MAKROKUVAUS

Uppoudu yksityiskohtiin: neljä tekniikkaa makrokuvaukseen kotona

Kotisi on täynnä helposti tavoitettavia mahdollisuuksia luovaan lähikuvaukseen. Inspiroidu olohuoneesi, keittiösi tai vaikka ikkunalautasi yksityiskohdista.
Mustavalkoinen lähikuva äidistä, joka suutelee olkapäällään lepäävään nukkuvaa lasta.

Lähikuvaus on hieno tapa heittäytyä luovaksi tarvikkeilla, joita kotona jo on. Pienten yksityiskohtien, vauvan käsien ryppyjen, huonekasvien lehtien monisyisten yksityiskohtien tai pesualtaan saippuakuplien, huomaaminen tuottaa iloa, inspiraatiota ja loputtomasti uusia kuvakulmia.

Lähikuvaus on rajaton riemu – kaikissa huoneissa erinomaisia kuvauskohteita. Sillä ei ole väliä, millainen kamera sinulla on, pääset aina lähelle mielenkiintoisia yksityiskohtia. Vakiozoomilla, kameran mukana toimitetulla objektiivilla tai jopa kompaktikameralla saa kauniita kuvia. Nyt kuusi valokuvaajaa kertoo pienistä, kiehtovista asioista, joita he ovat kuvanneet kotonaan, ja paljastavat, mikä sai heidät tarkastelemaan niitä lähemmin.

1. Zoomaa tärkeimpään kohtaan

Lähikuva selällään makaavan vauvan päästä.

Tässä valokuvaaja Kate Gray on asettanut vastasyntyneen sängylle lähelle ikkunaa, jotta hän voi hyödyntää luonnonvaloa. "Näin on hyvä käyttää eri kuvakulmia samalla, kun vauvan on hyvä olla", hän kertoo. Kuva on otettu Canon EOS 5D Mark III -kameralla (jonka seuraaja on Canon EOS 5D Mark IV) ja Canon EF 100mm f/2.8 USM -objektiivilla (1/320 s, f/2.8 ja ISO 500). © Kate Gray Photography

"Omista pienistä lapsistani ottamani kuvat saivat minut ottamaan lähikuvia myös muista perheistä", kertoo perhevalokuvaaja Kate Gray. "Tiedän, että ilman noita valokuvia en muistaisi tyttäreni pulleiden sormien täydellisiä pieniä kuoppia tai sitä, miten iho poikani silmien ympärillä rypistyi hänen ensimmäisten hymyjensä aikana."

Vaikka erityinen makro-objektiivi on ihanteellinen lähikuvauksessa, voit saada erinomaisia tuloksia vakiozoomilla ja kiinteäpolttovälisellä objektiivillakin. Kameran mukana toimitetulla Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS STM -objektiivilla voi esimerkiksi tarkentaa jopa 25 cm:n päähän, eli voit rajata pienimmätkin yksityiskohdat hyvin.

Useimmissa makro-objektiiveissa on telepolttoväli, joka sopii erinomaisesti eri elementtien eristämiseen, ja jos käytät zoom-objektiivia, muista zoomata. Aseta sitten aukoksi f/5.6 tai suurempi, jos mahdollista, ja vähennä kameran tärähdysten mahdollisuus käyttämällä kuvanvakainta. Sommittele lopuksi kuva ja yritä päästä mahdollisimman lähelle kohdetta. Tarkennus katoaa, jos kuvaat objektiivin lähintä tarkennusetäisyyttä lähempänä, joten oikean kohdan löytyminen voi vaatia siirtymistä edestakaisin.

2. Kuvaa luonnon monisyisyys

Voimakkaasti suurennettu ja yksityiskohtainen kuva lumihiutaleesta mustalla epätarkalla materiaalilla.

