Vesiputoukset ja virtaava vesi

Sanotaan, että valokuvalla voi vangita hetken – mutta joskus voit vangita valokuvaan paljon enemmän. Liikkuvaa vettä kuvattaessa kannattaa kokeilla pitkää valotusaikaa, sillä se sumentaa liikettä.

Picture_Tutorial_img3

Kun käytät vähintään sekunnin valotusaikaa kuvatessasi virtaavaa jokea tai vesiputousta, liike sumenee ja vesi näkyy kuvassa valkoisena. Tämä saa veden näyttämään sileältä ja saa aikaan tavallisuudesta poikkeavan vaikutelman.

Tällaisen kuvan ottaminen vaatii kuitenkin valmistelua. Kuvaat pitkällä valotusajalla, joten käytä jalustaa tai tue kamera jollain muulla tavalla.

Canonin PowerShot G-, S- ja SX-sarjan kameroissa sekä IXUS 310 HS- ja IXUS 300 HS -kameroissa on valotusajan esivalintatila (Tv). Jos käytät jotakin näistä kameroista, vaihda kuvausohjelmaksi Tv-tila ja aseta valotusajaksi vähintään sekunti sen mukaan, kuinka voimakkaan vaikutelman haluat.

Sateen kuvaaminen
Kokeile pitkää valotusaikaa myös vesisateen kuvaamiseen. Jokainen sadepisara ehtii pudota pienen matkan valotuksen aikana, joten ne näkyvät kuvissa pitkinä viiruina. Vaikuttavimman tuloksen saa kuvaamalla vastavaloon, jolloin valo osuu vesipisaroihin niiden takaa. Muista jälleen käyttää jalustaa tai tukea kamera muulla tavalla.

1  2  3   4  5

spacer
					image
Tutorials
Kuvan sommittelu
Videokuvaus
Veden kuvaaminen
Maisemakuvaus