Vesiputoukset ja virtaava vesi

Sanotaan, että valokuvalla voi vangita hetken – mutta joskus voit vangita valokuvaan paljon enemmän. Liikkuvaa vettä kuvattaessa kannattaa kokeilla pitkää valotusaikaa, sillä se sumentaa liikettä.

Picture_Tutorial_img3

Kun käytät vähintään sekunnin valotusaikaa kuvatessasi virtaavaa jokea tai vesiputousta, liike sumenee ja vesi näkyy kuvassa valkoisena. Tämä saa veden näyttämään sileältä ja saa aikaan tavallisuudesta poikkeavan vaikutelman.

Tällaisen kuvan ottaminen vaatii kuitenkin valmistelua. Kuvaat pitkällä valotusajalla, joten käytä jalustaa tai tue kamera jollain muulla tavalla. Aseta EOS-kameraasi pienin mahdollinen ISO-herkkyys,

valitse kuvausohjelmaksi aukon esivalinta (Av) ja valitse pienin mahdollinen aukko (suurin f-luku). Näiden asetusten pitäisi yhdessä tuottaa riittävän pitkä valotusaika. Jos et kuitenkaan saa aikaan haluttua vaikutelmaa, kokeile esimerkiksi harmaasuodinta tai polarisaatiosuodinta, joka vähentää kameraan tulevan valon määrää.

Ota kuvia erilaisilla aukon asetuksilla, niin näet säätöjen vaikutuksen valotusaikaan ja lopputulokseen. 

Sateen kuvaaminen
Kokeile hidasta valotusaikaa myös vesisateen kuvaamiseen. Jokainen sadepisara ehtii pudota pienen matkan valotuksen aikana, joten ne näkyvät kuvissa pitkinä viiruina. Vaikuttavimman tuloksen saa kuvaamalla vastavalossa, jolloin valo osuu vesipisaroihin niiden takaa. Muista jälleen käyttää jalustaa tai tukea kamera muulla tavalla.

1  2  3  4

spacer
					image
Tutorials
Kuvan sommittelu
Videokuvaus
Veden kuvaaminen
Maisemakuvaus