Differentiate, Rohner Spiller grow their business, using marketing and customer communication solutions from Canon

Rohner Spiller rikkoo kaavoja

Haaste

Sveitsiläinen Rohner Spiller on viimeisten 50 vuoden aikana vakiinnuttanut asemansa yhtenä kaupallisen painoalan johtavista toimijoista. Yritys on keskittynyt nopeaan, laadukkaaseen ja monipuoliseen painopalveluun, ja se on onnistunut saavuttamaan uskollisen asiakaskunnan monilla markkina-alueilla. Rohner Spillerin palveluita käyttävät niin arkkitehdit ja graafiset suunnittelijat kuin kaiken kokoiset yrityksetkin. Sen optimoituun tuotantoympäristöön kuuluu laitteita kaikenkokoisten töiden tulostukseen, viimeistelyyn, skannaukseen ja laminointiin, ja se selviää lähes millaisista tilauksista tahansa.

Yrityksen toimitusjohtaja Remo Martin muistuttaa kuitenkin, ettei uusia asiakkaita hankita pelkällä tuotantokapasiteetilla. Vuonna 2012 uusien asiakkaiden saaminen oli kuitenkin välttämätöntä: "Liiketoiminta oli hyvällä mallilla, ja meillä oli paljon töitä silloisilta asiakkailta. Hinnat alenivat kuitenkin kovaa vauhtia, ja meidän täytyi kasvattaa tuottavuuttamme ja varmistaa pitkän aikavälin kannattavuus jollain tapaa. Tarvitsimme uusia asiakkaita."

Yritys harkitsi uuden paino- ja viimeistelylaitteiston hankkimista, mutta tällaiset ratkaisut eivät tarjonneet sen kaipaamia myyntivaltteja: "Viestintäala oli murroksessa, ja halusimme auttaa asiakkaita sopeutumaan kehittyvään kulttuuriin, jossa tietoa hankitaan yhä suuremmissa määrin erilaisten kanavien kautta."

Vaikka Martin tiimeineen oli tietoinen verkkomarkkinoinnin ja monikanavaisen viestinnän tarjoamista mahdollisuuksista, tarvittavat näkemykset ja markkinatietous puuttuivat: "Saatavilla olevan tiedon määrä oli häkellyttävä. Siksi halusimme kumppanin, joka pystyisi seulomaan tärkeän tiedon, pelkistämään markkinoita ja ohjaamaan meitä tuntemattomilla vesillä."

"Canonin kumppanuuden ansiosta monikanavaisella viestinnällä on nyt merkittävä asema palveluvalikoimassamme."

Rohner Spiller attract new customers, using Canon marketing solutions

Canonin ratkaisu

Rohner Spiller suoritti laajamittaisen markkinatutkimuksen, jonka aikana se esimerkiksi keskusteli monikanavaisen viestinnän ratkaisujen johtavien toimittajien kanssa Drupa 2012 -messuilla. Lopulta se päätyi Canonin ratkaisuun, johon kuului myös DirectSmile-ohjelmisto. "Keskusteluissamme Canonin kanssa tuli selväksi kaksi asiaa. Ensinnäkin yrityksellä on valtavasti kokemusta markkinoilta, ja toisekseen se toimisi kumppaninamme ja tarjoaisi kaipaamaamme opastusta."

Opastus järjestettiin kolmipäiväisen koulutuksen muodossa. Sen aikana Martin tiimeineen oppi monikanavaisen viestinnän perusteet ja asiakaskampanjoiden laatimisen DirectSmilen avulla. "Arvokasta koulutusta täydensivät perusteelliset keskustelut siitä, miten palvelusta saataisiin kannattava. Keskustelimme Canonin kanssa useista ideoista. Molemmat osapuolet ehdottivat uusia liiketoimintamalleja, ja Canon esitteli asiakaskampanjoita, joiden toteuttamisessa se oli ollut apuna. Niin meidän oli helpompi päättää, mihin suuntaan halusimme lähteä."

Uusi suunta oli tärkeä. Koska Rohner Spiller on vahva brändi painopalvelualalla, päätettiin, että sen uusille monikanavaisen viestinnän palveluille tarvittiin oma markkinaidentiteettinsä. Vaikka uusi osa-alue kytkettäisiinkin pääliiketoimintaan, sitä varten perustettiin erillinen osasto nimeltään Querfeld1. Nimi tarkoittaa saksaksi poikittaiskenttää, ja se kuvasti yrityksen uuden hankkeen luonnetta mainiosti.

"Laajennetun palveluvalikoimamme ansiosta olemme saaneet uusia asiakkaita, ja vanhoja asiakkaita on palannut meille. Painovolyymimme on kasvanut 20 prosenttia."

Edut

Nykyään Querfeld1 on kukoistava brändi, joka on vahvistanut Rohner Spillerin liiketoimintaa. Kolmen asiantuntijan johtama Querfeld1-tiimi tarjoaa esimerkiksi sähköpostimarkkinointia ja sähköisiä uutiskirjeitä sekä tukee asiakkaiden markkinointistrategioita.

"Vanhat asiakkaamme ovat innoissaan monikanavaisen viestinnän ja markkinoinnin automatisoinnin palveluistamme ja siitä, että tuotamme heidän kampanjoilleen lisäarvoa. Pystymme virtaviivaistamaan ja automatisoimaan heidän prosessejaan, ja painotuotteidemme pohjalta kehitetyt ratkaisumme kasvattavat omaa kannattavuuttamme. Kehittyneen liiketoimintamallimme ja laajennetun palveluvalikoimamme ansiosta olemme saaneet uusia asiakkaita, ja vanhoja asiakkaita on palannut meille. Painovolyymimme on kasvanut 20 prosenttia."

Yksilöidyille verkkosivustoille upotetun suoramainontamateriaalin ja muiden perinteisten monikanavaisen viestinnän sovellusten lisäksi brändillä on myös oma edistyksellinen työkalunsa paikallisille kotiyrityksille. Martin muistelee: "Ensimmäinen suuri ratkaisumme oli CARS 2.0 -niminen verkkokyselytyökalu. Sen avulla kotiyritystä pyörittävät asiakkaamme saavat tarkkaa tietoa omien asiakkaidensa suosimista viestintätavoista. Työkalun avulla he pystyvät tehostamaan viestintäänsä – tapahtui se sitten puhelimitse, tekstiviestitse, postitse tai sähköpostitse."

Lopuksi Martin toteaa näin: "Meillä on läheinen suhde Canoniin. Yritys on auttanut meitä vahvistamaan liiketoimintaamme. Canonin tiimi on aina valmiina tukemaan meitä, ja se reagoi mahdollisiin ongelmiin nopeasti. Kumppanuuden ansiosta monikanavaisella viestinnällä on nyt merkittävä asema palveluvalikoimassamme. Sijoitus on jo maksanut itsensä takaisin, ja uskomme kasvun kiihtyvän ja tuottavuuden paranevan jatkossa entisestään."

Differentiate, Rohner Spiller offer customers online marketing and crossmedia services using campaign management software from Canon

"Meillä on läheinen suhde Canoniin. Yritys on auttanut meitä vahvistamaan liiketoimintaamme."

Kiinnostuitko?

Ota yhteyttä

Katso, miten voimme auttaa yritystäsi erottumaan joukosta

Ota yhteyttä

Takaisin Yrityspalvelut ja -ratkaisut sivulle

  • Canon
  • Asiakastarina viestinnästä – Rohner Spiller