Kuvausvinkit: vesi

Veden sumentaminen luovana tehokeinona

Valokuvauksessa on usein kyse toiminnan pysäyttämisestä. Mutta pidentämällä sulkimen aukioloaikaa voit luoda kuvaan myös erilaisia tunnelmia.

Picture_Tutorial_p1
Pontneddfachan, © Gordon Stirrat 2011, Canon EOS 30D

Miten luodaan kuva, jossa vesi on sumentunut? Menetelmänä käytetään hidasta valotusaikaa. Mitä pitempi valotus, sen pehmeämmältä vesi näyttää.

Aseta EOS-kameran päällä oleva valintakiekko Tv-asentoon. Tv-tilassa (valotusajan esivalinta) voit valita valotusajan itse. Kamera valitsee sopivan aukon siten, että valotuksesta tulee hyvä. Valitse valotusaika laukaisimen takana olevalla päävalitsimella. Sumennuksen määrä riippuu kohteen nopeudesta ja valotuksen kestosta.

Jotta saat veden liikkeen sumentumaan oikealla tavalla, kokeile ensin kuvaamista eri valotusajoilla, sillä valotusaika riippuu veden virtausnopeudesta. Sopiva ensimmäinen valotusaika on 1/2 sekuntia. Todella pehmeän vaikutelman luomiseksi käytetään usein 30 sekunnin valotusaikaa. Hyödyllinen vinkki on määrittää pienempi ISO-herkkyys (kameran kuvakennon valoherkkyys), jotta voit valita pidemmän valotusajan.

Vaikka pyrkimyksenä on veden sumentaminen, on tärkeää varmistaa, että muu osa kuvasta on terävä. Varmista siis, että kameraa pysyy vakaana eikä liikahtele. Jalusta soveltuu tähän tarkoitukseen parhaiten, sillä sen avulla voit valita kuvauspaikan vapaammin. Jos jalusta ei ole käytettävissä, tue kamera muulla tavalla.

Pitkän valotusajan kohinanpoisto
Pitkällä valotusajalla otetuissa digitaalisissa kuvissa voi olla kohinaa (rakeisuutta). Voit vähentää kohinaa valitsemalla pitkän valotusajan kohinanpoiston, joka on käytettävissä monissa EOS-kameroissa <MENU>-asetusten valinnaisissa toiminnoissa. Katso käyttöohje (ladattavissa tästä), sillä tarkka toiminta vaihtelee EOS-malleittain.

Tällä toiminnolla otetun kuvan tallentaminen kestää kuitenkin kameralta kaksi kertaa todellista valotusaikaa kauemmin, eli 15 sekunnin valotusajalla otetun kuvan tallentaminen ja näyttäminen kameran LCD-näytöllä vie 30 sekuntia.

1  2