Franco Banfi: Haiden perässä

Palkittu Canon Explorer -luontokuvaaja Franco Banfi kertoo intohimostaan vedenalaiskuvaukseen ja siitä, miltä tuntuu tähdätä huippuotokseen sinihaita kuhisevassa meressä.

Franco Banfi on Sveitsissä asuva palkittu luontokuvaaja ja matkanjohtaja, joka etsii matkoillaan villiä luontoa.

Noin 15 vuotta sitten Franco päätti ryhtyä freelancekuvaajaksi ja maailmankiertäjäksi. Hän on kuvannut luontoa ja ihmisen ja luonnon välistä suhdetta kaikkialla maailmassa päiväntasaajalta napaseuduille, maailman kaikilla merillä ja monilla järvi- ja jokiseuduilla.

Samalla hän on kehittänyt kuvaustaitojaan ja ryhtynyt intohimoiseksi planeetan kasvillisuuden ja eläimistön suojelijaksi.

Ocean-Shark-Diver

Canon EOS 5D Mark II ja EF 15mm f/2.8 Fisheye -objektiivi: valotus 1/160 sekuntia, aukko f/11, ISO 320. Seacam-vedenalaiskotelon sisällä, kaksi salamayksikköä täydellä teholla.

Juttelimme Francon kanssa sinihaita (Prionace glauca) esittävästä kuvasta, jonka hän oli ottanut Azoreilla, ja siitä miten sinihain käyttäytymisen tunteminen ja tekniset taidot yhdessä antoivat mahdollisuuden tämän ikimuistettavan kuvan ottamiseen.

Sinihaiden vanavedessä

"Pidän isoista eläimistä, majesteettisten olentojen elinvoimasta ja siitä että ne tietävät asemansa valtameressä ja ravintoketjussa."

"Olen ollut aina kiinnostunut haista ja erityisesti sinihaiden eleganssista. Sinihain keho ja käyttäytyminen kiehtovat minua. Sen selkä on tumman indigonsininen, sivut kirkkaansiniset ja vatsa kirkkaanvalkoinen. Sen kuono on pitkä ja suippo. Silmät ovat tummat, suuret ja pyöreät – ja uteliaat. Tämän vuoksi sinihai on suosittu hahmo sarjakuvissa ja television piirretyissä."

"Useita vuosia sitten pääsin kuvaamaan sinihaita San Diegoon Kalifornian rannikolle. Vähän aikaa sitten minut kutsuttiin yhdessä muutamien ystävien ja ammattikuvaajien kanssa Azoreille. Tämä yhdeksän saaren muodostama saariryhmä Pohjois-Atlantilla on täydellinen paikka avomeren eläimistön tarkkailuun."

Syvällä veden alla

"Kaukana rannikosta avomerellä, jossa veden syvyys on useita satoja metrejä, auringonsäteet katoavat meren syvyyksiin. Hyppäsimme siniseen veteen keskellä tyhjyyttä toivoen, että hait lähestyisivät meitä (älä kerro äidilleni, joka ei ole vieläkään toipunut Tappajahaista)."

"Sukeltaminen avomerellä ei sovi heikkohermoisille tai kokemattomille sukeltajille, jotka eivät ole tottuneet sukeltamaan syvässä vedessä. Kun pohjassa tai seinämissä ei ole viitepisteitä, sukeltaja voi menettää suunnan tajun helposti. Itsetuntemus ja hyvä nosteenhallinta ovat tärkeitä. Ja kun ympärillä uiskentelee pari uteliasta haita, tilanteesta tulee nopeasti tosi kiinnostava."

Lähikuvia veden alla

”Vedessä oli lisäkseni vain yksi toinen valokuvaaja; eläimet tulevat helpommin lähelle, kun ihmisiä on mahdollisimman vähän. Lähelle pääseminen on erityisen tärkeää vedenalaisessa kuvaamisessa. Kun kohteen ja kameran välissä on vähemmän vettä, näkyvyys on parempi ja vedessä on vähemmän kelluvia hiukkasia ja valoa heijastavia mikrokuplia, mikä parantaa terävyyttä."

”Merieläimet ovat usein pikemminkin uteliaita kuin karttelevia. Ne valitsevat suunnan, nopeuden ja kulman. Suurimman osan ajasta ne ovat vastavalossa piiloutuen luonnon valon taakse – niiden keho on tietysti kehittynyt erottumaan huonosti vedessä."

"On koskettavaa, kun luonnonvaraiset eläimet hyväksyvät minut ja päästävät minut lähelleen. Nämä kohtaamiset tapahtuivat lyhyen ajan sisällä – niihin kului vain muutama minuutti sukellusta kohden."

Oikean hetken ikuistaminen

"Tällaisessa tilanteessa mielen pitää olla valpas ja sormien on liikuttava kuin soittaisi sinfoniaa: pitää mitata taustalla näkyvä vesi ja määrittää oikea valotus f-luvun korjauksella sekä sommitella kuva. Kaiken pitää sujua automaattisesti."

"Jos on onnekas, haita on useampia ja ne pysyttelevät lähistöllä jonkin aikaa, jolloin kuvausmahdollisuuksia tulee enemmän. Usein hait toteavat pian, että olemme tylsiä, ja ne kääntyvät ja uivat tiehensä. Joten kun olen löytänyt parhaat asetukset, keskityn sommitteluun ja kokeilen eri perspektiivejä, jotta löydän enemmän mahdollisuuksia ja voin saada haluamani kuvan."

Kuvan luominen

"Sommittelu ja perspektiivi ovat tehokkaita työkaluja, kun on oppinut niiden säännöt. Ne liittyvät molemmat siihen, miten viivat ja muodot järjestyvät valokuvassa. Tarkoituksena on tuottaa kuvia, jotka synnyttävät visuaalisia merkityksiä luomalla vaikutelman tilan syvyydestä."

"Sommitelmassa reunoista kulkevat viivat luovat välittömän syvyysvaikutelman. Konvergoituvat säteet luovat illuusion: saman kokoiset esineet näyttävät erikokoisilta sen mukaan, mikä niiden etäisyys on toisiinsa ja katsojan silmään."

"Kuva haista ja sen takana olevasta sukeltajasta luo syvyysvaikutelman. Kuvassa on kaksi eri tasoa: etualalla oleva hai näyttää todellista suuremmalta samalla kun taas taustalla oleva sukeltaja näyttää pienemmältä. Tämä johtuu siitä, että hai on lähempänä kameraa ja kalansilmäobjektiivi korostaa tätä eroa."

Pysy ajan tasalla

Tulossa seuraavaksi: Näe maailma ilman etsintä.

Tilaa uutiskirje