"Kuvatessani aukolla f/8 käytin aukon esivalintaa, koska halusin kapean tarkkuusalueen ja siihen enemmän lumihiutaletta", kertoo valokuvaaja Jamie Spensley. "Tasapainotin sitten asetukset lähes mustaksi kuvaksi luonnollisessa valaistuksessa valitsemalla ISO-herkkyydeksi 200 ja valotusajaksi 1/100 s. Otin sitten koekuvia erilaisilla salamatehoilla nähdäkseni, mikä toimi parhaiten kuvani valaisun kannalta." Kuva on otettu Canon EOS 80D -kameralla ja Canon EF 100mm f/2.8 Macro USM -objektiivilla. © Jamie Spensley

Lähikuva vesikrassista, jossa on pisara.

"Olen aina huomioinut pienet asiat, joten tietenkin makrokuvauksesta kehittyi suosikkini", sanoo valokuvaaja Agi Wojcik. "Keväällä 2020 aloin kasvattaa yrttejä ja vihanneksia ja huomasin, miten kauniilta lehdet näyttivät kastelun jälkeen. Halusin tavoittaa auringonvalon vesipisarassa, koska tiesin, ettei se viipyisi lehdellä kauaa." Kuva on otettu Canon EOS RP -kameralla ja Canon RF 35mm F1.8 MACRO IS STM -objektiivilla. (1/250 s, f/8 ja ISO 800). © Agi Wojcik

Makro voi paljastaa aivan uusia aarteita lehden labyrinttimaisista kuvioista täydellisen lumihiutaleen ainutlaatuiseen moninaisuuteen. Ja läheltä kuvatessasi saat taltioitua luonnon kauneuden missä tahansa, myös ikkunalaudallasi sateisena päivänä.

Jamie Spensley tarvitsi taustaksi vain mustan takin, jotta sai esiin valkoisen lumihiutaleen henkeäsalpaavat yksityiskohdat. Hän sai aikaan omaleimaisen, pehmeän valon käyttämällä makrodiffuusoria. "Se on valkoinen kartio, joka sopii objektiivin päähän. Salamassa on kiinni heijastava suppilo, joka saa valo kulkemaan kartioon asti. Tuloksena on äärimmäisen pehmeä valo, täydellinen makrokuvaukseen."

isää mahdollisuuksia valaistuksella leikittelyyn lähikuvauksessa antaa EF-S 35mm f/2.8 Macro IS STM- ja EF-M 28mm f/3.5 Macro IS STM -objektiivien kiinteä rengassalama, jolla kuvaaja pääsee lähelle kohdetta ilman varjoja.

Valokuvaaja Agi Wojcik käytti lähikuvatilaa kuvatessaan vesikrassia kotonaan. "Näin minun ei tarvinnut murehtia asetuksista ja voin keskittyä varmistamaan, että tarkennus oli kohdallaan. Käytin myös pistetarkennusta ja Kuvaus näytöllä -tilan erittäin kätevää suurennustoimintoa. Kun näin, miten hyvä kuvasta tuli, innostuin lähtemään kamerani kanssa kuvaamaan muitakin kohteita kotonani."

3. Löydä tavallisesta se jokin erityinen

Makrovalokuva kynästä piirtämässä viivaa paperille.

"Määritin ISO-herkkyyden melko matalaksi, koska valoa oli riittävästi", kertoo valokuvaaja Lucas Piltz. "Aukko oli f/7.1, joten tarkennettu alue oli laaja. Valotusaika oli 1/100 s." Kuva on otettu Canon EOS 250D -kameralla (1/100 s, f/7.1 ja ISO 800). © Lucas Piltz

Useat taiteilijat aloittavat työnsä nöyrästi lyijykynällä, ja kuvaamalla sitä läheltä valokuvaaja Lucas Piltz löysi tavan tuoda esiin luovuuttaan.

