Ihmisten poistaminen kuvasta

Kuvausnäkymän poikki kulkevat ihmiset voivat pilata osan otoksistasi, ellet sitten kuvaa todella aikaisin aamulla. Tämä ongelma on mahdollista välttää käyttämällä harmaasuodinta (ND).

Harmaasuodin vähentää objektiivin läpi kulkevan valon määrää, jolloin valotusaika pitenee. 20–30 sekunnin valotusajoilla näkymän poikki kulkevat ihmiset eivät ole kuvan muodostumisen kannalta yhdessä paikassa tarpeeksi kauan, jolloin katunäkymä näyttää tyhjältä.

Tällaisen tuloksen saavuttamiseksi on käytettävä erittäin paljon himmentävää suodinta. Hyvä vahvuusluokka on esimerkiksi 3,0, jolloin suodin vähentää valon määrää 10 aukon arvon verran. Tällöin valotusaika voi olla 1/30 sekunnin sijaan 32 sekuntia.

Kamera on oltava kiinnitettynä tukevaan jalustaan, ettei se liiku pitkien valotusaikojen aikana. Ota kuitenkin huomioon, että joidenkin kaupunkien vilkkaimmilla alueilla jalustojen käyttäminen on kielletty, ja tarkista asia ennen matkalle lähtöä.

Yksiväriset kuvat

Kaupunkimaisemat soveltuvat erinomaisesti yksiväristen kuvien ottamiseen, sillä värien poistaminen korostaa muotoja ja kontrasteja. Monilla Canon-kameroilla on mahdollista kuvata yksivärisesti käyttämällä värimuunnoksia, esimerkiksi seepiaa tai kylläistä punaista. Värin korostus -kuvaustilan avulla voit puolestaan korostaa jotain tiettyä sävyä. Katso lisätietoja kamerasi käyttöoppaasta.

Jos käytössäsi on kuvanmuokkausohjelmisto – esimerkiksi Canonin Digital Photo Professional (toimitetaan kaikkien EOS-kameroiden ja joidenkin PowerShot-kameroiden mukana) – voit luoda yksiväritehosteita värikuvista. Näin sinun ei välttämättä tarvitse valita tehostetta kuvatessasi ja voit kokeilla eri tehosteita saman alkuperäisen kuvan kanssa. Kun kamera muodostaa kuvista mustavalkoisia JPEG-kuvia, kaikki väritiedot menetetään.

1  2  3  4

spacer
					image

Kuvausvinkit

Yökuvaus
Syysvalokuvaus
Maisemakuvaus kaupungissa