Kuvausvinkit: Millainen on hyvä kuva?

Erilaiset maisemat

You Connect -galleriaan tulee ehdottomasti eniten maisemakuvia.

Useimmat valokuvaajat pitävät maisemakuvauksesta enemmän kuin elävien kohteiden kuvaamisesta. Maisemat eivät liiku, puhu tai lennä pois juuri kriittisellä hetkellä. Toisaalta maisemakuvan on siis erotuttava lukuisista muista maisemakuvista.

Rajaus ja sommittelu on valokuvauksessa ensiarvoisen tärkeää, mutta maisemakuvauksessa sen merkitys korostuu. Kuvausvinkkejä on useita, mutta noudattamalla seuraavia neljää neuvoa lisäät kuvien vaikuttavuutta.

  • Ota kuvan etualalle katseen kiinnittävä yksityiskohta, kuten puu, ihminen tai roikkuva puunoksa. Kuvan syvyysvaikutelma lisääntyy, jos etualalla oleva kohde ei ole kuvan keskellä.
  • Käännä kameraa 90 astetta ja ota pystysuuntaisia kuvia perinteisten vaakasuuntaisten sijasta. Näin saat edessäsi olevaan näkymään erilaisen kuvakulman.

Picture_Tutorial_img2

Aamu järven rannalla, You Connect -jäsen Yannick Rosaz, Canon EOS 500D
”Tässä kuvassa on useita piirteitä, jotka saavat sen erottumaan joukosta. Muotokieli on maisemakuville epätyypillinen, puulaituri on kuvan reunassa ja taustalla oleva sumu vie katsetta eteenpäin. Kuva on terävä ja kirkas, ja auringonvalo korostaa sinistä taivasta juuri sopivasti. Kuva saa hymyn huulille.”

  • Käytä pitkää valotusaikaa. Vaikka näyttäisi, ettei maisemassa liiku mikään, vaikutelma on varmasti väärä. Puiden oksat ja pitkä heinä heiluvat tuulessa ja puroissa ja vesiputouksissa virtaa vesi. Noin 1 sekunnin valotusaika epäterävöittää liikkeen ja maisema näyttää kuvissa unenomaiselta, mutta puunrungot, seinät ja rakennukset näkyvät terävinä. Varmista, että kamera on vakaalla alustalla; paras vaihtoehto on kolmijalka.
  • Keskity yksityiskohtiin. Maisemakuvauksessa on houkuttelevaa yrittää mahduttaa kuvaan koko näkymä. Yleensä maisema kuitenkin kiteytyy yhteen yksityiskohtaan, jonka tallentamalla saat kuvan erottumaan joukosta. Yksi EOS-kameroiden parhaista puolista on objektiivin vaihtomahdollisuus. Lue lisää siitä, kuinka kuvakulma muuttuu eri objektiiveja käytettäessä. 

1  2  3  4

spacer
					image
Muita kuvausvinkkejä
Jälkikäsittely
Erilaiset vuodenaikakuvat
Vuodenaika ja sää
Täydelliset muotokuvat
Tutustu kameraasi
Kesäisen valon kuvaaminen