tulostaa laminaattilattioita ja kokonaisia ovia helpottavat kotien personoimista. Sisustussuunnittelijoiden luovien ideoiden tiellä ei ole esteitä, kun digitaalisesti tulostetut puiset koristepaneelit, tilauksesta tehdyt sisustustekstiilit ja kokonaiset seinät voidaan tulostaa digitaalisesti pelkäämättä kustannusten eksponentiaalista kasvua.

Myös kuluttajat voivat kokeilla sisustussuunnittelua erilaisia ohjelmistoja hyväksikäyttäen, ja suunnitteluprosessi muuttuu samalla kokonaan läpinäkyväksi, kun monimutkaisia valmistusvaiheita ei modernia tulostusteknologiaa käyttämällä enää ole. Modernissa maailmassa usein jalkoihin jäävät perinteisiä metodeja käyttävät taiteilijat saavat töitään esille mitä mielikuvituksellisimmin tavoin, kun esimerkiksi maalaustaidetta voidaan monistaa suoraan kankaille, sisustustekstiileille ja kokonaisten seinän kokoisiksi teoksiksi. Digitaaliset tulostusteknologiat tuovat tulevaisuuden ratkaisut sekä ammattilaisten että yksityishenkilöiden ulottuville jo nyt – millainen on juuri sinun unelmien toimistosi, kotisi tai yrityksesi ilme? Digitaalisella sisustustulostamisella se voi olla juuri sellainen, juuri nyt.



Lue lisää Canonin sisustustulostamisen ratkaisuista ja lataa inspiroiva Think Décor –oppaamme

1) The Future of Functional and Industrial Print to 2020, Smithers Pira, 2015
2) Home Decor Market by Product - Global Opportunity Analysis and Industry Forecast 2014 – 2020, Allied Market Research, 2015
3) Home Decor Market by Product - Global Opportunity Analysis and Industry Forecast 2014 – 2020, Allied Market Research, 2015