Lucas päätti ottaa kuvasarjan, jotta terävyysalue olisi tavallista suurempi. "Käytin jalustaa, ettei kamera tärähtäisi", hän kertoo, "ja tarkensin käsin, koska niin pystyn hallitsemaan tilannetta paremmin. Aloitin etummaisesta tarkennusalueesta ja pinosin kuvia kohti viimeistä pistettä." Sommittelun jälkeen Lucas otti kynästä 40 versiota, joissa kaikissa oli eri tarkennuspisteet, ja yhdisti lopuksi kuvat.

Tätä tekniikkaa kutsutaan tarkennuksen pinonnaksi, ja voit tehdä sen yhdistämällä joukon kuvia, joissa on eri tarkennuspisteet, Canonin Digital Photo Professional -ohjelmistossa.

4. Etsi abstrakteja näkökulmia arkisiin tavaroihin

Makrovalokuva purppuraista pyöreistä öljypisaroista vedessä.

Andrea Hunt luo surrealistisia, abstrakteja kuviaan yksinkertaisilla aineilla, kuten öljyllä ja vedellä. Öljyn määrää vaihtelemalla ja asettamalla vedellä täytetyn tarjottimen alle erilaisia värikkäitä esineitä hän saa aikaan valtavasti ainutkertaisia kuvioita ja kuvia. Kuva on otettu Canon EOS 7D Mark II -kameralla ja Canon EF 100mm f/2.8L Macro IS USM -objektiivilla (1/100 s, f/10 ja ISO 1250). © Andrea Hunt

Lähikuva keltaisista astianpesuainekuplista.

Tibo Tuypens herättää katsojan mielikuvituksen geometrian avulla. "Käytin vain Canon EOS 7D Mark II -kameraa, EF-S 60mm f/2.8 Macro USM -objektiivia ja Speedlite-salamaa", hän sanoo. "ISO 100, valotusaika 1/400 s ja aukko f/2.8 saavat taustan mukavan epätarkaksi". © Tibo Tuypens

"Olen terveydenhuollon etulinjan työntekijä. Valokuvaus on minulle mindfulnessia, jonka avulla pysyn onnellisena ja rentoudun vapaa-ajallani", selittää makrovalokuvaaja Andrea Hunt. "Makrokuvaus paljastaa harvoin nähtyjä yksityiskohtia. Oma koti ja puutarha on valtava luovuuden lähde."

Jos haluat ottaa samanlaisia surrealistisia kuvia kuin Andrea, tarvitset lasisen vuoan, joka on kulmistaan koholla lattiasta ja täytetty vedellä. Lisää sitten öljy vähitellen, jotta voit kokeilla eri määriä. Andrea lisää öljyyn katseen vangitsevaa väriä asettamalla astian alapuolelle älypuhelimen tai tabletin, jossa on värikäs näyttö, mutta voit käyttää myös värikästä pahvia tai tapettia.

Kuvattaessa kelluvaa öljyä on helpointa tarkentaa käsin ja käyttää aukon esivalinta (Av) -tilaa. "Aukolla f/10 saan sopivan terävyysalueen, jossa näkyy öljy mutta lasiastian pohja ei", Andrea sanoo.

Samalla tekniikalla voit keventää kotitöitä. Valokuvaaja Tibo Tuypens huomasi, että astianpesuaineella sai tehtyä kauniita, geometrisiä muotoja, kun sitä laittoi muutaman tipan vuokaan, jossa oli hieman vettä.

Taustana Tibo käyttää värikkäitä paperiarkkeja. "Sitten heijastan värit veden läpi salaman avulla", hän kertoo. "Näin värit saa yhdistymään ja vaihtumaan hienosti."

Kuplia saat aikaan helposti puhaltamalla veteen pillillä. Sitten on aika kuvata! "Kaikki kohteet kameran edessä ovat muotojen, pintojen ja hajavalon leikkiä", Tibo hehkuttaa.

Kirjoittanut Phil Hall

Vastaavat tuotteet

Aiheeseen liittyvät artikkelit